«Κρυφό Πρόγραμμα Σπουδών» Ιατρικής Σχολής εκπαιδεύει τους γιατρούς να έχουν λιγότερη ενσυναίσθηση

Η έλλειψη ενσυναίσθησης συνέβαλε καθοριστικά σε εκατοντάδες θανάτους.
Westend61 via Getty Images

Η ενσυναίσθηση είναι μια συναισθηματική κατάσταση που μας βοηθάει να καταλάβουμε τι βιώνει ο άλλος δίπλα μας. Πρόκειται για μια σημαντική ικανότητα για τις κοινωνικές σχέσεις. Αυτό, δε σημαίνει ότι είναι κάτι που το έχουν όλοι.

Η έλλειψη ενσυναίσθησης στην υγειονομική περίθαλψη μπορεί να είναι καταστροφική. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, μεταξύ 2005 και 2009, σημειώθηκαν εκατοντάδες θάνατοι που μπορούσαν να αποφευχθούν.

Η έκθεση Francis, η οποία διερεύνησε τα αίτια των προβλημάτων, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η έλλειψη ενσυναίσθησης συνέβαλε καθοριστικά στους εκατοντάδες θανάτους.

Πιο πρόσφατα, δεκάδες, «περιττοί» θάνατοι βρεφών και μητέρων σημειώθηκαν στα νοσοκομεία Shrewsbury και Telford. Η Έκθεση Ockenden, η οποία διερεύνησε τα αίτια αυτών των θανάτων, ανέφερε ότι η έλλειψη ενσυναίσθησης επιδείνωσε το πρόβλημα.

Εν τω μεταξύ, η έρευνα δείχνει ότι η ενσυναίσθηση στους γιατρούς μπορεί να μειώσει ακόμη και τον πρόωρο θάνατο σε ασθενείς με διαβήτη τύπου 2.

Η ενσυναίσθηση είναι μια βασική δεξιότητα που απαιτείται από τους φοιτητές ιατρικής. Το Γενικό Ιατρικό Συμβούλιο, το οποίο καθορίζει τα πρότυπα και τα αποτελέσματα για την εκπαίδευση και την κατάρτιση φοιτητών ιατρικής στο Ηνωμένο Βασίλειο, λέει ότι η ενσυναίσθηση είναι κεντρικό θέμα στη στρατηγική τους.

Ωστόσο, ένα «κρυφό πρόγραμμα σπουδών» στην ιατρική σχολή μπορεί να μειώσει την ενσυναίσθηση των φοιτητών ιατρικής. Μια νέα μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο BMC Medical Education, είναι η πρώτη που καταδεικνύει συστηματικά γιατί η ενσυναίσθηση μειώνεται κατά τη διάρκεια της ιατρικής εκπαίδευσης και εγείρει σημαντικά ερωτήματα σχετικά με τις προτεραιότητες της τρέχουσας ιατρικής εκπαίδευσης.

Τα επίπεδα ενσυναίσθησης στους φοιτητές ιατρικής συχνά μειώνονται καθώς προχωρά η εκπαίδευσή τους.

Σε μια πρόσφατη ανασκόπηση, η ομάδα του Τζέρεμι Χογουίκ, καθηγητή και διευθυντής του Stoneygate Center for Excellence in Empathic Healthcare, στο πανεπιστήμιο του Λέστερ ανέλυσε δεδομένα από 16 μελέτες και 771 φοιτητές ιατρικής. Η ανασκόπησή τους περιελάμβανε ποιοτικές μελέτες που έδειχναν γιατί η ενσυναίσθηση των φοιτητών μπορεί να αλλάξει κατά τη διάρκεια της ιατρικής σχολής.

Η ομάδα διαπίστωσε ότι όταν οι φοιτητές ιατρικής μεταβαίνουν από την πρώτη φάση της ιατρικής σχολής, η οποία βασίζεται κυρίως σε διαλέξεις, στη δεύτερη φάση της ιατρικής σχολής που είναι πιο κλινική και αντιμετωπίζει τους ασθενείς, διαβάζουν ένα «κρυφό» άτυπο πρόγραμμα σπουδών.

Οι φοιτητές , που είναι πιθανό να έχουν μικρή εμπειρία για το πώς είναι να είσαι ασθενής, συχνά προσαρμόζονται σε αυτό το «κρυφό πρόγραμμα» σπουδών αναπτύσσοντας κυνισμό και είναι αποστασιοποιούμενοι συναισθηματικά και απευαισθητοποιημένοι. Αυτό, με τη σειρά του, μειώνει την ενσυναίσθηση τους.

Οι μελέτες που συμπεριλήφθηκαν στην ανασκόπηση ήταν μικρές, πολύ λίγες ήταν εκτός Ευρώπης ή Βόρειας Αμερικής και πολλές ήταν περιορισμένης ποιότητας.

Δημοφιλή