Πώς το ντύσιμο στην καραντίνα επηρεάζει την ψυχική μας υγεία

Η περιποίηση του προσώπου και η φροντίδα των μαλλιών, μπορεί να έχουν θετικά αποτελέσματα στην ψυχολογία.
Πρέπει να ντυνόμαστε όπως αν θα πηγαίναμε για δουλειά, στην καραντίνα.
Πρέπει να ντυνόμαστε όπως αν θα πηγαίναμε για δουλειά, στην καραντίνα.

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού, ο κόσμος έχει κατανοήσει περισσότερο από ποτέ τη σημασία του πλυσίματος των χεριών, της απολύμανσης επιφανειών και της φροντίδας του ανοσοποιητικού συστήματος.

Ωστόσο, ενώ απέχουμε σωματικά και ψυχικά από την παλιά καθημερινή μας ρουτίνα που πλέον είναι τελείως διαφορετική, η υπενθύμιση ότι η ψυχική υγεία είναι εξίσου σημαντική με τη φροντίδα της σωματικής υγείας, είναι σημαντική. Πώς και γιατί το ξύπνημα μια συγκεκριμένη ώρα, το ντους και το ντύσιμο σαν να ετοιμαζόμαστε να βγούμε έξω από το σπίτι και να πάμε στην δουλειά, θα μας βοηθήσουν να παραμείνουμε ψυχικά υγιείς;

Ο ψυχολόγος Ντιβόν Πάτερσον εξηγεί ότι οι άνθρωποι θέλουν να γνωρίζουν αυτό που πρόκειται να συμβεί στην συνέχεια και η αβεβαιότητα για τι θα ακολουθήσει, μπορεί να οδηγήσει στο άγχος.

«Πολλά από αυτά που βιώνουμε αυτή τη χρονική στιγμή είναι μια διαταραχή της ρουτίνας. Όταν δεν γνωρίζουμε τι θα ακολουθήσει, αυτό μπορεί να δυσκολέψει μερικούς, οπότε ας προσαρμόσουμε μερικές συνήθειες της ζωής πριν την πανδημία, στην τωρινή καθημερινότητα. Η γνώση του τι θα ακολουθήσει, μπορεί να είναι παρήγορη». Η κοινωνική αποστασιοποίηση, η έλλειψη παραγωγικότητας, η μείωση της σωματικής άσκησης και η εργασία από το σπίτι, είναι πιθανόν να προκαλέσουν άσχημη διάθεση, σε μερικές περιπτώσεις και κατάθλιψη. Όμως, αν ξυπνήσουμε μια συνηθισμένη ώρα, ντυθούμε με ρούχα και όχι πιτζάμες, χτενίσουμε τα μαλλιά και κάνουμε μακιγιάζ όπως αν θα βγαίναμε έξω, προετοιμάζουμε τον εγκέφαλο για μια καλύτερη και παραγωγική ημέρα, εξηγεί ο Πάτερσον.

«Στον έλεγχο ερεθίσματος, οι συμπεριφορές καθορίζονται από ένα συγκεκριμένο σύνολο ενδείξεων. Μερικοί άνθρωποι ίσως έχουν περισσότερο χρόνο να είναι παραγωγικοί, αν αναδημιουργήσουν τα στοιχεία που ενισχύουν την παραγωγικότητά τους. Αν ντυθούν, τότε αυτομάτως αποκτούν ξανά την νοοτροπία της δουλειάς ή εργασίας».

Ο ψυχοθεραπευτής Ράιαν Τζ. Μπιλ δηλώνει ότι αν ντυθούμε για διαφορετικές καταστάσεις και ώρες της ημέρας, αυτό θα βοηθήσει να «σπάσουμε» την μονοτονία της καραντίνας. Και δεν χρειάζεται να φορέσουμε το κοστούμι ή μια επίσημη ενδυμασία, απλά τα καθημερινά ρούχα. «Αυτή η κίνηση στέλνει μήνυμα στον εγκέφαλο και λέει ότι κάτι νέο πρόκειται να συμβεί, βοηθά να αλλάξουμε διάθεση. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να μην παραμένουμε με τα ίδια ρούχα αλλά να αλλάζουμε».

Η ψυχολόγος Στέφανι Σγουόρτς συνιστά να αποφασίσουμε τι μας αρέσει όσον αφορά την τρέχουσα ρουτίνα και να προγραμματίσουμε τις συνήθειες ώστε να αισθανθούμε καλύτερα. «Αν το μακιγιάζ μας κάνει να αισθανόμαστε καλά ή το χτένισμα των μαλλιών μας κάνει να αισθανόμαστε πιο όμορφοι, τότε ας το κάνουμε. Αν όμως η περιποίηση του προσώπου και των μαλλιών δεν μας δίνει χαρά, ας χρησιμοποιήσουμε αυτήν την ώρα για να ασχοληθούμε με κάτι διαφορετικό. Αλλιώς θα εξελιχθεί σε βαρετή συνήθεια και ίσως να φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα».

Οι ειδικοί συμφωνούν στο να είμαστε ευέλικτοι όταν πρόκειται για την ρουτίνα μας και να μην είμαστε αυστηροί με τον εαυτό μας.

«Μπορεί να αποδειχθεί πολύ εύκολο να περιπέσουμε σε κατάθλιψη ή να έχουμε διαταραχές άγχους, γι’ αυτό πρέπει να προσέξουμε την καθημερινότητα. Αυτό που ζούμε, το περνούμε όλοι μαζί, όμως ένα μεγάλο κομμάτι της ευεξίας μας βασίζεται στην προσωπική μας συμπεριφορά».

Πηγή: HuffPost US