Black Friday: Ποιες κριτικές να τσεκάρουμε αυστηρά πριν την «προσθήκη στο καλάθι»

Plus: Όλα τα προειδοποιητικά σημάδια που μαρτυρούν ότι η αξιολόγηση ενός προϊόντος είναι παραπλανητική.
martin-dm via Getty Images

Η Black Friday και η Cyber Monday έφθασαν. Αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε μια σειρά από ευκαιρίες να εξοικονομήσουμε χρήματα για τα δώρα που λαχταρούν οι φίλοι και η οικογένειά μας για τις γιορτές. Ή και για όλα όσα επιθυμούμε εμείς οι ίδιοι.

Ωστόσο, πώς μπορoύμε να είμαστε βέβαιοι για το εάν αυτές οι πανέμορφες μπότες χιονιού που έχουμε βάλει στο μάτι, θα κρατήσουν πράγματι τα πόδια μας ζεστά; Η εάν η ανάλυση στην τηλεόραση 65 ιντσών που μας έχει κλέψει την καρδιά, είναι όντως τόσο ονειρική όσο ισχυρίζεται ο κατασκευαστής;

Εμείς δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε. Κι όμως, άλλα άτομα που έχουν ήδη «τραβήξει τη σκανδάλη» και έχουν επενδύσει σε αντικείμενα που βρίσκονται και στη δική μας λίστα επιθυμιών μπορούν να μας βοηθήσουν. Πώς; Με τις κριτικές που πιθανότατα άφησαν και θα μπορούσαν να είναι χρήσιμες για τον διαχωρισμό των διαφημιστικών τρικ από την αλήθεια γύρω από το προϊόν.

Ωστόσο, δεν είναι όλες οι κριτικές το ίδιο πράγμα. Οι περισσότεροι από εμάς κοιτάμε κατευθείαν τις κριτικές του ενός και των πέντε αστέρων, δηλαδή των δύο άκρων, προκειμένου να αποκτήσουμε γρήγορα μια αίσθηση της καλύτερης και της χειρότερης εμπειρίας των καταναλωτών από το συγκεκριμένο προϊόν. Κι όμως, μια μετριοπαθής αξιολόγηση, όπως οι κριτικές τριών αστέρων μπορεί στην πραγματικότητα να είναι η πιο διαφωτιστική από όλες.

Γιατί; Γιατί το ένα ή τα πέντε αστέρια μαρτυρούν έναν βαθμό φανατισμού. Οι καταναλωτές στην πρώτη περίπτωση είναι τρομερά θυμωμένοι, ενώ στη δεύτερη τρελά «ερωτευμένοι» με το προϊόν. Επομένως, δεν είναι αντικειμενικοί. Ωστόσο, μια κριτική τριών αστέρων θα είναι πραγματικά προσγειωμένη και θα αναλύει τα υπέρ και τα κατά χωρίς υπερβολές.

Παλιότερα οι ειδικοί συνιστούσαν να διαβάζουμε ίσο αριθμό αρνητικών και θετικών κριτικών, προκειμένου να διαμορφώσουμε μια ολοκληρωμένη άποψη. Ωστόσο, το να διαβάσουμε μερικές «ήπιες» κριτικές τριών αστέρων, θα μας εξοικονομήσει χρόνο, ενώ θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε πάνω-κάτω αν το αντικείμενο που έχουμε βάλει στο μάτι αξίζει τον κόπο.

Προσοχή στις «κόκκινες σημαίες»

Πέρα από τις ακραία θετικές ή τις ακραία αρνητικές κριτικές, εξίσου ύποπτες είναι και οι αξιολογήσεις που όταν τις διαβάζουμε μας φαίνονται «υπερβολικά τέλειες» και είναι γραμμένες σε αφύσικη γλώσσα ή με κακή σύνταξη, σε βαθμό που να μοιάζουν ότι έχουν γραφτεί από κάποιο ρομπότ.

Κάτι που επίσης θα πρέπει να μας απασχολήσει είναι το ενδεχόμενο όλες οι κριτικές γύρω από ένα προϊόν να έχουν γραφτεί μέσα στην ίδια μέρα, την ίδια εβδομάδα ή τον ίδιο μήνα. Αυτό μαρτυρά ότι ο κατασκευαστής ή το κατάστημα έχουν «εκβιάσει» το ενδιαφέρον των συντακτών των κριτικών, είτε επειδή είναι φίλοι τους, είτε επειδή και οι ίδιοι οι χρήστες που ασκούν την κριτική έχουν συμφέροντα είτε επειδή πρόκειται για bots. Δηλαδή ψηφιακά πρόσωπα που δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα.