Έντονη δημόσια συζήτηση έχει ξεσπάσει στη Δανία σχετικά με άγαλμα- γοργόνα που φαίνεται πως πρόκειται να απομακρυνθεί αφού επικρίθηκε ως «άσχημο και πορνογραφικό» και πως ουσιαστικά αναπαριστά «το καυτό όνειρο ενός άνδρα για το πώς πρέπει να μοιάζει μια γυναίκα».
Η αρμόδια υπηρεσία για τα παλάτια και τον πολιτισμό προφανώς αφαιρεί το Den Store Havfrue (τη Μεγάλη Γοργόνα) διαστάσεων 4×6 μέτρων από το Φρούριο Ντράγκορ, μέρος των πρώην θαλάσσιων οχυρώσεων της Κοπεγχάγης, επειδή δεν ευθυγραμμίζεται με την πολιτιστική κληρονομιά του 1910.
Ο κριτικός τέχνης του Politiken, Mathias Kryger, χαρακτήρισε το άγαλμα «άσχημο και πορνογραφικό». Η Sorine Gotfredsen, ιερέας και δημοσιογράφος, έγραψε στην εφημερίδα Berlingske: «Η ανέγερση ενός αγάλματος που αντιπροσωπεύει το καυτό όνειρο ενός άνδρα για το πώς πρέπει να μοιάζει μια γυναίκα είναι απίθανο να προωθήσει την αποδοχή του σώματός τους από πολλές γυναίκες».
Πρόσθεσε: «Είναι πραγματικά ενθαρρυντικό το γεγονός ότι πολλοί βρίσκουν το άγαλμα χυδαίο, αντιποιητικό και ανεπιθύμητο, επειδή ασφυκτιούμε μέσα σε καταπιεστικά σώματα σε δημόσιο χώρο».
Ο δημιουγός πίσω από το γλυπτό των 14 τόνων, Peter Bech, δήλωσε όπως αναφέρει ο Guardian, ότι δεν καταλαβαίνει την κριτική, λέγοντας ότι το στήθος του αγάλματος έχει απλώς «ανάλογο μέγεθος» με την κλίμακα αυτού.
#Denmark is removing a mermaid statue deemed “ugly and pornographic.” Critics call it a “man’s hot dream.”
— Sam (@Samirbasak10) August 4, 2025
But others say the outrage is just thinly veiled body shaming.#BigMermaid #ArtDebate #BodyPoliticshttps://t.co/QzGxGdn23Y pic.twitter.com/XJ6s0PCOCw
Άλλοι έχουν πει ότι η κριτική αντανακλά τη στάση της κοινωνίας απέναντι στο γυναικείο σώμα γενικότερα – και όχι με καλό τρόπο. Για την Aminata Corr Thrane, συντάκτρια συζήτησης του Berlingske, αναλυτικός έλεγχος του στήθους της γοργόνας ισοδυναμούσε με ντροπή για το σώμα.
«Πρέπει τα γυμνά γυναικεία στήθη να έχουν συγκεκριμένο ακαδημαϊκό σχήμα και μέγεθος για να τους επιτραπεί να εμφανιστούν δημόσια;» έγραψε. Σημειώνοντας ότι η Μεγάλη Γοργόνα ήταν «ίσως λίγο λιγότερο γυμνή» από τη διάσημη μικροκαμωμένη σύγχρονή της από μπρούντζο και γρανίτη, τη Μικρή Γοργόνα, η Corr Thrane πρόσθεσε: «Από την άλλη πλευρά, έχει μεγαλύτερο στήθος, και εκεί πιθανώς βρίσκεται το πρόβλημα».
Πρόσθεσε: «Ίσως τα δύο αγάλματα – η Μεγάλη και η Μικρή Γοργόνα – αντιπροσωπεύουν δύο πλευρές της γυναίκας, και την αιώνια διελκυστίνδα για το τι είναι μια πραγματική γυναίκα. Και ίσως ακόμη και τι είναι μια λάθος γυναίκα».
Το 2006 η Μεγάλη Γοργόνα ανεγέρθηκε στην προβλήτα Langelinie στην Κοπεγχάγη, κοντά στη Μικρή Γοργόνα. Αλλά αφαιρέθηκε το 2018 αφού οι ντόπιοι την χαρακτήριζαν ως «ψεύτικη και χυδαία γοργόνα».
Στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο Φρούριο Ντράγκορ, μέχρι που η δανική υπηρεσία για τα παλάτια και τον πολιτισμό παρενέβη τον Μάρτιο, ζητώντας την απομάκρυνσή του.
Ο δήμος του Ντράγκορ φέρεται να απέρριψε έκτοτε την προσφορά του καλλιτέχνη να προσφέρει το άγαλμα ως δωρο
Η Helle Barth, πρόεδρος της επιτροπής για το κλίμα, τις αστικές περιοχές και τις επιχειρήσεις του δήμου Ντράγκορ, δήλωσε στο Berlingske ότι παρόλο που ήταν μια καλή προσφορά, «είναι απλώς δύσκολο να χωρέσει. Καταλαμβάνει πολύ χώρο».
Ο δημιουργός του αγάλματος, ο οποίος έχει δηλώσει ότι το έφτιαξεάγαλμα ως απάντηση στα σχόλια των τουριστών ότι η Μικρή Γοργόνα – εμπνευσμένη από το παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν – ήταν πολύ μικρή, έχει δηλώσει ότι οι κάτοικοι του Ντράγκορ του λένε συχνά ότι αγαπούν το γλυπτό του. Ελπίζει να βρει έναν τρόπο να μείνει στην πόλη.