Παραδοχή ΑΣΕΠ για «copy paste» ερωτήσεις σε γραπτό διαγωνισμό, λέει οτι «δεν υπήρξε διαρροή»

Τι απαντά στη HuffPost η ανεξάρτητη αρχή για τις σοβαρές καταγγελίες υποψηφίων αναφορικά με παρατυπίες στη διαδικασία.
Open Image Modal
Eurokinissi

Στην παραδοχή ότι «υπήρξε πράγματι μικρό ποσοστό ερωτήσεων οι οποίες, σε χρόνο πολύ παρελθόντα και ανύποπτο (πριν από 11 και 16 έτη αντίστοιχα), είχαν εμφανισθεί σε μεμονωμένες εξετάσεις του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου» προέβη ο ΑΣΕΠ αναφορικά με τις καταγγελίες για «copy paste» θέματα σε γραπτό διαγωνιασμό για προσλήψεις στην ΑΑΔΕ.

Ωστόσο, η Ανεξάρτητη Αρχή, σε σχετικό ερώτημα που της υπέβαλε η HuffPost, υποστηρίζει ότι «δεν υπήρξε διαρροή τόσο των ονομάτων των θεματοδοτών όσο και των συγκεκριμένων ερωτήσεων σε υποψηφίους» συνεπώς λέει ότι «δεν ανακύπτει ζήτημα αδιάβλητου της επίμαχης διαδικασίας ή αλλοίωσης του αποτελέσματος».

Την ίδια ώρα, όμως, συμμετέχοντες στον διαγωνισμό καταγγέλουν στην HuffPost πλήθος παρατυπιών στη διαδικασία. Σύμφωνα με αρκετούς υποψηφίους, στο μάθημα «Λογιστική και Ελεγκτική Επιχειρήσεων» μπήκαν 20 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, οι οποίες είναι αυτούσιες με παλαιότερα πανεπιστημιακά θέματα εξετάσεων του έτους 2006 στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Παράλληλα, επισημαίνουν ότι  στο μάθημα «Λογιστική και Ελεγκτική Επιχειρήσεων»  έχουν δοθεί λανθασμένες απαντήσεις ως σωστές. Ειδικότερα αναφέρουν ότι ορισμένες απαντήσεις εμπεριέχουν όρους οι οποίοι είτε δεν υφίστανται με βάση τα Διεθνή Ελεγκτικά Πρότυπα είτε ίσχυαν στο παρελθόν και έχουν καταργηθεί.

Τέλος, ζητούν την κατάργηση της αύξησης του συντελεστή αρνητικής βαθμολόγησης σε σχέση με τον προηγούμενο διαγωνισμό (από το 0,25 στο 0,35) το οποίο υπογραμμίζουν ότι «δεν ισχύει σε καμία χώρα του εξωτερικού και προσκρούει προδήλως στην αρχή της αναλογικότητας».

Από την πλευρά του, ο ΑΣΕΠ επιμένει ότι «Πάγιο και πρωταρχικό μέλημα της Κεντρικής Επιτροπής Διαγωνισμού (Κ.Ε.Δ.) ήταν η διασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας» και δηλώνει «με βεβαιότητα ότι ο παραπάνω στόχος επετεύχθη πλήρως χωρίς να υπάρξει καμία υπόνοια και κανένα σχόλιο περί διαρροής των θεμάτων».

Σχετικά με τον συντελεστή αρνητικής βαθμολόγησης που εφαρμόστηκε, απαντά ότι «ήταν κοινός για όλους τους υποψηφίους και κατά συνέπεια δεν υπήρξε διακριτική μεταχείριση κάποιων υποψηφίων έναντι των υπολοίπων».

Επιστολή καταγγελίας (σ.σ. ο καταγγέλων ζήτησε να μην δημοσιοποιηθούν τα στοιχεία του, για ευνόητους λόγους) 

«Με το παρόν, θα ήθελα να σας καταγγείλω σχετικά με τα όσα σοβαρά διαδραματίστηκαν στην εξέταση των μαθημάτων ″Λογιστικής και Ελεγκτικής″ που διεξήγαγε την Κυριακή 23/10/2022 και ώρα 09:00-11:00 και στην ″Μικροοικονομική και Μακροοικονομική Θεωρία και Πολιτική″ το Σάββατο 22/10/2022 και ώρα 13:00-15:00 πανελλαδικά ο ΑΣΕΠ για λογαριασμό της ΑΑΔΕ.

Πιο συγκεκριμένα:

Α) Στο μάθημα ″Λογιστική και Ελεγκτική Επιχειρήσεων″, στην ομάδα ΠΕ-Α, μπήκαν 20 (είκοσι) ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, οι οποίες είναι αυτούσιες με παλαιότερα πανεπιστημιακά θέματα εξετάσεων του έτους 2006 στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών-Ο.Π.Α. (τ. Α.Σ.Ο.Ε.Ε.) (copy paste). Πιο συγκεκριμένα, οι ερωτήσεις υπ. Αρ. 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 25, 26, 27, 28, 29, 31 και 33 είναι αυτούσιες. Δηλαδή οι 20 (είκοσι) από τις συνολικά 60 (εξήντα) ερωτήσεις, ήτοι το τεράστιο ποσοστό 33,3%, δεν ήταν καν πρωτότυπες. Το ίδιο ακριβώς συνέβη και στο μάθημα ″Μικροοικονομική και Μακροοικονομική Θεωρία και Πολιτική″ σε 30 από τις 60 ερωτήσεις που τέθηκαν από εξεταστική του ΕΑΠ. Αυτό γεννά εύλογες αμφιβολίες περί της νομιμότητας και της αδιαβλητότητας του διαγωνισμού δεδομένου ότι κάποιοι αποκτούν συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι άλλων, ειδικά όταν αποδεδειγμένα οι συγκεκριμένες ερωτήσεις αφορούσαν ΚΛΕΙΣΤΗ βάση δεδομένων στην πλατφόρμα EClass του ΟΠΑ και του ΕΑΠ αντίστοιχα.

Β) Επίσης στο μάθημα ″Λογιστική και Ελεγκτική Επιχειρήσεων″, στην ομάδα ΠΕ-Α, έχουν δοθεί λανθασμένες απαντήσεις ως σωστές. Πιο συγκεκριμένα στις ερωτήσεις 21,22,23,25 και 28 εμπεριέχουν όρους οι οποίοι είτε δεν υφίστανται με βάση τα Διεθνή Ελεγκτικά Πρότυπα είτε ίσχυαν στο παρελθόν και έχουν καταργηθεί.

Γ) Τέλος, πέραν των άλλων υπάρχει αύξηση του συντελεστή αρνητικής βαθμολόγησης σε σχέση με τον προηγούμενο διαγωνισμό από το 0,25 στο 0,35 το οποίο δεν ισχύει σε καμία χώρα του εξωτερικού και προσκρούει προδήλως στην αρχή της αναλογικότητας, όπως αυτή είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη στο Άρθρο 25 του Συντάγματος, αλλά και όπως προκύπτει από το άρθρο 5 της κοινοτικής Συνθήκης της Ε.Ε. Κι αυτό διότι είναι δυσανάλογα υψηλή σε σχέση με το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, καταλύοντας κάθε έννοια μέτρου και, επομένως, τελικά δημιουργεί μη επιεική/δυσανάλογα αποτελέσματα».

Η απάντηση του ΑΣΕΠ στη HuffPost 

«Στον γραπτό διαγωνισμό, που διεξήχθη το Σάββατο 22/10/2022 και την Κυριακή 23/10/2022 για την πλήρωση οκτακοσίων είκοσι δύο (822) θέσεων στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) σύμφωνα με την Προκήρυξη 1Γ/2022 του Α.Σ.Ε.Π., προσήλθαν συνολικά 11.492 υποψήφιοι. Οι υποψήφιοι κατανεμήθηκαν σε έξι (6) Ομάδες αναλόγως της κλαδοειδικότητάς τους και η γραπτή εξέταση, η οποία περιελάμβανε συνολικά 12 διαφορετικά μαθήματα, πραγματοποιήθηκε με τη μέθοδο των ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών σε 169 Εξεταστικά Κέντρα, μεταξύ των οποίων και 1 ειδικό Εξεταστικό Κέντρο για την εξέταση ατόμων με έλλειψη φυσικών σωματικών δεξιοτήτων. Θεματοδότες του διαγωνισμού ορίσθηκαν έγκριτοι καθηγητές, με επιστημονικό υπόβαθρο και πείρα ώστε να διασφαλίζεται το κύρος και το υψηλό επίπεδο που αρμόζει στον εν λόγω διαγωνισμό. Στόχος ήταν η στελέχωση της Α.Α.Δ.Ε. με το καταλληλότερο προσωπικό.

Σε 2 από τα 12 συνολικά εξεταζόμενα μαθήματα υπήρξε πράγματι μικρό ποσοστό ερωτήσεων οι οποίες, σε χρόνο πολύ παρελθόντα και ανύποπτο (πριν από 11 και 16 έτη αντίστοιχα), είχαν εμφανισθεί σε μεμονωμένες εξετάσεις του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Οι ερωτήσεις όμως αυτές, όπως και χιλιάδες άλλες αντίστοιχες, ήταν αναρτημένες στο διαδίκτυο και ήταν ελεύθερα προσβάσιμες σε όλους τους υποψήφιους, δεν αποτελούσαν δηλαδή μία κλειστή βάση δεδομένων με περιορισμένη πρόσβαση (βλ. ενδεικτικά: https://eclass.aueb.gr/modules/document/index.php?course=ODE130&openDir=/4c1b8638t4j3 και http://makri.edu.gr/wp-content/uploads/2016/03/%CE%98%CE%AD%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1-%CE%95%CE%BE%CE%B5%CF%84%CE%AC%CF%83%CE%B5%CF%89%CE%BD-%CE%94%CE%95%CE%9F-34-2011.pdf).

Κατά συνέπεια και ενόψει του γεγονότος ότι δεν υπήρξε διαρροή τόσο των ονομάτων των θεματοδοτών όσο και των συγκεκριμένων ερωτήσεων σε υποψηφίους δεν ανακύπτει ζήτημα αδιάβλητου της επίμαχης διαδικασίας ή αλλοίωσης του αποτελέσματος, δεδομένου ότι δεν υπήρξε διακριτική μεταχείριση κάποιων υποψηφίων έναντι των υπολοίπων. Το ζητούμενο μιας γραπτής δοκιμασίας είναι η πιστοποίηση της θεμελιώδους γνώσης και της κατανόησης από τους υποψηφίους των βασικών τεχνικών κάθε αντίστοιχου επιστημονικού κλάδου. Το γεγονός ότι υπήρξαν ερωτήσεις, που είχαν κατά το παρελθόν χρησιμοποιηθεί και σε εξετάσεις πανεπιστημίων, δείχνει ότι είναι ερωτήσεις, οι οποίες καλύπτουν πραγματικές γνωσιακές ανάγκες. Εξάλλου, εάν υποθέσει κανείς ότι θα πρέπει να αποκλεισθούν εξ ορισμού όλα τα θέματα που έχουν τεθεί στα ακαδημαϊκά ιδρύματα κατά την τελευταία π.χ. 20ετία, τότε διατρέχουμε τον κίνδυνο είτε να περιορισθεί εξαιρετικά η ύλη είτε να τεθούν ολόκληρα γνωστικά αντικείμενα εκτός της εξεταστέας ύλης.

Η Κεντρική Επιτροπή Διαγωνισμού λειτουργεί με βάση τα προβλεπόμενα στην οικεία κανονιστική απόφαση του Α.Σ.Ε.Π. ″Διαδικασία επιλογής προσωπικού με γραπτό διαγωνισμό κατά τη μεταβατική περίοδο πριν από την προκήρυξη του πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού″ (Β΄ 5444/2021). Σύμφωνα με την ως άνω κανονιστική απόφαση, κατά τη διενέργεια της γραπτής εξέτασης, στα Απαντητικά Φύλλα που συμπληρώνουν οι υποψήφιοι τοποθετείται μαύρη αδιαφανής ετικέτα που καλύπτει το ονοματεπώνυμό τους, οπότε στην τρέχουσα φάση της διαδικασίας όπου τα συνολικά 34.662 Απαντητικά Φύλλα έχουν μεταφερθεί στο Βαθμολογικό Κέντρο για τη σάρωσή τους και την περαιτέρω εξαγωγή των αποτελεσμάτων, όλα τα στοιχεία των υποψηφίων είναι ακόμα ανωνυμοποιημένα. Θα υπάρξει δε δυνατότητα αξιολόγησης των στατιστικών στοιχείων που θα έχουν προκύψει μόνο μετά την ολοκλήρωση της σάρωσης των ως άνω Απαντητικών Φύλλων.

Πάγιο και πρωταρχικό μέλημα της Κεντρικής Επιτροπής Διαγωνισμού (Κ.Ε.Δ.) ήταν η διασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας, με τη λήψη κάθε αναγκαίου μέτρου και την αυστηρή τήρηση των διατάξεων του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου. Είμαστε πλέον σε θέση να δηλώσουμε με βεβαιότητα ότι ο παραπάνω στόχος επετεύχθη πλήρως χωρίς να υπάρξει καμία υπόνοια και κανένα σχόλιο περί διαρροής των θεμάτων. Κατά γενική δε ομολογία, η προετοιμασία και οργάνωση του διαγωνισμού υπήρξε άψογη, παρά το μεγάλο πλήθος των υποψηφίων και την εν γένει πολυπλοκότητα της συγκεκριμένης διαγωνιστικής διαδικασίας, η οποία απαιτούσε την ταυτόχρονη διεξαγωγή της γραπτής εξέτασης έως και 4 διαφορετικών μαθημάτων. Είναι χαρακτηριστικό ότι, επί συνόλου 705 διακριτών ερωτήσεων που περιέχονταν στα ερωτηματολόγια των ως άνω 12 εξεταζόμενων μαθημάτων, μόνο σε 1 ερώτηση χρειάσθηκε να δοθεί από την Κ.Ε.Δ. διευκρινιστική οδηγία κατά τη διάρκεια της γραπτής εξέτασης, η οποία μάλιστα αφορούσε σε μαθηματικό σύμβολο, γεγονός που αποδεικνύει ότι οι διατυπώσεις των ερωτήσεων υπήρξαν σαφείς και δεν άφησαν περιθώρια αμφιβολιών και παρερμηνειών στο σύνολο των υποψηφίων.

Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την οικεία προκήρυξη, η Κεντρική Επιτροπή Διαγωνισμού είχε τη διακριτική ευχέρεια να αποφασίσει την εφαρμογή αρνητικής βαθμολόγησης, όπως και έπραξε με ειδικά αιτιολογημένη απόφασή της. Ο συντελεστής αρνητικής βαθμολόγησης που εφαρμόστηκε ήταν κοινός για όλους τους υποψηφίους και κατά συνέπεια δεν υπήρξε διακριτική μεταχείριση κάποιων υποψηφίων έναντι των υπολοίπων.

Θα θέλαμε να σας διαβεβαιώσουμε ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι στην απαιτητική προετοιμασία και διεξαγωγή του συγκεκριμένου γραπτού διαγωνισμού για την πλήρωση 822 θέσεων στην Α.Α.Δ.Ε. (στελέχη Α.Σ.Ε.Π., θεματοδότες, στελέχη Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων) εργάσθηκαν μεθοδικά τους τελευταίους μήνες προκειμένου να διασφαλισθεί αφενός το αδιάβλητο της όλης διαδικασίας και αφετέρου να παρασχεθεί ένα υψηλό επίπεδο ανταγωνισμού, ώστε οι επιτυχόντες της διαγωνιστικής διαδικασίας να κατέχουν διαπιστωμένα ένα στιβαρό γνωστικό υπόβαθρο συνάδον με τις σύγχρονες απαιτήσεις της αποστολής της Α.Α.Δ.Ε».