Ο Ρίντλεϊ Σκοτ για το Όσκαρ (που δεν έχει κερδίσει), το «Napoleon» και τις κριτικές

«Οι Γάλλοι δεν συμπαθούν ούτε τον εαυτό τους», απαντά ο Ρίντλεϊ Σκοτ για τους Γάλλους κριτικούς. «Το κοινό που είδε την ταινία στο Παρίσι, την απόλαυσε».
Ο Ρίντλεϊ Σκοτ με τη Βανέσα Κίρμπι και τον Χοακίν Φίνιξ. (Photo by Scott Garfitt/Invision/AP)
Ο Ρίντλεϊ Σκοτ με τη Βανέσα Κίρμπι και τον Χοακίν Φίνιξ. (Photo by Scott Garfitt/Invision/AP)
via Associated Press

Έχει υπογράψει μερικές από τις πιο διάσημες ταινίες των τελευταίων τεσσάρων δεκαετιών, από τον «Μονομάχο», το «Alien» και το «Θέλμα και Λουίζ» μέχρι το «Blade Runner», αλλά, παρά τις τρεις υποψηφιότητες, δεν έχει κερδίσει Όσκαρ Σκηνοθεσίας. «Δεν με νοιάζει», σχολιάζει ο Ρίντλεϊ Σκοτ στο BBC, με αφορμή την παγκόσμια πρεμιέρα του «Napoleon» στο Παρίσι, όπου έδωσε το «παρών» μαζί με τους πρωταγωνιστές του, Χοακίν Φίνιξ και Βανέσα Κίρμπι.

Η ταινία, που αφηγείται την ταραχώδη, εμμονική σχέση του Ναπολέοντα με την Ιωσηφίνα και παράλληλα, τις πράξεις ενός άνδρα η δίψα του οποίου για εξουσία οδήγησε στο θάνατο περίπου τρία εκατομμύρια στρατιώτες και πολίτες -και μεταξύ άλλων, αναπαριστά έξι μνημειώδεις σκηνές μάχης- έχει λάβει ως επί το πλείστον καλές κριτικές από τα βρετανικά ΜΜΕ. Ο Guardian δίνει πέντε αστέρια, τέσσερα αστέρια οι Times του Λονδίνου και το Empire, αν και οι Γάλλοι κριτικοί είναι λιγότερο γενναιόδωροι.

Η Le Figaro έγραψε ότι η ταινία θα μπορούσε να μετονομαστεί σε «Barbie and Ken under the Empire». Το γαλλικό GQ ότι υπήρχε κάτι «βαθιά αδέξιο, αφύσικο και όχι σκόπιμα αστείο» βλέποντας Γάλλους στρατιώτες το 1793 να φωνάζουν «Vive La France» με αμερικανική προφορά.

Και ένας βιογράφος του Ναπολέοντα, ο ιστορικός Patrice Gueniffey, χαρακτήρισε την ταινία στο περιοδικό Le Point ως μια «πολύ αντιγαλλική και πολύ φιλοβρετανική» επανεγγραφή της ιστορίας.

Ο Ρίντλεϊ Σκοτ με τη σύζυγο του, παραγωγό, Τζιανίνα Φάτσιο στην πρεμιέρα της ταινίας στο Λονδίνο, 16 Νοεμβρίου 2023. (Photo by Scott Garfitt/Invision/AP)
Ο Ρίντλεϊ Σκοτ με τη σύζυγο του, παραγωγό, Τζιανίνα Φάτσιο στην πρεμιέρα της ταινίας στο Λονδίνο, 16 Νοεμβρίου 2023. (Photo by Scott Garfitt/Invision/AP)
via Associated Press
(Photo by Scott Garfitt/Invision/AP)
(Photo by Scott Garfitt/Invision/AP)
via Associated Press

«Οι Γάλλοι δεν συμπαθούν ούτε τον εαυτό τους», απαντά ο Ρίντλεϊ Σκοτ. «Το κοινό στο οποίο προβλήθηκε η ταινία στο Παρίσι, την απόλαυσε», προσθέτει.

Το «Napoleon» γυρίστηκε σε μόλις 61 ημέρες κι όπως λέει ο σκηνοθέτης, που χρησιμοποίησε έως και 11 κάμερες ταυτόχρονα, «για κάποιον που ξέρει από σινεμά, θα έπρεπε να γυριστεί σε 120 μέρες».

Ο Σκοτ λέει ότι έχουν γραφτεί για τον Ναπολέοντα 10.400 βιβλία, «που σημαίνει, ένα κάθε εβδομάδα από τότε που πέθανε». «Ήταν μισητός, αγαπητός... πιο διάσημος από οποιονδήποτε άνδρα, ηγέτη και πολιτικό στην ιστορία».

Όσο για τους κριτικούς που υποστηρίζουν ότι η ταινία δεν είναι ιστορικά ακριβής, σχολιάζει: «Ήταν εκεί; Δεν ήταν. Τότε πώς το ξέρουν;».

«Είμαι ευλογημένος με ένα καλό μάτι, αυτό είναι το μεγαλύτερο πλεονέκτημά μου», ομολογεί ο γεννημένος το 1937, στο South Shields, σερ Ρίντλεϊ Σκοτ, που το 2003 χρίστηκε ιππότης από τη βασίλισσα Ελισάβετ για τη συνεισφορά του στη βρετανική κινηματογραφική βιομηχανία.

Ο Σκοτ, που σπούδασε design στο Hartlepool και συνέχισε τις σπουδές του στο Royal College of Art του Λονδίνου, ήταν τη δεκαετία του 1970 ένας από τους πιο γνωστούς εμπορικούς σκηνοθέτες στη Βρετανία, κάνοντας, όπως λέει, τα χρόνια της ακμής, δύο διαφημίσεις την εβδομάδα.

Πάντα ήθελε να σκηνοθετήσει ταινίες, αλλά «Ντρεπόμουν να το συζητήσω» και «Δεν ήξερα πώς να κάνω το πέρασμα στο σινεμά».

Καταξιωμένος visual artist, κάνει το δικό του storyboard, είτε πρόκειται για το Διάστημα στο «Alien» και το «The Martian» (Η Διάσωση), είτε για τη Σομαλία του εμφυλίου στο «Black Hawk Down», είτε για τη μεσαιωνική Αγγλία στον «Ρομπέν των Δασών» και τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία στον «Μονομάχο».

Το «Napoleon» διαρκεί 2 ώρες και 38 λεπτά και ο Ρίντλεϊ Σκοτ ετοιμάζει ένα μεγαλύτερης διάρκειας director’s cut για το Apple TV+, χωρίς προς το παρόν να δίνει περισσότερες πληροφορίες.

Σε κάθε περίπτωση, ο 86χρονος σκηνοθέτης πρόκειται να αρχίσει και πάλι γυρίσματα για το Gladiator 2, με τον Πολ Μεσκάλ και τον Ντένζελ Ουάσιγκτον, τα οποία διακόπηκαν με την απεργία των Αμερικανών ηθοποιών, ενώ έχει ακόμη μια ταινία στα σκαριά.

Με πληροφορίες από BBC

Δημοφιλή