Είναι απολύτως φυσιολογικό να αισθανόμαστε άγχος, φόβο, θυμό σε περίοδο καραντίνας

Ειδικοί εξηγούν πως θα διαχειριστούμε τη νέα καθημερινότητα και θα ανακτήσουμε τον έλεγχο της ζωής μας.
Τα στάδια του θρήνου μπορεί να εμφανιστούν και σε περιπτώσεις μιας δυσάρεστης εμπειρίας.
Τα στάδια του θρήνου μπορεί να εμφανιστούν και σε περιπτώσεις μιας δυσάρεστης εμπειρίας.

Η ζωή μας έχει αλλάξει ριζικά από τότε που ο κορονοϊός άρχισε να εξαπλώνεται από χώρα σε χώρα και οι κυβερνήσεις προχώρησαν σε μέτρα καραντίνας για τους πολίτες. Η ρουτίνα εργασίας, η καθημερινότητα και η κοινωνική μας ζωή μοιάζει τελείως διαφορετική τώρα και ήδη οι συνήθειες όπως τα ψώνια, η διατροφή και η γυμναστική γίνεται προσπάθεια να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.

΄Αγχος, τρόμος και θυμός είναι μερικά από τα συναισθήματά μας και είναι φυσιολογικά καθώς οι μέρες που ζούμε είναι περίεργες. Μερικές εβδομάδες πριν ο κορονοϊός φαινόταν κάτι μακρινό, όμως τώρα που μεταδίδεται με ραγδαία ταχύτητα, είναι καθημερινό αντικείμενο συζήτησης, λέει η ψυχοθεραπεύτρια Νατάσα Πέιτζ.

«Προφανώς η αλλαγή για τους ανθρώπους μπορεί να είναι μια πρόκληση. Όμως εδώ δεν πρόκειται για μια περίοδο αλλαγής, είναι και μια περίοδος αβεβαιότητας. Μια περίοδος στην οποία ο κόσμος είναι φοβισμένος και απομονωμένος», εξηγεί η Πέιτζ, μέλος της Βρετανικής Ενωσης Συμβουλευτικής και Ψυχοθεραπείας. Επιπλέον, συνδέει τα συναισθήματά μας με την περίοδο θρήνου. Μερικές φορές σκεφτόμαστε τον θρήνο σε περίπτωση θανάτου και απώλειας ενός αγαπημένου μας ανθρώπου, όμως τα στάδια του θρήνου μπορεί να εμφανιστούν και σε περιπτώσεις μιας δυσάρεστης εμπειρίας όπως αυτή που ζούμε», λέει η Πέιτζ.

Χάνουμε τη δουλειά μας, χρήματα, τη ρουτίνα. Χάνουμε την ελευθερία μας καθώς βρισκόμαστε σε κοινωνική αποστασιοποίηση. «Αυτό μπορεί να κάνει τους ανθρώπους να αισθάνονται ότι χάνουν τον έλεγχο. Και προφανώς υπάρχει το ενδεχόμενο να χάσουμε μέλη της οικογένειάς μας και η δική μας υγεία να βρεθεί σε κίνδυνο. Αυτές οι σκέψεις κάνουν τους ανθρώπους να αισθάνονται αναστατωμένοι, φοβισμένοι και θυμωμένοι και μάλιστα συγχρόνως».

Γυναίκα σε κατάθλιψη με έντονες, "μαύρες" σκέψεις στο μυαλό της. 
Γυναίκα σε κατάθλιψη με έντονες, "μαύρες" σκέψεις στο μυαλό της. 

Πώς μπορούμε λοιπόν να διαχειριστούμε τα σκαμπανεβάσματα της ψυχολογίας μας τους επόμενους μήνες;

Είναι πολύ σημαντικό να έρθουμε αντιμέτωποι με τα συναισθήματά μας – να σκεφτούμε πώς αισθανόμαστε. «Είναι απολύτως φυσιολογικό να αισθανόμαστε σοκ, άρνηση και θυμό. Όμως η συναισθηματική φόρτιση, η κατάθλιψη και η σκέψη ότι είμαστε αβοήθητοι, είναι όλα στάδια του θρήνου. Το επόμενο βήμα είναι να μεταφερθούμε νοερά στο στάδιο της αποδοχής. Αυτή είναι η κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε. Η νέα μας πραγματικότητα», συμπληρώνει η Πέιτζ.

«Πρέπει να αποδεχθούμε το γεγονός ότι η ζωή είναι απρόβλεπτη. Γεγονότα όπως η εξάπλωση του ιού μπορεί να προκαλέσουν χάος και να μας οδηγήσουν να χάσουμε την εστίασή μας σε καθημερινές συνήθειες. Ο τρόπος με τον οποίο μπορούμε να ανακτήσουμε τον χαμένο μας εαυτό, δεν αφορά μόνο σε αυτά που δεν μπορούμε να ελέγξουμε αλλά σε όσα μπορούμε να ελέγξουμε», λέει η ψυχοθερεπεύτρια Παμ Κάστερς.

Η δημιουργικότητα θα μπορούσε να βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό στην εποχή της καραντίνας, οπότε αν ψάχνουμε έναν τρόπο να ανακτήσουμε τον έλεγχο της ψυχικής μας υγείας, γιατί να μην δοκιμάσουμε ένα νέο χόμπι στο σπίτι;

Ο προγραμματισμός και η ρουτίνα είναι εξίσου σημαντικά, κυρίως όταν όλο και περισσότεροι άνθρωποι αρχίζουν και εργάζονται από το σπίτι. «Είναι εύκολο να ξυπνάμε, να τριγυρνάμε με τις πυτζάμες, να μην χτενιζόμαστε. Ομως η δομή μας επιτρέπει να έχουμε τον πλήρη έλεγχο της ζωής μας και να αισθανόμαστε πιο δυνατοί», λέει η Κάστερς.

Πηγή: HuffPost US