Origify: Από τα πλαστά ανταλλακτικά αυτοκινήτων στον εντοπισμό πλαστών έργων τέχνης

Η τεχνολογία πιστοποίησης αυθεντικότητας που υπόσχεται ότι μπορεί να δώσει στους πίνακες ένα μοναδικό «ψηφιακό αποτύπωμα».
Grant Faint via Getty Images

Τεχνολογία που αναπτύχθηκε για τον εντοπισμό πλαστών ανταλλακτικών στις βιομηχανίες αυτοκινήτων και αεροναυπηγικής βρήκε εφαρμογή -με τις κατάλληλες προσαρμογές- στον εντοπισμό πλαστών έργων τέχνης.

Οι προγραμματιστές του «συστήματος οπτικής αναγνώρισης» ισχυρίζονται ότι δημιούργησαν «ψηφιακά δακτυλικά αποτυπώματα» έργων τέχνης «τα οποία είναι απαραβίαστα», που θα μπορούσαν, για παράδειγμα, να δώσουν τη δυνατότητα σε μουσεία να εντοπίζουν -μέσα σε δευτερόλεπτα- εάν ένα αυθεντικό έργο έχει αντικατασταθεί από πλαστό.

Η τεχνολογία, που ονομάζεται Origify, αναπτύχθηκε από τη Bosch το 2017 -η γερμανική κατασκευαστική εταιρεία είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής της αυτοκινητοβιομηχανίας-, με στόχο να βάλει φρένο στην κατασκευή και το εμπόριο πλαστών ανταλλακτικών για αυτοκίνητα και αεροπλάνα.

Χαρακτηριστική περίπτωση πλαστών εξαρτημάτων είναι οι αισθητήρες εξάτμισης που είναι πολύ μικροί για να φέρουν αναγνωριστικές ετικέτες ή σημάνσεις.

Ένα ειδικό σύστημα κάμερας καταγράφει επιλεγμένες μοναδικές λεπτομέρειες που κανονικά δεν είναι ορατές στο ανθρώπινο μάτι, αποθηκεύοντας δεδομένα σε ένα «cloud που δεν παραβιάζεται» και επιτρέποντας τον έλεγχο αυθεντικότητας μέσω μίας εφαρμογής smartphone. «Είναι πραγματικά σαν να κοιτάς το δακτυλικό αποτύπωμα κάποιου, ένα μοναδικό δακτυλικό αποτύπωμα το οποίο δεν μπορεί να αντιγραφεί», δήλωσε ο εφευρέτης του Origify, Oliver Steinbis.

«Λόγω των στατιστικών ορίων του αλγορίθμου μας, είναι αδύνατο να αναγνωριστεί μια μη καταχωρημένη εικόνα ως αυθεντική. Ακόμη και με εκτυπώσεις έργων τέχνης από την ίδια παραγωγή, κάθε εικόνα αναγνωρίζεται ξεχωριστά».

Ως λάτρης της τέχνης, ο Steinbis συνειδητοποίησε αίφνης ότι θα μπορούσε να επεκτείνει τη χρήση του Origify σε πίνακες, χαρακτικά και γλυπτά. Ακόμα κι αν ένα έργο έχει υποστεί εργασίες αποκατάστασης, οι ανέγγιχτες περιοχές εξακολουθούν να προσφέρουν κρίσιμα δεδομένα. Σύμφωνα με τον Guardian, ο Oliver Steinbis θα έχει τον επόμενο μήνα συναντήσεις με τους επικεφαλής ασφαλείας ευρωπαϊκών μουσείων.

Τον Σεπτέμβριο του 2023, το Deutsches Museum του Μονάχου, ανακάλυψε ότι ένας υπάλληλος κατάφερε να αποσπάσει το έργο «Es war einmal» (1891) του ζωγράφου της art nouveau Φραντς φον Στουκ. Το αντικατέστησε με αντίγραφο και έθεσε προς πώληση το πρωτότυπο μέσω του γερμανικού οίκου δημοπρασιών Keterrer Kunst έναντι 70.000 ευρώ, ισχυριζόμενος ότι το έργο ανήκει στους προγόνους του. Έκλεψε τρεις ακόμη πίνακες Γερμανών καλλιτεχνών του 19ου αιώνα, δύο από τους οποίους κατάφερε να πωλήσει σε δημοπρασία, διάγοντας με τα χρήματα αυτά πολυτελή βίο. Ο άνδρας καταδικάστηκε σε ποινή φυλάκισης 21 μηνών με αναστολή και ποσό αποζημίωσης άνω των 60.000 ευρώ.

Με πληροφορίες από Guardian

Δημοφιλή