ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
13/09/2016 14:05 EEST | Updated 13/09/2016 17:00 EEST

Πρώτες επιχειρηματικές επαφές του κινεζικού κολοσσού Alibaba στην Αθήνα

ASSOCIATED PRESS
FILE - In this Friday, May 27, 2016, file photo, staffers pass security guards near a company logo at the Alibaba Group headquarters in Hangzhou, in eastern China's Zhejiang province. Alibaba reports financial results Thursday, Aug. 11. (AP Photo/Ng Han Guan, File)

«Οι συνέργειες των μικρών ελληνικών επιχειρήσεων είναι απαραίτητες, για να ενταχθούν τα ελληνικά προϊόντα σε μεγάλες πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου» δήλωσε ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθήνας Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, στη συνάντηση που είχε η διοίκηση του επιμελητηρίου με υψηλόβαθμα στελέχη της κινεζικής εταιρείας Alibaba, τον μεγαλύτερο όμιλο ηλεκτρονικού εμπορίου στον κόσμο).

Ο Managing Director της Alibaba για Ιταλία, Ισπανία Πορτογαλία και Ελλάδα, Rodrigo Cipriani Foresio, ανέφερε στη συνάντηση που έγινε στο επιμελητήριο ότι η εταιρεία είναι ένα οικοσύστημα με πολλές και διάφορες πλατφόρμες είτε για B2B εμπορικές επαφές είτε για B2C επαφές, δηλαδή πωλήσεις προς τον τελικό καταναλωτή. Ο ίδιος σημείωσε ότι η διήμερη επίσκεψη της κινεζικής αντιπροσωπείας αποτελεί συνέχεια της συνάντησης του προέδρου της ALIBABA Τζακ Μα με τον κ. Τσίπρα, παρουσία και του κ. Χατζηθεοδοσίου, προ διμήνου στην Κίνα, στο πλαίσιο της κυβερνητικής επίσκεψης στη χώρα.

Επίσης, υπογράμμισε ότι οι νέοι Κινέζοι καταναλωτές στρέφονται ολοένα και περισσότερο στα προϊόντα της διεθνούς αγοράς, δίνοντας έμφαση στην ποιότητα και πρόσθεσε ότι τα 430 εκατομμύρια καταναλωτές πελάτες της εταιρείας περιμένουν και τα ελληνικά προϊοντα και υπηρεσίες.

Σε ερώτηση δημοσιογράφου, ο εκπρόσωπος της εταιρείας ανέφερε ότι το κόστος, για να ανοίξει κάποιος ηλεκτρονικό κατάστημα στην πλατφόρμα, είναι 500-10.000 δολάρια και η προμήθεια είναι 1-5%.

Ο κ. Χατζηθεοδοσίου ανέφερε ότι το επιμελητήριο σχεδιάζει νέες δράσεις, για να ενισχυθούν οι συνέργειες των ελληνικών επιχειρήσεων και ανέφερε για παράδειγμα της ελληνικής πολυδιάσπασης ότι «υπάρχουν 50 μεγάλα ελαιοτριβεία στην Ιταλία και 2.500 στην Ελλάδα. Πρέπει να υπάρξουν συνεργατικές συνεργασίες, για να μπουν, όσο γίνεται, ελληνικές επιχειρήσεις σε μεγάλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες».

Στη συνέχεια ακολούθησε συνάντηση των υψηλόβαθμων στελεχών της κινεζικής εταιρείας Alibaba στο υπουργείο Εξωτερικών, μετά από πρωτοβουλία του υφυπουργού Εξωτερικών Δ. Μάρδα. Μετά το πέρας της συνάντησης, τα στελέχη της Alibaba επρόκειτο να παρουσιάσουν τους στόχους και τα επενδυτικά σχέδιά τους στις διοικήσεις των επαγγελματικών φορέων, επιμελητηρίων και συνδέσμων της χώρας, σε εκδήλωση που διοργανώνει το ΥΠΕΞ, σε συνεργασία με το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών.

Σημειώνεται την Τετάρτη θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, όπου θα πραγματοποιηθούν επιχειρηματικές επαφές με 160 ελληνικές επιχειρήσεις. Όπως είπε ο κ. Χατζηθεοδοσίου, υπήρξε ενδιαφέρον απο 700 ελληνικές επιχειρήσεις, αλλά δεν ήταν εφικτό να πραγματοποιηθούν μέσα στο διήμερο όλα αυτά τα ραντεβού, γι' αυτό και θα οργανωθεί μία δεύτερη επίσκεψη στελεχών τις εταιρείας, στο αμέσως προσεχές διάστημα, ώστε να συνεχιστούν οι συζητήσεις του κινεζικού κολοσσού και με νέους υποψήφιους.

Τέλος, ο κ. Χατζηθεοδοσίου ανέφερε ότι γίνονται συζητήσεις να έρθει στη χώρα για αντίστοιχες επαφές και ακόμη μία μεγάλη ηλεκτρονική πλατφόρμα.

Εν τω μεταξύ ως θετικό μήνυμα εμπιστοσύνης προς την εγχώρια οικονομία, χαρακτηρίζει ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Βασίλης Κορκίδης, την αναμενόμενη δραστηριοποίηση ενός από τους μεγαλύτερους διεθνώς ομίλους e-commerce στην ελληνική αγορά, του Αlibaba.

Ταυτόχρονα, συνεχίζει ο ίδιος, σημαίνει πως ακόμα και μετά την παρατεταμένη και ιδιαίτερα έντονη οικονομική κρίση, η ελληνική οικονομία μπορεί να παρέχει νέες ευκαιρίες προς όφελος καταναλωτών και επιχειρηματιών και συνεπώς ολόκληρης της οικονομίας και κοινωνίας.

Ποιος είναι ο όμιλος

Ο Βασίλης Κορκίδης υπενθυμίζει ότι ο όμιλος Alibaba, με συναλλαγές χρηστών στα 250 δισ. δολάρια και κεφαλαιοποίηση στη Wall Street στα 200 περίπου δισ. και διαχείριση 35 εκατ. δεμάτων ημερησίως, περιλαμβάνει 10 συνδεδεμένες και θυγατρικές επιχειρήσεις με εξαιρετικά ραγδαία ανάπτυξη εσόδων (35% - 45% ετησίως).

Στόχος του Alibaba είναι η παροχή θεμελιώδους τεχνολογικής υποδομής και υπηρεσιών προώθησης (marketing) σε εμπόρους, επιχειρήσεις και καταναλωτές (Business to Business - B2B, Business to Consumers - B2C, Consumers to Consumers - C2C) που προσφέρουν προϊόντα και υπηρεσίες με την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων του διαδικτύου.

Ουσιαστικά ο Alibaba παρέχει την πλατφόρμα για την διενέργεια συναλλαγών με την παροχή των κατάλληλων εργαλείων, ώστε οι επιχειρήσεις να έχουν πλέον πρόσβαση στο παγκόσμιο καταναλωτικό κοινό και οι αγοραστές να εντοπίζουν τα προϊόντα και τους προμηθευτές τους γρήγορα και αποδοτικά.

Η πλατφόρμα του Alibaba περιλαμβάνει εκατοντάδες εκατομμυρίων προϊόντων σε 40 διαφορετικές κύριες κατηγορίες (γεωργία και τρόφιμα, ένδυση και δέρματα, αυτοκίνηση και μεταφορές, τσάντες και υποδήματα, ηλεκτρονικά, δώρα και παιχνίδια, υγεία και ομορφιά, οικιακός εξοπλισμός, φωτισμός και κατασκευές, μηχανήματα και εργαλεία, μεταλλουργεία - χημικά - ελαστικά και πλαστικά, συσκευασία και διαφήμιση κ.ά.). Οι αγοραστές των προϊόντων αυτών εντοπίζονται σε περισσότερες από 190 χώρες και περιφέρειες και ανταλλάσουν μεταξύ τους 100 χιλιάδες μηνύματα καθημερινώς.

"Υπογραμμίζεται ωστόσο πως το διαδίκτυο και οι υπηρεσίες του δεν είναι πανάκεια, ούτε μπορεί να θεωρηθούν ως η μόνη ασφαλής διέξοδος από την κρίση. Η έκθεση στο διεθνή ανταγωνισμό απαιτεί περαιτέρω προσπάθεια και προσαρμογή σε ιδιαίτερα υψηλές απαιτήσεις, την χρονική περίοδο που οι ελληνικές ΜΜΕ έχουν βαλτώσει σε 7 χρόνια ύφεσης, εν τω μέσω εξαιρετικά επιβαρυντικών φορολογικών υποχρεώσεων και χωρίς πρόσβαση σε ρευστότητα" σημειώνει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ.

Θετικά και αρνητικά για πιθανή δραστηριοποίηση του Alibaba στην Ελλάδα

Κατά την ΕΣΕΕ τα θετικά στοιχεία και οι ευκαιρίες εστιάζονται στα εξής:

• Μήνυμα εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία.

• Παροχή νέων ευκαιριών - συνεργασιών - συνεργειών για τις ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις.

• Δυνατότητα πρόσβασης στο κινεζικό καταναλωτικό κοινό.

• Μεγέθυνση οφέλους καταναλωτή και της κοινωνικής ευημερίας από την απόκτηση αγαθών σε χαμηλότερες τιμές.

• Ενίσχυση του πλεονάσματος του παραγωγού εξαιτίας της δυνατότητας προμήθειας αγοράς των ενδιάμεσων προϊόντων και πρώτων υλών φθηνότερα.

• Ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων μέσω αύξησης των εξαγωγών προς την Κίνα καθώς 10 εκατ. κινεζικές ΜΜΕ και 423 εκατ. Κινέζοι καταναλωτές πραγματοποιούν αγορές από τον Alibaba.

• Δυνατότητα παραγγελίας προϊόντων προσαρμοσμένα (tailor made) στις ανάγκες κάθε αγοραστή.

• Ικανοποιητική νομική προστασία και διασφάλιση των δικαιωμάτων των αγοραστών.

• Θετικά αποτελέσματα από την δραστηριοποίηση του Alibaba και την ενεργοποίηση ενός ολόκληρου δικτύου εφοδιαστικής αλυσίδας.

• Δυνατότητα διαφήμισης της Ελλάδας στην Κίνα.

• Θετικά αποτελέσματα και στον τουρισμό, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Alitrip, και την αύξηση των Κινέζων τουριστών.

• Δυνατότητα σταδιακής ενημέρωσης του ελληνικού επιχειρείν, μέσω δωρεάν συμμετοχής στη σχετική ημερίδα του Σεπτεμβρίου.

Η άλλη όψη… του νομίσματος

Τα αρνητικά στοιχεία εστιάζονται στα εξής σημεία:

• Πιθανή απώλεια τζίρου από την απευθείας πώληση προϊόντων σε καταναλωτές και επιχειρήσεις απευθείας από τον παραγωγό.

• Διατάραξη σχέσεων εμπιστοσύνης και συνεργασίας των εγχώριων επιχειρήσεων, καθώς νέες εταιρείες θα εισέρχονται στην ελληνική αγορά.

• Δυσχέρειες στην αντιμετώπιση του εισερχόμενου ανταγωνισμού και στην προσαρμογή των ελληνικών παραγωγικών επιχειρήσεων μετά από 7 χρόνια ύφεσης και εν τω μέσω εξαιρετικά δυσμενούς επιχειρηματικού περιβάλλοντος.

• Απώλεια χρόνου και κόστος στην εκπαίδευση - προσαρμογή του προσωπικού στην χρήση της πλατφόρμας, στην αναζήτηση λεπτομερειών για τις παραγγελίες, στην υλοποίηση ηλεκτρονικών πληρωμών (πχ. Pay-Pal), στην επικοινωνία στα αγγλικά κ.λπ.

• Λήψη πολλών e-mail για προσφορές προϊόντων που δεν είναι απαραίτητες.

• Πιθανή λήψη διαφορετικών δειγμάτων - προϊόντων από τα αρχικώς παραγγελθέντα εξαιτίας διακοπής της παραγωγής του συγκεκριμένου αγαθού.

• Δυσχέρεια δημιουργίας σχέσεων εμπιστοσύνης από την έλλειψη προσωπικής επαφής με τον προμηθευτή.

• Πιθανή αναντιστοιχία του προϊόντος από την ηλεκτρονική στη φυσική μορφή του.

• Η υποχρέωση ελάχιστων ποσοτήτων παραγγελιών (MOQ), μπορεί να λειτουργήσει ανασταλτικά για το μέγεθος της μέσης ελληνικής επιχείρησης.

• Πιθανό υψηλό μεταφορικό κόστος.

(με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ)