Αστρονόμοι εντόπισαν αστεροειδή λίγη ώρα πριν πέσει στη Γη (βίντεο)

Αυτές οι παρατηρήσεις αντιπροσωπεύουν μια σπάνια ευκαιρία να μελετήσουμε τι συμβαίνει στους αστεροειδείς όταν εισέρχονται στην ατμόσφαιρα της Γης.
.
Western Meteor Group

Για μόλις έκτη φορά στην καταγεγραμμένη ιστορία, οι αστρονόμοι κατάφεραν να εντοπίσουν έναν αστεροειδή πριν αυτός πέσει στη Γη.Για μόλις έκτη φορά στην καταγεγραμμένη ιστορία, οι αστρονόμοι κατάφεραν να εντοπίσουν έναν αστεροειδή πριν αυτός πέσει στη Γη.

Στις 19 Νοεμβρίου 2022, σχεδόν τέσσερις ώρες πριν τη σύγκρουση, η Catalina Sky Survey ανακάλυψε τον αστεροειδή 2022 WJ1 με τροχιά πρόσκρουσης προς τη Γη. Ένα δίκτυο τηλεσκοπίων και επιστημόνων ανέλαβε δράση, υπολογίζοντας με ακρίβεια πότε και πού ακριβώς στον πλανήτη θα έπεφτε, αναφέρει το Science Alert.

Αυτά είναι εξαιρετικά νέα. Το 2022 WJ1 ήταν πολύ μικρός για να προκαλέσει σοβαρή ζημιά, αλλά ο εντοπισμός του δείχνει ότι οι τεχνικές παρακολούθησης αστεροειδών στον κόσμο βελτιώνονται, δίνοντάς μας περισσότερες πιθανότητες να προστατευτούμε από τους διαστημικούς βράχους που πέφτουν - τους μεγάλους που μπορεί πράγματι να προκαλέσουν ζημιά.

Η ανίχνευση του 2022 WJ1 έγινε στις 04:53 (τοπική ώρα) στις 19 Νοεμβρίου 2022, από το Αστεροσκοπείο Mount Lemmon, μέρος του δικτύου Catalina. 30.656 από αυτούς έχουν καταγραφεί.

Αυτές οι τέσσερις εικόνες επέτρεψαν στους αστρονόμους να υπολογίσουν την τροχιά του αστεροειδούς. Πολλαπλά προγράμματα παρακολούθησης της σύγκρουσης διαπίστωσαν ότι ο βράχος είχε περίπου 20% πιθανότητα να πέσει κάπου στη Βόρεια Αμερική.

Οι επακόλουθες παρατηρήσεις επέτρεψαν στους επιστήμονες να βελτιώσουν τις μετρήσεις τους, δίνοντας ώρα και σημείο. Όπως προέβλεψαν, ο αστεροειδής έπεσε στις 08:27 (τοπική ώρα), στην περιοχή Γκόλντεν Χορσσου στο νότιο Οντάριο του Καναδά.

Πρόκειται για την πρώτη φορά που οι αστρονόμοι προβλέπουν πρόσκρουση αστεροειδούς κοντά σε πυκνοκατοικημένη περιοχή. Ο 2022 WJ1 είχε διάμετρο περίπου ένα μέτρο, γεγονός που τον καθιστά τον μικρότερο αστεροειδή που έχει παρατηρηθεί μέχρι σήμερα πριν από την είσοδό του στην ατμόσφαιρα. Κατά την είσοδό του, ο αστεροειδής διαλύθηκε και μερικά μικρά κομμάτια του έπεσαν στη λίμνη Οντάριο. Οι επιστήμονες ελπίζουν να ανακτήσουν κάποια από αυτά τα θραύσματα για να τον μελετήσουν περαιτέρω.

.

Οι προηγούμενοι πέντε αστεροειδείς που εντοπίστηκαν πριν από την πρόσκρουση ήταν ο 2008 TC3, που είχε διάμετρο περίπου 4 μέτρα. Ο 2014 ΑΑ, στα 3 μέτρα διάμετρος. Ο 2018 LA, επίσης πλάτος τριών μέτρων. Ο 2019 MO στα 6 μέτρα πλάτος. και, μόλις νωρίτερα φέτος, ο 2022 EB5, ο οποίος είχε πλάτος περίπου 2 μέτρα.

Η ανίχνευση του 2022 WJ1 και ο παγκόσμιος συντονισμός που το παρακολούθησε, είναι μια απόδειξη για το πόσο έχει αναπτυχθεί η τεχνολογία και το μεγαλείο της ανθρώπινης συνεργασίας για την καλύτερη κατανόηση των αδίστακτων διαστημικών βράχων.

Και, φυσικά, αυτές οι παρατηρήσεις αντιπροσωπεύουν μια σπάνια ευκαιρία να μελετήσουμε τι συμβαίνει στους αστεροειδείς όταν εισέρχονται στην ατμόσφαιρα της Γης.