LIFE
04/05/2016 03:02 EEST

5 σκέψεις που σαμποτάρουν την δίαιτά σας

Shutterstock / pixinoo

Δίαιτα. Όλοι την έχουμε δοκιμάσει, λίγοι τα έχουν καταφέρει. Καθώς το καλοκαίρι πλησιάζει είναι όλο και περισσότεροι όσοι αποφασίζουν να κάνουν δίαιτα και να ξεφορτωθούν τα περιττά κιλά. Παρ' ολ' αυτά, αν και οι περισσότεροι από εμάς καταφέρνουν να ακολουθούν πιστά το πρόγραμμα της δίαιτας για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, μετά από λίγο χρονικό διάστημα, ξεκινά η κατηφόρα, με αποτέλεσμα να πηγαίνει στράφι η προσπάθεια που έχει γίνει.

Το παράδοξο με τις δίαιτες είναι το γεγονός ότι οι σχεδόν όλοι γνωρίζουμε τι πρέπει να κάνουμε και ποια τρόφιμα πρέπει να αποφεύγουμε ή να προτιμούμε, αλλά συχνά χάνουμε το κίνητρο για να συνεχίσουμε την καλή διατροφή που ακολουθούμε. Εάν υποθέσουμε ότι έχουμε όλα τα εφόδια και τη γνώση για να ακολουθούμε μία σωστή και ισορροπημένη διατροφή, σε τι οφείλεται αυτή η έλλειψη κινήτρου που βιώνουμε και πώς μπορούμε να την ενισχύσουμε;

Ένας από τους τρόπους που λειτουργεί το μυαλό είναι μέσα από την σκέψη. Σύμφωνα με την γνωσιακή-συμπεριφορική ψυχολογία, κάνουμε μία σκέψη, η σκέψη επηρεάζει τον τρόπο που νιώθουμε και την συμπεριφορά μας, δημιουργώντας πολλές φορές έναν φαύλο κύκλο, ανάλογα με το αν η σκέψη είναι θετική ή αρνητική. Με λίγα λόγια, οι σκέψεις που κάνουμε, επηρεάζουν όχι μόνο τον τρόπο που νιώθουμε, αλλά και το πως συμπεριφερόμαστε. Έτσι, είναι φανερό, ότι αν κάποιος κάνει μία αρνητική σκέψη, το συναίσθημά του θα είναι αρνητικό κάτι που θα τον οδηγήσει σε αρνητική συμπεριφορά, ενεργοποιώντας έναν φαύλο κύκλο.

Αυτός ο τρόπος σκέψης, είναι έντονος και κατά τη διάρκεια μίας δίαιτας και πολλές φορές, οι ίδιες οι σκέψεις μας είναι εκείνες που σαμποτάρουν την προσπάθεια που κάνουμε. Ποιες είναι αυτές;

«Θέλω να χάσω 5 κιλά μέχρι το Σάββατο που έχω να πάω σε έναν γάμο».

Όταν βάζετε έναν στόχο στην δίαιτα αυτός πρέπει να είναι ρεαλιστικός. Το να χάσει κάποιος πολλά κιλά (ναι, τα 5 κιλά δεν είναι λίγα) μέσα σε ένα μήνα δεν είναι καθόλου ρεαλιστικό. Αυτό που θα συμβεί είναι ότι πιθανότατα την πρώτη εβδομάδα δεν θα δείτε αποτέλεσμα στην ζυγαριά σας με αποτέλεσμα να απογοητευθείτε και να σκεφτείτε τελικά: «δεν θα καταφέρω να πιάσω τον στόχο μου, οπότε ας τα παρατήσω».

«Δεν θα τα καταφέρω. Είμαι αδύναμος/η».

Μπορεί στο παρελθόν να έχετε προσπαθήσει να χάσετε κάποια κιλά, αλλά να μην τα έχετε καταφέρει ή να τα έχετε χάσει και να τα έχετε ξαναπάρει. Αυτό δεν σημαίνει ότι αυτή η φορά θα είναι ίδια με τις προηγούμενες. Σίγουρα, είναι δύσκολο για κάποιον να έχει στην πλάτη του μερικές αποτυχίες, αλλά ο μόνος τρόπος για να σπάσει ο φαύλος κύκλος είναι να αντιμετωπίσετε αυτή την προσπάθεια με αυτοπεποίθηση και αποφασιστικότητα και όχι να έχετε την ψυχολογία του χαμένου.

«Αφού έκανα μία παρασπονδία, χάλασα όλη την προσπάθειά μου».

Πρόκειται για μία συχνή σκέψη που κάνουν όσοι κάνουν δίαιτα και συχνά οδηγεί στην υπερφαγία. Η σκέψη αυτή πηγάζει από την αρχική πεποίθηση που έχει κάποιος που ξεκινά δίαιτα και αφορά στο γεγονός ότι θα είναι απόλυτα πειθαρχημένος. Φυσικά, κάτι τέτοιο δεν είναι ρεαλιστικό, αφού είναι αδύνατο κάποιος να μην κάνει καμία παρασπονδία. Ειδικά, αν κάποιος θέλει να διατηρήσει το βάρος του, κάτι που σημαίνει ότι η σωστή διατροφή θα του γίνει τρόπος ζωής. Αυτό, δεν σημαίνει ότι δεν θα θελήσει να φάει στο μέλλον ένα γλυκό ή δεν θα παρασυρθεί. Την επόμενη ημέρα της παρασπονδίας είναι καλύτερο και πιο λειτουργικό να σκεφτεί κανείς: «συνεχίζουμε κανονικά, σαν να μη συνέβη τίποτα», παρά να θεωρήσει ότι όλη η προσπάθειά του έχει πάει στράφι.

«Κάνω δίαιτα και δεν μπορώ να βγω έξω με τους φίλους μου».

Πρόκειται για μία πεποίθηση που έχουν συχνά όσοι κάνουν δίαιτα και τους αποτρέπει από το να βγουν έξω με τους φίλους τους και να έχουν κοινωνική ζωή. Μπορεί η απομόνωση να λειτουργήσει για ένα χρονικό διάστημα και να σας βοηθήσει να μην μπείτε σε πειρασμό, αλλά το σενάριο ότι δεν θα ξαναβγείτε από το σπίτι σας για να μην φάτε πολύ δεν είναι ρεαλιστικό. Συζητήστε με τον διατροφολόγο σας μερικές επιλογές για όταν βγαίνετε έξω για φαγητό και βρείτε ένα σύστημα, ώστε και να μπορείτε να απολαμβάνετε την παρέα των φίλων σας και να συνεχίσετε το πρόγραμμα της διατροφής που ακολουθείτε.

«Δεν έπρεπε να το φάω αυτό».

Αρχικά, η λέξη «πρέπει» έχει από μόνη της αρνητική χροιά και ο αρνητισμός είναι το τελευταίο πράγμα που χρειάζεται κανείς όταν ακολουθεί ένα πρόγραμμα διατροφής. Μπορεί να φάγατε κάτι που δεν ήταν στο πρόγραμμά σας, αλλά αυτό δεν πρόκειται να καθορίσει, ούτε και να καταστρέψει όλη σας την προσπάθεια. Ειδικά, αν είστε από εκείνους που τρώνε συναισθηματικά, οι ενοχές και η αυτοκριτική, το μόνο που θα καταφέρουν είναι να σας κάνουν να θέλετε να φάτε ακόμα περισσότερο, ενισχύοντας τον φαύλο κύκλο του φαγητού. Σκεφτείτε το εξής: Εάν φάτε μία μέρα μπρόκολο και σαλάτα, σημαίνει ότι φτιάξατε την διατροφή σας ή αν γυμναστείτε μία μέρα σημαίνει ότι θα έχετε γυμνασμένο σώμα; Με την ίδια λογική, αν φάτε μία φορά κάτι που δεν «έπρεπε» δεν σημαίνει ότι αυτό θα κάνει τόσο μεγάλη διαφορά στην διατροφή σας.