Πώς οι σταθμοί LNG θα μετατρέψουν την Ελλάδα σε ενεργειακό πυλώνα της Ευρώπης

Ποια ελληνικά τερματικά υγροποιημένου φυσικού αερίου βρίσκονται στα σκαριά, πότε θα είναι έτοιμα και τι δυνατότητες θα έχουν.
Handout . via Reuters

Καθώς αυξάνεται η ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) στην Ευρώπη λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, η Ελλάδα έχει βασιστεί σε μεγάλο βαθμό στον μοναδικό τερματικό της LNG στα ανοιχτά του Σαρωνικού, για να αντικαταστήσει τις εισαγωγές ρωσικού αερίου.

Μιλώντας την Τετάρτη (30/11) στο 22o Παγκόσμιο Συνέδριο LNG (22nd World LNG Summit), που διεξάγεται στην Αθήνα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε χαρακτηριστικά: «Στην Ελλάδα λειτουργούσε ένα σχετικά απλό δίκτυο, εισάγοντας φυσικό αέριο από τρία σημεία, κυρίως για εγχώρια χρήση. Ωστόσο, σύντομα θα μεταφέρουμε επιπλέον αέριο από την Κασπία Θάλασσα και φυσικά θα στέλνουμε περισσότερο αέριο προς τον βορρά, αλλά και προς την Ιταλία. Θα μπορούσα να υποστηρίξω ότι σε κάποιο βαθμό η ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης θα περνάει από την Ελλάδα».

Costas Baltas via Reuters

H Ελλάδα, όπως και η Ευρώπη, αναζητά εναγωνίως τρόπους και μέσα απεξάρτησης από το αέριο της Ρωσίας. Στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάζεται η κατασκευή νέων πλωτών μονάδων αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU) που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν έως το 2024.

Ρεβυθούσα

Ο μοναδικός επιχειρησιακός τερματικός σταθμός επαναεριοποίησης και αποθήκευσης LNG της Ελλάδας στη νήσο Ρεβυθούσα έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στη στρατηγική της χώρας να αποδεσμευτεί από το ρωσικό φυσικό αέριο και να ενισχύσει την ασφάλεια του εφοδιασμού ενόψει του χειμώνα.

Costas Baltas via Reuters

Η Ελλάδα έχει ήδη μειώσει τις εισαγωγές ρωσικού αερίου κατά περισσότερο από 50% φέτος, χάρη στις αυξημένες παραδόσεις από άλλους παραγωγούς στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας, η οποία απέχει 40 χλμ. από την Αθήνα και μπορεί να αποθηκεύσει 225.000 κυβικά μέτρα αερίου και να επαναεριοποιήσει 1.400 κυβικά μέτρα ανά ώρα.

Αλεξανδρούπολη

Η Gastrade αναπτύσσει έναν FSRU που θα αγκυροβοληθεί περίπου 18 χιλιόμετρα από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, μεταφέροντας αέριο στην ακτή μέσω ενός αγωγού μήκους 28 χιλιομέτρων. Αναμένεται να μεταφέρει φυσικό αέριο στη Βουλγαρία και βορειότερα μόλις αρχίσει να λειτουργεί μέχρι το τέλος του 2023.

Costas Baltas via Reuters

Η Gastrade είπε ότι εξετάζει την κατασκευή ενός δεύτερου FSRU στα ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης.

Βόλος

Η Mediterranean Gas σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα FSRU στα ανοιχτά του λιμανιού του Βόλου. Εχει προσκαλέσει τους παραγωγούς LNG, τους εμπόρους, τους καταναλωτές μεγάλης κλίμακας, τους βιομηχανικούς χρήστες και τις ναυτιλιακές εταιρείες να υποβάλουν μη δεσμευτικό ενδιαφέρον έως τις 19 Δεκεμβρίου.

Costas Baltas via Reuters

Η εγκατάσταση, η οποία θα έχει ετήσια δυνατότητα επαναεριοποίησης 5,2 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων, θα μεταφέρει αέριο στη Βόρεια Μακεδονία, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Αλβανία, την Ιταλία και την υπόλοιπη Ευρώπη. Στοχεύει στην εμπορική λειτουργία το δεύτερο τρίμηνο του 2023.

Κόρινθος

Η Dioriga Gas στοχεύει να ξεκινήσει την κατασκευή μιας μονάδας FSRU στα ανοιχτά των Αγίων Θεοδώρων, κοντά στην Αθήνα.

Θα έχει χωρητικότητα αποθήκευσης έως και 210.000 κυβικών μέτρων φυσικού αερίου, το οποίο είτε θα επαναεριοποιείται και θα εξάγεται μέσω του δικτύου φυσικού αερίου της Ελλάδας είτε θα πωλείται ως LNG μέσω πλοίων και φορτηγών.

Θεσσαλονίκη

Η Elpedison, μια κοινοπραξία της ιταλικής Edison και της Helleniq Energy, θέλει να κατασκευάσει ένα FSRU στη Θεσσαλονίκη έως το 2025. Θα έχει τη δυνατότητα αποθήκευσης 170.000 κυβικών μέτρων αερίου και παράδοσης έως και 20 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων ημερησίως.

Handout . via Reuters

Οπως εκτίμησε, άλλωστε, ο Ελληνας πρωθυπουργός «το 2023 θα είναι μια πιο δύσκολη χρονιά. Είναι σαφές ότι θα χρειαστούμε περισσότερο LNG». Και πρόσθεσε: «Το φυσικό αέριο θα το χρησιμοποιούμε για ένα διάστημα και πρέπει να βρούμε έναν τρόπο να εξασφαλίσουμε την παροχή του στους πολίτες σε λογικό κόστος».

Πήγαινε στην αρχική σελίδα