Ρωσία: Πουλά πετρέλαιο με έκπτωση στην Ασία, αντισταθμίζοντας τις περικοπές της Ευρώπης

Σύμφωνα με τους ΝΥΤ, το μεγαλύτερο μέρος του ρωσικού πετρελαίου πωλείται σε Κίνα και Ινδία με αποτέλεσμα η Μόσχα να είναι κοντά στα προπανδημικά της επίπεδα.
Το δεξαμενόπλοιο Yang Mei Hu που ανήκει στην COSCO Shipping δένει στον τερματικό σταθμό αργού πετρελαίου Kozmino στην ακτή του κόλπου Nakhodka κοντά στο λιμάνι της πόλης Nakhodka, Ρωσία, 13 Ιουνίου 2022. REUTERS/Tatiana Meel
Το δεξαμενόπλοιο Yang Mei Hu που ανήκει στην COSCO Shipping δένει στον τερματικό σταθμό αργού πετρελαίου Kozmino στην ακτή του κόλπου Nakhodka κοντά στο λιμάνι της πόλης Nakhodka, Ρωσία, 13 Ιουνίου 2022. REUTERS/Tatiana Meel
Tatiana Meel via Reuters

Σύμφωνα με τους New York Times, η αύξηση της ζήτησης από την Ασία για το ρωσικό πετρέλαιο που πωλείται σε χώρες της με εκπτωτικές τιμές, αντισταθμίζει τον χαμηλότερο αριθμό βαρελιών που πωλούνται στην Ευρώπη, αμβλύνοντας έτσι τις συνέπειες των κυρώσεων της Δύσης στη Μόσχα για την εισβολή της στην Ουκρανία και διατηρώντας σταθερά τα έσοδα του Κρεμλίνου.

Οπως αναφέρει η εφημερίδα της Νέας Υόρκης, το μεγαλύτερο μέρος του πρόσθετου ρωσικού πετρελαίου πωλείται σε δύο χώρες: την Κίνα και την Ινδία. Οι εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου από την Κίνα αυξήθηκαν κατά 28% τον Μάιο σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα, φτάνοντας σε υψηλό ρεκόρ και βοηθώντας τη Ρωσία να ξεπεράσει τη Σαουδική Αραβία ως ο μεγαλύτερος προμηθευτής της Κίνας.

Ωστόσο το μεγαλύτερο ποσοστό της αύξησης προήλθε από την Ινδία, η οποία αν και στο παρελθόν δεν προμηθευόταν σχεδόν καθόλου ρωσικό πετρέλαιο, πλέον αγοράζει περισσότερα από 760.000 βαρέλια την ημέρα, σύμφωνα με τα ναυτιλιακά δεδομένα που αναλύθηκαν από την Kpler, μια εταιρεία ερευνών αγοράς.

«Η Ασία έχει σώσει τη ρωσική παραγωγή αργού», δήλωσε στους ΝΥΤ, ο Βίκτορ Kατόνα, αναλυτής της Kpler. «Η Ρωσία, αντί να υποστεί περαιτέρω απώλειες, είναι σχεδόν κοντά στα προπανδημικά της επίπεδα».

Το ρωσικό πετρέλαιο πωλείται με μεγάλη έκπτωση λόγω των κινδύνων που συνδέονται με τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν στην Ρωσία για την εισβολή της στην Ουκρανία. Ακόμα κι έτσι, η άνοδος των τιμών της ενέργειας οδήγησε σε άνοδο των εσόδων από το πετρέλαιο για τη Ρωσία, η οποία εισέπραξε 1,7 δισεκατομμύρια δολάρια περισσότερα τον περασμένο μήνα από ό,τι τον Απρίλιο, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.

Οπως αναφέρουν οι New York Times στο σχετικό άρθρο, αν και μένει να δούμε πόσο η Ασία θα συνεχίσει να αγοράζει ρωσικό πετρέλαιο καθώς η Ευρώπη απογαλακτίζεται από τη ρωσική ενέργεια, η αλλαγή αυτή επέτρεψε στη Μόσχα να διατηρήσει τα επίπεδα παραγωγής της και να αψηφήσει τις προσδοκίες των αναλυτών ότι η παραγωγή της θα βυθιζόταν.

Επιπλέον αποτελεί άλλη μια ένδειξη της υποστήριξης που απολαμβάνει η Ρωσία από την Κίνα, της οποίας ο ηγέτης, ο Σι Τζινπίνγκ, προσφέρθηκε να εμβαθύνει τη συνεργασία με τη Μόσχα παρά την εισβολή της στην Ουκρανία.

Οι πωλήσεις ρωσικού αργού μειώθηκαν κατά 554.000 βαρέλια την ημέρα στην Ευρώπη από τον Μάρτιο έως τον Μάιο, ενώ τα ασιατικά διυλιστήρια αύξησαν τη λήψη κατά 503.000 βαρέλια την ημέρα. Από αυτά, τα 165.000 βαρέλια πηγαίνουν στην Κίνα από λιμάνια της ανατολικής Ρωσίας αντί για τα λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας που παραδοσιακά τροφοδοτούν την Ευρώπη. Οι ρωσικές πωλήσεις στην Ινδία έφτασαν το ρεκόρ των 841.000 βαρελιών την ημέρα τον Μάιο, οκτώ φορές δηλαδή όσο ήταν ο ετήσιος μέσος όρος πέρυσι.

Οι ειδικοί εμπορευμάτων της J.P. Morgan εκτιμούν ότι η Κίνα μπορεί να αγοράζει ένα επιπλέον εκατομμύριο βαρέλια ρωσικού αργού ημερησίως καθώς η Κίνα ανακάμπτει από τον Covid-19 και προσπαθεί να προσθέσει στα στρατηγικά της αποθέματα αργού με φθηνές αγορές. Το ρωσικό αργό Urals πωλείται με έκπτωση 30 $ στο Brent.

Ο συνδυασμός πώλησης ρωσικού αργού σε εκπτωτικές τιμές και υψηλότερων τιμών στην αντλία σημαίνει επίσης ότι τα ινδικά διυλιστήρια έχουν διπλά κέρδη, σύμφωνα με τους αναλυτές. Ορισμένα από τα προϊόντα πετρελαίου που επανεξάγονται από την Ινδία πήγαν είχαν ως προορισμό τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Βρετανία, τη Γαλλία και την Ιταλία, σύμφωνα με τον οργανισμό Center for Research on Energy and Clean Air, που εδρεύει στη Φινλανδία.

Κάποιοι ήλπιζαν ότι οι απειλούμενες κυρώσεις εναντίον εκείνων που ασφάλιζαν τις ρωσικές αποστολές θα ίσχυαν. Όμως, ενώ η χρηματοδότηση των ναυτιλιακών πλοίων έχει αυξήσει το κόστος, οι εκπτώσεις είναι τόσο μεγάλες που η Κίνα, η Ινδία και άλλες χώρες της Ασίας εξακολοθούν να αγοράζουν, τονίζουν οι NYT.

Μόλις διυλίσουν το πετρέλαιο σε ντίζελ, κανείς δεν μπορεί να διακρίνει εάν τα προϊόντα που αποστέλλονται στην Ευρώπη και αλλού προέρχονται από ρωσικό αργό. Η JP Morgan εκτιμά ότι η Ρωσία μπορεί να βρει τη ναυτιλιακή ικανότητα για να μεταφέρει περίπου τρία εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα στην Ασία και οι κρατικές ινδικές και κινέζικες ασφαλιστικές εταιρείες θα φροντίσουν για την ασφάλιση τους.

ο Τζεφ Μπράουν, πρόεδρος της F.G.E., μιας εταιρείας συμβούλων ενέργειας, δήλωσε το εξής για το εξευγενισμένο πετρέλαιο που επανεξάγεται στη Δύση: «Αυτό είναι το βασικό αγκάθι – θέλουν να τιμωρήσουν τη Ρωσία, αλλά δεν θέλουν να ανέβουν οι τιμές του πετρελαίου».