ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
23/05/2018 16:15 EEST | Updated 23/05/2018 17:43 EEST

«Καίει» η βενζίνη. Φόβοι για ντόμινο ανατιμήσεων

Hannah Mckay / Reuters

Σύγκρυο πιάνει τους Έλληνες οδηγούς κατά την άφιξή τους σε πρατήρια υγρών καυσίμων καθώς διαπιστώνουν ότι η τιμή της βενζίνης έχει πάρει «φωτιά» ως απόρροια της αύξησης των διεθνών τιμών του πετρελαίου, έπειτα και από την τεταμένη κατάσταση στην Μέση Ανατολή και την απόφαση των ΗΠΑ να αποσυρθούν από τη συμφωνία με το Ιράν. Η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης βενζίνης των 95 οκτανίων ανέρχεται στο 1,6424 ευρώ ανά λίτρο, ενώ σε νησιά των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων η πώληση της βενζίνης των 100 οκτανίων μπορεί και να ξεπερνάει τα 2 ευρώ.Η HuffPost Greeceεπικοινώνησε με διάφορους αρμόδιους φορείς οι οποίοι μεταξύ άλλων αποδίδουν την αύξηση στα καύσιμα και στη μεγάλη φορολογική επιβάρυνση. 

Πιο ειδικά η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) με ανακοίνωσή της αναφέρει ότι: «...η τελευταία αυτή αύξηση οφείλεται στην άνοδο των διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου, από την γενικότερη πολύχρονη αστάθεια στον ευρύτερο χώρο της Μέσης Ανατολής, η οποία επηρεάζει καθοριστικά διεθνώς την διαμόρφωση των τιμών του πετρελαίου, στην οποία προστέθηκε και η απόφαση των Ηνωμένων Πολιτειών να αποχωρήσουν από την συμφωνία του πυρηνικού προγράμματος με το Ιράν». Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι τιμές του αργού πετρελαίου (BRENT) που διαμορφώθηκαν στα υψηλότερα επίπεδα 77,47 δολάρια το βαρέλι στις 10/5/2018, από τα 47,86 στις 8/6/2017, δηλαδή αύξηση 60% περίπου». 

Επιπλέον σύμφωνα μεδηλώσεις του προέδρου της ΠΟΠΕΚ στη HuffPost Greece, του κ. Γεωργίου Ασμάτογλου, στην Ελλάδα ο βασικός παράγοντας  των υψηλών τιμών,  έχει σχέση με την υψηλή φορολόγηση των καυσίμων(ΕΦΚ & ΦΠΑ), όταν π.χ. σε ένα λίτρο αμόλυβδης βενζίνης οι φόροι είναι περίπου 0,94 €. Η Ελλάδα είναι χώρα με πολύ υψηλό ΕΦΚ και ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή προϊόντα, στο σύνολο των χωρών της Ε.Ε., αναφέρει. 

«Η βενζίνη έχει αυξηθεί 15 λεπτά στα αστικά κέντρα», σημειώνει και προσθέτει «Φυσικά, στα νησιά υπάρχει μεγαλύτερη αύξηση λόγω του μεταφορικού κόστους. Είμαστε η πρώτη χώρα στην επιβολή του ΦΠΑ επί των καυσίμων. Πρέπει να μειωθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης» επεσήμανε ελπίζοντας σε κάποια πρωτοβουλία από την κυβέρνηση. 

Άλλωστε η ΠΟΠΕΚ επιμένει ότι η αύξηση του ΕΦΚ και του ΦΠΑ δεν έφερε και δεν θα φέρει την προσδοκώμενη αύξηση των δημοσίων εσόδων, ούτε θα συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη, αλλά αντιθέτως θα επιφέρει: α) πτώση των πωλήσεων και μείωση των δημοσίων εσόδων, β) κλείσιμο επιχειρήσεων της Αγοράς Πετρελαιοειδών (π.χ. πρατήρια) και γ) αύξηση του λαθρεμπορίου και της παράνομης διακίνησης καυσίμων και έξαρση του αθέμιτου ανταγωνισμού,  σε βάρος των υγιών επιχειρήσεων, των καταναλωτών και της εθνικής οικονομίας. 

Την άμεση μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης ζητεί και ο πρόεδρος του Οργανισμού Βενζινοπωλών Ελλάδας (ΟΒΕ), ο κ. Μιχάλης Κιούσης. Σύμφωνα με τον ίδιο πανελλαδικά το τελευταίο δίμηνο έχει σημειωθεί αύξηση της τάξεως του 30%. Επιπλέον αναφέρει ότι αναλογικά η αύξηση είναι η ίδια πανελλαδικώς και διευκρινίζει ότι επειδή υπάρχει διαφορά περίπου 25 λεπτά από τα μεγάλα αστικά κέντρα στα απομακρυσμένα νησιά, εκεί η τιμή φτάνει και τα 2 ευρώ.

«Στην Ελλάδα κυριαρχεί η παγκόσμια κερδοσκοπία, κοιτούν τη τσέπη τους» σχολιάζει στη HuffPost Greece και προσθέτει: «Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι η μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης, ειδικά στο αργό πετρέλαιο που συμπαρασύρει εκατοντάδες προϊόντα. Βρισκόμαστε σε τουριστική περίοδο και η αύξηση των καυσίμων αποτελεί πλήγμα. Είμαστε η τρίτη χώρα με τα ακριβότερα καύσιμα στην Ευρώπη, μετά την Δανία και την Ολλανδία. Δεν έχουμε τα ίδια εισοδήματα όμως με αυτούς». 

Αναφορά έκανε και για το πετρέλαιο κίνησης που όπως τόνισε συμπαρασύρει εκατοντάδες προϊόντα. Σχολίασε δε και την «άσχημη συγκυρία»  εννοώντας την έναρξη της τουριστικής περιόδου, υπογραμμίζοντας για ακόμη μια φορά την άμεση ανάγκη μείωσης των ειδικών φόρων κατανάλωσης.

Πράματι η  αύξηση των τιμών των καυσίμων σημειώνεται λίγο πριν την έναρξη της τουριστικής περιόδου και εάν συνεχιστεί η ανοδική πορεία των τιμών ενδέχεται να επιφέρει διάφορες επιπτώσεις στην οικονομία καθώς υπάρχει όχι μόνο το ενδεχόμενο μείωσης της κατανάλωσης αλλά πολύ περισσότερο μετακύλιση των αυξήσεων σε προϊόντα και υπηρεσίες που εκ των πραγμάτων θα φέρουν ανατιμήσεις. 

«Αν συνεχιστούν οι αυξήσεις των καυσίμων δε θα κυκλοφορούν πια ελληνικά φορτηγά στους δρόμους», δήλωσε στη HuffPost Greece ο πρόεδρος της Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος ( ΟΦΑΕ), ο κ. Απόστολος Κενανίδης. Ο ίδιος υποστήριξε πως ο ειδικός φόρος κατανάλωσης είναι πολύ υψηλός και επέρριψε ευθύνες στην κυβέρνηση για το γεγονός, όπως ο ίδιος είπε, ότι η κυβέρνηση δεν έχει καταφέρει να ισορροπήσει την αύξηση του αργού πετρελαίου με την κατανάλωση όπως γινόταν στο παρελθόν. 

Στο ίδιο πνεύμα και ο πρόεδρος της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Αυτ/στών Υπεραστικών Συγκοινωνιών (ΠΟΑΥΣ), ο κ. Σοφοκλής Φάτσιος. 

«Τα ΚΤΕΛ θα αντιμετωπίσουν μεγάλο πρόβλημα καθώς το πετρέλαιο αποτελεί για αυτούς το ημερήσιο λειτουργικό κόστος». Ο κ. Φάτσιος αν και ευελπιστεί σε μια σταθεροποίηση της κατάστασης, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο μετακύλισης του κόστους. 

Αυτή τη στιγμή οι υψηλότερες τιμές καταγράφονται στα πρατήρια υγρών καυσίμων στα βόρεια και τα νότια προάστια της Αττικής, ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα στα νησιά και τις ακριτικές περιοχές, σύμφωνα με την κυρία Σωτηρία Χατζημήτρου, υπεύθυνη πρατηρίου υγρών καυσίμων στην Ελευσίνα.