Εθνικό Θέατρο 2018 - 2019: «Φαντάσου» ... Από Φελίνι μέχρι Ψαθά

Εθνικό Θέατρο 2018 - 2019: «Φαντάσου» ... Από Φελίνι μέχρι Ψαθά

«... Ο Άνθρωπος, λοιπόν, στο κέντρο. Όλα ξεκινούν από τον άνθρωπο μέσα σε ένα σύμπαν -που για τον καθένα από εμάς είναι διαφορετικό, όπως διαφορετικός - μοναδικός είναι και ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε και «αποφασίζουμε;» να ζήσουμε ο καθένας μας τη ζωή....» γράφει στο σημείωμα του ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Στάθης Λιβαθινός.

Κλασικά αλλά και έργα νέων Ελλήνων δημιουργών, Μαυρίκιος, Χουβαρδάς, Μόσχος, Κακάλας, Μπινιάρης, Αμπαζής, διεθνείς συνεργασίες, συνέχεια στις δράσεις με κοινωνικό χαρακτήρα, όπως το Θεατρικό Εργαστήριο στις Φυλακές Κορυδαλλού και το Θεατρικό Λεωφορείo, αλλά και νέες υποδομές.

Το Εθνικό Θέατρο ανακοίνωσε το πρόγραμμα της περιόδου 2018 - 2019, στο ανακαινισμένο Ρεξ, με μότο τη λέξη - προτροπή «Φαντάσου» και πρώτη παράσταση στις 27 Σεπτεμβρίου, με το έργο Ουίλιαμ Σαίξπηρ - Τόμας Μίντλτον «Τίμων ο Αθηναίος».

Ρεπερτόριο 2018 - 2019

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

Απόψε αυτοσχεδιάζουμε του Λουίτζι Πιραντέλλο.

Μετάφραση - Σκηνοθεσία - Διασκευή: Δημήτρης Μαυρίκιος

Έναρξη: 11 Νοεμβρίου 2018.

Λήξη: 24 Φεβρουαρίου 2019

Η γραφή του νομπελίστα Λουίτζι Πιραντέλλο σμίγει ξανά με τη μουσική του βραβευμένου με Όσκαρ Μάνου Χατζιδάκι. Αυτή τη φορά, αποκτούν νέα πνοή υπό το πρίσμα του Δημήτρη Μαυρίκιου και υπό την μπαγκέτα του Νίκου Κυπουργού. Ο πολυδιάστατος σκηνοθέτης Δημήτρης Μαυρίκιος, γνώστης σε βάθος της περίπτωσης Πιραντέλλο, φέρνει τον Σικελό δραματουργό στο Εθνικό Θέατρο με μια παράσταση ύμνο στο θέατρο και στους ανθρώπους του.

Ένας θίασος προσπαθεί να διασκευάσει σε θεατρικό έργο το διήγημα του ίδιου του Λουίτζι Πιραντέλλο Αντίο Λεονόρα!. Οι σκηνοθετικές εντολές δημιουργούν ασάφεια για τους ηθοποιούς, οι οποίοι στο μεταξύ ταυτίζονται τόσο πολύ με τους ρόλους τους, ώστε διώχνουν τον σκηνοθέτη, προκειμένου να ζήσουν τις ζωές των χαρακτήρων που υποδύονται! Η δύναμη του δημιουργήματος έναντι του δημιουργού του είναι σχήμα ουσιώδες για την τέχνη, αλλά και για τον Λουίτζι Πιραντέλλο. Το έργο μοιάζει να γεννήθηκε για ν’ αποτυπώσει αυτή την εκρηκτική σχέση. Συμπληρώνει την τριλογία του συγγραφέα υπό τη μορφή «θεάτρου μέσα στο θέατρο» για το πλέον αγαπημένο του θέμα: τη σύγχυση της φαντασίας με την πραγματικότητα.

Ταυτότητα παράστασης: Μετάφραση- Δραματουργία-Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μαυρίκιος. Σκηνικά: Δημήτρης Πολυχρονιάδης. Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου. Κινησιολογία: Βάλια Παπαχρήστου. Βίντεο: Δημήτρης Μαυρίκιος- Άγγελος Παπαδόπουλος. Πρωτότυπη Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις. Μουσική- Διασκευή- Προσαρμογή- Ενορχήστρωση: Νίκος Κυπουργός. Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος. Συνεργασία στη σκηνοθεσία: Μανώλης Δούνιας. Βοηθός Σκηνοθέτη: Μαρία Βαρδάκα. Σχεδιασμός Ήχου- Ενορχήστρωση: Στάθης Σκουρόπουλος. Μουσική Διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου.

Διανομή: Κωνσταντίνος Αρνόκουρος, Μαρία Βαρδάκα, Αλέξανδρος Βάρθης, Γιάννης Βογιατζής, Δημήτρης Κακαβούλας, Δημήτρης Μαυρίκιος, Γιώργος Μπένος, Ράνια Οικονομίδου, Εύα Οικονόμου-Βαμβακά, Στέφανος Παπατρέχας, Γιούλικα Σκαφιδά, Νεκτάριος Φαρμάκης, Λυδία Φωτοπούλου

Συμμετέχουν: Μιχάλης Αρτεμησιάδης, Γιάννης Αρτεμησιάδης

Μουσικός επί σκηνής: Νταλανίκα Λιλή

Ο ορφανός του Ζάο του Ζι Ζουν Ζιανγκ

Έναρξη: 18 Νοεμβρίου 2018.

Λήξη: 2 Δεκεμβρίου 2018

Εάν η τέχνη λειτουργεί ως δίαυλος επικοινωνίας, ως γέφυρα μεταξύ πολιτισμών… Ως σημείο και αφορμή συνάντησης μεταξύ λαών… Εάν αμβλύνει τις αιχμές που δημιουργεί η ετερότητα… Αν καλλιεργεί την αλληλοκατανόηση σε γλώσσα κοινή, τότε «Ο ορφανός του Ζάο» είναι μόνον το κάλεσμα και ο κόσμος του Ζι Ζουν Ζιανγκ μονάχα η αφετηρία. Μια διαδρομή αποκαλύπτεται σε διασκευή και σκηνοθεσία του διακεκριμένου Κινέζου σκηνοθέτη Δρ. Γουάνγκ Ξιάοινγκ, στο πλαίσιο διμερούς διακρατικής συμφωνίας των Εθνικών Θεάτρων των δύο χωρών. Οι προσεγγίσεις του αναμειγνύουν ανατολικά και δυτικά στοιχεία, ενώ ποτέ δεν είναι αναμενόμενες! Προορισμός μας; Το σύμπαν της κινεζικής κουλτούρας και όψεις της πολύπλευρης ταυτότητας ενός αρχαίου λαού μέσα από ένα έργο ορόσημο.

Ο ορφανός του Ζάο χαρακτηρίζεται ως ο Άμλετ της κλασικής κινεζικής λογοτεχνίας. Ένα έργο «ζαζού» –μια σκηνική σύνθεση πρόζας και ποίησης, χορού και παντομίμας, με έμφαση στο κωμικό στοιχείο ή στο αίσιο τέλος. Γράφτηκε τον 13ο αιώνα και αποδίδεται στον Ζι Ζουν Ζιανγκ. Μια ιστορία που αγαπήθηκε πολύ σε όλο τον κόσμο και γνώρισε αναρίθμητες αναβιώσεις στο θέατρο, στην όπερα, στον χορό, ακόμη και στον κινηματογράφο. Πρόκειται για το πρώτο δράμα της Κίνας που μεταφράστηκε σε ευρωπαϊκές γλώσσες και ενέπνευσε δεκάδες διασκευές, μεταξύ των οποίων, αυτές του Βολταίρου και του Μεταστάζιο, αλλά και μια ημιτελή εκδοχή από τον Γκαίτε.

Ο Του Αν Γκου σφαγιάζει τον Πρίγκιπα της Δυναστείας των Τζιν και τους ανθρώπους του. Χάρη στην αυτοθυσία ενός γιατρού διασώζεται ο νεογέννητος γιος του πρίγκιπα, ο οποίος, έπειτα από χρόνια, θα εκδικηθεί για την εξόντωση της οικογένειάς του. Το έργο αναδεικνύει αριστοτεχνικά το θέμα ενός οικογενειακού ξεκληρίσματος και της εκδίκησής του, της εξουσίας και της απόδοσης δικαιοσύνης, της απώλειας και της αυτοθυσίας.

Συντελεστές: Διασκευή: Ιου Τσινγκ Φενγκ (Yu Qingfeng). Μετάφραση στα ελληνικά: Λι Τσενγκ Γκούι (Li Chenggui), Σιου Τζινγκ (Xu Jing). Επιμέλεια μετάφρασης στα ελληνικά: Σοφία Καψούρου. Σκηνοθεσία: Γουάνγκ Ξιάοινγκ (Wang Xiaoying). Σκηνικά: Liu Kedong. Κοστούμια: Zhao Yan. Σύνθεση Μουσικής & Μουσική επί σκηνής: Ιάκωβος Παυλόπουλος. Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου. Βοηθός Σκηνοθέτης: Wang Jiannan. Μάσκες – Μακιγιάζ: Shen Miao

Διανομή: Hou Yansong, Yu Fengxia, Θανάσης Ακοκκαλίδης, Κωνσταντίνος Γαβαλάς, Γιώργος Ζυγούρης, Σταύρος Καραγιάννης, Γιασεμή Κηλαϊδόνη, Ελίτα Κουνάδη, Λήδα Κουτσοδασκάλου, Δαυίδ Μαλτέζε, Κωστής Πατρίκιος, Τζίνη Παπαδοπούλου, Θανάσης Σαράντος, Δήμητρα Χαριτοπούλου, Βαγγέλης Ψωμάς.

Ο Μισάνθρωπος του Μολιέρου

Μετάφραση: Χρύσα Προκοπάκη. Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς.
Έναρξη: 10 Μαρτίου 2019.

Λήξη: 26 Μαΐου 2019

Μια ευτυχής συνάντηση επί σκηνής σαν εκρηκτικό, αυθεντικά «μολιερικό», μίγμα. Μια ιδανική συνθήκη για τους λάτρεις των κορυφαίων στιγμών της κλασικής δραματουργίας. Μια παράσταση στην οποία τα πάντα μπορούν να συμβούν με την υπογραφή του σκηνοθέτη Γιάννη Χουβαρδά, πρώην Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου.

Το έργο, ένα από τα καλύτερα του Μολιέρου, γεννά χαρακτήρες που δομούνται αριστοτεχνικά σε μια δηκτική κωμωδία που αποκαλύπτει την υποκρισία κάθε κοινωνίας και κάθε εποχής. Η έξοχη μετάφραση, εκ νέου επεξεργασμένη από τη Χρύσα Προκοπάκη, καθιστά τις λέξεις φονικά όπλα στα στόματα ευγενών υπάρξεων. Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στον ρόλο του Μισάνθρωπου σε μια διανομή με ιδιαίτερες εκπλήξεις.

Ο Αλσέστ, μέλος της «καλής κοινωνίας», είναι αθεράπευτα ερωτευμένος με τη Σελιμέν. Μισεί, όμως, όλους τους άλλους, καθώς όσοι τον περιστοιχίζουν επιδίδονται ανελέητα στην κολακεία, στον κοινωνικό σχολιασμό και στις ίντριγκες, στην υποκρισία και στο ψεύδος. Όταν ο Αλσέστ δει με τα μάτια του πως, η αγαπημένη του, διάγει ακριβώς αυτή τη ζωή που ο ίδιος απεχθάνεται και πως απορρίπτει τον δρόμο της αληθινής αγάπης, επιλέγει την αναχώρηση και τη μοναξιά.

Συντελεστές: Μετάφραση: Χρύσα Προκοπάκη. Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς. Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη. Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη. Κίνηση: Σταυρούλα Σιάμου. Μουσική: Κορνήλιος Σελαμσής. Φωτισμοί: Σίμος Σαρκετζής. Βοηθός Σκηνοθέτη: Άντα Πουράνη. Β’ Βοηθός Σκηνοθέτη: Δήμητρα Μητσάκη. Β’ Βοηθός Σκηνοθέτη: Ιωάννα Πιταούλη

Διανομή: Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Γιάννης Βογιατζής, Έμιλυ Κολιανδρή, Χρήστος Λούλης, Λαέρτης Μαλκότσης, Μιχαήλ Μαρμαρινός, Δημήτρης Παπανικολάου, Άλκηστις Πουλοπούλου, Έλενα Τοπαλίδου

Με ζωντανή μουσική επί σκηνής.

EUROKINISSI

ΣΚΗΝΗ «ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ»

Ξύπνα Βασίλη του Δημήτρη Ψαθά

Σκηνοθεσία: Άρης Μπινιάρης

Έναρξη: 19 Οκτωβρίου 2018

Λήξη: 3 Φεβρουαρίου 2019

Ένα καυστικό κοινωνικοπολιτικό σχόλιο, «ντυμένο» με τον πιο εύθυμο και εύσχημο τρόπο. Μια κωμωδία από τον αξεπέραστό μας συγγραφέα Δημήτρη Ψαθά για το παιχνίδι του χρήματος έναντι κάθε ιδεολογίας. Ο Δημήτρης Ψαθάς, πάντα αγαπητός στο θεατρικό και κινηματογραφικό κοινό του τόπου, σε μια διαχρονικά αποκαλυπτική και οξυδερκή σάτιρα. Η πένα του στηλιτεύει τους καιροσκοπισμούς φανατικών κάθε ιδεολογικοπολιτικού ρεύματος στην ελληνική κοινωνία.

Ο Άρης Μπινιάρης, πιστός στην ιδιόχειρη θεατρική του φόρμα, φέρνει στη σκηνή την ατμόσφαιρα των σίξτις με διάθεση ευρηματική. Εμβαθύνει, βλέπει πέραν της εξιδανικευμένης εγγραφής μιας εποχής στο συλλογικό ασυνείδητο. Με ματιά σύγχρονη αποκρυπτογραφεί το ιδιότυπο ύφος του συγγραφέα που μιλά για τα «σοβαρά» μπλέκοντας το γέλιο με το σφίξιμο στο στομάχι. Φωτίζει μοναδικά τη συνάφεια του έργου με το σήμερα. Παρακολουθούμε με νέα ματιά μια κωμωδία της νεοελληνικής δραματουργίας που λατρεύτηκε στην κινηματογραφική της εκδοχή ως μια από τις πιο διασκεδαστικές.

Βρισκόμαστε στα γραφεία του εκδοτικού οίκου Φαρλάκου. Ο Βασίλης, συντηρητικών πολιτικών φρονημάτων, και ο Μάνος, προοδευτικών, συγκρούονται για τις συνθήκες εργασίας, αλλά και για το περιεχόμενο των βιβλίων που εκδίδονται. Σημείο αιχμής για την πνευματική διαμάχη, ο ποιητής Φανφάρας και η στρατευμένη συντηρητική ποίησή του. Πολύ γρήγορα, όμως, η τύχη τα φέρνει έτσι ώστε οι πολιτικές πεποιθήσεις των δύο συναδέλφων αλλάζουν και οι καταστάσεις που ακολουθούν δοκιμάζουν τους ήρωες. Ποιος από τους δύο θα καταφέρει να προσαρμοστεί στα ήθη και το πνεύμα της νέας εποχής;

Συντελεστές: Διασκευή: Θεοδώρα Καπράλου. Σκηνοθεσία: Άρης Μπινιάρης. Σκηνικά- Κοστούμια: Πάρις Μέξης. Μουσική: Φώτης Σιώτας. Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου. Βοηθός Σκηνοθέτη: Δώρα Ξαγοράρη.

Διανομή: Γιώργος Γάλλος, Ελισσάβετ Κωνσταντινίδου, Ηρώ Μπέζου, Άρης Μπινιάρης, Γιώργος Παπαγεωργίου, Στέφανος Πίττας, Κωνσταντίνος Σεβδαλής, Λυδία Τζανουδάκη, Έλενα Τοπαλίδου, Αινείας Τσαμάτης

Μουσικοί επί σκηνής: Φώτης Σιώτας, Δημήτριος Τσεκούρας.

Απλή μετάβαση του Γεράσιμου Ευαγγελάτου.

Σκηνοθεσία: Μίνως Θεοχάρης

Μουσική Σύνθεση - Ενορχήστρωση: Θέμης Καραμουρατίδης

Έναρξη: 15 Φεβρουαρίου 2019

Λήξη: 14 Απριλίου 2019

Μια ευκαιρία να αναλογιστούμε το σήμερα, στο σήμερα. Τις αντιξοότητες και τις αγωνίες μας μέσα από την ίδια την αμεσολάβητη εμπειρία τους. Να προσεγγίσουμε το τώρα σε χρόνο ενεστώτα. Η Απλή Μετάβαση είναι ένα πρωτότυπο μιούζικαλ για μια γενιά που μεγάλωσε με την πεποίθηση ότι ο κόσμος τής ανήκει και βρέθηκε εκτεθειμένη σ’ έναν κόσμο που δεν περίμενε. Ένα εγχείρημα ενδοσκόπησης από εκπροσώπους της ίδιας αυτής της γενιάς. Μια προσπάθεια να κατανοήσουμε και να κρίνουμε φαινόμενα καθολικά μέσα από τον αντίκτυπό τους σε βιώματα προσωπικά.

Το κείμενο της παράστασης υπογράφει ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος, ενώ τη σκηνοθεσία αναλαμβάνει ο πολυσχιδής Μίνως Θεοχάρης. Συνεργάζονται με τον συνθέτη Θέμη Καραμουρατίδη κι έναν ξεχωριστό μικτό θίασο, ηθοποιών και τραγουδιστών. Μια παράσταση – εισιτήριο με προορισμό την πραγματικότητα, αυτή που για πολλούς μοιάζει να μην έχει επιστροφή.

Κυριακή πρωί, Άνοιξη του 2017, στον Διεθνή Αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος». Λίγο μετά την ενεργοποίηση του Brexit, με τον φόβο των κλειστών συνόρων και την απειλή μιας χαμένης τελευταίας ευκαιρίας για απόδραση. Οκτώ πρόσωπα στην αίθουσα αναμονής του αεροδρομίου, αποφασισμένα να εγκαταλείψουν την Ελλάδα για ένα αβέβαιο μέλλον στην Αγγλία, μοιράζονται τις ιστορίες, τους φόβους και την ανασφάλειά τους. Η πτήση καθυστερεί, και όλοι τους έχουν αρκετό χρόνο για να γνωριστούν, να εξομολογηθούν τις σκέψεις τους, να αναπολήσουν, να επανεξετάσουν την απόφαση τους.

Συντελεστές: Κείμενο - Στίχοι Τραγουδιών: Γεράσιμος Ευαγγελάτος. Σκηνοθεσία: Μίνως Θεοχάρης. Μουσική Σύνθεση - Ενορχήστρωση: Θέμης Καραμουρατίδης. Ενδυματολόγος: Ηλένια Δουλαδίρη. Κίνηση: Αμάλια Μπένετ. Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης . Επιμέλεια Ορχήστρας: Δημήτρης Σιάμπος. Μουσική Διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου.

Διανομή: Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Κωνσταντίνος Γαβαλάς, Μαρία Διακοπαναγιώτου, Χαρά Κεφαλά, Νίκος Λεκάκης, Μαρίζα Ρίζου, Φοίβος Ριμένας, Νάνσυ Σιδέρη.

Μελίσσια του Αλέξη Σταμάτη

Σκηνοθεσία: Γιώργος Παλούμπης

Μια ιστορία που μας κλείνει το μάτι σαν γνώριμή μας από καιρό. Ίσως διότι την έχουμε ζήσει. Μάλλον επειδή έχουμε ακούσει γι’ αυτή. Ενδεχομένως γιατί φανταζόμαστε ότι πράγματι μπορεί να ισχύει. Σίγουρα γιατί τα Μελίσσια βρίσκονται… κοντά μας.

Η ιστορία εκτυλίσσεται μέσα σε τέσσερις τοίχους, χωρίς τίποτε να εμποδίζει τον συγγραφέα να στήσει κόσμους εντός κι εκτός τους. Ένα κείμενο αμιγώς θεατρικό από την πρώτη του σύλληψη, επιδιώκει έναν «ανυψωμένο ρεαλισμό». Το γνωρίσαμε με επιτυχία σε μορφή αναλογίου το 2012 στις Αναγνώσεις του Εθνικού Θεάτρου, αλλά και ως μυθιστόρημα με την ίδια πάντα θεατρική ένταση.

Ο βραβευμένος πεζογράφος, ποιητής και θεατρικός συγγραφέας Αλέξης Σταμάτης, παραδίδει μια ανάγλυφη ακτινογραφία των προβληματικών οικογενειακών σχέσεων που προκαλεί η παρουσία μιας μητέρας πρωταρχικής φιγούρας – μιας βασίλισσας μέλισσας. Ο Γιώργος Παλούμπης, σκηνοθέτης με θητεία και δείγμα γραφής στο ρεαλιστικό θέατρο, επανέρχεται στο Εθνικό Θέατρο μετά την επιτυχημένη παράσταση «Αόρατη Όλγα». Με γνώση της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας αναμετριέται ξανά με το σύγχρονο ελληνικό έργο και καταθέτει τη δική του ερμηνεία πάνω στη μητρική κυριαρχία.

Σ’ ένα αστικό σπίτι κάπου στα βόρεια προάστια της Αθήνας, στα Μελίσσια, η ιδιοκτήτρια υποδέχεται τους πιο κοντινούς της ανθρώπους: την κόρη της με τον σύζυγό της, τον γιο της και μια νεαρή κοπέλα, που όταν αποκαλύπτει την ταυτότητά της αλλάζει τα δεδομένα της οικογενειακής συνεύρεσης. Η συγγραφική ιδιότητα της κατάκοιτης ιδιοκτήτριας, της Αγάπης, δημιουργεί την αίσθηση πως, ό,τι διαδραματίζεται μεταξύ τους, είναι επινοημένες ιστορίες που βγαίνουν από τα χειρόγραφα των βιβλίων της.

Συντελεστές: Κείμενο: Αλέξης Σταμάτης. Σκηνοθεσία: Γιώργος Παλούμπης.

Διανομή: Νίκος Αρβανίτης, Κώστας Βασαρδάνης, Μαρία Κεχαγιόγλου, Νεφέλη Κουρή, Λήδα Πρωτοψάλτη, Νίκος Χατζόπουλος.

ΧΟΡΟΣ, Αίθουσα Εκδηλώσεων - Κτίριο Τσίλερ

Allez viens

Σύλληψη – Χορογραφία: Παναγιώτα Καλλιμάνη

Έναρξη: 1 Μαρτίου 2019.

Λήξη: 21 Απριλίου 2019

Το ανθρώπινο σώμα σε αναζήτηση των ορίων του. Η μάχη της αντοχής ενάντια στην εξάντληση όταν ο χρόνος θέτει δικά του όρια. Οκτώ καταξιωμένοι Έλληνες ηθοποιοί «κάποιας ηλικίας», οκτώ σώματα που φέρουν το φορτίο του γήρατος, καταβάλλουν προσπάθεια να σταθούν… επί σκηνής. Τέσσερα ζευγάρια καλούνται να χορεύουν ασταμάτητα σ’ έναν μαραθώνιο χορού, όπως συμβαίνει στο κινηματογραφικό έργο του Σίντνεϊ Πόλακ με τίτλο «Σκοτώνουν τα άλογα όταν γεράσουν» του 1969, μια ταινία για την απάνθρωπη διαδικασία των μαραθωνίων χορού κατά τις δεκαετίες του 1920 και 1930 στις Ηνωμένες Πολιτείες του οικονομικού κραχ. Εξαντλημένα πλάσματα μέσα σε έναν «γαλήνιο» κήπο, όπως τα άλογα μέσα σε περιφραγμένο χώρο. Πηγή έμπνευσης επίσης η ταινία του Μίκαελ Χάνεκε «Αγάπη» του 2012, που βασίζεται στη σχέση ενός αγαπημένου ζευγαριού το οποίο παρακολουθεί την κοινή του ζωή να καταρρέει όσο πλησιάζει ο μεγάλος αποχωρισμός.

Η παράσταση Allez viens γεννιέται με τη δημιουργική συμμετοχή των ηθοποιών κατά τη διάρκεια των προβών, μέσα από δικούς τους αυτοσχεδιασμούς.

Ταυτότητα Παράστασης: Χορογραφία – Σκηνικά: Γιώτα Καλλιμάνη. Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος. Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης

Διανομή: Αλίκη Αλεξανδράκη, Κώστας Γαλανάκης, Γιώργος Δεγαΐτης, Βασίλης Καραμπούλας, Υβόννη Μαλτέζου, Ράνια Οικονομίδου, Αννέζα Παπαδοπούλου, Γιώργος Συμεωνίδης.

ΘΕΑΤΡΟ REX - ΣΚΗΝΗ «ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ»

«Τίμων ο Αθηναίος» των Ουίλιαμ Σαίξπηρ – Τόμας Μίντλτον
Μετάφραση: Νίκος Χατζόπουλος. Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός

Α’ Περίοδος

Έναρξη: 27 Σεπτεμβρίου 2018.

Λήξη: 18 Νοεμβρίου 2018

Β΄ Περίοδος

Έναρξη: 7 Φεβρουαρίου 2019.

Λήξη: 3 Μαρτίου 2019

Τίμων ο Αθηναίος. Πρόσωπο ιστορικό, συμβολικό, μα τόσο οικείο. Η περιπέτειά του, μια τραγωδία που ισορροπεί μεταξύ σάτιρας, φάρσας και αλληγορίας, όπως η αληθινή ζωή.

Ο σκηνοθέτης Στάθης Λιβαθινός, καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, αφιερώνεται και πάλι στον μετρ της ανθρώπινης παρουσίας επί σκηνής, στον Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Γοητεύεται από ένα έργο που γεννήθηκε σε ιδιάζουσα συνθήκη, αινιγματικό, με ανεξάντλητο μυστήριο. Ως το «μαύρο πρόβατο» της σαιξπηρικής δραματουργίας για πολλούς, παρουσιάζεται σπάνια στο ελληνικό κοινό.

Ο Τίμων, άρχοντας στην πόλη των Αθηνών τον 5ο αιώνα π.Χ., ζει πολύ πέρα από τις οικονομικές του δυνατότητες. Ξοδεύει την περιουσία του σε δώρα προς φίλους και απολαύσεις στις οποίες συμμετέχει ολόκληρος ο αντρικός κόσμος της Αθήνας. Σύντομα οι φιλίες του Τίμωνα θα δοκιμαστούν και όσοι ευεργετήθηκαν από τον ίδιο θα κληθούν να αποδείξουν τη φιλία τους απέναντί του.

Συντελεστές: Μετάφραση: Νίκος Χατζόπουλος. Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός. Σκηνικά – Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου. Κίνηση: Μαρία Σμαγιέβιτς. Μουσική Σύνθεση: Λύσανδρος Φαληρέας. Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου. Μουσική Διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου.

Διανομή: Αργυρώ Ανανιάδου, Βασίλης Ανδρέου, Γιώργος Δάμπασης, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Νίκος Καρδώνης, Στάθης Κόικας, Φώτης Κουτρουβίδης, Αναστάσης Λαουλάκος, Φοίβος Μαρκιανός, Στρατής Πανούριος, Δημήτρης Παπανικολάου, Μαρία Σαββίδου, Χρήστος Σουγάρης, Μάνος Στεφανάκης, Άρης Τρουπάκης, Αντιγόνη Φρυδά.

Χριστουγεννιάτικη Ιστορία του Τσαρλς Ντίκενς

Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας. Διασκευή-Σκηνοθεσία: Γιάννης Μόσχος
Σε πρωτότυπη μουσική του Θοδωρή Οικονόμου Βασισμένο στη διασκευή του Τζακ Θορν

Έναρξη: 7 Δεκεμβρίου 2018.

Λήξη: 27 Ιανουαρίου 2019

Η μαγεία των Χριστουγέννων αγγίζει το Εθνικό Θέατρο και μεταμορφώνει τη Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη» του Θεάτρου Rex σε μια ζεστή αγκαλιά για όλη την οικογένεια. Ο σκηνοθέτης Γιάννης Μόσχος καταπιάνεται για πρώτη φορά με το μιούζικαλ φέρνοντας στη σκηνή τον θρυλικό και σε όλους αγαπημένο Σκρουτζ, τον πιο γνωστό ήρωα του Τσαρλς Ντίκενς. Διασκευάζει τη «Χριστουγεννιάτικη Ιστορία» και με την πρωτότυπη μουσική του Θοδωρή Οικονόμου μάς προσκαλεί να αφεθούμε στο όνειρο και τη φαντασία. Μας αποκαλύπτει το πραγματικό πνεύμα των Χριστουγέννων!

Συντελεστές: Αρχική Θεατρική Διασκευή: Τζακ Θορν. Μετάφραση Αρχικής Διασκευής: Γιώργος Δεπάστας. Νέα Διασκευή: Γιάννης Μόσχος. Στίχοι Τραγουδιών: Σταύρος Σταύρου. Σκηνοθεσία: Γιάννης Μόσχος. Πρωτότυπη Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου. Σκηνικά- Κοστούμια: Τίνα Τζόκα.Κίνηση: Ζωή Χατζηαντωνίου. Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος. Βοηθός Σκηνοθέτη: Εύη Νάκου. Βοηθός Σκηνογράφου: Ειρήνη Κουμπαρούλη. Μουσική Διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου

Διανομή: Αλίκη Αλεξανδράκη, Στέλλα Αντύπα, Αλέξανδρος Βαμβούκος, Κώστας Βασαρδάνης, Θανάσης Βλαβιανός, Πάρις Θωμόπουλος, Αριάδνη Καβαλιέρου, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Λαέρτης Μαλκότσης, Χριστίνα Μαξούρη, Ελένη Μπούκλη, Ζωή Μυλωνά, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Βασίλης Παπαδημητρίου, Χρήστος Στέργιογλου

Χορωδοί: Πένυ Δεληγιάννη, Νίκος Ζιαζιάρης, Ηλίας Καπάνταης, Σοφία Μάλαμα

Και πέντε μουσικοί επί σκηνής.

Ο άνθρωπος που γελά του Βίκτωρ Ουγκώ

Μετάφραση: Ντορέτα Πέππα. Διασκευή: Έλσα Ανδριανού. Σκηνοθεσία – Πρωτότυπη Μουσική: Θοδωρής Αμπαζής
Έναρξη: 22 Μαρτίου 2019.

Λήξη: 26 Μαΐου 2019

Το πιο πολιτικό έργο του Βίκτωρ Ουγκώ αποκαλύπτεται πίσω από ένα θυελλώδες ειδύλλιο. Χάρη στην ιδιοφυή γραφή του κορυφαίου Γάλλου λογοτέχνη, μια ερωτική υπόθεση μάς θέτει ενώπιον της ακρότητας της εξουσίας. Μας δείχνει πόσο αποκρουστικό μπορεί να είναι το «αληθινό» της πρόσωπο, όταν εκφράζεται στην πιο χυδαία και απροκάλυπτη μορφή της.

Συντελεστές: Μετάφραση: Ντορέτα Πέππα. Διασκευή - Λιμπρέτο: Έλσα Ανδριανού. Σκηνοθεσία - Σύνθεση: Θοδωρής Αμπαζής. Σκηνικά: Κωνσταντίνος Ζαμάνης. Κοστούμια: Νίκη Ψυχογιού. Χορογραφία: Αγγελική Στελλάτου. Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόπουλος. Βοηθός Σκηνοθέτη: Ελεάνα Τσίχλη. Μουσική Διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου

Διανομή: Θανάσης Ακκοκαλίδης, Νέλλη Αλκάδη, Αλέξανδρος Βαρδάξογλου, Θανάσης Βλαβιανός, Τζωρτζίνα Δαλιάνη, Μαρία Δελετζέ, Πάρις Θωμόπουλος, Κώστας Κορωναίος, Θοδωρής Κοτεπάνος, Ελίτα Κουνάδη, Δαυίδ Μαλτέζε, Ελένη Μπούκλη, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Εβελίνα Παπούλια, Αρετή Πασχάλη, Αιμιλιανός Σταματάκης, Λυδία Τζανουδάκη, Σπύρος Τσεκούρας, Βαγγέλης Ψωμάς

Και πέντε μουσικοί επί σκηνής.

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΣΚΗΝΗ - ΣΚΗΝΗ «ΚΑΤΙΝΑ ΠΑΞΙΝΟΥ»

Όπως άλλοτε τα φαντάσματα έρχονταν από το παρελθόν

Τώρα εξίσου κι από το μέλλον

Θρηνητικά ικετευτικά κι άπιαστα

Μπέρτολτ Μπρεχτ

Ο καταποντισμός του εγωιστή Γιόχαν Φάτσερ

Επαναστατικές μέθοδοι για τον καθαρισμό της πισίνας σας της Αλεξάνδρας Κ* [επανάληψη, μόνο για 20 παραστάσεις]

Σκηνοθεσία: Σαράντος Γεώργιος Ζερβουλάκος

Έναρξη: 17 Οκτωβρίου 2018

Λήξη: 18 Νοεμβρίου 2018

* Δεν θα πραγματοποιηθούν παραστάσεις από 5 έως και 10 Νοεμβρίου.

Ο καταποντισμός του εγωιστή Γιόχαν Φάτσερ του Μπέρτολτ Μπρεχτ

Μετάφραση: Ελένη Βαροπούλου

Σκηνοθεσία: Σίμος Κακάλας

Έναρξη: 30 Νοεμβρίου 2018

Λήξη: 20 Ιανουαρίου 2019

Κείμενο που ανεβαίνει σπάνια, υπηρέτησε για τον Μπρεχτ μια άσκηση διάρρηξης των ορίων προς το αδύνατο, το ουτοπικό. Γέννημα ιδιόρρυθμο κι εκρηκτικό, μιας γραφής που επιχείρησε να υπονομεύσει κάθε σύμβαση με διάθεση ριζοσπαστική όσο ποτέ άλλοτε στα χρονικά της μπρεχτικής θεατρικής λογοτεχνίας και πράξης. Ακριβώς χάρη στα εγγενή χαρακτηριστικά της ουτοπικής του φύσης αποτελεί μια ελκυστική πρόταση για ένα «άλλο θέατρο».

Ένα πολυσυζητημένο, αλλά και σχεδόν άγνωστο έργο που ο Μπρεχτ έγραψε μεταξύ 1926 και 1931 αφήνοντάς το ημιτελές, αποσπασματικό, ανοιχτό. Αυτό το δραματικό και ποιητικό υλικό ξεδιπλώνεται σε περισσότερες από πεντακόσιες σελίδες. Περιλαμβάνει σκηνές, σημειώσεις, χορικά, λυρικά κομμάτια και κείμενα φιλοσοφικού περιεχομένου. Είναι ένα «λατομείο» ιδεών και μορφών που προσφέρεται για διασκευές, πολιτικό στοχασμό και σκηνικούς πειραματισμούς.

Τέσσερις Γερμανοί στρατιώτες λιποτακτούν από το Δυτικό Μέτωπο του Πρώτου Παγκοσμίου πολέμου. Ανάμεσά τους, ο Γιόχαν Φάτσερ, πρόσωπο με ιδιαίτερα εγωιστική συμπεριφορά που δημιουργεί προβλήματα στο εσωτερικό της ομάδας. Οι λιποτάκτες κρύβονται στην πόλη Μιλχάιμ και καταποντίζονται καθώς ο ευρηματικός ατομικιστής Γιόχαν Φάτσερ, με την ανεύθυνη συμπεριφορά του, τινάζει την ομάδα, το μικρό «κολλεκτίφ», στον αέρα.

La Strada - Βασισμένο στην ταινία του Φεντερίκο Φελίνι

Σκηνοθεσία: Κατερίνα Δαμβόγλου – Robin Beer (Fly Theatre)

Έναρξη: 1 Φεβρουαρίου 2019

Λήξη: 17 Μαρτίου 2019

Όταν ένα έργο κλασικό απασχολεί στο πέρασμα του χρόνου, όταν προκαλεί τον πειραματισμό και καταλύει τα όρια μεταξύ των τεχνών, σίγουρα οδηγούμαστε προς μια νέα «γέννηση». Όπως στην περίπτωση του φιλμ που εμπνέει τους Fly Theatre (Κατερίνα Δαμβόγλου – Robin Beer) για ένα ερευνητικό θέατρο αξιώσεων με απώτερο στόχο την αφήγηση μιας νέας ιστορίας, σε μια νέα γλώσσα.

Αφετηρία της δημιουργικής τους προσέγγισης ένα έργο σπουδαίο, ένα αριστούργημα της 7ης τέχνης. Το La Strada (1954), η νεορεαλιστική, βραβευμένη με Όσκαρ, ταινία του θρυλικού σκηνοθέτη Φεντερίκο Φελίνι, γνώρισε παγκόσμια επιτυχία και συγκαταλέγεται ανάμεσα στα κορυφαία έργα του ευρωπαϊκού κινηματογράφου.

Αλλά πώς γεννιέται μια ιδέα; Οι Fly Theatre εκκινούν την πειραματική τους αναζήτηση από την πρωταρχική εκείνη στιγμή της σύλληψης. Συναντιόμαστε με το αξεπέραστο έργο του Φελίνι σε μια θεατρική σκηνή κατά τη διαδικασία της δημιουργίας του. Βλέπουμε ένα αριστούργημα να ξετυλίγεται σπαρακτικά μέσα από τη ματιά του σκηνοθέτη και να αποκαλύπτεται βήμα-βήμα επί σκηνής. Παράλληλα βλέπουμε τη ζωή σε δύο επίπεδα: μπροστά και πίσω από την κάμερα. Ποιο είναι το πιο αληθινό;

Selfie: στο βάθος πίσω η πόλη

Αστική, περιπετειώδης αφήγηση

Βασισμένο σε κείμενα των Βασίλη Βασιλικού, Γιώργου Ιωάννου, Νίκου – Γαβριήλ Πεντζίκη

Δραματουργία – Σκηνοθεσία: Ακύλλας Καραζήσης

Έναρξη: 29 Μαρτίου 2019

Λήξη: 19 Μαΐου 2019

Η πόλη, πέρα από τα επίθετα και τις ιδιότητες που, κατά καιρούς, της προσάπτουν, μοιάζει να έχει τη δική της, κρυμμένη, μυθολογική ζωή. Αυτή η ζωή μπορεί χρονολογικά να κατατάσσεται στο παρελθόν, είναι όμως πανταχού παρούσα στο σήμερα, σε ένα διευρυμένο παρόν. Ο πολυπράγμων ηθοποιός και σκηνοθέτης Ακύλλας Καραζήσης περιπλανιέται στην πόλη που μεγάλωσε και ιχνηλατεί την παιδική ηλικία της Θεσσαλονίκης μετά τον πόλεμο, μέσα από τα κείμενα τριών εμβληματικών συγγραφέων της: των Βασιλικού, Ιωάννου και Πεντζίκη. Η παράσταση, το κείμενο, η περιπετειώδης αφήγηση, σαν μια προσπάθεια κατανόησης ή και εφεύρεσης μιας πόλης σε συσκότιση.

Όταν πέφτει η συσκότιση μετά τη δύση στις οδούς Εγνατίας και Αγίου Δημητρίου, στην Καμάρα, στη Λέοντος Σοφού, στον Έσπερο, στο Βακούρα και στα Τιτάνια, στα Χίλια Δέντρα, στην Πολίχνη και στο μέτωπο των μεγάρων της παραλίας, μπορεί κανείς να διακρίνει τις φωτεινές νησίδες: Το τεράστιο Φύλλο που κατασπαράζει μια πολυκατοικία στην Κολόμβου, την Σαρκοφάγο στην Αγγελάκη, στην κρύπτη της οποίας σμίγουν τα παράνομα ζευγάρια, τον υπαίθριο Τεκέ του Τσικρικονάκια στα Εβραϊκά Μνήματα, την πορεία των κίτρινων Άστρων προς τον Σταθμό για το Άουσβιτς, την ηρωική, τέλος, έξοδο της Κυρίας Έρσης έξω από τα τείχη της πόλης με το υπεραστικό προς την εξωτική Σικυώνη μετά από δέκα χρόνια Κατοχής και Εμφυλίου. Ψηφίδες και σπαράγματα δυο ταλαιπωρημένων, μίζερων κι όμως μυθολογικά ολοζώντανων δεκαετιών: 1950 και 1960.

ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ

«Αγαμέμνων» του Αισχύλου στο Εθνικό Θέατρο της Κίνας
Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός
Μάρτιος 2019

Τον Αγαμέμνονα του Αισχύλου, την πρώτη τραγωδία της Ορέστειας (458 π.Χ.), της μοναδικής σωζόμενης τριλογίας, θα σκηνοθετήσει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Στάθης Λιβαθινός στο Πεκίνο, στο Εθνικό Θέατρο της Κίνας στο πλαίσιο της διμερούς συνεργασίας των δύο θεάτρων. Με τον Αγαμέμνονα και το αρχαίο δράμα θα ταξιδέψει και ο σύγχρονος ελληνικός πολιτισμός στην Κίνα μέσω μιας πολιτιστικής ανταλλαγής που στοχεύει στην κατανόηση του λαμπρού παρελθόντος, αλλά κυρίως στη γνωριμία με το σύγχρονο πρόσωπο κάθε χώρας εκατέρωθεν. Το Εθνικό Θέατρο της Κίνας στο Πεκίνο και το Εθνικό μας Θέατρο συνεργάζονται σε ένα υψηλών συμβολισμών και μεγάλης καλλιτεχνικής σημασίας θεατρικό πρόγραμμα, μια πρωτοβουλία που ενώνει δύο από τους αρχαιότερους πολιτισμούς του κόσμου και τις παραδόσεις τους, ενώ ταυτόχρονα γεφυρώνει τη σύγχρονη θεατρική δημιουργία. Οι πρόβες θα ξεκινήσουν τον Δεκέμβριο του 2018 και η παράσταση θα κάνει πρεμιέρα στις 2 Μαρτίου του 2019 στο Εθνικό Θέατρο της Κίνας στο Πεκίνο. Η διμερής συνεργασία πραγματοποιείται με την υποστήριξη των Υπουργείων Πολιτισμού των δύο χωρών στο πλαίσιο του Πολιτιστικού Έτους Ελλάδας – Κίνας.

Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός. Έλληνες ηθοποιοί: Στεφανία Γουλιώτη, Αντιγόνη Φρυδά. Και δεκαπέντε ακόμη Κινέζοι ηθοποιοί.

Το Εθνικό Θέατρο της Κίνας (NTC), συνδεδεμένο με το Υπουργείο Πολιτισμού, είναι ένας καλλιτεχνικός οργανισμός με έμφαση στην καλλιτεχνική δημιουργικότητα και τη σημαντική παράδοση του δράματος. Εστιάζει σε παραστάσεις αρχαίων και σύγχρονων έργων, ενώ ταυτόχρονα προωθεί τη θεατρική εκπαίδευση. Διαθέτει τρεις σύγχρονες σκηνές, κατάλληλες για πλήθος παραστάσεων. Επιπλέον, τα κέντρα NTC στο Πεκίνο ασκούν επιρροή σε ολόκληρη τη χώρα και προωθούν διεθνείς θεατρικές ανταλλαγές και συνεργασίες, παρουσιάζοντας στο κινεζικό κοινό θέατρο υψηλής αισθητικής. Το Εθνικό Θέατρο της Κίνας ακολουθεί το δημιουργικό σχήμα «κινεζική πρωτοτυπία, παγκόσμιοι κλασικοί, πειραματική εξερεύνηση». Πρόεδρος του θεάτρου είναι ο Zhou Yuyuan.


«House-made» του Γιώργου Βαλαή

Μια συμπαραγωγή με το Θέατρο Maxim Gorki του Βερολίνου στην Πειραματική Σκηνή - 10 & 11 Νοεμβρίου 2018

Είναι η έννοια του «έθνους» η τελευταία λειτουργική κατασκευή της νεωτερικότητας ή μια βίαιη ένωση βασισμένη στο συναίσθημα; Δύο ηθοποιοί ανιχνεύουν την επίδρασή της στη ζωή τους∙ το αποτύπωμα μιας γενεαλογίας που δεν επέλεξαν οι ίδιοι.

Η παράσταση House-made, σε σκηνοθεσία του δραστήριου διεθνώς Γιώργου Βαλαή, επιχειρεί να καταγράψει βιωματικά, ως μαρτυρία, τις διεθνείς εξελίξεις και τα φαινόμενα που απαντώνται στην Ελλάδα, στην Ευρώπη, στον Κόσμο, στην εποχή ενός ακόμη μετασχηματισμού εν εξελίξει, στο σήμερα. Προσεγγίζει μέσα από το σχήμα ταυτότητας - ετερότητας κρίσιμα ζητήματα και προκλήσεις των σύγχρονων κοινωνιών.

Η νέα παραγωγή αποτελεί τη συμμετοχή της Πειραματικής Σκηνής -1 του Εθνικού Θεάτρου στο Φεστιβάλ “War or Peace - Crossroads of History 1918/2018” που θα πραγματοποιηθεί τον Οκτώβριο του 2018 στο θέατρο Maxim Gorki στο Βερολίνο.

Ταυτότητα Παράστασης: Δραματουργία: Γιώργος Βαλαής, Πρόδρομος Τσινικόρης, Tobias Herzberg, Rebecca Ajnwojner. Σκηνοθεσία: Γιώργος Βαλαής. Κοστούμια: Βασιλεία Ροζάνα. Βίντεο - Μουσική επιμέλεια – Δραματουργική συνεργασία: Γιώργος Κωνσταντινίδης. Επιμέλεια φωτισμών: Τάσος Παλαιορούτας. Βοηθός Σκηνοθέτης: Δημήτρης Μπαμπίλης

Διανομή: Γιώργος Βαλαής, Θοδωρής Πεντίδης

«Οιδίπους Τύραννος» - Συνέχεια Παγκόσμιας Περιοδείας

Ο «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή, η διεθνώς βραβευμένη παράσταση σε σκηνοθεσία Ρίμας Τούμινας που πραγματοποιήθηκε σε συμπαραγωγή με το θέατρο Βαχτάνγκοφ της Μόσχας συνεχίζει να ταξιδεύει για τρίτη χρονιά με επιτυχία στο πλαίσιο παγκόσμιας περιοδείας.

ΕΘΝΙΚΟ ΣΕ ΑΠΟΣΤΟΛΗ


Το δυναμικό του Εθνικού Θεάτρου σε διαρκή κίνηση… Σε αποστολή! Οι άνθρωποί του, ανήσυχοι και δημιουργικοί, βγαίνουν εκτός των «τειχών» και εμψυχώνουν δραστηριότητες και παραστάσεις σε χώρους όχι προορισμένους για θέατρο. Φέρνουν την τέχνη τους σε φορείς, ιδρύματα, νοσοκομεία, φυλακές και όπου υπάρχει ανάγκη κοινωνικής παρέμβασης ή εντοπίζεται περιορισμένη πρόσβαση σε πολιτιστικά δρώμενα. Μοιράζονται την «ευεργετική» και «θεραπευτική» λειτουργία της τέχνης, την ανεκτίμητη αξία της, μέσα από δράσεις εφαρμοσμένου θεάτρου (applied theatre), αφιερωμένες σε όλους εκείνους που καλούνται να… «διανύσουν» μεγαλύτερη απόσταση από τους υπόλοιπους για να συναντηθούν με την τέχνη. Ανοίγουν την αγκαλιά τους σε συνανθρώπους μας ευάλωτων κοινωνικών ομάδων κάθε ηλικίας, κάθε κοινότητας και κάθε γεωγραφικής ή πολιτισμικής αφετηρίας.

Το Εθνικό Θέατρο φροντίζει διαρκώς για την πλέον ολοκληρωμένη εκπλήρωση της πολυδιάστατης αποστολής του σε κάθε της έκφανση, παιδευτική, καλλιτεχνική, πολιτιστική και κοινωνική.

«Επισκεπτήριο»

Συντελεστές: Ηλίας Κουνέλας & Ιφιγένεια Γρίβα, ηθοποιοί

Από Δεκέμβριο 2018

Το Εθνικό Θέατρο είναι εκεί σε στιγμές που… η ψυχή αναζητά αποθέματα. Μετά από 600 παραστάσεις, το «Επισκεπτήριο» συνεχίζει ως θεσμός πολύτιμος. Αφορά σε συνανθρώπους μας που νοσηλεύονται, συχνά σε κρίσιμη κατάσταση, φέρνοντάς τους σε επαφή με τη «θεραπευτική» λειτουργία του θεάτρου. Ένα αφηγηματικό θέατρο δωματίου από επαγγελματίες ηθοποιούς του Εθνικού Θεάτρου «επισκέπτεται» ασθενείς που δεν μπορούν να πάνε στο θέατρο τη δεδομένη στιγμή της ζωής τους. Με όχημα την παγκόσμια διαχρονική λογοτεχνία, τον «λυτρωτικό» θεατρικό και ποιητικό λόγο, δύο ηθοποιοί επισκέπτονται κάθε φορά έναν θάλαμο ή και έναν μεμονωμένο ασθενή. Από μια λίστα με προτεινόμενα έργα, οι ασθενείς επιλέγουν εκείνο που τους ενδιαφέρει και το έργο ζωντανεύει επιτόπου μπροστά στα μάτια τους, με τα πιο απλά και αυθεντικά μέσα που μπορεί να διαθέτει ένας ηθοποιός: το σώμα και τη φωνή του.

«Παραμύθια»

Συντελεστές: Δημήτρης Β. Προύσαλης, Αφήγηση / Φίλιππος Πλακιάς, Τραγούδι
Από Δεκέμβριο 2018

Για άλλη μια χρονιά, μετά από εκατοντάδες παραστάσεων σε χιλιάδες μικρών και μεγαλύτερων θεατών κατά την προηγούμενη τριετία, τα Παραμύθια του Εθνικού Θεάτρου ανοίγουν την αγκαλιά τους ξανά σε όσους το έχουν ανάγκη. Τα Παραμύθια αφηγούνται ιστορίες σε όσους ίσως δεν έχουν κάποιον να τους διηγηθεί, σε παιδιά και νέους ευάλωτων κοινωνικών ομάδων με περιορισμένη πρόσβαση στην ευεργετική επίδραση της τέχνης. Παραμύθια λαϊκά από κάθε γωνιά της γης, ντυμένα με τραγούδια- ειδικά φτιαγμένα για τις ιστορίες που ακούγονται, συναντούν μικρούς και μεγάλους σε προκαθορισμένα ραντεβού σε χώρο διαφορετικό κάθε φορά κατόπιν πρόσκλησης από τους αντίστοιχους φορείς. Μοιράζονται μαζί τους την καταλυτική δύναμη της προφορικής παράδοσης που αγγίζει με τρόπο ευθύ και άμεσο την ανθρώπινη ψυχή. Ζεσταίνουν τις καρδιές μέσα από τη σοφία του παρελθόντος, ενός κόσμου που έφυγε. Φωτίζουν το παρόν, έναν κόσμο που αλλάζει, φτιάχνοντας… κόσμους για να ταυτιστεί κάθε ένας χωριστά σε κάθε ακροατήριο, σε κάθε συνθήκη, μέσα από τη δυναμική λειτουργία της παραλλαγής, κύριο χαρακτηριστικό των λαϊκών παραμυθιών και της παραδοσιακής αφηγηματικής προσέγγισής τους.

Θεατρικό Εργαστήριο Εθνικού Θεάτρου & Φυλακών Κορυδαλλού

Σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Αντεγκληματικής Πολιτικής του Υπουργείου Δικαιοσύνης και το Κατάστημα Κράτησης Κορυδαλλού

Υπεύθυνος: Στρατής Πανούριος, εμψυχωτής - σκηνοθέτης

Από Σεπτέμβριο 2018 έως Ιούλιο 2019 (Α’ & Β’ Κύκλος)

Με όχημα την εύπλαστη φύση της θεατρικής τέχνης, μια πρωτοποριακή για τα ελληνικά δεδομένα δράση εισχωρεί σε ένα περιβάλλον άτεγκτο, φύσει αυστηρών περιορισμών και… «απελευθερώνει». Αυτή τη χρονιά, το ερευνητικού χαρακτήρα θεατρικό εργαστήριο του Εθνικού Θεάτρου σε συνεργασία με τη Γ. Γ. Αντεγκληματικής Πολιτικής του Υπουργείου Δικαιοσύνης και το Κ. Κ. Κορυδαλλού, στον πρώτο κύκλο εισάγει τους συμμετέχοντες στον κόσμο του Ντέιβιντ Μάμετ με το έργο «Οικόπεδα με Θέα» σε διασκευή που αναλαμβάνουν οι ίδιοι. Οι παραστάσεις, αποτέλεσμα μιας ολοκληρωμένης προσέγγισης με θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση, θα πραγματοποιηθούν τον Δεκέμβριο του 2018 σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο των φυλακών που φιλοξενεί πλέον τις θεατρικές δράσεις. Παράλληλα με τις πρόβες, το πρόγραμμα πλαισιώνεται με διαλέξεις για τη σύγχρονη και κλασική δραματουργία, εισαγωγή στην τέχνη της σκηνοθεσίας και μαθήματα θεατρικής συγγραφής. Ο δεύτερος κύκλος θα εστιάσει σε κείμενο της αρχαίας ελληνικής γραμματείας.

Θεατρικό Εργαστήριο Προσωπικής Ανάπτυξης του Εθνικού Θεάτρου σε Σωφρονιστικά Ιδρύματα


ΔΡΑΣΕΙΣ – ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ

Θέατρο Express, Στάσεις & Παραστάσεις | Μια συμπαραγωγή του Εθνικού Θεάτρου με τον Όμιλο Ο.Α.Σ.Α.

«Αρκούδα» του Άντον Τσέχωφ,

Σκηνοθεσία: Σοφία Μαραθάκη

Από Οκτώβριο 2018

Το Θέατρο Express, ένα λεωφορείο που μεταμορφώθηκε σε κινούμενη σκηνή και κατάφερε να γίνει πρεσβευτής της προσβασιμότητας στην τέχνη φέρνοντας το θέατρο σε κάθε γειτονιά της πρωτεύουσας συνεχίζει την αποστολή του με νέα δρομολόγια. Συναντά τους Αθηναίους σε νέες Στάσεις & Παραστάσεις στο πλαίσιο της πρωτοποριακής δράσης που δημιουργήθηκε χάρη στη σπάνιας έμπνευσης συνεργασία του Εθνικού Θεάτρου με τον Ο.Α.Σ.Α. Κατά την περίοδο 2018 - 2019 συνεχίζει να κινητοποιεί και να ταξιδεύει όλους στη μαγεία του θεάτρου μέσα από μια «διαδρομή» που μας γνωρίζει τον κόσμο του Άντον Τσέχωφ και το έργο με τίτλο Αρκούδα σε σκηνοθεσία Σοφίας Μαραθάκη.

Μετάφραση: Λυκούργος Καλλέργης. Σκηνοθεσία: Σοφία Μαραθάκη. Σκηνικά - Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου. Δραματουργική Συνεργασία: Ειρήνη Μουντράκη. Επιμέλεια Κίνησης: Βρισηίδα Σολωμού. Μουσική Επιμέλεια: Βασίλης Τζαβάρας. Βοηθός Σκηνοθέτη: Μαργαρίτα Ανθίδου

Διανομή: Ιερώνυμος Καλετσάνος, Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, Φωτεινή Παπαχριστοπούλου

Είσοδος Ελεύθερη

Δημοφιλή