CULTURE
29/05/2016 09:16 EEST

Ολίβια Χατζηιωάννου: Η Ελληνίδα καλλιτέχνης που έφτιαξε μουσικό βίντεο 360 μοιρών χωρίς ειδικό εξοπλισμό

Η VR (εικονική πραγματικότητα) θεωρείται από πολλούς ότι αποτελεί το επόμενο βήμα της mainstream ψηφιακής τεχνολογίας. Εταιρείες του χώρου, που αναπτύσσουν εξελιγμένα, φουτουριστικά VR headsets αισθητικής που παραπέμπει σε cyberpunk ιστορίες, συγκεντρώνουν χρηματοδότηση εκατομμυρίων δολαρίων και τα βίντεο 360 μοιρών - ακόμα και αν δεν είναι ακριβώς Εικονική Πραγματικότητα, καθώς δεν εμπεριέχουν το στοιχείο της αλληλεπίδρασης με το ψηφιακό περιβάλλον- έχουν πάρει την ανιούσα, δίνοντας μια γεύση της νέας, VR εποχής που ανατέλλει.

Βεβαίως, η παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού 360 μοιρών (πόσο μάλλον υλικού «καθαρής» VR), είναι δύσκολο «άθλημα», καθώς προϋποθέτει τη χρήση ακριβού (κατά κανόνα) εξοπλισμού. Από την άλλη όμως, υπάρχουν και αυτοί που καταφέρνουν την παραγωγή τέτοιου υλικού χωρίς τον ακριβό αυτόν εξοπλισμό- και η Ολίβια Χατζηιωάννου (OH), Ελληνίδα ροκ τραγουδίστρια και μουσικός, είναι μία από αυτούς.

360vr

Αν και στην Ελλάδα ελάχιστοι προγραμματιστές και διαφημιστικές εταιρείες πειραματίζονται πάνω στην VR και τα βίντεο 360 μοιρών, η ΟΗ καινοτόμησε, χρησιμοποιώντας τη νέα αυτή τεχνολογία για να εκφράσει το θέμα του νέου alternative single της «Love of Avalanches». Καθώς δεν είχε τη δυνατότητα για την αγορά του απαραίτητου εξοπλισμού, ακόμα και του πιο οικονομικού, μια και αυτός δεν ήταν διαθέσιμος στην Ελλάδα, συναντήθηκε με έναν άλλον προγραμματιστή και πειραματίστηκαν πάνω σε διάφορες τεχνολογίες με σκηνές 360 μοιρών. Στο διαδίκτυο βρήκαν ένα ιδιαίτερα χρήσιμο plugin, ονόματι Mettle Skybox Suite (360/VR Plugin for After Effects).

Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία ενός προσαρμοσμένου εικονικού περιβάλλοντος χωρίς πλάνα.   Στη συνέχεια το βίντεο άρχισε να προβάλλεται στο YouTube και στο Facebook.

360

Η δουλειά της ΟΗ εντυπωσίασε τους προγραμματιστές της Adobe, που ήρθαν σε επαφή μαζί της και της έδωσαν συγχαρητήρια, ενώ επίσης την προσκάλεσαν να παρακολουθήσει το συνέδριο NAB (National Association of Broadcasters), μια εμπορική έκθεση που εξερευνά τις νέες τεχνολογίες σε video και broadcasting, στο Λας Βέγκας των ΗΠΑ, και να παρουσιάσει τη δουλειά της ως  μια μεγάλη καινοτομία στο virtual reality workflow. Παράλληλα, συζητώντας με τον υπεύθυνο του Mettle, διαπίστωσε πως ήταν κι αυτός Έλληνας, ονόματι Chris Bobotis, γνωστός για την δημιουργία τεχνολογίας που χρησιμοποιούν, μεταξύ άλλων, η Pixar και η Disney.

oh

Ο Chris Bobotis, σχολιάζοντας τη δουλειά της ΟΗ, είπε ότι πρόκειται για έναν έξοχο τρόπο να αρχίσει κανείς την ενασχόληση με projects κινηματογραφικού VR. «Προωθούμε αυτή την προσέγγιση σε δημιουργούς υλικού VR με περιορισμένο budget και ακόμα και σε αυτούς με μεγάλο...εν τέλει, το σενάριο θα έπρεπε να υπαγορεύει την προσέγγιση όσον αφορά στην παραγωγή. Η προσέγγιση αυτή είναι εξαιρετική για performance driven σκηνές, όπου απαιτείται σκηνοθέτης ή κάποιος άλλος ηθοποιός επί σκηνής. Όταν τραβάς με camera arrays, ο σκηνοθέτης ή άλλα μέλη του συνεργείου δεν μπορούν να βρίσκονται στο σετ. Το να παίζεις για 360/ VR δεν είναι το ίδιο όπως γνωρίζουμε από το κανονικό σινεμά. Είναι μάλλον υβρίδιο...το σινεμά συναντά το θέατρο...H προσέγγιση της ΟΗ είναι δυνατή στο After Effects μέσω του SkyBox Studio μας – ενός από πέντε προϊόντα Cinematic 360/VR που προσφέρουμε για το Adobe After Effects και το Premier Pro. Μπορείς να τραβήξεις μία ή παραπάνω performance-driven σκηνές και μετά να τις συνθέσεις στο After Effects, χρησιμοποιώντας το SkyBox Studio για χρήση σε 360/VR».

oh

 

Η ΟΗ περιέγραψε το πώς ακριβώς δημιούργησε το βίντεο στη HuffPost Greece

-Μπορείτε να περιγράψετε πώς πετύχατε τη δημιουργία βίντεο 360 χωρίς τον σχετικό εξοπλισμό;

 

Πολύ απλά χαλάς ένα κρεβάτι και έναν καναπέ… δεν είναι τίποτα… και το πάτωμα καλά είναι να κοιμάσαι, έτσι φτιάχνεις την λεγόμενη «πράσινη οθόνη». Μετά θα πάρεις δυο κρεμάστρες δυο λάμπες και μια λαδόκολλα για να φτιάξεις φωτισμό - θα κάνεις τον σταυρό σου και ότι βγει. Εγώ ούτε HD κάμερα είχα ούτε αρκετό χώρο για την απόσταση που χρειάζεται να έχεις για έναν καλό φωτισμό, αλλά η δουλεία βγήκε.

Πέρα από το αστείο πάντως, αφού τράβηξα μερικά μέρη του βίντεο, ένας από τους συναδέλφους μου, ο οποίος  είναι προγραμματιστής και σχεδιαστής πήρε την πρωτοβουλία και παρακολούθησε κάποια video tutorials για την δημιουργία  βίντεο 360 μοιρών στο After Effects.

Βρήκαμε ότι μπορούμε να οικοδομήσουμε custom cubemap εικόνες στο Photoshop και εκ των υστέρων να χρησιμοποιήσουμε το plugin από την Mettle, που ονομάζεται Skybox Studio. Δoκιμάσαμε το demo και μετά από μερικά τηλεφωνήματα, βρήκαμε έναν φίλο όπου ασχολείται με 3D βίντεο στην Αθήνα και είχε την πλήρη έκδοση του plugin. Βρήκαμε ένα open source 360 equirectangular panoramic image και εφαρμόσαμε το Skybox script στο After Effects. Μέσα είναι ένας μετατροπέας που μετατρέπει βίντεο σε cubic cross (cubemap).Το cubic cross ειναι μια επίπεδη εικόνα που μοιάζει με σταυρό.

 

Όταν είδαμε την εικόνα cubemap μέσα απο το Skybox σκεφτήκαμε, γιατί να μην εξάγουμε αυτήν την εικόνα και να την χρησιμοποιήσουμε ως οδηγό για να φτιάξουμε χειροποίητα cubemaps στο Photoshop, με την προϋπόθεση να το μεταφέρουμε μετά και να ανταλλάξουμε το cubemap με το δικό μας μεσα στο skybox script extraction.

 

Με μικρές προσαρμογές, καταφέραμε να δημιουργήσουμε έναν χώρο 360 μοιρών χωρίς 360 μοίρες πλάνα. Στην συνέχεια προσθέσαμε τα βίντεο που είχα τραβήξει. Αυτό ήταν ένα αδέξιο «hack» αλλά δούλεψε στο να είμαστε δημιουργικοί.

 

-Θεωρείτε πως η μέθοδος που χρησιμοποιήσατε μπορεί να χρησιμοποιηθεί πιο ευρέως, από δημιουργούς που ενδιαφέρονται να παράξουν υλικό VR αλλά δεν έχουν τον εξοπλισμό;

 

Για ανθρώπους που θέλουν να είναι δημιουργικοί και ας μην έχουν τις γνώσεις σχετικά με το θέμα, μπορούν εύκολα να το κάνουν. Αφότου φτιαχτούν τα πλάνα, ο χειρισμός των βίντεο είναι ίδιος όπως με κάθε άλλο πρόγραμμα παραγωγής βίντεο απλά σε χώρο πλέoν 360.

 

-Όσον αφορά στις επαφές που αποκτήσατε στη συνέχεια (Mettle Technology, Chris Bobotis, ΝΑΒ): Τι προοπτικές βλέπετε να ανοίγονται; Υπήρξε ενδιαφέρον για αξιοποίηση της μεθόδου σας;

 

Νιώθουμε μεγάλη τιμή που η Mettle μας συνεχάρη για το workflow. Η εταιρεία είναι πολύ υποστηρικτική με τους δημιουργούς που χρησιμοποιούν το software, και η Mettle προσκάλεσε πολλούς να παρουσιάσουν την δουλεία τους στο ΝΑΒ. Αρκετοί Developers ήρθαν σε επαφή μαζί μας για να τους δείξουμε την διαδικασία. Μία από τους πρώτους  adventurers in Google Glass η Jeris JC Miller από το Σιάτλ, που είναι επίσης πρωτοπόρος στο VR, έκανε επαφή μαζί μας.

 

-Η VR είχε κάνει μια «εμφάνιση» στην καταναλωτική αγορά στα μέσα της δεκαετίας του 1990, ωστόσο δεν προχώρησε, λόγω πολύ υψηλού κόστους του εξοπλισμού  και των χονδροειδών γραφικών. Πιστεύετε ότι πλέον είναι η ώρα της να γίνει mainstream, ή θα έχουμε επανάληψη του φαινομένου αυτού;

 

Η Google έφερε VR σε σχολεία σε όλο τον κόσμο και παιδιά τώρα μπορούν να έχουν την εμπειρία του βάθους της θάλασσας, την κορφή ενός βουνού και ξένες κουλτούρες. Με το VR οι δημοσιογράφοι έβαλαν τους αναγνώστες τους να δουν την πραγματικότητα της προσφυγικής κρίσης, και των πολέμων σε όλο τον κόσμο, φέρνοντας περισσότερη συνειδητοποίηση και ενσυναίσθηση.

 

Κάποιες εταιρείες το χρησιμοποιούν για να κλείσουν δωμάτια σε ξενοδοχεία ή θέσεις σε αγώνες. Άλλοι για να δουν ζωντανή μουσική. Οπότε είναι ήδη κάτι περισσότερο από αυτό που ήταν τα 90s. Όσον αφορά το κόστος, ήδη οι τιμές των VR camera rigs έχουν κατέβει από 16.000€ σε μερικά κατοστάρικα. Στο τέλος – τέλος τώρα μπορεί να έχεις την εμπειρία με ένα smartphone και ένα Google Cardboard κόστους 15 €.

 

-Πώς προέκυψε η ιδέα για το εγχείρημά σας;

 

Το τραγούδι “Love of Avalanches” εκφράζει το αίσθημα του να είσαι παγιδευμένος στο μυαλό σου – σε ένα κλουβί ή μία «χιονοστιβάδα» σκέψεων και σκεπτομορφών. Ψάχνοντας ένα τρόπο να μεταφράσουμε το συναίσθημα του να είσαι περιορισμένος σε έναν χώρο, το VR το εξέφρασε πολύ καλύτερα από ότι ένα συμβατικό video.

 

-Δουλεύετε πάνω σε άλλα ανάλογα projects;

 

Για την ώρα κάνω λίγο πίσω. Αφού παρουσιάστηκε το video, έγινε ξεκάθαρο ότι χρειάζεται να σκεφτεί κανείς για την ομάδα των fans. Τα VR βίντεο δεν μπορούν να παιχτούν ούτε στο MTV ή στο MAD TV. Πολλοί δεν ξέρουν πως να παρακολουθήσουν ένα VR ή να κατεβάσουν το YouTube app, για να το δουν ή δεν έχουν ένα smartphone που υποστηρίζει VR, αλλά αυτό ίσως αλλάξει πολύ γρήγορα.

 

Το να χρησιμοποιείς τεχνολογία που η ομάδα των fans σου δεν είναι συνηθισμένοι ή δεν μπορούν να δουν, θα σκοτώσει την μετάδοση της καινούριας δουλειάς, κάτι που σχεδόν έγινε.

 

-Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον, όσον αφορά στην ενασχόλησή σας με τη VR;

 

Εάν η VR εμπειρία είναι ο καλύτερος τρόπος να εκφραστεί η μουσική τότε θα ξαναχρησιμοποιήσω το μέσο. Ίσως να δοκιμάσω augmented reality για ζωντανή εμφάνιση ή mixed reality στο μέλλον, ποτέ δεν ξέρεις. Στο τέλος, μην ξεχνάς, είμαι συνθέτης.