ΔΙΕΘΝΕΣ
05/10/2017 14:22 EEST | Updated 05/10/2017 14:33 EEST

«Στην Αμερική ασχολούνται με τη Ρωσία, μα δεν την ξέρουν»: Πώς βλέπει μια Ρωσίδα δημοσιογράφος τα ΜΜΕ και την πολιτική στις ΗΠΑ

Max Ryazanov via Getty Images
The buildings located on the Red Square: Kremlin wall (at left) and Saint Basil's Cathedral (at right), Moscow, Russia. UNESCO World Heritage Site

Τον Μάιο του 2016 η δημοσιογράφος Ελισαβέτα Οσετίνσκαγια έφυγε από την RBC, όπου ήταν επικεφαλής του κεντρικού γραφείου σύνταξης, έχοντας ηγηθεί τον Vedomosti και Forbes Russia. Μαζί της έφυγαν και άλλα δύο κορυφαία στελέχη, οι Ρομάν Μπαντανίν και Μαξίμ Σόλιους. Λίγο αργότερα, η Οσετίνσκαγια μετακόμισε στο Πάλο Άλτο, όπου άρχισε σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ πάνω στη δημοσιογραφία (σε ειδικό πρόγραμμα για επαγγελματίες των media) και την άνοιξη αποκάλυψε το νέο της εγχείρημα: Το «The Bell», ένα ημερήσιο newsletter, το οποίο ασχολείται με γεγονότα στη Ρωσία και άλλα μέρη του κόσμου. Στο προσωπικό που εργάζεται για αυτό ανήκουν πλέον και άλλα άτομα, όπως η Ιρίνα Μάλκοβα, πρώην αρχισυντάκτρια του Republic και η Σβετλάνα Ράιτερ, πρώην ανταποκρίτρια του Reuters. Συνολικά στην ομάδα είναι επτά άτομα, περιλαμβανομένης της Οσετίνσκαγια.

Σε συνέντευξή της στο meduza.io, η Οσετίνσκαγια αναφέρει πως «όλα τα ΜΜΕ πλημμυρίζουν συνέχεια τον κόσμο με τεράστιες ποσότητες πληροφορίας. Ωστόσο, στη ζωή, για να βγάλει κάποιος λογικές, ουσιώδεις αποφάσεις, που έμμεσα ή άμεσα συνδέονται με το χρήμα (μιλώ για το χρήμα επειδή τα οικονομικά και οι επιχειρήσεις θα είναι πάντα ο τομέας εξειδίκευσής μου) ο κόσμος δεν μπορεί να υπερφορτώνεται με πληροφορίες. Τους πλημμυρίζουμε με πληροφορίες επειδή αυτό είναι το επιχειρηματικό μας μοντέλο: Τα ΜΜΕ αγωνίζονται για την προσοχή των ανθρώπων, την οποία μετατρέπουν σε έσοδα. Ως αποτέλεσμα, συχνά σου μένει μόνο θόρυβος...ποια είναι η ιδέα μας; Οι άνθρωποι χρειάζονται μια επιλογή ειδήσεων που είναι οι πιο σημαντικές και χρήσιμες. Και πρέπει αυτές να επιλέγονται από ανθρώπους δημοσιογράφους. Δεν έχω δει ακόμα έναν αλγόριθμο που να μπορεί να το κάνει αυτό καλά».

Η διαφορά του The Bell, όπως υποστηρίζει η ίδια, είναι πως το newsletter της επιδιώκει να ενημερώσει τον κόσμο για αυτά που πρέπει να ξέρει από πρακτικής και οικονομικής άποψης. «Επίσης, το περιεχόμενό μας είναι αποκλειστικό....και τρίτον, είναι χρήσιμο για τις επιχειρήσεις- ένα είδος έμπνευσης για ανθρώπους που θέλουν να σηκωθούν από τον καναπέ και να κάνουν πράγματα...επιλέγουμε τις ειδήσεις από όλη την ατζέντα των διεθνών νέων που θα έπρεπε να ξέρει κάποιος στη Ρωσία».

Όσον αφορά στην απότομη άνοδο του ενδιαφέροντος στις ΗΠΑ σχετικά με τη Ρωσία (λόγω της φερόμενης ρωσικής εμπλοκής στις αμερικανικές εκλογές), η ίδια λέει πως «η Ρωσία προσελκύει έντονο ενδιαφέρον στις ΗΠΑ αυτή τη στιγμή, αλλά υπάρχει μικρή εξειδίκευση. Δεν είναι κάτι που που μπορεί να αντέξει οικονομικά ο κόσμος, κοστίζει, και υπάρχουν μεγάλα προβλήματα εμπιστοσύνης σε ξένους δημοσιογράφους. Εγώ χάρηκα πολύ, επειδή θα έχω την ευκαιρία να εξηγήσω πως συχνά γράφουν τρελά πράγματα που δεν ισχύουν στην πραγματικότητα. Μόλις σήμερα, διάβασα μια θεωρία συνωμοσίας σε μια στήλη κάπου για ρωσικά “τρολ” στο Facebook, και το χακάρισμα του Δημοκρατικού Κόμματος, και τα επιχειρηματικά συμφέροντα του Τραμπ, και το πώς όλα αυτά συντονίζονται από ένα κέντρο...έχω εξειδίκευση σε αυτόν τον τομέα, την οποία μπορώ να χρησιμοποιήσω για την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου».

Όσον αφορά στο τι πιστεύει για τα πολιτικά δρώμενα στις ΗΠΑ, λέει πως «θυμίζει λίγο το πώς ήταν στη Ρωσία τη δεκαετία του 1990. Φυσικά, όλα γίνονται πολύ πιο επαγγελματικά, αλλά όπως και να έχει είναι στην ουσία δύο πλευρές που πετούν λάσπη η μία στην άλλη χωρίς τέλος. Και με όλη την ελευθερία του Τύπου, δεν καταφέρνουν και πολλά όσον αφορά στο να βρουν τι συνέβη στα αλήθεια. Από εκεί και πέρα, μου φαίνεται ότι κανείς δεν έχει όλη την εικόνα ώστε να κατανοεί πώς συνέβησαν όλα. Όλο το ζήτημα της ρωσικής παρέμβασης στις αμερικανικές εκλογές έχει φτάσει σε ένα επίπεδο στα αμερικανικά ΜΜΕ που είναι απλά δυσανάλογο με τις επιπτώσεις αυτής της παρέμβασης. Το αμερικανικό πολιτικό σύστημα είναι πολύπλοκο, αλλά ταυτόχρονα ισορροπημένο και ανοικτό. Υπήρξε μια αναμέτρηση, και επέφερε ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Και δεν πιστεύω ότι μια εκστρατεία 100.000 δολαρίων στο Facebook θα μπορούσε να έχει κάποια τρομερή επιρροή εδώ».