Η Ιερά Σινδόνη, γνωστή και ως Σινδόνη του Τορίνο, είναι ένα λινό ύφασμα πάνω στο οποίο απεικονίζεται η μορφή ενός γενειοφόρου άνδρα. Πολλοί πιστοί τη θεωρούν το σάβανο που τύλιξε το σώμα του Ιησού Χριστού μετά την αποκαθήλωσή Του από τον Σταυρό.
Από το 1578 φυλάσσεται στον καθεδρικό ναό του Τορίνο και κατά καιρούς έχει αποτελέσει αντικείμενο εντατικής επιστημονικής μελέτης. Παλαιότερες χρονολογήσεις την τοποθετούσαν στον Μεσαίωνα, ωστόσο, τον Αύγουστο του 2024, Ιταλοί ερευνητές ανακοίνωσαν πως το ύφασμα φαίνεται να έχει υφανθεί πριν από περίπου 2.000 χρόνια, δηλαδή γύρω στην εποχή του Ιησού.
Παρά τη νέα χρονολόγηση, πρόσφατη μελέτη έρχεται να αμφισβητήσει τον ιερό της χαρακτήρα. Συγκεκριμένα, καταλήγει στο συμπέρασμα πως η Σινδόνη δεν τύλιξε ποτέ το σώμα και το πρόσωπο του νεκρού Ιησού, αλλά αποτελεί πιθανότατα ένα εξαιρετικό δείγμα χριστιανικής καλλιτεχνίας.
Ο Βραζιλιάνος ερευνητής τρισδιάστατων αναπαραστάσεων, Κικέρωνας Μοράες, ειδικός στην ανακατασκευή ιστορικών προσώπων, πραγματοποίησε μια πρωτοποριακή ψηφιακή προσομοίωση. Χρησιμοποίησε λογισμικό 3D μοντελοποίησης για να μελετήσει πώς το ύφασμα της Σινδόνης θα συμπεριφερόταν αν είχε τοποθετηθεί πάνω σε ένα πραγματικό σώμα, συγκριτικά με ένα επίπεδο γλυπτό (ανάγλυφο).
Ο Μοράες κατασκεύασε δύο ψηφιακά μοντέλα: ένα με τη μορφή ενός ανθρώπινου σώματος και ένα δεύτερο με την επιπεδότητα ενός ανάγλυφου γλυπτού. Στη συνέχεια, τύλιξε ψηφιακά ένα ύφασμα πάνω σε κάθε μοντέλο και σύγκρινε τα αποτυπώματα με τις φωτογραφίες της Σινδόνης του Τορίνο από το 1931.
Το αποτέλεσμα ήταν ξεκάθαρο: το ύφασμα που είχε τοποθετηθεί πάνω στο επίπεδο γλυπτό παρήγαγε μια εικόνα σχεδόν ταυτόσημη με εκείνη της Σινδόνης. Αντίθετα, η απεικόνιση που προέκυψε από το ανθρώπινο σώμα ήταν παραμορφωμένη και φαρδιά, ασύμβατη με την υφιστάμενη Σινδόνη.
«Η εικόνα της Σινδόνης είναι πιο συμβατή με μια καλλιτεχνική αναπαράσταση χαμηλού ανάγλυφου, παρά με το άμεσο αποτύπωμα ενός ανθρώπινου σώματος», αναφέρει ο Μοράες στο περιοδικό Archaeometry, όπου δημοσίευσε τη μελέτη του.
Ο ίδιος ανέφερε ως παράδειγμα την πασίγνωστη «Μάσκα του Αγαμέμνονα», επισημαίνοντας: «Όταν προσπαθείς να αποτυπώσεις μια τρισδιάστατη επιφάνεια, όπως το ανθρώπινο πρόσωπο, σε επίπεδο μέσο όπως ένα ύφασμα, το αποτέλεσμα θα είναι αναγκαστικά παραμορφωμένο».
Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, η Σινδόνη δεν αποτελεί τεκμήριο φυσικής επαφής με το σώμα του Ιησού, αλλά ένα εντυπωσιακό έργο τέχνης της χριστιανικής παράδοσης, που ίσως φιλοτεχνήθηκε για να προκαλεί δέος και ευλάβεια στους πιστούς.
Πηγή: Daily Mail