LIFE
08/03/2017 09:50 EET

Επανάσταση στο λιανεμπόριο: Το «σύννεφο» στη γη

Microsoft

Οι καταναλωτές ζητούν από εμπόρους και brands να προβλέπουν τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους και οι επιχειρήσεις εκμεταλλεύονται τις νέες cloud τεχνολογίες για να ανταποκριθούν και να συνδέσουν το online με το offline shopping.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αλλάζει ριζικά τη βιομηχανία του λιανικού εμπορίου. Αν αυτό μοιάζει κάπως αόριστο, διαβάστε πώς το «σύννεφο» της Microsoft καθοδηγεί τους πελάτες στο «σούπερ μάρκετ του μέλλοντος» που είναι ήδη παρόν. Και πώς η Μαρία αξιοποιεί την ψηφιακή της βοηθό για να εντοπίσει και να αγοράσει τις ορειβατικές μπότες που της ταιριάζουν.

Μια συναρπαστική είδηση...

Η Coop, η μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ της Ιταλίας, μόλις εγκαινίασε το πρώτο «σούπερ μάρκετ του μέλλοντος» στο Μιλάνο, αξιοποιώντας την τεχνολογία cloud της Microsoft. Οι καταναλωτές οδηγούνται από ρομπότ, αισθητήρες και εφαρμογές, στα αγαπημένα τους προϊόντα. Πληροφορίες για περισσότερα από 6.000 είδη είναι αυτόματα διαθέσιμες στους πελάτες μέσα από διαδραστικές οθόνες στο χώρο του καταστήματος. Το φιλτράρισμα των προϊόντων γίνεται με βάση τις προσωπικές διατροφικές προτιμήσεις των καταναλωτών. Αυτό γίνεται πανεύκολα – αρκεί, για παράδειγμα, να πείτε ότι έχετε αλλεργία στους ξηρούς καρπούς και κατευθείαν οι οθόνες σας δείχνουν ποια είδη μπορείτε να καταναλώσετε και ποια όχι. Η πρόσβαση στις πληροφορίες είναι άμεση, χωρίς να υπάρχει η ανάγκη να απευθυνθείτε σε κάποιον πωλητή. Το «σούπερ μάρκετ του μέλλοντος» αξιοποιεί την cloud πλατφόρμα Microsoft Azure για επιχειρήσεις. Το Azure παρέχει στις εταιρίες καινοτόμες δυνατότητες επεξεργασίας, ώστε να μπορούν να διαχειρίζονται τεράστιους όγκους δεδομένων πελατών και πωλήσεων, προσφέροντας με αυτόν τον τρόπο στους καταναλωτές, μοναδικές και προσωπικές εμπειρίες αγορών.

Μια ιστορία από το πολύ κοντινό μέλλον...

Η Μαρία, μία 32χρονη travel blogger, σχεδιάζει το επόμενο μεγάλο ταξίδι της – να ανέβει στο Όρος Κιλιμάντζαρο και, για αυτή την αποστολή, χρειάζεται νέες ορειβατικές μπότες. Ζητάει, λοιπόν, μέσω του smartphone της από την Cortana, την ψηφιακή της βοηθό, να της δώσει μερικές ιδέες. Χρησιμοποιώντας τεχνητή νοημοσύνη, η Cortana αναλύει εικόνες του εδάφους στο Κιλιμάντζαρο και αναζητά σχετικά καταστήματα στη γύρω περιοχή. Η Cortana προτείνει τρεις επιλογές και η Μαρία διαλέγει τα παπούτσια που της αρέσουν από ένα από τα αγαπημένα της καταστήματα. Στη συνέχεια, το κατάστημα καλεί τη Μαρία μέσω chatbot, ρωτώντας την αν θα ήθελε να δοκιμάσει τα ορειβατικά παπούτσια που επέλεξε, σε κάποιο κοντινό υποκατάστημα. Είναι ιδανική ευκαιρία καθώς αυτή την περίοδο, τα υποκαταστήματα της αλυσίδας διοργανώνουν μια διαδραστική εμπειρία με θέμα την αναρρίχηση στο Κιλιμάντζαρο! Εκεί, η Μαρία μπορεί να δοκιμάσει τις μπότες που επέλεξε και να τις αγοράσει με έκπτωση.

Όταν η Μαρία φτάνει στο μαγαζί, ένας πωλητής έχει ήδη βρει ένα ζευγάρι από τα παπούτσια που αναζήτησε, στο νούμερό της, το οποίο έμαθε ανατρέχοντας στις προηγούμενες αγορές της. Χρησιμοποιώντας το tablet του, ο πωλητής έχει πρόσβαση στο λεπτομερές προφίλ πελάτη της Μαρίας. Έτσι, μπορεί να της προτείνει άλλα είδη σε προσφορά που ίσως της φανούν χρήσιμα στα ταξιδιωτικά της σχέδια - ενδεχομένως μια νέα σκηνή, αφού, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στα χέρια του, η τελευταία φορά που η Μαρία αγόρασε σκηνή ήταν πριν πέντε χρόνια. Ο πωλητής της παρουσιάζει διάφορες επιλογές και, όταν αυτή αποφασίζει ποιά θέλει, αυτός επεξεργάζεται επί τόπου τα δεδομένα πληρωμής της Μαρίας στο tablet του, χρησιμοποιώντας mobile, point-of-sale τεχνολογία. Η Μαρία φεύγει από το κατάστημα ικανοποιημένη, χωρίς να έχει χάσει χρόνο για να βρει τα προϊόντα που την ενδιαφέρουν στα ράφια ή στην αποθήκη, ούτε καν για να ψάξει την κάρτα της ώστε να πληρώσει στο ταμείο.

Αφού εξυπηρέτησε τη Μαρία, ο πωλητής χρησιμοποιεί το tablet του για να ελέγξει πόσα ζευγάρια ορειβατικές μπότες έχει σε απόθεμα. Η Cortana του τονίζει ότι οι εκπτώσεις πλησιάζουν και έτσι, ο πωλητής γνωρίζει ότι πρέπει να σημειώσει να ανανεώσει το stock του. Λίγο μετά, καθώς η κίνηση στο κατάστημα αυξάνεται, ο πωλητής ζητάει μέσω της φορητής συσκευής του manager του, κάποιους επιπλέον υπαλλήλους στον όροφο, προκειμένου να εξυπηρετηθούν καλύτερα οι πελάτες.

Και μια ασφαλής πρόβλεψη

Το λιανικό εμπόριο αλλάζει ραγδαία και η ηλεκτρονική πώληση δεν αρκεί. Χρειάζεται εξατομικευμένη παροχή υπηρεσιών στον πελάτη, ο οποίος, σύμφωνα με έρευνα της Deloitte, αναζητά πλέον μια ολοκληρωμένη αγοραστική εμπειρία – μια εμπειρία στην οποία τα online καταστήματα, τα social media και τα φυσικά σημεία πώλησης συνδέονται. Είναι ενδεικτικό το ότι, με βάση την ίδια έρευνα, τα social media επηρεάζουν το 33% των αγορών στο κατάστημα.

Οι επιχειρήσεις στον κλάδο του retail, λοιπόν, καλούνται να επαναπροσδιορίσουν την εμπειρία των καταναλωτών, κάνοντας την ακόμη πιο προσωπική και πιο ξεχωριστή, ώστε να αυξήσουν τις πωλήσεις τους και να ενισχύσουν την αφοσίωση των πελατών τους. Οι νέες, cloud τεχνολογίες, ωστόσο, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, το machine learning και τα αναβαθμισμένα analytics επιτρέπουν στους retailers να εκσυγχρονιστούν, συνδέοντας τομείς που μέχρι πρότινος λειτουργούσαν αποκομμένα, αλλά και να αλλάξουν άρδην τον τρόπο που επικοινωνούν με τους τεχνολογικά καταρτισμένους πελάτες τους.

Πώς το cloud ενισχύει την παγκόσμια συνεργασία

Η τεχνολογία του Cloud δίνει στις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου και τα brands τη δυνατότητα και την ευελιξία να συνεργάζονται σε διεθνές επίπεδο, με πολύ μικρότερο κόστος συγκριτικά με τα παραδοσιακά πληροφοριακά συστήματα.

Η Carlsberg Group διαθέτει περισσότερες από 140 ετικέτες μπύρας παγκοσμίως, απασχολώντας 40.000 εργαζομένους σε 27 χώρες. Η εταιρία γνώρισε σημαντική ανάπτυξη στις διεθνείς αγορές τα τελευταία δεκαέξι χρόνια, τα δεδομένα της, όμως, κατέληγαν σε διαφορετικά συστήματα ΙΤ, με 30 περιφερειακά και τοπικά σημεία. Οι εργαζόμενοι ήταν διαχωρισμένοι ανά επιχειρηματική μονάδα, που καθοριζόταν και από τον τόπο της επαγγελματικής τους βάσης. Για να το αλλάξει αυτό, η Carlsberg αποφάσισε να υιοθετήσει το Microsoft Office 365, μια σουίτα από cloud υπηρεσίες του Microsoft Office.

Με αυτή την αναβάθμιση, όλοι μπορούν να συνεργάζονται μεταξύ τους μέσω του cloud, από τα υψηλόβαθμα στελέχη που χρησιμοποιούν το Microsoft OneDrive για να μοιραστούν business plans, μέχρι τις ομάδες marketing που χρησιμοποιούν το Skype Meeting Broadcast για να πραγματοποιήσουν video conferences στα οποία μπορούν να συμμετέχουν περισσότερα από 300 άτομα. Οι εργαζόμενοι μοιράζονται τις ιδέες τους για την ανάπτυξη της επιχείρησης, ανταλλάσσοντας μεταξύ τους ακόμη και συνταγές για μπύρα μέσω του SharePoint Online. Σε ορισμένες αγορές, το τμήμα πωλήσεων της Carlsberg χρησιμοποιεί και το Yammer, τη λύση κοινωνικής δικτύωσης της Microsoft, για να επικοινωνεί κατευθείαν με τους πελάτες. Έτσι, μέσω του cloud, η Carlsberg είναι σε θέση να προσφέρει καλύτερες εμπειρίες στους συνεργάτες της αλλά και στους τελικούς πελάτες ανά τον κόσμο.

2017: χρονιά ριζικών αλλαγών

Ό,τι σήμερα φαίνεται φουτουριστικό -όπως το σενάριο με τη Μαρία και τις ορειβατικές της μπότες- σύντομα, ίσως μέσα στο χρόνο που διανύουμε, είναι πολύ πιθανό να αποτελεί πραγματικότητα. Αρκεί να σκεφθεί κανείς ότι το «σούπερ μάρκετ του μέλλοντος», που ήδη λειτουργεί, έναν χρόνο πριν δεν ήταν παρά ένα φουτουριστικό concept που παρουσιάστηκε στην έκθεση NRF 2016. Το ψηφιακό «σύννεφο» σκεπάζει τη γη κι αυτό κάθε άλλο παρά δυσοίωνο μοιάζει για την αγοραστική εμπειρία του αύριο.