ΤΟ BLOG
08/03/2020 07:31 EET | Updated 08/03/2020 07:34 EET

Πέντε πράγματα που σας εμποδίζουν να κατακτήσετε την επαγγελματική κορυφή

Ένα γράμμα προς στις γυναίκες με ηγετικές φιλοδοξίες από την Anita Krohn Traaseth,

gorodenkoff via Getty Images

ExclusivetoHuffPostGreece

 

Η δεξαμενή ταλέντων για μελλοντικούς ηγέτες φαίνεται πολλά υποσχόμενη. Μια πρόσφατη έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε από το AcademyWorks στη Νορβηγία το 2019 αναφορικά με την πρόθεση των γυναικών να αναλάβουν ηγετικούς ρόλους το επιβεβαιώνει. Ωστόσο, οι αριθμοί της εθνικής στατιστικής υπηρεσίας της Νορβηγίας αποκαλύπτουν ότι το 2018 μόνο το 6,6% των μεγαλύτερων εταιρειών της Νορβηγίας είχαν γυναίκα CEO στο τιμόνι τους. Επομένως, μην εγκαταλείπετε τις ηγετικές φιλοδοξίες σας. Παρακάτω θα μοιραστώ μαζί σας τα πέντε πράγματα που δεν πρέπει να κάνετε και τα οποία σας εμποδίζουν να κατακτήσετε τη δική σας επαγγελματική κορυφή.

1. Mην αρνηθείτε μια θέση στελέχους μεσαίας βαθμίδας, επειδή σκέφτεστε να ξεκινήσετε οικογένεια.

Είναι ψέμα ότι υπάρχει η «ιδανική στιγμή» για να κάνετε παιδιά. Μπορώ, όμως, να σας υποσχεθώ ένα πράγμα: Λαμβάνοντας υπόψη ότι θα εργάζεστε για σαράντα χρόνια, μια ή δύο άδειες εγκυμοσύνης δεν πρόκειται να αναστείλουν την καριέρα σας σε θέσεις ηγεσίας. Είναι επίσης ευθύνη του εργοδότη να προνοεί για τους πόρους και τις εργοδοτικές δαπάνες. Μπορείτε να τον βοηθήσετε με το να είστε ανοικτές για την εγκυμοσύνη σας το συντομότερο δυνατό. Σε αυτή την περίπτωση, εσείς και ο εργοδότης σας μπορείτε από κοινού να σχεδιάσετε πως τα καθήκοντα και οι απαιτήσεις του ρόλου θα εναρμονιστούν με την απουσία σας.

Και έχω μια συμβουλή: κάντε τις δικές σας επιλογές. Δεν θέλουν όλοι να εργαστούν εντατικά ενώ βρίσκονται σε άδεια. Μερικοί άνθρωποι επιστρέφουν στην εργασία τους έπειτα από δύο εβδομάδες, άλλοι χρειάζονται αρκετούς μήνες. Κρατήστε επαφή με την εργασία σας με τους δικούς σας όρους. Πάρτε το μωρό σας μαζί σας σε συναντήσεις και εκδηλώσεις. Υπάρχουν πολλές δυνατότητες και δεν υπάρχουν σωστές ή λάθος απαντήσεις. Ένα κακό χαρακτηριστικό που συναντά κάποιος σε πολλές από εμάς είναι ότι θεωρούμε ότι είμαστε απολύτως απαραίτητες. Όσο πιο γρήγορα αντιλαμβάνεσαι ότι δεν είσαι, τόσο το καλύτερο.

2. Μην περιορίσετε την πορεία σας σε θέσεις διοίκησης μεσαίας βαθμίδας.

Πράγματι, αυτή η βαθμίδα διοίκησης μπορεί να αποθαρρύνει τους περισσότερους, όσοι διαθέτουν το ταλέντο της ηγεσίας. Πρόκειται για αυτή την φάση στη μέση της ιεραρχίας, όπου συνήθως δέχεσαι πιέσεις από υφισταμένους και προϊσταμένους, γεγονός που σας δημιουργεί μια συνεχή αίσθηση ανεπάρκειας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πρέπει να περάσετε από αυτό το στάδιο και να το διαχειριστείτε. Σε αυτή την βαθμίδα μαθαίνετε να ιεραρχείτε τις προτεραιότητες σας, να αναθέτετε επιμέρους εργασίες, να αντιμετωπίζετε το άγχος σας, να παραδέχεστε τα λάθη σας, να διορθώνετε αστοχίες και να διαχειρίζεστε απρόβλεπτες καταστάσεις. Και το πιο σημαντικό: να συνεργάζεστε με τους συναδέλφους σας και να πετυχαίνετε τους στόχους σας από κοινού.

Εδώ μπορούμε να εστιάσουμε στο παράδειγμα του αθλητισμού. Δεν πρόκειται να φτάσετε σε εθνικά ή διεθνή πρωταθλήματα χωρίς πρωτίστως να έχετε συμμετάσχει σε τοπικούς αγώνες. Πρέπει πρώτα να μάθετε να χάνετε, να συμβιβάζεστε με την πιθανότητα να αγνοούν την προσπάθεια σας, να θέλετε να εγκαταλείψετε τον αγώνα αλλά να παραμένετε στο παιχνίδι, όταν θέλετε πραγματικά να φύγετε. Σε αυτό το επίπεδο κατανοείτε τι συνιστά μια καλή ή μια κακή επιλογή. Σε αυτό το σημείο, πρέπει να πάρετε αποφάσεις. Οι προσωπικές επιλογές σχετίζονται με την επιμονή μας, τη δέσμευση μας να μαθαίνουμε, να ζητάμε συμβουλές, καθώς και να νοηματοδοτούμε όλες εκείνες τις ώρες που αφιερώνουμε στη δουλειά μας.

3. Μην αναλαμβάνετε αποκλειστικά όλες τις ευθύνες του σπιτιού

Η Sheryl Sandberg, η COO του Facebook, έγραψε ένα βιβλίο το 2003 για το πόσο σημαντικό είναι οι γυναίκες να αξιοποιούν τις ευκαιρίες στην επαγγελματική τους ζωή. Οι γυναίκες στη Νορβηγία το κάνουν αυτό εδώ και χρόνια. Αυτό που πρέπει, όμως, να διεκδικήσουν περισσότερο είναι την απεμπλοκή τους από τα οικιακά καθήκοντα. Το να προσπαθείς να είσαι CEO ταυτόχρονα στη δουλειά και το σπίτι δεν εγγυάται βιώσιμη επιτυχία. Δεν γνωρίζω κανέναν άνδρα σε θέση ηγεσίας που να έχει αυτή τη διπλή απαίτηση από τον εαυτό του.

Στο πρώτο επαγγελματικό μου ταξίδι στην Κορέα, αμέσως μετά το πρώτο μου παιδί, έπεσα κατευθείαν στην παγίδα. Προετοίμασα όλα τα ρούχα που θα φορούσε το μωρό για τη διάρκεια της εβδομάδας που θα έλειπα. Όλα ήταν σχεδιασμένα και έτοιμα. Λες και ο πατέρας του μωρού ήταν ανίκανος.

Εγώ και σύζυγός μου (ο οποίος έχει επίσης μια απαιτητική δουλειά), εφαρμόζουμε την διαδικασία κυλιόμενης ευθύνης, ζητώντας βοήθεια από άλλους αν χρειαστεί, αφήνοντας τον αποκλειστικό έλεγχο του σπιτιού, αφήνοντας ακόμη και ορισμένες φορές τα παιδιά να περιμένουν έξω στο κρύο. Μέχρι στιγμής, η εμπειρία μας έχει δείξει ότι τα παιδιά που μαθαίνουν να παίρνουν ευθύνη από νωρίς μπορούν να γίνουν σπουδαίοι άνθρωποι. Θα γίνουν ανεξάρτητοι, θα διορθώσουν μόνοι τους τα πράγματα που δεν λειτουργούν, θα κάνουν τα μαθήματα τους, θα μάθουν να προετοιμάζουν το μεσημεριανό ή το βραδινό γεύμα τους από νεαρή ηλικία.

4. Μην αποφεύγετε να κάνετε αιτήσεις για θέσεις ηγεσίας επειδή δεν μπορείτε να υλοποιήσετε όλα όσα ζητούνται στην περιγραφή του ρόλου.

Κανείς δεν μπορεί. Δεν υπάρχουν υπεράνθρωποι. Η λογική της κατάρτισης μιας ακραίας λίστας κριτηρίων είναι για να ξεκαθαρίσει τη βαρύτητα της ευθύνης που συνεπάγεται μια θέση. Για τον εργοδότη, αυτό είναι ένας κατάλογος προσδοκιών. Πρέπει να γνωρίζουν ποια από όλα τα κομμάτια του ρόλου σας μπορείτε να υλοποιήσετε, ώστε να είναι βέβαιοι ότι οι άμεσοι συνεργάτες σας, η ομάδα σας, μπορεί να πραγματοποιήσει τα υπόλοιπα.

Η ηγεσία δεν είναι ποτέ μια ατομική υπόθεση. Να είστε σαφείς και ασφαλείς ως προς τις δεξιότητες που έχετε και είστε καλοί, ανοικτοί και ξεκάθαροι για το τι δεν μπορείτε να κάνετε, να μαθαίνετε καινούργιες δεξιότητες, να βελτιώνεστε και να είστε ειλικρινείς για το γεγονός ότι υπάρχουν τομείς, οι οποίοι απλούστατα δεν σας ενδιαφέρουν. 

5. Μην αποφεύγετε τα δίκτυα συνεργασίας γυναικών και τα επαγγελματικά συνέδρια για γυναίκες

Ήμουν διστακτική σχετικά με τα δίκτυα συνεργασίας γυναικών κατά τα πρώτα μου χρόνια στο κλάδο των πωλήσεων. Έκανα αυτό που έκαναν τα αγόρια. Ντυνόμουν όπως αυτοί, με εξίσου καλά -και συχνά καλύτερα- αποτελέσματα.

Αυτό άλλαξε, όταν ανέλαβα μια ηγετική θέση και κατάλαβα πλέον με βιωματικό τρόπο ότι το πλαίσιο άσκησης των ηγετικών καθηκόντων μου ήταν διαφορετικό και πιο περιορισμένο από τους άνδρες συναδέλφους μου σε αντίστοιχους ρόλους ηγεσίας.

Ως γυναίκες και ηγέτες, πρέπει να είστε πιο συνειδητοποιημένες για τα μηνύματα που επικοινωνείτε, το πώς φαίνεστε, την γλώσσα του σώματος σας, τι λέτε και πώς το λέτε. Αν διαψεύσετε τις προσδοκίες, θα αντιμετωπίσετε τις συνέπειες, σαν οι επαγγελματικές επιδόσεις σας να κρίνονταν από τα χαρακτηριστικά της εμφάνισης σας και όχι από τα τεκμηριωμένα αποτελέσματα της εργασίας σας.

Επίσης, προετοιμαστείτε για τις ασυνείδητες διακρίσεις και μύθους που συνοδεύουν τις γυναίκες με ηγετικές φιλοδοξίες συγκριτικά με τους άνδρες. Αυτού του είδους τις εμπειρίες είναι ευκολότερο να συζητήσετε με άλλες, ίσως και μεγαλύτερες, γυναίκες που έχουν αληθινή πείρα διαχείρισης τέτοιων προβλημάτων. Έχω γνωρίσει πολλές από αυτές τις γυναίκες μέσω διάφορων δικτύων και συνεδρίων. Σε αυτό το πλαίσιο είχαν τη σπάνια ευκαιρία να ανοιχτούν και να περιγράψουν τα πράγματα όπως πραγματικά είναι. Το χάος στο σπίτι. Τη σημασία της επιλογής του σωστού συντρόφου. Τα βλέμματα αποδοκιμασίας που εισπράττετε από άλλους γονείς, των οποίων τα ονόματα δεν μπορείτε να θυμηθείτε. Το ύφος της δημοσιότητα σχετικά με το πρόσωπο σας στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Το ότι έχουν και εκείνες αυτή την ενοχλητική φωνή στο κεφάλι τους, η οποία επιμένει ότι ποτέ δεν θα είναι αρκετά καλές.

Υπάρχει κάτι καταπραϋντικό και συνάμα εμψυχωτικό, στο να ακούς αυτές τις δυναμικές γυναίκες να ομολογούν την πραγματικότητα και τις συνέπειες της. Γιατί εκείνες έχουν βρει το δρόμο τους για να φτάσουν στην κορυφή, αφού έκαναν τις δικές τους επιλογές και τις υπερασπίζονται. Αυτού του τύπου οι συζητήσεις υπήρξαν για μένα πολύτιμες.

***

HAnitaKrohnTraaseth είναι μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Καινοτομίας (EuropeanInnovationCouncilAdvisoryBoard, EIC) που ανήκει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και πρώην CEO του InnovationNorway, του φορέα της νορβηγικής κυβέρνησης για την ανάπτυξη των νορβηγικών επιχειρήσεων και την ενίσχυση της καινοτομίας. Η Traaseth υπήρξε η πρώτη γυναίκα managingdirector της Hewlett-Packard Νορβηγίας και είναι συγγραφέας του βιβλίου «GoodEnoughfortheBastards’». Έχει ψηφιστεί ανάμεσα στους 50 κορυφαίους GlobalBusinessThinkers για το 2018 από το Thinkers50 Radar

 

 

Sponsored Post