Τα αεροπορικά εισιτήρια στην Ευρώπη είναι ως 30 φορές πιο φθηνά από το τρένο

Αλλά αυτό δεν είναι καθόλου καλό νέο - Τι αποκαλύπτει έρευνα για το κόστος στα μέσα μεταφοράς.
China News Service via Getty Images

Οι φτηνές πτήσεις της Ευρώπης και τα ακριβά εισιτήρια των τρένων προωθούν τις «βρώμικες» μεταφορές, λένε οι ακτιβιστές, με τις «εξωφρενικές» φοροαπαλλαγές που ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να υπερθερμαίνουν τον πλανήτη καθώς οδεύουν για τις διακοπές τους.

Τα εισιτήρια τρένων έχουν κατά μέσο όρο διπλάσια τιμή από αυτή των πτήσεων για τα ίδια δρομολόγια, σύμφωνα με ανάλυση της Greenpeace που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη. Οι ακτιβιστές συνέκριναν εισιτήρια 112 διαδρομών σε εννέα διαφορετικές ημέρες. Για να μεταβεί κανείς από το Λονδίνο στη Βαρκελώνη, διαπίστωσαν ότι το κόστος της μεταφοράς με το τρένο είναι έως και 30 φορές το κόστος της επιβίβασης σε ένα αεροπλάνο.

«Τα αεροπορικά εισιτήρια των 10 ευρώ προσφέρονται μόνο επειδή άλλοι, όπως οι εργαζόμενοι και οι φορολογούμενοι, πληρώνουν το πραγματικό κόστος», λέει η Λορελάι Λιμουζίν, ακτιβίστρια της Greenpeace για το κλίμα. «Για χάρη του πλανήτη και των ανθρώπων, οι πολιτικοί πρέπει να δράσουν για να ανατρέψουν αυτήν την κατάσταση και να κάνουν το τρένο την πιο προσιτή επιλογή».

via Associated Press

Η πτήση είναι μια από τις πιο ρυπογόνες δραστηριότητες που μπορεί να κάνει κάποιος και επίσης μια από τις πιο δύσκολες να καθαρίσει. Σε αντίθεση με το να τρώμε ένα μπέργκερ ή να οδηγούμε ένα αυτοκίνητο – που υπάρχουν πιο «καθαρές» εναλλακτικές λύσεις, όπως vegan πιάτα και ηλεκτρικά οχήματα – δεν υπάρχει τρόπος να πετάξει κανείς με αεροπλάνο χωρίς να βλάψει το κλίμα.

Οι υποστηρικτές της Greenpeace διαπίστωσαν ότι το ταξίδι με τρένο ήταν πιο ακριβό από το να πετάξει κανείς, κατά μέσο όρο, σε 79 από τις 121 διαδρομές που μελέτησαν. Σε πολλά δρομολόγια, υπήρχαν μεμονωμένες ημέρες όπου το τρένο ήταν φθηνότερο από το αεροπλάνο, ακόμα κι αν το μέσο κόστος ήταν μεγαλύτερο.

via Associated Press

Στην Ευρώπη, οι αεροπορικές εταιρείες δεν πληρώνουν φόρους για κηροζίνη ενώ καταβάλουν ελάχιστο φόρο για τα εισιτήρια ή ΦΠΑ. Οι εκπομπές τους τιμολογούνται μόνο για πτήσεις εντός Ευρώπης – σε επίπεδο χαμηλότερο από το κοινωνικό κόστος του άνθρακα.

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε νωρίτερα αυτόν τον μήνα από την Transport and Environment - μια ομάδα «πράσινων» εκστρατειών - διαπίστωσε ότι οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχασαν 34,2 δισ. ευρώ από την κακή φορολόγηση των αερομεταφορών το 2022. Το «φορολογικό χάσμα» πρόκειται να αυξηθεί στα 47,1 δις ευρώ το 2025, σύμφωνα με την έκθεση.

«Εν ολίγοις: αν πετάς, επιχορηγείσαι, αν πάρεις το τρένο, τιμωρείσαι με υψηλότερες τιμές – καθώς και από το γεγονός ότι το ταξίδι είναι συχνά μεγαλύτερο», λένε οι ακτιβιστές.

NurPhoto via Getty Images

Η αεροπορική βιομηχανία είναι υπεύθυνη για περίπου το 2,5% της παγκόσμιας ρύπανσης από άνθρακα, αλλά απελευθερώνει και άλλα αέρια που θερμαίνουν περαιτέρω τον πλανήτη. Μια άλλη μελέτη διαπίστωσε ότι μόνο το 11% του κόσμου πέταξε με αεροπλάνο το 2018 και το πολύ ένα 4% πέταξε στο εξωτερικό.

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας, ένας οργανισμός με έδρα το Παρίσι με επικεφαλής τους υπουργούς ενέργειας κυρίως πλούσιων χωρών, κάλεσε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να «φορολογήσουν την αεροπορία ανάλογα με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο, αναγνωρίζοντας ότι μόνο μια μειοψηφία του κόσμου πετάει». Συνέστησε επίσης να αυξηθούν τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα.

Jeff Greenberg via Getty Images

Η Greenpeace ζητάει από τις κυβερνήσεις να εισαγάγουν «εθνικά, απλά και οικονομικά εισιτήρια για το κλίμα». Το 2021, η Αυστρία άρχισε να πουλάει ένα τέτοιο εισιτήριο που κάλυπτε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς στη χώρα στην τιμή των 3 ευρώ την ημέρα.

Το 2020, το Λουξεμβούργο έγινε η πρώτη χώρα στην Ευρώπη που παρείχε δωρεάν δημόσια μέσα μεταφοράς. Οι εκστρατείες ζητούν επίσης τη σταδιακή κατάργηση των επιδοτήσεων των αεροπορικών εταιρειών. «Τα αεροπλάνα ρυπαίνουν πολύ περισσότερο από τα τρένα, οπότε γιατί ενθαρρύνονται οι άνθρωποι να πετούν;» διερωτάται η Λιμουζίν.

Πηγή: Guardian

Δημοφιλή