ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
14/04/2015 03:28 EEST | Updated 14/04/2015 07:03 EEST

Όλα κρίνονται έως τις 24 Απριλίου. Στόχος η συμφωνία για τμηματική εκταμίευση

The Greek, left, and EU flag flap in the wind outside the Greek embassy in Brussels on Friday, Feb. 20, 2015. Eurozone finance ministers meet for a crucial day of talks to see whether a Greek debt relief proposal is acceptable to Germany and other nations using the common currency. (AP Photo/Virginia Mayo)
ASSOCIATED PRESS
The Greek, left, and EU flag flap in the wind outside the Greek embassy in Brussels on Friday, Feb. 20, 2015. Eurozone finance ministers meet for a crucial day of talks to see whether a Greek debt relief proposal is acceptable to Germany and other nations using the common currency. (AP Photo/Virginia Mayo)

Αντιμέτωπο με ασφυκτικά χρονικά περιθώρια βρίσκεται το οικονομικό επιτελείο, καθώς μετά την Πασχαλινή ραστώνη καλείται να «τρέξει» τις επόμενες 10 ημέρες, με στόχο την πολυπόθητη συμφωνία με τους δανειστές.

Είναι γεγονός ότι κυβερνητικά στελέχη εκπέμπουν αισιόδοξα μηνύματα, σχετικά με την κατάληξη των μαραθώνιων διαπραγματεύσεων, καθώς εκτιμούν ότι «έχουν μπει οι βάσεις και τώρα μένουν 10 ημέρες για να χτίσουμε τη συμφωνία».

Πηγές του υπουργείου Οικονομικών αναφέρουν ότι επιδίωξη της κυβέρνηση είναι στις 24 Απριλίου, να υπάρξει συμφωνία στα θέματα που υπάρχει κοινός τόπος, ώστε να αποδεσμευτούν τμηματικά χρήματα από τη δόση των 7,2δισ ευρώ. Σύμφωνα με τους ίδιους παράγοντες, πρώτος στόχος είναι η εκταμίευση των 1,9 δισ ευρώ από τα κέρδη των Ελληνικών ομολόγων, που έχουν στην κατοχή τους η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (EKT) και οι Κεντρικές Τράπεζες των κρατών μελών της Ευρωζώνης.

Όπως εξηγούν, εάν υπάρξει συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών αρκεί μια απόφαση του Eurogroup ώστε εντός τριών ημερών να εκταμιευθούν τα χρήματα και η χώρα να καλύψει τις ανάγκες του Μαΐου.

Αυτό σημαίνει ότι όλα θα πρέπει να έχουν συμφωνηθεί το αργότερο μέχρι τις 20 Απριλίου. Στόχος είναι στο Euro Working Group το οποίο θα προηγηθεί του Eurogroup της 24ης Απριλίου, να εγκριθούν οι ελληνικές προτάσεις, ώστε οι εκπρόσωποι των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης να εισηγηθούν θετικά στο συμβούλιο.

Ωστόσο, η λήψη των τελικών αποφάσεων από την πλευρά των δανειστών δεν μοιάζει τόσο εύκολη. Αρχικά πληροφορίες από την πλευρά της Κομισιόν, δείχνουν ότι οι δανειστές δεν έχουν αποδεχθεί την τμηματική συμφωνία, άρα και την τμηματική εκταμίευση της δόσης.

Σε αυτό το πλαίσιο, πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι πιθανό να υπάρξει ακόμα ένα Brussels Group, με στόχο να αξιολογηθεί η πορεία των διαπραγματεύσεων, ενώ κρίσιμες θα είναι και οι διαβουλεύσεις που θα έχει ο υπουργός Οικονομικών, Γιάνης Βαρουφάκης στο περιθώριο της Εαρινής Συνόδου του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, η οποία θα διεξαχθεί από τις 17 έως τις 19 Απριλίου στην Ουάσιγκτον.

Θα έχει προηγηθεί στις 16 Απριλίου η ομιλία του κ. Βαρουφάκη στο συνέδριο του Ινστιτούτου Brookings, το οποίο θα αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον καθώς θα συμμετάσχει και ο Γερμανός Υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, χωρίς προς το παρόν να είναι γνωστό αν οι δύο άνδρες θα συναντηθούν στο πλαίσιο του συνεδρίου.

Τα μέτρα

Στελέχη από την πλευρά των δανειστών εξηγούν ότι η επιμονή της ελληνικής πλευράς σε τμηματική συμφωνία έχει να κάνει με την επιδίωξη της Αθήνα να μεταθέσει τις «καυτές πατάτες» της διαπραγμάτευσης για τον Ιούνιο. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι αυτή η προσπάθεια της κυβέρνησης έχει να κάνει με το γεγονός ότι στην Αθήνα γνωρίζουν ότι οι μέρες μέχρι τις 24 Απριλίου δεν αρκούν για μια συνολική συμφωνία, ειδικά από τη στιγμή που στο τραπέζι βρίσκονται θέματα με τα οποία η Αθήνα διαφωνεί επί της αρχής.

Σύμφωνα με πληροφορίες στις τέσσερις θεματικές ενότητες στις οποίες κατάληξαν οι δύο πλευρές(Δημοσιονομικό, Μεσοπρόθεσμο,Χρηματοπιστωτικό, Δομικές Μεταρρυθμίσεις) και θα συζητήσουν τις επόμενες ημέρες, η Ελλάδα έχει βάλει “κόκκινες γραμμές” από τις οποίες δεν δείχνει διατεθειμένη να υπαναχωρήσει.

Από την πλευρά τους οι δανειστές επιμένουν να ζητούν εδώ και τώρα λύσεις στα θέματα που έχουν να κάνουν με:

Δημοσιονομικό κενό. Η συζήτηση συνεχίζεται τόσο σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων στην Αθήνα, όσο και σε επίπεδο Brussels Group, ώστε να υπάρξει εικόνα για το κλείσιμο του 2014, αλλά και συμφωνία για τους στόχους του 2015. Παρότι θεωρείται δεδομένο ότι ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3% δεν βρίσκεται στο τραπέζι, οι πληροφορίες ότι το 2014 επετεύχθη οριακό πλεόνασμα (0,3%) κάνουν ιδιαίτερα δύσκολο και την επίτευξη του στόχου 1,2-1,5% το 2015. Σε αυτό το πλαίσιο η οι δανειστές επιμένουν στη λήψη δημοσιονομικών μέτρων μόνιμου χαρακτήρα, καθώς θεωρούν ότι τα έσοδα που θα φέρει στα ταμεία η ελληνική λίστα θα είναι μόνο για το 2015.

Ασφαλιστικό. Αν και πληροφορίες αναφέρουν ότι μεταξύ των δύο πλευρών έχει συμφωνηθεί η βιωσιμότητα των Ασφαλιστικών Ταμείων να ανοίξει στη μεγάλη διαπραγμάτευση του Ιουνίου, παρόλα αυτά οι δανειστές επιμένουν ότι θα πρέπει να υπάρξουν από τώρα μέτρα που θα βοηθήσουν τα ταμεία. Ακόμα περισσότερο επιμένουν ότι η κυβέρνηση δεν θα πρέπει να προχωρήσει είτε στην ακύρωση μνημονιακών μέτρων, είτε στην νομοθέτηση δράσεων (π.χ 13η σύνταξη) οι οποίες θα επιβαρύνουν τα Ταμεία.

Εργασιακά. Οι δανειστές επιμένουν στην απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων, και στην συνέχιση των πολιτικών που προβλέπονται στο μνημόνιο. Αντίθετα η Αθήνα διαμηνύει ότι δεν συζητά την απελευθέρωση, ενώ έχει ενημερώσει ότι θα νομοθετήσει την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων και την επαναφορά του βασικού μισθού σταδιακά στα 751 ευρώ.

ΦΠΑ. Εξαιρέσεις και συντελεστές έχουν μπει στο μάτι των θεσμών με τους επικεφαλής να επιμένουν για παρεμβάσεις εδώ και τώρα. Αντίθετα η κυβέρνηση δεν δέχεται την αύξηση των συντελεστών στα είδη πρώτης ανάγκης. Στο τραπέζι παραμένει η ιδέα για την αύξηση των συντελεστών στα “κοσμοπολίτικα” νησιά, αν και ακόμα υπάρχουν αντιρρήσεις στο εσωτερικό της κυβέρνησης αλλά και νομικά εμπόδια που θα πρέπει να ξεπεραστούν.

Ιδιωτικοποιήσεις. Οι δύο πλευρές έχουν συμφωνήσει ότι το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων θα πρέπει να συνεχιστεί κανονικά. Ωστόσο, οι δανειστές επιμένουν ότι δεν πρέπει να αλλάξουν οι εισπρακτικοί στόχοι, αλλά και τα ποσοστά που θα δοθούν προς ιδιωτικοποίηση. Αντίθετα η κυβέρνηση επανασχεδιάζει το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων με βάση τη διατήρηση ενός μεριδίου από το κράτος.