ΟΗΕ: Η χρήση βενζίνης με μόλυβδο εξαλείφθηκε

Ως "ορόσημο" για την υγεία και το περιβάλλον, χαρακτηρίζει ο ΟΗΕ την ολοκλήρωση της 19χρονης εκστράτειας.
Nigel Marple via Reuters

Η βενζίνη με μόλυβδο έχει εξαλειφθεί μετά την εξάντληση των τελευταίων αποθεμάτων στον κόσμο τον περασμένο μήνα, δήλωσε το Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα των Ηνωμένων Εθνών (UNEP) τη Δευτέρα, μετά την ολοκλήρωση μιας 19χρονης εκστρατείας για τον τερματισμό της χρήσης της δηλητηριώδους ουσίας που προκαλεί σοβαρούς κινδύνους στην υγεία και το περιβάλλον.

Η Αλγερία, η μόνη χώρα που εξακολουθεί να γεμίζει με βενζίνη με μόλυβδο (super) στα οχήματα, εξάντλησε τα τελικά αποθέματά της τον Ιούλιο, ανέφερε το UNEP.

Ο οργανισμός ανέφερε ότι η βενζίνη μολύνει τον αέρα, το έδαφος και το πόσιμο νερό και μπορεί να προκαλέσει καρδιακές παθήσεις, εγκεφαλικό επεισόδιο και καρκίνο. Ορισμένες μελέτες έχουν δείξει ότι βλάπτει την ανάπτυξη του εγκεφάλου, ειδικά στα παιδιά.

Το UNEP συνεργάστηκε με κυβερνήσεις, επιχειρήσεις και ομάδες πολιτών για την εξάλειψη της βενζίνης με μόλυβδο και είπε ότι η διακοπή της χρήσης της μετά από έναν αιώνα σηματοδότησε ένα «τεράστιο ορόσημο» που θα επιτρέψει να σώζονται κάθε χρόνο περισσότερο από 1,2 εκατομμύριο ζωές και να εξοικονομούνται περισσότερα από 2,4 τρισεκατομμύρια δολάρια.

″Η επιτυχής εφαρμογή της απαγόρευσης της μολυβδούχου βενζίνης συνιστά ορόσημο για την υγεία στον κόσμο και για το περιβάλλον μας”, τόνισε η ‘Ινγκερ ’Αντερσεν εκτελεστική διευθύντρια του UNEP,,σημειώνοντας πως ”αυτά τα λάθη οδήγησαν στην κλιματική αλλαγή, τη ρύπανση και την απώλεια της βιοποικιλότητας”.

Η εξάλειψη αυτού του καυσίμου σηματοδοτεί ”το τέλος μιας τοξικής εποχής”, υπογράμμισε η Ταντίλε Σινιαβάνχου, αρμόδια για την Αφρική των εκστρατειών της Greenpeace για το κλίμα και την ενέργεια.

″Αυτό δείχνει σαφώς ότι αν μπορούμε να εξαλείψουμε σταδιακά ένα από τα πιο επικίνδυνα ρυπογόνα καύσιμα του 20ου αιώνα, μπορούμε να εξαλείψουμε απολύτως όλα τα ορυκτά καύσιμα”

Η τοξικότητα του μολύβδου έχει αναγνωριστεί από τη ρωμαϊκή επχή. Ωστόσο, άρχισε να προστίθεται στη βενζίνη στις αρχές της δεκαετίας του 1920 για να κάνει τα αυτοκίνητα πιο ισχυρά και έκτοτε χρησιμοποιήθηκε σε όλη τη βενζίνη παγκοσμίως έως τη δεκαετία του 1970, όταν οι πλουσιότερες χώρες άρχισαν να την καταργούν σταδιακά.

Όταν το UNEP ξεκίνησε την εκστρατεία του το 2002, αρκετές μεγάλες δυνάμεις, όπως οι ΗΠΑ, η Κίνα και η Ινδία, είχαν ήδη σταματήσει να χρησιμοποιούν αυτό το καύσιμο. Ωστόσο η βενζίνη με μόλυβδο συνέχισε να χρησιμοποιείται ευρέως στις χώρες χαμηλών εισοδημάτων.

Το 2016, αφότου η Βόρεια Κορέα, η Μιανμάρ και το Αφγανιστάν σταμάτησαν να πωλούν βενζίνη με μόλυβδο, μόλις μια χούφτα χωρών εκμεταλλεύονταν ακόμη πρατήρια βενζίνης προμηθεύοντας αυτό το καύσιμο. Η Αλγερία τελικά ακολούθησε το Ιράκ και την Υεμένη που συγκαταλέγονταν στις τελευταίες χώρες που σταμάτησαν τη χρήση της.

Το UNEP προειδοποίησε, ωστόσο, ότι ο κλάδος των μεταφορών παραμένει σημαντικός παράγοντας εκπομπών θέρμανσης του κλίματος και ότι 1,2 δισεκατομμύρια οχήματα επρόκειτο να βγουν στο δρόμο τις επόμενες δεκαετίες.

Ο Αντόνιο Γκουτέρες, Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ, είπε ότι η εξάλειψη της βενζίνης με μόλυβδο έδειξε τι μπορεί να επιτευχθεί μέσω συνεργασίας και ζήτησε παρόμοιες πρωτοβουλίες για μεταφορές χωρίς εκπομπές.

″Πρέπει τώρα να στρέψουμε την ίδια δέσμευση για να ... δημιουργήσουμε έναν κόσμο ειρήνης που λειτουργεί με τη φύση και όχι εναντίον της”, είπε σε σχετικό βίντεο.

Πηγή: AΠΕ-ΜΠΕ, REUTERS

Δημοφιλή