Νέες κορβέτες για το ΠΝ: Με έμφαση στα ναυπηγεία Ελευσίνας η πρόταση των Fincantieri και ONEX

Παρουσιάστηκε η κοινή στρατηγική από τις δύο εταιρείες για τις νέες κορβέτες του ελληνικού ναυτικού εάν επιλεγεί το σκάφος του ιταλικού ομίλου.
.
.
FC ONEX

Ιδιαίτερη έμφαση στη δημιουργία ενός ολόκληρου οικοσυστήματος στα Ναυπηγεία Ελευσίνας δόθηκε από στελέχη των Fincantieri και ONEX Shipyards & Technologies Group σε συνέντευξη Τύπου την Τρίτη στο πλαίσιο της DEFEA 2023, για την πρόταση σχετικά με το πρόγραμμα των κορβετών του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.

FCx30

.
.
Fincantieri

Οι δύο εταιρείες παρουσίασαν την κοινή τους στρατηγική εάν επιλεγεί η πρόταση του ιταλικού ομίλου- η κορβέτα κλάσης FCx30, βασιζόμενη στην κλάση Doha του πολεμικού ναυτικού του Κατάρ, η οποία παρουσιάζεται ως ένα «state of the art» σκάφος, εκτοπίσματος 3.200 τόνων, μήκους 107 μέτρων και μέγιστης ταχύτητας άνω των 26 κόμβων. Σύμφωνα με τη Fincantieri, τα σκάφη αυτά θα είναι ικανά να επιχειρούν στα πιο «δύσκολα» και εχθρικά περιβάλλοντα, παρέχοντας υψηλές επιδόσεις υπό οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες και «εξαιρετικές» ανθυποβρυχιακές δυνατότητες- όπως χαμηλή ακουστική «υπογραφή» και χαμηλού θορύβου σύστημα πρόωσης.

Ειδικότερα, τα σκάφη θα διαθέτουν προηγμένη, υβριδική τεχνολογία πρόωσης: Σε χαμηλές ταχύτητες θα λειτουργούν με ηλεκτρικό σύστημα, ενώ σε υψηλές με μηχανές εσωτερικής καύσης. Άξιο αναφοράς είναι πως η επιλογή αυτή συμβάλλει στην αύξηση της επιβιωσιμότητας του σκάφους, καθώς το 50% της ισχύος εσωτερικής καύσης και το 50% της αντίστοιχης ηλεκτρικής θα είναι διαθέσιμα ακόμα και αν έχουν γεμίσει νερά τα δύο γειτονικά διαμερίσματα. Η εμβέλεια του σκάφους φτάνει τα 4.500 ναυτικά μίλια, έχει αυτονομία 21 ημερών, με 113 άτομα πλήρωμα. Διαθέτει επίσης χαμηλή μαγνητική «υπογραφή», μειωμένο ίχνος στα ραντάρ και βαλλιστική προστασία για την καλύτερη προστασία του πληρώματος και για να μπορεί να συνεχίζει να επιχειρεί το σκάφος ακόμα και μετά από ενδεχόμενο πλήγμα. Ως προς τον οπλισμό του, μπορεί να φέρει και να χρησιμοποιεί ένα μεγάλο εύρος κατευθυνόμενων πυραύλων, όπως οι CAMM-ER, ESSM Block II κ.α. Το σκάφος φέρει ελικόπτερο, ενώ είναι σχεδιασμένο για να μπορεί να χρησιμοποιεί και μη επανδρωμένα αεροσκάφη.

Το σύστημα μάχης περιγράφεται ως πλήρως παραμετροποιήσιμο ώστε να καλύπτει τις ανάγκες του ΠΝ. Το ATHENA CMS (Architecture & Technologies Handling Electronic Naval Applications Combat Management System) της LEONARDO βασίζεται σε αρθρωτή αρχιτεκτονική, με έμφαση στο «plug and play» ώστε να μπορεί να τροποποιείται ανάλογα με τις ανάγκες του ΠΝ.

Ο Ντάριο Ντέστε, general manager του Τμήματος Ναυτικών Σκαφών της Fincantieri, υπογράμμισε πως «είμαστε πολύ αφοσιωμένοι σε αυτή την υψηλού προφίλ συνεργασία με την Onex για τη δημιουργία ενός στρατηγικής σημασίας hub στον ναυτικό και ναυτιλιακό τομέα στην ανατολική Μεσόγειο. Η Fincantieri είναι ο μόνος διεθνής όμιλος με δοκιμασμένη στρατηγική ναυπήγησης state of the art πλοίων που έχει ήδη εφαρμοστεί με επιτυχία σε άλλες χώρες, πάνω από όλα στις ΗΠΑ. Πιστεύουμε ακράδαντα πως η μεταφορά τεχνολογίας θα αποτελέσει πολλαπλασιαστή για την Ελλάδα, τόσο από άποψης οικονομικής επιστροφής όσο και δημιουργίας θέσεων εργασίας για τον τοπικό μας εταίρο».

Από πλευράς του ο Πάνος Ξενοκώστας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ONEX Shipyards & Technologies, είπε πως πρόκειται για μια «σημαντική ημέρα για τα Ελληνικά Ναυπηγεία, το Ελληνικό Ναυτικό και τη χώρα μας. Μέσω της συνεργασίας μεταξύ της ONEX Shipyards & Technologies Group και της ιταλικής Fincantieri, διασφαλίζουμε το γεωπολιτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου. Στα Ναυπηγεία Ελευσίνας μπορούμε να παρέχουμε στο Ελληνικό Ναυτικό και τους συμμαχικούς στόλους εξαιρετικές υπηρεσίες και προϊόντα υψηλής τεχνολογίας, λαμβάνοντας υπόψιν τις ανάγκες τους, τόσο επί του πεδίου και σε τεχνικό επίπεδο, και πάντα σε σε συμφωνία με την Εθνική Αμυντική Βιομηχανική Στρατηγική. Το πρόγραμμα της Ελληνικής Κορβέτας έρχεται να υλοποιήσει ένα όραμα δεκαετιών για την πραγματική ανάπτυξη της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας. Προχωρούμε στην πράξη και διασφαλίζουμε πως οι κορβέτες του Ναυτικού θα ναυπηγηθούν εδώ, στην Ελευσίνα! Υλοποιούμε το όραμα των ελληνικών εταιρειών που έχουν στοιχηθεί γύρω από το “Πρόγραμμα της Ελληνικής Κορβέτας” και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Δημιουργούμε χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας και ένα νέο βιομηχανικό οικοσύστημα που θα παραμείνει ως κληρονομιά για τη χώρα και τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις».

Έμφαση στα ναυπηγεία Ελευσίνας

Η Fincantieri υπέγραψε επίσημη συμφωνία με την ONEX τον Δεκέμβριο για τη δημιουργία μιας γραμμής ναυπήγησης κορβετών και τη βάση υποστήριξης του κύκλου ζωής τους, που θα βρίσκονται στα ναυπηγεία στην Ελευσίνα (Onex Naval and Maritime Elefsis Shipyards. Η συμφωνία αυτή περιλαμβάνει τους όρους συνεργασίας για τη ναυπήγησης τριών (2+1) κορβετών στην Ελευσίνα (υπενθυμίζεται πως η πρώτη του συνόλου θα ναυπηγηθεί στην Ιταλία), μαζί με τις απαιτούμενες αναβαθμίσεις, τη μεταφορά τεχνογνωσίας και τεχνολογίας και εξοπλισμού, που υπολογίζονται γύρω στα 80 εκατομμύρια ευρώ. Αναμένεται η δημιουργία άμεσων και έμμεσων θέσεων εργασίας στη ναυπηγική βιομηχανία, ενώ, όπως υποστηρίζεται, πρόκειται μια συνεργασία με πολλαπλά οφέλη για την ελληνική οικονομία και τον αμυντικό τομέα, ενισχύοντας παράλληλα τις προοπτικές για περαιτέρω συνεργασία μεταξύ των δύο ομίλων σε μελλοντικά προγράμματα ναυπήγησης πολεμικών και εμπορικών σκαφών.

Όπως τονίζουν η ONEX και η Fincantieri, η συμφωνία αποτελεί σημαντικό βήμα για την ενίσχυση της εγχώριας αμυντικής παραγωγής, με την τεχνογνωσία που θα αποκτηθεί να περιλαμβάνει ολόκληρο το ιταλικό βιομηχανικό οικοσύστημα, ανοίγοντας τον δρόμο για την ανάπτυξη ανταγωνιστικών προϊόντων για πολλές αγορές και την «αναγέννηση» των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Παράλληλα, υπογραμμίζεται πως στη γραμμή παραγωγής κορβετών και τη βάση υποστήριξης κύκλου ζωής θα εμπλέκονται πολλές ελληνικές εταιρείες, ενισχύοντας τη δημιουργία ενός βιομηχανικού και υψηλής τεχνολογίας οικοσυστήματος στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και τη Δυτική Αττική. Στους στόχους, όσον αφορά στις εμπορικού χαρακτήρα δραστηριότητες, περιλαμβάνεται η συντήρηση και επισκευή μέχρι 150 πλοίων τον χρόνο, η μετάβαση πλοίων σε «πράσινες» τεχνολογίες και η απόκτηση περιφερειακού μεριδίου 2,5% στη συντήρηση και επισκευή σκαφών. Ως προς τις δραστηριότητες του κλάδου του πολεμικού ναυτικού, επιδιώκεται η ναυπήγηση 2-3 σκαφών ετησίως, νέα προγράμματα ναυπήγησης για το ΠΝ, και η δημιουργία ενός κέντρου επισκευής και συντήρησης σκαφών/ ναυτικών πλατφορμών για το ΠΝ, τον 6ο Στόλο των ΗΠΑ, συμμάχους του ΝΑΤΟ και άλλες χώρες. Ακόμη, μεταξύ των άλλων στόχων είναι, όπως προαναφέρθηκε, η δημιουργία ενός οικοσυστήματος με ελληνικές εταιρείες για ναυπήγηση, επισκευή και συντήρηση σκαφών και η δημιουργία ενός κέντρο ναυτιλιακής έρευνας και ανάπτυξης.

Αναλυτικότερα, ως προς την «αναγέννηση» των Ναυπηγείων Ελευσίνας, με την υποστήριξη της US International Development Finance Corporation, η ΟΝΕΧ σχεδιάζει, μεταξύ άλλων, εκσυγχρονισμό τους, δημιουργία μονάδων «2 σε 1», επενδύσεις περίπου 200 εκατ. ευρώ σε 10 χρόνια, αποπληρωμή υπαρχουσών υποχρεώσεων σε εργαζομένους, πιστωτές και προμηθευτές , δημιουργία περίπου 2.000 θέσεων εργασίας στα πρώτα 3 χρόνια, επικαιροποίηση και αναβάθμιση του υπάρχοντος και του νέου εργατικού δυναμικού και στρατηγική συνεργασία με τη ΔΥΠΑ (Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης).

Δημοφιλή