«Don Giovanni» στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης: Το 1/3 των θέσεων στο υγειονομικό προσωπικό

«Σε ένδειξη ελάχιστης ευγνωμοσύνης για τη καθημερινή μάχη που δίνουν απέναντι στην πανδημία».
andresr via Getty Images

Η αριστουργηματική όπερα του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ «Don Giovanni» παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, το Σάββατο 27 Νοεμβρίου, με δωρεάν είσοδο για το κοινό και ηλεκτρονική προκράτηση θέσεων.

Το ένα τρίτο των θέσεων έχει παραχωρηθεί από τη διοίκηση του Μεγάρου για το υγειονομικό προσωπικό των οκτώ νοσηλευτικών ιδρυμάτων της Θεσσαλονίκης, τους εργαζόμενους του ΕΚΑΒ και τις οικογένειές τους, «σε ένδειξη ελάχιστης ευγνωμοσύνης», όπως τόνισε κατά τη συνέντευξη Τύπου, ο πρόεδρος του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης Βασίλης Γάκης.

Οι περισσότερες θέσεις έχουν προκρατηθεί, αποδεικνύοντας ότι η θρυλική όπερα, που είναι εμπνευσμένη από τον θρύλο του γνωστού καρδιοκατακτητή Δον Ζουάν, έχει διαχρονικό ενδιαφέρον.

Η όπερα μιλά για τα πραγματικά προβλήματα

Πρόκειται για ένα από τα σπουδαιότερα δημιουργήματα του δυτικού πολιτισμού, σε σκηνοθεσία Michal Znaniecki, χορογραφία Ντιάνας Θεοχαρίδη, διευθυντή Ορχήστρας τον Παναγιώτη Διαμαντή και με τις συμμετοχές διάσημων λυρικών τραγουδιστών και συντελεστών από την Ελλάδα και τη Βουλγαρία.

Εκτός από διαχρονικό ενδιαφέρον, ωστόσο, στην εποχή του metoo έχει και επίκαιρο χαρακτήρα, καθώς πρόκειται για το ημερολόγιο ενός ερωτομανή, τον οποίο ακολουθούν οι γυναίκες από εκδίκηση. «Ο Don Giovanni είναι ένας άρρωστος άντρας που βλέπει τις γυναίκες μέσα από ακτίνες Χ. Ενσαρκώνει το όνειρο του κάθε φαλλοκράτη, προσπαθώντας να αποδείξει τον ανδρισμό του και να διατηρήσει τη θέση του ως το αρχετυπικό σύμβολο του Δον Ζουάν», τόνισε ο σκηνοθέτης. Ο κ. Znaniecki πρόσθεσε ότι «η όπερα πρέπει να παραμείνει ζωντανή και να μιλά για τα πραγματικά προβλήματα του κόσμου» και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Χρίστος Γαλιλαίας υπογράμμισε ότι θα υποστήριζε την ιδέα μιας μόνιμης παρουσίας της όπερας στη Θεσσαλονίκη.

Για μια «μουσική κοσμογονία» κι ένα «καθηλωτικό έργο», έκανε λόγο ο κ. Γάκης, σημειώνοντας ότι «στην εποχή μας, όπου ο ρεαλισμός στέκεται πολλές φορές απέναντι στον λαϊκισμό και στις αυταπάτες, το έργο αυτό είναι μια δεινή εκδοχή του σήμερα αφού περιγράφει τη διαχρονική σχέση μεταξύ χρήματος-εξουσίας και σεξουαλικής κυριαρχίας».

“Το 1/3 των θέσεων διατίθενται στο υγειονομικό προσωπικό των 8 νοσοκομείων που υπάγονται στην 3η και στην 4η ΥΠΕ, στο ΕΚΑΒ, αλλά και στα στελέχη των δυο υγειονομικών περιφερειών, σε ένδειξη ελάχιστης ευγνωμοσύνης για τη καθημερινή μάχη που δίνουν απέναντι στην πανδημία.”

Μια παραγωγή που σχεδιάζεται εδώ και έξι χρόνια

«Άθλο» χαρακτήρισε την εν λόγω παραγωγή -η οποία άρχισε να σχεδιάζεται πριν από σχεδόν έξι χρόνια «επί προεδρίας Αλέξανδρου Μπακατσέλου και υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Νικήτα Μυλόπουλου», όπως χαρακτηριστικά σημείωσε ο κ. Γάκης- ο κ. Γαλιλαίας, τονίζοντας ότι οι τέσσερις παραστάσεις του «Don Giovanni» ξεπερνούν κατά πολύ όσα έχουμε δει μέχρι σήμερα στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

«Με κάθε μετριοπάθεια τολμώ να πω ότι είναι μια παραγωγή που ξεπερνά τα συνηθισμένα, η οποία θα αποτελέσει σημείο αναφοράς και μέτρο σύγκρισης για όλες όσες ακολουθήσουν», σημείωσε ο κ. Γαλιλαίας, ενώ τόσο ο κ. Γάκης όσο και ο καλλιτεχνικός διευθυντής υπογράμμισαν τον προσανατολισμό του Μεγάρου στην παραγωγή πολιτισμού και το άνοιγμά του στο ευρύ κοινό.

«Έχω την τιμή να διευθύνω ένα από τα ορόσημα του οπερατικού ρεπορτορίου, στο οποίο ο Μότσαρτ αποδίδει με τη μουσική του όλες τις όψεις της πορείας του ανθρώπου που τα βάζει με τον Θεό και παίρνει την τύχη του στα χέρια του. Είναι μια από τις μεγαλύτερες όπερες όλων των εποχών και μεγάλων μουσικών απαιτήσεων. Είμαι ιδιαίτερα ευτυχής που συμπορεύομαι σε αυτό το δύσκολο εγχείρημα με τους εξαίρετους μουσικούς της ΚΟΘ και μια πλειάδα αξιόλογων λυρικών τραγουδιστών», σημείωσε με τη σειρά του ο κ. Διαμαντής.

Η Ντιάνα Θεοχαρίδη, Ελληνίδα της διασποράς, με πατέρας από τη Θεσσαλονίκη, η οποία γεννήθηκε στην Αργεντινή, επισήμανε ότι το κέντρο της χορογραφίας είναι οι γυναίκες, τονίζοντας ότι επελέγησαν γυναίκες από διαφορετικές ηλικίες και με διαφορετικούς σωματότυπους και εξέφρασε την πεποίθηση ότι ως διευθύντρια κρατικού θεάτρου στο Μπουένος Άιρες, αυτή η παραγωγή μπορεί να είναι η αρχή μιας σειράς συνεργασιών.

Στο ρόλο του Ντον Τζιοβάννι είναι ο Διονύσης Σούρμπης, της Ντόνα Άννα η Σιρανούς Τσαλικιάν, του Ντον Οττάβιο ο Χρήστος Κεχρής, του Ντον Πέντρο ο Κωνσταντίνος Κατσάρας, της Ντόνα Ελβίρα η Σοφία Μητροπούλου, του Λεπορέλλο ο Plamen Kumpikov, του Μαζέττο ο Armando Puklavec και της Τσερλίνα η Χρύσα Μαλιαμάνη.

Ο πολιτισμός πρέπει να προσφέρεται

Η όπερα «Don Giovanni» πραγματοποιείται στο πλαίσιο υλοποίησης του ευρωπαϊκού έργου «RENOVATION» που χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Συνεργασίας Interreg VA «Ελλάδα-Βουλγαρία 2014-2020» και σε συνεργασία με τους Δήμους Λαγκαδά και Hadjidimovo, την State Opera Plovdiv και την Όπερα Δωματίου Blagoevgrad. Χάρη σε αυτή τη χρηματοδότηση οι παραστάσεις είναι δωρεάν, και όπως σημείωσε ο κ. Γαλιλαίας «αυτός είναι ο δρόμος που πρέπει να ακολουθήσουμε, καθώς ο πολιτισμός πρέπει να προσφέρεται στο κοινό, ιδιαίτερα από εποπτευόμενους από το ΥΠΠΟ φορείς όπως το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης».

Η όπερα ανεβαίνει το Σάββατο 27 Νοεμβρίου, την Τετάρτη 1 Δεκεμβρίου, την Παρασκευή 3 Δεκεμβρίου και την Κυριακή 5 Δεκεμβρίου στην Αίθουσα Φίλων της Μουσικής.

Δημοφιλή