Όσα περιμένουμε την επόμενη ημέρα της διαπραγμάτευσης: Ρύθμιση χρέους και αυτόματος μηχανισμός οι κατευθύνσεις για τα επόμενα βήματα

Όσα περιμένουμε την επόμενη ημέρα της διαπραγμάτευσης: Ρύθμιση χρέους και αυτόματος μηχανισμός οι κατευθύνσεις για τα επόμενα βήματα
The European Union

Βήματα σε δύο κατευθύνσεις, τη ρύθμιση του χρέους και τον «αυτόματο μηχανισμό» για τα μέτρα των 3,4 δισ. θα κάνουν οι θεσμοί και η Ελλάδα μετά τη συνεδρίαση του Eurogroup.

Τα δύο θέματα, σύμφωνα με πληροφορίες, θα προχωρήσουν παράλληλα και το κρίσιμο, αυτή την στιγμή, είναι να δημιουργηθεί η φόρμουλα που θα περιλαμβάνει αμφότερες τις δεσμεύσεις.

Για το πώς θα ικανοποιηθούν οι δεσμεύσεις υπήρξαν διάφορες ιδέες στο Eurogroup (άλλες από την Αθήνα, άλλες από την πλευρά των θεσμών ή των χωρών μελών της Ευρωζώνης) που θα «αξιοποιηθούν» από τα τεχνικά κλιμάκια και την ελληνική πλευρά.

Η “φόρμουλα” που αναζητείται θα έχει δύο άξονες:

1) (contingent measures)

H Αθήνα ξεκαθάρισε ότι δεν θα νομοθετήσει προληπτικά μέτρα, αλλά αποδέχεται ότι πρέπει να υπάρξει ένα μηχανισμός που θα “διορθώνει” την οικονομική πολιτική εφόσον χρειαστεί. Επισημαίνεται πως και ο πρόεδρος του Eurogroup, Γερούν Ντάισελμπλουμ, δήλωσε πως η Αθήνα θα πρέπει να νομοθετήσει είτε τα μέτρα είτε τον μηχανισμό, δίνοντας το ευνοϊκό μήνυμα που περίμενε η κυβέρνηση.

«Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία δεν μπορείς να νομοθετήσεις υπό αίρεση. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορείς να εξαρτήσεις την ισχύ ενός νόμου από ένα μελλοντικό και αβέβαιο γεγονός. Δεν μπορείς, δηλαδή, να νομοθετήσεις το «χ» αν συμβεί το «ψ» το 2018 ή το 2019», δήλωσε από την πλευρά του και ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος.

Στο θέμα αυτό η Ελλάδα συνάντησε ευνοϊκή διάθεση και από άλλες χώρες και δεν είναι τυχαίο ότι ο κ. Τσακαλώτος επικαλέσθηκε και την Γαλλία στις δηλώσεις που έκανε μετά τη συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών της ζώνης του ευρώ.

Η επιδίωξη της Αθήνας είναι ο μηχανισμός να προκύψει μέσα από το Συμβούλιο Δημοσιονομικής Πολιτικής. Αυτό δεν σημαίνει ότι η Ελλάδα αφίσταται από την υποχρέωσή της να έχει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018, γι' αυτό και ο υπουργός Οικονομικών τόνισε πως «σε όποια λύση και να καταλήξουμε, θα πρέπει να είναι αξιόπιστη».

2)

Η επιδίωξη είναι να υπάρξει ένα κείμενο σαφών δεσμεύσεων (ουσιαστικά από την πλευρά των Ευρωπαίων που θα αναλάβουν το “κόστος” της ρύθμισης με βάση διάφορα σενάρια).

Υπογραμμίζεται ότι το Eurogroup αποδέχθηκε ότι η Ελλάδα τήρησε («κατά γράμμα», σύμφωνα με τον Ευκλείδη Τσακαλώτο) τις δεσμεύσεις που είχε αναλάβει με τη συμφωνία του καλοκαιριού για μέτρα ύψους 3% του ΑΕΠ (1% από την φορολογία, 1% από τα δημοσιονομικά και 1% από το ασφαλιστικό).

Οι αποφάσεις του Eurogroup προδιαγράφουν ότι άμεσα θα αρχίσει στην Αθήνα ακόμα ένας δύσκολος γύρος διαπραγματεύσεων με στόχο οι δύο πλευρές να βρουν κοινό τόπο στην απαίτηση λήψης επιπλέον μέτρων ύψους τουλάχιστον 3,4 δισ. ευρώ.

Η ελληνική πρόταση, με την οποία συμφωνούν και κάποιοι από τους Ευρωπαίους εταίρους, για τη δημιουργία ενός από το πρόγραμμα, θεωρείται βέβαιο ότι δεν θα γίνει αποδεκτή από τους «σκληροπυρηνικούς» της Ευρωζώνης, αλλά και από το ΔΝΤ.

στην αποτύπωση μιας συμφωνίας η οποία θα περιλαμβάνει συγκεκριμένα μέτρα και μεταρρυθμίσεις, με τα οποία θα εξοικονομηθούν επιπλέον 3,4 δισ. ευρώ, οποιαδήποτε στιγμή κριθεί αυτό αναγκαίο.

θα χρησιμοποιηθεί η ρύθμιση για το χρέος, η οποία θα πρέπει να γίνει με βάση συγκεκριμένα δημοσιονομικά στοιχεία. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ΔΝΤ συνεχίζει να λέει ότι έχει γίνει πρόοδος, αλλά δεν είμαστε κοντά σε συμφωνία, καθώς οι τεχνοκράτες του Ταμείου θα επιστρέψουν στην Αθήνα έχοντας εντολή να συμφωνήσουν συγκεκριμένες δημοσιονομικές παρεμβάσεις, αλλά και το χρόνο ψήφιση τους από την ελληνική Βουλή.

Σε αντίθετη περίπτωση θεωρείται πολύ δύσκολο να δώσουν το «πράσινο φως» προκειμένου ένα να λάβει οριστικές αποφάσεις.

Δημοφιλή