Γιόγκα και Αγιουρβέδα: Αδελφές επιστήμες

Η αποκατάσταση της ολότητας στο σώμα, στο μυαλό και στο πνεύμα είναι αυτό που όλοι αναζητούμε.
Open Image Modal
Shreyas Daflapurkar (Facebook: Shreyas Daflapurkar)
.

Συχνά αναφερόμαστε στην αγιουρβέδα σαν η «αδελφή επιστήμη της γιόγκα». Ή, αν προτιμάτε, ότι η γιόγκα είναι η «αδελφή επιστήμη της αγιουρβέδα». Με ποια έννοια, όμως, ονομάζουμε αδελφές επιστήμες αυτές τις δύο;

Τόσο η γιόγκα όσο και η αγιουρβέδα έχουν τις ρίζες τους στην Ινδία και συνυπάρχουν για χιλιάδες χρόνια.

Και οι δύο είναι τρόποι βελτίωσης της υγείας τόσο του σώματος όσο και του νου και μπορούν να οδηγήσουν τον ασκούμενο στην εξάλειψη του πόνου και της δυστυχίας.

Φιλοσοφικά, προέρχονται από το κοινό έδαφος της φιλοσοφίας της Sankhya. Και παρότι στη Charaka Samhita υπάρχει ο ισχυρισμός ότι η αγιουρβέδα μπορεί να μας βοηθήσει να επιτύχουμε ελευθερία από όλα τα επίπεδα πόνου και δυστυχίας - σωματική, ψυχική και πνευματική - η εστίασή της είναι κυρίως στην πρόληψη και τη θεραπεία σωματικών ασθενειών.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η αγιουρβέδα είναι η θεραπευτική πλευρά της γιόγκα και η γιόγκα είναι η πνευματική πλευρά της αγιουρβέδα.

Η κάθε μια αντιμετωπίζει πτυχές της ύπαρξής μας και στοχεύει στην τέλεια υγεία μέσα στο σώμα και το μυαλό μας.

Με αυτόν τον τρόπο και οι δύο ανοίγουν μπροστά μας το δρόμο για την επίτευξη του υψηλότερου στόχου: την επανασύνδεση με τη θεϊκή μας φύση, που ονομάζεται επίσης αυτοπραγμάτωση, φώτιση ή αυτό που η γιόγκα ονομάζει Samadhi.

Σήμερα πολλοί άνθρωποι έρχονται στη γιόγκα για να αποκτήσουν ευλυγισία, να χάσουν βάρος και να διατηρήσουν τη φόρμα τους, παρά για τα πνευματικά οφέλη της.

Από την άλλη πλευρά, πολλοί που έρχονται στη γιόγκα για πνευματικούς λόγους συχνά βιώνουν άγχος, ή έχουν σωματικά προβλήματα και θέλουν να μειώσουν τις επιπτώσεις της γήρανσης, οπότε παρά την έντονη επιθυμία τους δεν είναι σε θέση να εξασκήσουν πολλές από τις γιογκικές πρακτικές. Σε αυτό το σημείο είναι που η Αγιουρβέδα μπορεί να υποστηρίξει την πρακτική της γιόγκα. 

Σύμφωνα με τη Yoga Sutra (το σχόλιο του Vyasa πάνω στη σούτρα Ι.2), υπάρχουν πέντε καταστάσεις του νου: διαταραγμένος, αυτός του οποίου αποσπάται η προσοχή, αποσπασματικός, συγκεντρωμένος σε ένα σημείο και καλά ελεγχόμενος.

Το σώμα και το μυαλό είναι αλληλένδετα, και συνήθως, όσων ο νους βρίσκεται σε μια από τις τρεις πρώτες καταστάσεις είναι δείγμα μη καλής φυσικής κατάστασης.

Η γιόγκα, τουλάχιστον όπως την εννοούσαν οι μεγάλοι δάσκαλοι στο παρελθόν, μπορεί να πραγματωθεί  μόνο αφού το σώμα και το μυαλό είναι υγιή και ισορροπημένα.

Οι τεχνικές αναζωογόνησης της αγιουρβέδα μπορούν να θρέψουν και να αναζωογονήσουν το σώμα έτσι ώστε να μπορούμε να αναπτύξουμε μια παραγωγική πρακτική γιόγκα.

Με τη βοήθεια αυτών των τεχνικών, το σώμα γίνεται πιο υγιές, ισχυρότερο, λιγότερο τοξικό, πιο ευέλικτο και πιο ενεργητικό.

Ο νους καθαρίζεται και είναι απαλλαγμένος από νωθρότητα και αδράνεια.

Ένα τέτοιο σώμα και μυαλό είναι απαραίτητα για την πρακτική της γιόγκα με την πιο αληθινή έννοια. 

Η συνδυασμένη μελέτη της Γιόγκα και της Αγιουρβέδα έχει μεγάλη σημασία για κάθε πρακτική και για να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε ολόκληρη τη ζωή με τον βαθύ τρόπο με τον οποίο την αντιμετωπίζουν και οι δύο επιστήμες.

Η αποκατάσταση της ολότητας στο σώμα, στο μυαλό και στο πνεύμα είναι αυτό που όλοι αναζητούμε, τόσο ατομικά όσο και συλλογικά.

 

Περισσότερες πληροφορίες για το συγκεκριμένο θέμα μπορείτε να ακούσετε στο podcast: Ας πιούμε ένα τσάι κι ας συζητήσουμε για την υγεία σύμφωνα με την αγιουρβέδα όπου συζητάμε σχετικά με την Elena Beurdeley.

 

Μαρία Χρυσοχεράκη

(Για κάθε πληροφορία, ερώτηση ή διευκρίνιση μπορείτε να επικοινωνείτε με τη Μαρία Χρυσοχεράκη fb: Maria Hrisoheraki, insta: pureyoga_mariahrisoheraki ή στο goldy.yogaonline@yahoo.gr)