ΕΙΔΗΣΕΙΣ
20/05/2017 05:21 EEST

Έρευνα: Ακόμα πιο σκοτεινό το μέλλον της «εκδικητικής πορνογραφίας», με κακοποίηση 3D ομοιωμάτων των πρώην μέσω VR

Gabe Ginsberg via Getty Images
LAS VEGAS, NV - JANUARY 18: An attendee tries a virtual reality porn application at the VR Bangers booth during the 2017 AVN Adult Entertainment Expo at the Hard Rock Hotel & Casino on January 18, 2017 in Las Vegas, Nevada. (Photo by Gabe Ginsberg/FilmMagic)

Το φαινόμενο της «εκδικητικής πορνογραφίας» ή «πορνογραφίας της εκδίκησης» (revenge porn) προέκυψε μέσα στα τελευταία χρόνια, της εξάπλωσης του Διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό που περιλαμβάνει είναι η δημοσιοποίηση στο Ίντερνετ προσωπικών εικόνων και βίντεο των πρώην συντρόφων- αρκετά συχνά και βίντεο σεξουαλικών επαφών- με σκοπό τη διαπόμπευσή τους. Ωστόσο, η άνοδος της εικονικής πραγματικότητας (VR) ενδεχομένως να κάνει ακόμα πιο σκοτεινό το revenge porn, προειδοποιούν ειδικοί του Πανεπιστημίου του Νιούκαστλ, στη Μ. Βρετανία, οι οποίοι μελετούν το πώς η VR αλλάζει την εμπειρία της πορνογραφίας.

Η συγκεκριμένη τεχνολογία, στην πορνογραφική της διάσταση (που θεωρείται αναπόφευκτη, καθώς ήδη πολλές εταιρείες δραστηριοποιούνται στο αντικείμενο) επιτρέπει στον χρήστη, μέσω headsets εικονικής πραγματικότητας, να βιώσει ενεργά και πολύ ρεαλιστικά τη σεξουαλική εμπειρία.

Οι ερευνητές του βρετανικού πανεπιστημίου πηγαίνουν ένα βήμα παραπέρα, τονίζοντας πως, από τη στιγμή που η VR φέρνει τον χρήστη πιο κοντά σε εμπειρίες που παλαιότερα ήταν απλά παρατηρητής, αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι ακραίο πορνογραφικό υλικό (που μπορεί να περιλαμβάνει σκηνές ακραίας κακοποίησης, εξευτελισμού/ ταπείνωσης, βιασμών κλπ) θα μπορούσε να γίνει και αυτό ακόμα πιο αληθοφανές.

«Ήδη έχουμε εμμονή με την εικόνα του σώματος, και η ψηφιακή βιομηχανία δεν διαφέρει, με τη δημιουργία της τέλειας εικονικής γυναίκας, από τη Lara Croft στα ρομπότ του σεξ. Η VR πορνογραφία μπορεί να το κλιμακώσει αυτό. Η έρευνά μας έδειξε όχι μόνο μια επιδίωξη για τελειότητα, αλλά και μια διασταύρωση μεταξύ συνάντησης και φαντασίας. Κάποια από τα ευρήματά μας υπέδειξαν δυνατότητες για τη δημιουργία 3D μοντέλων πραγματικών ανθρώπων, θέτοντας το ερώτημα του τι σημαίνει συναίνεση στις VR εμπειρίες. Αν ένας χρήστης δημιουργούσε μια VR έκδοση της πραγματικής φιλενάδας του, για παράδειγμα, θα μπορούσε να κάνει σε αυτήν πράγματα για τα οποία θα ήξερε πως δεν θα συναινούσε στον πραγματικό κόσμο;» λέει η Δρ. Μάντελιν Μπάλααμ, μια εκ των συντελεστών της έρευνας.

Από πλευράς του, ο Μάθιου Γουντ, επικεφαλής της έρευνας και διδακτορικός φοιτητής, προσθέτει πως η πορνογραφία έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη νέων και ανερχόμενων τεχνολογιών, «αλλά αυτό που προσφέρει για πρώτη φορά η VR είναι η ευκαιρία να πάμε από τη θέση του απλού παρατηρητή σε αυτήν του συμμετέχοντα, και αυτό αλλάζει την εμπειρία δραματικά».

«Ένα από τα ευρήματά μας υπέδειξε πως η VR πορνογραφία θα μπορούσε να είναι κάτι σαν το να απατάς έναν σύντροφο, εξαιτίας της αυξανόμενης αληθοφάνειας της VR εμπειρίας. Διαπιστώσαμε πως για τους περισσότερους, η δυνατότητα μιας VR πορνογραφικής εμπειρίας άνοιγε τις πύλες σε μια φαινομενικά “τέλεια” σεξουαλική εμπειρία- ένα σενάριο το οποίο δεν θα μπορούσε να ανταγωνιστεί ο πραγματικός κόσμος. Για άλλους, σήμαινε να κινούνται στα όρια, συχνά με ακραίο και βίαιο υλικό, και ξέρουμε από πρόσφατες έρευνες στην πορνογραφία ότι η έκθεση σε αυτό το υλικό έχει τη δυνατότητα να γίνει εθιστική και ακραία με το πέρασμα του χρόνου» πρόσθεσε.

Σε μεγάλο βαθμό, η άνοδος της πορνογραφίας στο Διαδίκτυο σχετιζόταν με την κυκλοφορία πιο ακραίου και διεστραμμένου υλικού, και ειδικότερα με αυξημένων επιπέδων βίας. Συνήθως, είναι οι γυναίκες που αποτελούν τα αντικείμενα του πόθου.

Η VR είναι ακόμα στο στάδιο της «ανατολής» της, με την εμφάνιση διαφόρων headsets από πολλές εταιρείες του χώρου, όπως το Facebook, η Sony, η Google κ.α. Κατά τον Γουντ, η VR πορνογραφία είναι «στην επόμενη στροφή».

Στο πλαίσιο της μελέτης, η ομάδα των ερευνητών έβαλε 45 εθελοντές να βιώσουν την πρώτη τους εμπειρία VR πορνογραφίας από την πλευρά ενός φανταστικού χαρακτήρα, του «Τζακ». Από τον καθένα ζητήθηκε να ολοκληρώσει την ιστορία του «Τζακ».

Οι ιστορίες που προέκυψαν χωρίστηκαν σε δύο κατηγορίες. Όπως λέει ο Γουντ, η πρώτη ήταν το αποκαλούμενο «τέλειο» σενάριο. Κάποια ήταν εντυπωσιακά και «χλιδάτα», άλλα πιο αληθοφανή, αλλά όλα αντικατόπτριζαν την ιδανική σεξουαλική εμπειρία, που οι συμμετέχοντες περιέγραψαν ως «καλύτερη από την πραγματικότητα».

Η δεύτερη κατηγορία, ωστόσο, όπως ανέφερε ο Γουντ, ήταν η «ακραία » εμπειρία, με ιστορίες οι οποίες περνούσαν τα όρια αυτών που είναι αποδεκτά στην πραγματική ζωή- με βίαιες εικόνες, άνδρες να εξευτελίζουν ή να βιάζουν γυναίκες κ.α.

Γενικότερα μιλώντας, η έκθεση σε ακατάλληλο (σεξουαλικής φύσης) υλικό λαμβάνει χώρα σε όλο και μικρότερες ηλικίες, μέσω του Ίντερνετ. Αυτό περιλαμβάνει διαμοιρασμό μέσω πλατφορμών όπως το Snapchat και το Instagram, και το revenge porn είναι ένα ολοένα και αυξανόμενο φαινόμενο, όπου σεξουαλικής φύσης υλικό άλλων ανθρώπων διαμοιράζεται χωρίς τη συναίνεσή τους. Δεδομένης της διαθεσιμότητας εργαλείων 3D imaging και την αύξηση του ερασιτεχνικού πορνό, οι ερευνητές εκτιμούν πως δεν είναι καθόλου απίθανο σενάρια όπως αυτά που περιγράφονται στη μελέτη να γίνουν σύντομα πραγματικότητα- και η χρήση μοντέλων πραγματικών ανθρώπων στη VR πορνογραφία να αποτελέσει το μέλλον του revenge porn.