CULTURE
21/05/2019 15:38 EEST

«22 Άνθη για το Μουσείο Μπενάκη» από τον ζωγράφο Νίκολας Έγκον

Λάτρεψε την Ελλάδα και την Ελληνίδα σύζυγο του.

Μουσείο Μπενάκη

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο ζωγράφος Νίκολας Έγκον και η αγαπημένη του σύζυγος Μάτι στέκονται αρωγοί στο έργο του Μουσείου Μπενάκη.

Την άνοιξη του 2007, στο πλαίσιο της μεγάλης έκθεσης «O Nicholas Egon στην Ελλάδα» στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, ο καλλιτέχνης προσέφερε προς πώληση κάποια από τα έργα της έκθεσης, με σκοπό τα έσοδα να διατεθούν για τους σκοπούς του Μουσείου. Το 2011 το ζεύγος Έγκον ήταν από τους πρώτους που ανταποκρίθηκαν άμεσα, με σημαντική οικονομική συμβολή, στην έκκληση του Άγγελου Δεληβορριά για την ολοκλήρωση των εργασιών στην Πινακοθήκη Γκίκα.

Τώρα, δύο χρόνια μετά την αποδημία του Νίκολας, η Μάτι προσφέρει στο Μουσείο Μπενάκη 22 έργα με την προϋπόθεση να πωληθούν προς όφελός του, αφήνοντας μάλιστα την επιλογή των έργων στο Μουσείο.

Κατά συνέπεια, 22 από τα ωραιότερα και αρτιότερα τοπία με λουλούδια του Νίκολας Έγκον εκτίθενται στην Πινακοθήκη Γκίκα και δίνουν την ευκαιρία στο κοινό να απολαύσει και πάλι την εξαιρετική του τεχνική και την ιδιαιτερότητα με την οποία προσεγγίζει τo ελληνικό τοπίο.

Η περιπετειώδης ζωή, η αγάπη για την Ελλάδα 

Ο Νίκολας Έγκον (1921-2017), μοναχοπαίδι Ούγγρων και Τσέχων αριστοκρατών, τo έσκασε από τον οικογενειακό πύργο σε ηλικία 15 ετών, αναζητώντας περιπέτειες. Εργάστηκε στη νότιο Γαλλία και αργότερα σπούδασε στο Λονδίνο Φυσική, Χημεία, Βιολογία και Ψυχολογία· κατατάχθηκε στην Τσέχικη Στρατιά ως πολεμικός σχεδιαστής και υπηρέτησε στην Αραβία. Μετά τον πόλεμο δίδαξε στο Λονδίνο ζωγραφική και θεωρία της τέχνης στη National Gallery και στο City School of Art.

Μουσείο Μπενάκη

Σταθερό σημείο αναφοράς στον πολυκύμαντο βίο του υπήρξε η ενασχόλησή του με τη ζωγραφική, ενώ η πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, το 1949, έμελλε να επηρεάσει καθοριστικά την επαγγελματική του σταδιοδρομία. Στόχος της επίσκεψής του στην Ελλάδα ήταν η συγκέντρωση ελληνικών θεμάτων, προκειμένου να παρουσιαστούν στην έκθεση «Υπέρ των Ελλήνων Προσφύγων» που διοργανώθηκε την επόμενη χρονιά στο Λονδίνο. Τα πορτραίτα των Ελλήνων που σχεδίασε κατά την πολύμηνη παραμονή του στη χώρα μας, απέσπασαν διθυραμβικές κριτικές και αποτέλεσαν την αφετηρία μιας εξαιρετικά, πετυχημένης καριέρας ως προσωπογράφου.

Παράλληλα, ασχολήθηκε με την τοπιογραφία, δεδομένου ότι τον ορίζοντα των θεματικών του επιλογών διαμόρφωναν διαρκώς η ευρυμάθειά του και οι ποικίλες ταξιδιωτικές και πολιτισμικές του εμπειρίες. Καλλιτέχνης με σπάνια καλλιέργεια, κοσμοπολίτης, μέλος ενός ευρύτατου  πολιτιστικού περίγυρου, ο Έγκον διατήρησε ανέκαθεν ένα πνευματικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα.

Ο γάμος του με την Ματρώνα (Matti) Ξυλά το 1980, οι αλλεπάλληλες επισκέψεις στη χώρα μας και η εγκατάστασή τους στο Κατακάλι Κορινθίας, του έδωσαν την ευκαιρία να επικεντρωθεί στην εξερεύνηση του ελληνικού τοπίου. Τα έργα της έκθεσης, φιλοτεχνημένα τα περισσότερα την δεκαετία του 2000, αποτελούν αντιπροσωπευτικά δείγματα της συνεπούς ενασχόλησής του με αυτό.

Όλα τα έργα της έκθεσης διατίθενται προς πώληση από το πωλητήριο του Μουσείου, με σκοπό την ενίσχυση του Μουσείου Μπενάκη.