«Ενήλικοι στην Αίθουσα»: Η πανελλήνια πρεμιέρα της ταινίας και η τιμητική βράβευση του σκηνοθέτη

Και η τελετή λήξης του 25ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθηνών - Νύχτες Πρεμιέρας.
EUROKINISSI/ ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας στις αρχές Σεπτεμβρίου, η νέα ταινία του Κώστα Γαβρά «Ενήλικοι στην Αίθουσα», προβλήθηκε σε πανελλήνια πρεμιέρα το βράδυ του Σαββάτου, στην κατάμεστη αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ως η ταινία λήξης του 25ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας, παρουσία του σκηνοθέτη, των συντελεστών και του Γιάνη Βαρουφάκη. Το Μέγαρο Μουσικής κατέκλυσαν από νωρίς κινηματογραφιστές, ηθοποιοί, ρεπόρτερ και τηλεοπτικά Μέσα Ενημέρωσης.

Λίγο μετά τις επτάμισι, τα φώτα της αίθουσας έσβησαν και ξεκίνησε η τελετή απονομής των βραβείων Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος και Ντοκιμαντέρ που παρουσίασε η διεθνής κριτική επιτροπή. Στην συνέχεια και αφού ευχαρίστησε τους σινεφίλ που «αγκάλιασαν» για ακόμα μια χρονιά το φεστιβάλ και γέμισαν τις αίθουσες καθ όλη την διάρκεια, ο καλλιτεχνικός διευθυντής Λουκάς Κατσίκας προλόγισε την ταινία λήξης.

Ο κος Κατσίκας κάλεσε στην σκηνή τον σκηνοθέτη του «Ενήλικοι στην Αίθουσα», τον οποίο οι παρευρισκόμενοι υποδέχθηκαν χειροκροτώντας όρθιοι. Οι Νύχτες Πρεμιέρας τίμησαν τον Γαβρά και την προσφορά του στον κινηματογράφο και γενικότερα τον πολιτισμό, με το βραβείο «Γιώργος Τζιώτζιος». Ο σκηνοθέτης τόνισε ότι η προβολή της ταινίας στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερη, καθώς οι Ελληνες έχουν ζήσει τα γεγονότα, τα θυμούνται και ενθάρρυνε το κοινό σε συζήτηση για την δική του κινηματογραφική αφήγηση.

Ο διεθνώς καταξιωμένος Γαβράς, μετά το Οσκαρικό πολιτικό θρίλερ «Z» του 1969 που έδειχνε τη σκληρότητα με την οποία η δικτατορία προσπάθησε να καταστρέψει τη δημοκρατία στην Ελλάδα, πραγματεύεται και πάλι την πολιτική κατάσταση της χώρας. Αυτή τη φορά, στη μεταφορά του βιβλίου του Βαρουφάκη «Ανίκητοι Ηττημένοι» (“Adults in the Room: My Battle with Europe’s Deep Establishment”), δραματοποιείται η ενοχή της Ευρωπαϊκής γραφειοκρατίας για τα δεινά που επιφύλαξαν στον ελληνικό λαό τα μνημόνια, μέσα από την παρουσίαση των ατέρμονων διαπραγματεύσεων του πρώην υπουργού Οικονομικών (τον υποδύεται ο Χρήστος Λούλης) με τους αρμόδιους υπουργούς της ΕΕ τους πρώτους μήνες του 2015 μετά την εκλογική νίκη του ΣΥΡΙΖΑ.

Το δίωρο φιλμ εκτυλίσσεται σχεδόν αποκλειστικά σε «αποστειρωμένες» αίθουσες συσκέψεων ψυχρών κτιρίων, με επαναλαμβανόμενους διαλόγους μεταξύ ατόμων που πιστεύουν ότι έχουν απόλυτο δίκιο, που πιθανόν κουράζουν τον θεατή σε ορισμένα σημεία. Ωστόσο, ο Γαβράς καταφέρνει να αποκρύψει το βαρύ κλίμα, προσθέτοντας ακόμα και κάποιες κωμικές - σουρεαλιστικές σκηνές, όπως το συρτάκι του συνθέτη Αλεξάντρ Ντεσπλά και το «χορευτικό» του Τσίπρα περικυκλωμένου από τους Ευρωπαίους ηγέτες μετά το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος.

Το ότι η ταινία αναφέρεται στο πρόσφατο παρελθόν, δημιουργεί ίσως κάποια άβολα συναισθήματα, ιδιαίτερα σε αυτούς που δεν θα εστιάσουν αποκλειστικά στον τρόπο που ο σκηνοθέτης παρουσιάζει τα γεγονότα, αλλά επικεντρώνονται στην ιδεολογική του θέση.

Δημοφιλή