Μουσείο Ακρόπολης: Γιορτάζει 14 χρόνια και κάνει τον απολογισμό του

Η ανανέωση της μόνιμης έκθεσης, τα δυο μεγάλα εκθεσιακά γεγονότα που έπονται κι όσα ακόμα ειπώθηκαν στην συνέντευξη τύπου με αφορμή την επέτειο.
Σφίγγες Ακρόπολης και Μοσχοφόρος
Σφίγγες Ακρόπολης και Μοσχοφόρος
Μουσείο Ακρόπολης

Με διπλασιασμό της επισκεψιμότητάς του από την προηγούμενη χρονιά (1.716.570 ήταν οι επισκέπτες μεταξύ Ιουνίου 2022 και Ιούνιου 2023), το Μουσείο Ακρόπολης γιορτάζει αύριο, Τρίτη 20 Ιουνίου, τα 14 χρόνια λειτουργίας του.

Η συνολική επισκεψιμότητα του Μουσείου διαμορφώθηκε ως εξής την τελευταία διετία
Η συνολική επισκεψιμότητα του Μουσείου διαμορφώθηκε ως εξής την τελευταία διετία
Μουσείο Ακρόπολης

Όπως είναι γνωστό, την ημέρα αυτή, στον αύλειο χώρο του Μουσείου, η Ορχήστρα Νέων Δίου θα προσφέρει στους επισκέπτες του δωρεάν, ένα μουσικό αφιέρωμα στην μελοποιημένη ελληνική ποίηση, αφιερωμένο στη μνήμη του καθηγητή Δημητρίου Παντερμαλή.

Με αναφορά στον «αγαπημένο δάσκαλο και φίλο», αείμνηστο Δημήτριο Παντερμαλή, ο οποίος έφυγε από τη ζωή στις 14 Σεπτεμβρίου 2022, ο γενικός διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης Νικόλαος Σταμπολίδης «άνοιξε» τη συνέντευξη Τύπου για τα πεπραγμένα του μουσείου της περιόδου από τον Ιούνιο 2021 έως τον Ιούνιο 2023, που πραγματοποιήθηκε σήμερα με αφορμή τα 14 χρόνια λειτουργίας του. «Το Μουσείο Ακρόπολης τέλεσε μνημόσυνο 40 ημερών στον Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου και Αγίων Αναργύρων Μακρυγιάννη και την ίδια μέρα φυτεύτηκε μία ελιά στη μνήμη του αείμνηστου Προέδρου του, η οποία υποδέχεται τους επισκέπτες στην είσοδο του Μουσείου επί της οδού Μητσαίων», σημείωσε μεταξύ άλλων ο Ν. Σταμπολίδης για το δέντρο που ήδη «θάλλει και βγάζει καρπούς» και «θα εξακολουθεί να υπάρχει και όταν δεν θα είμαστε εδώ». Επίσης έκανε αναφορά στο Πρόγραμμα Υποτροφίας Κλασικής Αρχαιολογίας «Δημήτριος Παντερμαλής» που θεσμοθέτησε το ΔΣ του μουσείου, το οποίο έδωσε και το όνομα του αείμνηστου Προέδρου του στο Αμφιθέατρο.

Όμως το Μουσείο Ακρόπολης έχει κι άλλες ευχάριστες εκπλήξεις να προσφέρει στους επισκέπτες του όπως επίσης έγινε φανερό στη συνέντευξη Τύπου κατά την οποία παρουσιάστηκαν ακόμα από τον καθηγητή Νικόλαο Σταμπολίδη, τα πεπραγμένα των τελευταίων δύο χρόνων, αλλά και κάποιες από τις μελλοντικές πρωτοβουλίες του.

Επανατοποθέτηση Μοσχοφόρου
Επανατοποθέτηση Μοσχοφόρου
Μουσείο Ακρόπολης

Ανανέωση της μόνιμης έκθεσης

Όπως ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, ο ίδιος, ήδη το Μουσείο έχει προχωρήσει σε μια σειρά διορθωτικών κινήσεων, κυρίως στην αίθουσα της Αρχαϊκής Ακρόπολης, με σκοπό τον ορθολογικότερο καταμερισμό των εκθεμάτων στις θεματικές τους ενότητες.

Στην είσοδο της ανανεωμένης αίθουσας υποδέχονται τον επισκέπτη οι δύο σφίγγες της Ακρόπολης και αμέσως μετά ο Μοσχοφόρος. Η συγκέντρωση των αρχαϊκών αρχιτεκτονικών γλυπτών, των Κορών και των ανδρικών αγαλμάτων σε διακριτές ενότητες, επιτρέπει την καλύτερη πρόσληψη του μουσειακού αφηγήματος και την ενίσχυση της εμπειρίας του επισκέπτη. Δημιουργήθηκε επίσης η νέα εκθεσιακή ενότητα «Αξιωματούχοι και επαγγελματίες», δίνοντας τη δυνατότητα στον επισκέπτη να δει με άλλο μάτι, όχι μόνο την αισθητική ομορφιά των αγαλμάτων, αλλά και τα έργα τέχνης, τους ανθρώπους και τις κοινωνίες που τα παρήγαγαν. Παράλληλα η έκθεση εμπλουτίστηκε με νέα έργα. Στην Αίθουσα της Αρχαϊκής Ακρόπολης επανατοποθετήθηκε ο Κούρος (Ακρ. 596), μετά την επανασυντήρηση και τη συνάρμοση του κορμού με τη βάση, και προστέθηκαν από τις αποθήκες η βάση περιρραντηρίου της Πλύντριας Σμικύνθης (Ακρ. 607), ο κίονας του γναφέα Σίμωνα (Ακρ. 429) και ο κιονίσκος με το άγαλμα της Κόρης (Ακρ. 6503).

Στη βόρεια πτέρυγα του πρώτου ορόφου προστέθηκε η κεφαλή του Ομήρου (EAM 626), η κεφαλή που αποδίδεται στον ρήτορα Δέξιππο (EAM 581) και το αρχιτεκτονικό μέλος με τα ανάγλυφα σύμβολα της Αθηνάς (Ακρ. 2444) .

Επιπλέον, το Μουσείο προχώρησε στην αλλαγή φωτισμού στους εκθεσιακούς χώρους του πρώτου και του τρίτου ορόφου, δημιουργώντας καλύτερες συνθήκες θέασης και αναδεικνύοντας γοητευτικές λεπτομέρειες των εκθεμάτων.

Δυο μεγάλα εκθεσιακά γεγονότα

Αναμένονται δυο μεγάλα εκθεσιακά γεγονότα - ένα περιοδικό κι ένα μόνιμο. Το πρώτο αφορά μια μεγάλη έκθεση (υπολογίζονται γύρω στα 160 αντικείμενα να την πλαισιώνουν) και το θέμα θα συζητηθεί στο επόμενο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Η έκθεση, που θα ξεκινήσει τον Νοέμβριο, θα έχει υπότιτλο «Προσωποιήσεις και αλληγορίες από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα» και θα αποτελεί μια «τετραλογία», θα εκτίθενται δηλαδή αρχαιότητες, έργα της εποχής του Βυζαντίου, της Αναγέννησης και της Μοντέρνας Τέχνης. Όπως τονίστηκε στη συνέντευξη Τύπου, στην έκθεση αυτή (πάντα υπό την αίρεση του ΚΑΣ) θα υπάρχουν έργα των Ρούμπενς και Μποτιτσέλι, χάλκινα ή μαρμάρινα αγάλματα που δεν έχουν ταξιδέψει ποτέ, καθώς και αγγεία τα οποία εκπροσωπούν το μουσείο το οποίο βρίσκονται.

Το δεύτερο μεγάλο εκθεσιακό γεγονός του Μουσείου Ακρόπολης, θα αφορά τη μόνιμη έκθεση των αντικειμένων της Αρχαιολογικής Ανασκαφής στο -1 επίπεδο. «Το Τμήμα Αρχαιολογικών Συλλογών συνεχίζει την τεκμηρίωση των συλλογών, με έρευνα, νέα λήμματα, επεξηγήσεις όρων (γλωσσάρι), βιβλιογραφικές αναφορές, φωτογραφίες και σχέδια για τα 1.112 αντικείμενα που πρόκειται να παρουσιαστούν στην επιτόπια έκθεση της Αρχαιολογικής Ανασκαφής», σημειώθηκε μεταξύ άλλων στη δημοσιογραφική συνάντηση για την έκθεση, η οποία έχει πλέον μπει σε πορεία υλοποίησης και αναμένεται να παρουσιαστεί στις αρχές του 2024.

Επιστροφή 10 θραυσμάτων από Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Επιστροφή 10 θραυσμάτων από Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
PARIS_TAVITIAN

Επανένωση αρχιτεκτονικών γλυπτών Παρθενώνα

Οπως αναφέρθηκε επίσης, στις 29 Σεπτεμβρίου 2021 πάρθηκε για πρώτη φορά έπειτα από 38 χρόνια συστάσεων Απόφαση της UNESCO, που αναγνωρίζει τον διακρατικό/διακυβερνητικό χαρακτήρα του ελληνικού αιτήματος για την
επανένωση των αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα.

Στις 3 Ιανουαρίου 2022 πραγματοποιήθηκε η επιστροφή από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στο Μουσείο Ακρόπολης δέκα θραυσμάτων του γλυπτού διακόσμου του Παρθενώνα.

Στις 10 Ιανουαρίου 2022 έγινε η επιστροφή με μορφή κατάθεσης του περίφημου «θραύσματος Fagan» από το Μουσείο A. Salinas του Παλέρμο.

Στις 2 Μαΐου 2022 έγινε η επικύρωση παμψηφεί της Απόφασης του Σεπτεμβρίου 2021 από την UNESCO.

Στις 29 Μαΐου 2022 εκδόθηκε η άδεια nulla osta από το Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας, ώστε το «θραύσμα Fagan» να φύγει για πάντα από την Ιταλία, καθώς είχε ήδη γίνει αποδεκτή από τις Σικελικές Αρχές.

Στις 4 Ιουνίου 2022 πραγματοποιήθηκε η οριστική επανένωση του «θραύσματος Fagan» στην ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα στο Μουσείο Ακρόπολης.
Η ενέργεια αυτή άνοιξε το δρόμο για την οριστική επιστροφή τριών θραυσμάτων του γλυπτού διακόσμου του Παρθενώνα από τα Μουσεία του Βατικανού, χάρη στην απόφαση του Πάπα Φραγκίσκου στις 16 Δεκεμβρίου 2022 να τα δωρίσει στον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Ιερώνυμο Β.

Στις 7 Μαρτίου 2023, στις αίθουσες των Musei Vaticani, υπεγράφη το κείμενο της
συμφωνίας μεταξύ του εκπροσώπου του Πάπα, Καρδιναλίου Φερνάντο Βεργκέζ Αλζάγκα, του εκπροσώπου του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος, Πατρός Εμμανουήλ Παπαμικρούλη και της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη.

Την ίδια ημέρα υπεγράφη και το Πρωτόκολλο Παράδοσης και Παραλαβής των τριών θραυσμάτων από τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο Β’ και τον Γενικό Διευθυντή του Μουσείου Ακρόπολης, Καθ. Νικόλαο Χρ. Σταμπολίδη. Τα θραύσματα αφίχθησαν στην Αθήνα στις 10 Μαρτίου 2023 και επανενώθηκαν με τα υπάρχοντα στην έκθεση του Μουσείου στις 24 Μαρτίου 2023.

Τέλος, με την ευκαιρία της Γενικής Συνέλευσης του Διεθνούς Συνδέσμου για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα που διεξήχθη στο Μουσείο Ακρόπολης στις 15 Σεπτεμβρίου 2022, το Μουσείο διοργάνωσε στις 16 Σεπτεμβρίου 2022 σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού την διεθνή ημερίδα με θέμα «Παρθενώνας και Δημοκρατία», όπου συμμετείχαν διακεκριμένοι επιστήμονες και εκπρόσωποι των διεθνών Επιτροπών για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα.

«Δεν μπορεί να ακούγεται ότι οι Έλληνες θέλουν τα Γλυπτά για τη δική τους ταυτότητα και περηφάνια. Είναι λάθος αυτό. Οι Έλληνες τα θέλουν εδώ, όχι μόνοι τους. Τα θέλει η παγκόσμια κοινότητα εδώ για το βιωματικό χαρακτήρα που έχει η αίθουσα του Παρθενώνα στο Μουσείο Ακρόπολης με το μνημείο το ίδιο απέναντι. Η παγκόσμια κοινότητα τα θέλει και εκείνη πιέζει προς κάθε κατεύθυνση γιατί όπου και να τα τοποθετηθούν, στο καλύτερο μουσείο του κόσμου, σε όποιες συνθήκες φωτισμού, ποτέ δεν θα έχουν το χάδι από το φως του ήλιου που τα γέννησε. Αυτά τα μάρμαρα λάμπουν στον ήλιο μόνο εδώ. Πουθενά αλλού δεν μπορεί να αντανακλάται το φως με το ίδιο τρόπο όπως εδώ», τόνισε μεταξύ άλλων ο γενικός διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, που αναφέρθηκε διεξοδικά και στην ιστορία της επιστροφής του θραύσματος Fagan. «Είναι το πρώτο ‘ελγίνειο’ που επιστρέφει στην Ελλάδα», είπε χαρακτηριστικά, τονίζοντας τη μεγάλη σημασία που είχε η οριστική επιστροφή του στην Ελλάδα, καθώς «αυτός είναι ο δρόμος που πρέπει να ακολουθηθεί, ο δρόμος δηλαδή της καλής θέλησης».

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ, Μουσείο Ακρόπολης.

Δημοφιλή