ΚΟΙΝΩΝΙΑ
29/12/2017 17:12 EET | Updated 30/12/2017 10:16 EET

Ελλάδα 2017: Μια εφημερίδα καλεί σε βανδαλισμό ενός γλυπτού. Και το γλυπτό βανδαλίζεται

Τι λέει ο δήμος, τι λέει ο καλλιτέχνης

Facebook/ Athena Venetaki

Τις τελευταίες μέρες οι αντιδράσεις της κοινότητας του Παλαιού Φαλήρου απέναντι στο γλυπτό «Phylax» του διεθνώς καταξιωμένου καλλιτέχνη κ. Κωστή Γεωργίου που εγκαταστάθηκε από τον δήμο στις αρχές του Δεκεμβρίου, είναι έντονες.

Πρόκειται για ένα γλυπτό που έχει διχάσει την κοινή γνώμη λόγω της εκκεντρικής όψης, του πορφυρού χρώματος και της ασαφούς συμβολής του, ενώ ακούστηκαν και σχόλια που το χαρακτηρίζουν ως προσβολή προς τον Χριστιανισμό και το συνδέουν μέχρι και με σατανισμό και μαύρη μαγεία.

Σύμφωνα με πρόσφατη συνέντευξη του κ.Γεωργίου στο ΣΚΑΙ, η αντίδραση ξεκίνησε από την εφημερίδα «Ελεύθερη Ώρα» και τα πρωτοσέλιδά της, αφιερωμένα στο γλυπτό. Ιδιαίτερα στο πρωτοσέλιδο της 27ης Δεκεμβρίου, δημοσιεύτηκε φωτογραφία του πατέρα Κλεομένη, ο οποίος-φανερά ενοχλημένος από την παρουσία του έργου τέχνης- καλεί τους κατοίκους της περιοχής να «ρίξουν» το γλυπτό, ενώ δεν έλειψαν και βανδαλισμοί με μπογιά στο άγαλμα. Μάλιστα, έχει ήδη ξεκινήσει συλλογή υπογραφών από τους κατοίκους της περιοχής για αποκαθήλωση του γλυπτού.

Ο Δήμος Παλαιού Φαλήρου σχολιάζει και καταδικάζει την πρόσφατη επίθεση προς το γλυπτό: «Η  ελευθερία της άποψης και της έκφρασης είναι δικαίωμα του καθενός, η κακοποίηση όμως ενός δημόσιου έργου τέχνης για να εκφράσει κάποιος την δυσαρέσκεια του ή την εκτόνωση του, είναι πράξη βάρβαρη και παραβατική. Ο Δήμος Παλαιού Φαλήρου, μέσω της νομικής του υπηρεσίας, εξετάζει όλες τις σχετικές καταγγελίες, τα δημοσιεύματα, τις αναφορές και τις δηλώσεις που στρέφονται κατά της ελευθερίας της καλλιτεχνικής δημιουργίας».

Ωστόσο, υπάρχει και η άλλη πλευρά και πρέπει να τονίσουμε την πραγματική σημασία του έργου και όχι να το εξετάζουμε ως κάτι μεταφυσικό, με φανταστική διάσταση ή θρησκευτικής σημασίας. Αν ανατρέξουμε στην ιστορία της τέχνης, θα εντοπίσουμε ότι αυτός ο φύλακας που παρουσιάζει το γλυπτό, μοιάζει εμπνευσμένο από ένα πολύ κοινό καλλιτεχνικό θέμα στην Ευρώπη του 13ου αιώνα

Επομένως, πρόκειται για μια σύγχρονη εκδοχή και εξέλιξη ενός πολύ παραδοσιακού τύπου γλυπτού, με παλαιές ρίζες. Επιπλέον, το κόκκινο, πέρα από χρώμα που χρησιμοποιεί συχνά στα έργα του ο κ. Γεωργίου, αποτελεί και αριστοκρατική απόχρωση. 

Ενδεχομένως, όμως, μια συζήτηση για την εναρμόνιση της αισθητικής ενός μεταμοντέρνου φύλακα με το ανέμελο παραλιακό μέτωπο να είχε κάποιο ενδιαφέρον. 

Φωτογραφία: facebook/Athena Venetaki