Ένα σκίτσο του φλαμανδού ζωγράφου Ρούμπενς πουλήθηκε αντί 8,2 εκατομμυρίων δολαρίων στη Νέα Υόρκη κατά τη διάρκεια μιας επίμαχης δημοπρασίας, με ορισμένους να εκτιμούν ότι η βασιλική οικογένεια, ιδιοκτήτρια του έργου, θα έπρεπε να είχε προτείνει σε ολλανδικά μουσεία την αγορά του.

Το έργο αυτό εξαιρετικού μεγέθους (49 εκατοστά επί 31), που παρουσιάζει έναν νέο άνδρα με τα χέρια υψωμένα και προοριζόταν για την προετοιμασία του τρίπτυχου ”Η Ανύψωση του σταυρού” (γύρω στο 1610), είχε περιέλθει το 1838 στην κατοχή του πρίγκιπα Γουλιέλμου της Οράγγης, και μελλοντικού βασιλιά της Ολλανδίας Γουλιέλμου Β’.

Advertisement
Advertisement
View this post on Instagram

This incredibly powerful ‘Nude Study of a Young Man with Raised Arms’ by Sir Peter Paul Rubens offers a fascinating look at the process by which the Old Master arrived at the final composition for one of the key figures in the great altarpiece The Raising of the Cross, which Rubens painted for the Antwerp church of Saint Walburga in 1608. Drawn just after he arrived back from Italy, this drawing shows how much Rubens absorbed from Michelangelo. This incredible work leads a group of drawings collected by King William II of the Netherlands (1792-1849) and his Russian wife Anna Pavlovna (1795-1865), who together assembled one of the greatest collections of paintings and drawings that was formed anywhere in Europe in the 19th century. Having passed down privately through the family, it is the first drawing of this scale or significance to have appeared on the market in a generation. Come see it in person when our Old Master Drawings exhibition opens to the public on 25 January #SothebysMasters #PeterPaulRubens

A post shared by Sotheby's (@sothebys) on

Σε αντίθεση με τις περισσότερες μοναρχίες, στην Ολλανδία υπάρχει ένας διαχωρισμός μεταξύ της εθνικής κληρονομιάς και αυτής των μοναρχών της χώρας, που προέρχονται από τη δυναστεία Οράγγης-Νασσάου.

Η βασιλική περιουσία εκτιμάτο το 2011 σε 220 εκατομμύρια δολάρια από το περιοδικό Forbes.

Τις τελευταίες εβδομάδες, η ανακοίνωση της διάθεσης σε δημοπρασία αρκετών έργων τέχνης της συλλογής του βασιλικού οίκου προκάλεσε τις επικρίσεις των ολλανδικών μουσείων. Σύμφωνα με τους οργανισμούς αυτούς, η πριγκίπισσα Χριστίνα που είχε το συγκεκριμένο σκίτσο θα έπρεπε αρχικά να τους είχε προτείνει να το αγοράσουν πριν αυτό βγει στο σφυρί στο εξωτερικό. Είναι ένα ηθικό καθήκον, υποστηρίζουν τα μουσεία που εκτιμούν ότι το σκίτσο του Ρούμπενς ανήκει στην πολιτιστική κληρονομιά της Ολλανδίας.

Βουλευτές του σοσιαλδημοκρατικού κόμματος D66, το οποίο μετέχει στην κυβέρνηση συνασπισμού, είχε επίσης εκφράσει επιφυλάξεις, προτού η υπουργός Πολιτισμού, που προέρχεται από το ίδιο πολιτικό κόμμα, βάλει τέλος στη συζήτηση δηλώνοντας ότι η απόφαση πώλησης ενός έργου ανήκει στον κάτοχό του. Ο πρωθυπουργός Μαρκ Ρούτε είχε επίσης πει ότι αυτό ήταν ”ιδιωτικό θέμα”.

Advertisement

″Υπάρχει μια σημαντική διάκριση δεδομένου ότι το σκίτσο ανήκει σε ιδιωτική συλλογή και σε ιδιώτη”, εξηγεί ο Γκρεγκ Ρούμπενσταϊν, υπεύθυνος για τα σκίτσα παλαιών ζωγράφων στον οίκο Sotheby’s που οργάνωσε την πώληση. ”Ο ιδιοκτήτης μπορεί να το κάνει ό,τι θέλει, ακόμη και να το πουλήσει”.

Χθες, Τετάρτη, μετά την ολιγόλεπτη μονομαχία μεταξύ δύο αγοραστών, ενός στην αίθουσα και ενός στο τηλέφωνο, το σκίτσο πουλήθηκε αντί 7 εκατ. δολαρίων. Το ποσό αυτό με τα έξοδα και τις προμήθειες ανήλθε σε 8,2 εκατ. δολάρια, ξεπερνώντας κατά πολύ τις εκτιμήσεις του Σόθμπις που το υπολόγιζαν από 2,5 έως 3,5 εκατ. δολάρια.

Το προηγούμενο ρεκόρ για σκίτσο του Ρούμπενς (1577-1640) είχε καταγραφεί σε δημοπρασία του Christie’s το 2014 στο Λονδίνο, με 3,2 εκατ. στερλίνες (5,5 εκατ. δολάρια) για το ”Σαμψών και Δαλιδά”.

Advertisement

 

(Με πληροφορίες από το ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Advertisement