LIFE
22/07/2016 03:28 EEST | Updated 25/07/2016 07:58 EEST

Citrus: Τα ονομαστά εσπεριδοειδή της Χίου έγιναν τροφές γεμάτες αρώματα και μνήμες

Κάθε νησί της Ελλάδας είναι πραγματικά ευλογημένο και ιδανικό παράδειγμα που επιβεβαιώνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αυτή την αλήθεια αποτελεί η Χίος και τα περίφημα εσπεριδοειδή της.

Έχοντας λοιπόν ως στόχο τους να εκμεταλλευτούν στο έπακρο αυτό τον διατροφικό πλούτο και με αφετηρία τους την αγάπη για την παράδοση και τον τόπο της Χίου, ο Βαγγέλης Ξύδας και ο Γιώργος Πλακωτάρης ίδρυσαν το 2008 την εταιρεία «CITRUS Άρωμα Μνήμης». Με τη συμμετοχή πλέον και του του Στάμου Ι. Φαφαλιού, η Citrus αποτελεί μια σύνθετη επιχειρηματική πρωτοβουλία με βασικό αντικείμενο την παραγωγή και διάθεση διατροφικών προϊόντων με βάση τα ονομαστά εσπεριδοειδή του νησιού.

chios

Έτσι άρχισαν όλα

Η ιδέα ξεκίνησε από την αγάπη των μετόχων της για τον τόπο τους και την παράδοση, όπως εξηγούν οι ίδιοι στη HuffPost Greece. Θεμέλιο λίθο αποτέλεσαν ένα παραδοσιακό αρχοντικό του Κάμπου και το κτήμα του. Η υλοποίηση της ιδέας ουσιαστικά συνδυάζει το ιστορικό υπόβαθρο του Κάμπου, μιας περιοχής που κατά το 14ο αιώνα βρισκόταν στην κορυφή του παγκόσμιου χάρτη του εμπορίου, και το μεράκι και την εμπειρία στην παρασκευή παραδοσιακών γλυκών. «Όλα αυτά συμβάλουν ουσιαστικά στο να αναδειχτεί ο Κάμπος της Χίου ως ιστορικός τόπος και να συνδεθεί με το παρόν και το μέλλον μέσω των προϊόντων», συμπληρώνουν.

chios

Στόχος της Citrus είναι η αξιοποίηση των φρούτων του νησιού για την παραγωγή προϊόντων πλούσιων σε γεύσεις και αρώματα, ακολουθώντας αυστηρές προδιαγραφές, ώστε να δοθούν στον καταναλωτή προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας και γεμάτα από μνήμες της Μυροβόλου Χίου. Και έτσι, κάποιος θα βρει μπροστά του μια πραγματικά λαχταριστή ποικιλία προϊόντων και γεύσεων με ελληνικό χαρακτήρα: γλυκά του κουταλιού, μαρμελάδες, υποβρύχια, πίτες φρούτου, αμυγδαλωτά, λουκούμια και χυμούς. «Βασικό συστατικό της επιτυχίας μας είναι οι παραδοσιακές συνταγές με χρήση φρέσκων φρούτων, χωρίς συντηρητικά, πηκτίνες και άλλα πρόσθετα,» τονίζουν οι ιδρυτές της Citrus.

Η πορεία της Citrus τα τελευταία χρόνια διηγείται μια ιστορία που επαληθεύεται και από άλλες ελληνικές εταιρείες, ότι δηλαδή η οικονομική κρίση στην Ελλάδα έχει και τα θετικά της. «Οι καταναλωτές έχουν κάνει στροφή προς τα ελληνικά προϊόντα. Στηρίζοντας τους τοπικούς παραγωγούς στηρίζεις στην ουσία την οικονομία της υπαίθρου. Δεν είναι τυχαίο που μέσα στην κρίση αυξήθηκαν τα καταστήματα εστίασης και τροφίμων, με τα περισσότερα να διαθέτουν προϊόντα ελληνικής παραγωγής,» εξηγούν.

chios

Οι συνέργειες δείχνουν τον δρόμο

Ωστόσο, η οικονομική κρίση δείχνει το σκληρό της πρόσωπο στις ελληνικές επιχειρήσεις, με την υφεσιακή πολιτική που εφαρμόζεται σε συνδυασμό με τους αυξανόμενους φόρους που δεν αφήνουν το περιθώριο στους παραγωγούς να εξελίξουν και να υποστηρίξουν τον τομέα τους. Αυτή όμως η πραγματικότητα αποτελεί μια ευκαιρία, όπως λένε οι ιδρυτές της Citrus «ώστε να δούμε τη σημασία που έχουν οι συνέργειες στις μέρες μας και να καταφέρουμε με οικονομίες κλίμακας να πετύχουμε καλύτερα αποτελέσματα. Αυτό θα επιτευχθεί αν οι τοπικές επιχειρήσεις καταφέρουν να διατηρήσουν την ταυτότητά και την ποιότητά τους, ενισχύοντας τα με την απαιτούμενη εμπορική και μια πιο εξωστρεφή επικοινωνιακή πολιτική».

chios

Οι ίδιοι, όπως μας περιγράφουν, είχαν από την αρχή θέσει τον στόχο τους και έμειναν πιστοί στις αρχές τους, καταφέροντας έτσι με ιδία κεφάλαια να κάνουν την ιδέα τους πραγματικότητα και πλέον φέτος συμπληρώνουν 8 χρόνια λειτουργίας.

Η παραγωγή και οι άνθρωποι της Citrus

Η παραγωγή των προϊόντων της Citrus πραγματοποιείται στη μονάδα που υπάρχει στο κτήμα CITRUS στον Κάμπο Χίου. Η διαδικασία παραγωγής, ξεκινάει από τη συγκομιδή και μετέπειτα τη μεταποίηση της πρώτης ύλης στο εργαστήριό της. «Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στα εσπεριδοειδή γιατί είναι αυτά που έχουν την παράδοση στον Κάμπο Χίου και χρειάζονται ιδιαίτερη μεταχείριση,» εξηγούν στη HuffPost Greece.

chios

Πολύ σημαντικό κομμάτι για την εταιρεία αποτελεί και το ανθρώπινο δυναμικό. «Η ομάδα που εργάζεται στην εταιρεία αποτελεί την κινητήρια δύναμη της αρχικής ιδέας, καθώς και το κρίσιμο σημείο επαφής με τους φίλους που μαθαίνουν για την Citrus, δοκιμάζουν τα προϊόντα μας, και έχουν συνδέσει το σήμα της Citrus με την ποιότητα και την κοινή επιθυμία για μια υπεύθυνη, σύγχρονη και φιλική στο περιβάλλον αξιοποίηση ενός διαχρονικού, πλουτοπαραγωγικού στοιχείου της τοπικής παραγωγής της Χίου,» τονίζουν.

Η ιστορία δύο μουσείων

Η γεύση είναι μία συναρπαστική εμπειρία από μόνη της, αλλά όταν συνδυάζεται με τη γνώση και την κατανόηση της ιστορίας που κρύβει από πίσω της, μετατρέπεται σε κάτι το πραγματικά ουσιαστικό.

chios

Αυτό μπορούν να ζήσουν όσοι βρεθούν στο Μουσείο CITRUS που στεγάζεται σε ένα παραδοσιακό αρχοντικό του 1742. Σκοπός του είναι να αναδείξει τον πρωταγωνιστικό ρόλο των εσπεριδοειδών στην ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής και την εμπορική άνθηση της Χίου κατά τους προηγούμενους αιώνες. Στις αίθουσες του φιλοξενείται η ιστορία και η παραγωγική, κοινωνική και πολιτιστική ζωή του Κάμπου. Πίνακες, φωτογραφίες και προσωπικά αντικείμενα και εργαλεία αφηγούνται ένα σημαντικό τμήμα της δημιουργίας της αριστοκρατίας του Κάμπου, της διασποράς και του τρόπου ζωής της, αλλά και των ανθρώπων που εργάστηκαν στα περιβόλια και τα κράτησαν ζωντανά.

chios

Παράλληλα, το νησί απέκτησε πρόσφατα και το δικό της Μουσείο Μαστίχας, κάτι το οποίο σύμφωνα με τους ιδρυτές της Citrus «αποτελεί μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία και θα επιφέρει πολύ σημαντικά οφέλη στο νησί».

Όπως δηλώνουν στην HuffPost Greece «αφενός συμβάλει στην εν γένει πολιτιστική κληρονομιά του τόπου. αφετέρου θα συμβάλει ουσιαστικά στην τουριστική κίνηση του νησιού, σε μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο. Σε συνδυασμό μάλιστα και με την ένταξη των Μαστιχοχωρίων στον Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco ήδη από το 2014, αναμένουμε πολύ θετικά αποτελέσματα στην τουριστική βιομηχανία του νησιού».

Συμπληρώνουν ταυτόχρονα ότι το μουσείο αυτό έχει ταυτόχρονα και ιδιαίτερη συναισθηματική αξία για τους Χιώτες και ιδιαίτερα για τους κατοίκους των Μαστιχοχωρίων, αφού «αποτελεί κομμάτι του εαυτού τους, της ιστορίας και της παράδοσης τους, αλλά και αποτύπωση των κόπων και της δραστηριότητάς τους».

Το τώρα και το μέλλον

Εάν μένετε στην Αθήνα τότε έχετε την ευκαιρία να επισκεφθείτε κατά κάποιον χώρο τη Χίο, αφού στο Γκάζι έχει πλέον ανοίξει το νέο κατάστημα της Citrus το οποίο επιτελεί διπλό έργο. Εκτός από κέντρο διανομής των προϊόντων της, αποτελεί και μια ήσυχη γωνιά, ένα παραδοσιακό παντοπωλείο-καφενείο, όπου ο επισκέπτης μπορεί όχι μόνο να προμηθευτεί και επιλεγμένα προϊόντα άλλων εκλεκτών παραγωγών, αλλά και να τα γευτεί στον όμορφο κήπο με τις χιώτικες μανταρινιές.

chios

Εάν μάλιστα ψάχνετε συχνά μέρη στην Αθήνα με πρωινό, τότε μπορείτε να απολαύσετε ένα εκεί, αφού αυτή η επιλογή έχει προστεθεί στον κατάλογο εδώ και ένα μήνα.

chios

Τον τελευταίο χρόνο, η εταιρεία έχει προχωρήσει σε μερική ανανέωση των συσκευασιών και των γεύσεων στα προϊόντα της. Στόχος της είναι να δημιουργήσει ένα διευρυμένο δίκτυο πωλήσεων με αξιόπιστους συνεργάτες, ενώ δεν αποκλείεται να προστεθούν και νέες γεύσεις και προϊόντα στον κατάλογό της. Όπως μας ενημερώσουν οι δημιουργοί της, γίνονται συντονισμένες προσπάθειες για να αυξηθούν τα σημεία πώλησης και στο εξωτερικό, όπου αυτή τη στιγμή έχει παρουσία σε κομβικά σημεία της παγκόσμιας αγοράς, σε χώρες όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία, το Βέλγιο, η Κύπρος και Ιαπωνία. Παράλληλα, σύντομα θα είναι online και το ηλεκτρονικό κατάστημα της Citrus.

*Δείτε αναλυτικά τα σημεία πώλησης των προϊόντων της Citrus.