Η μάχη των Βρυξελλών: Ποδηλάτες εναντίον οδηγών αυτοκινήτων

Απειλές θανάτου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και καρφιά διάσπαρτα σε δημοφιλείς ποδηλατικές διαδρομές.
Βρυξέλλες
Βρυξέλλες
Getty Images

Οι προσπάθειες της βελγικής πρωτεύουσας για αποσυμφόρηση των δρόμων που έχουν αυξημένη κυκλοφορία, πυροδότησαν πόλεμο μεταξύ των ποδηλατών και των οδηγών αυτοκινήτων, σύμφωνα με δημοσίευμα του Politico.

Τις πρώτες μέρες της πανδημίας πέρυσι, η κυβέρνηση των Βρυξελλών συνέταξε μια σειρά μέτρων για τον περιορισμό της κυκλοφορίας στην πόλη, συμπεριλαμβανομένων σχεδίων για γρήγορη ανάπτυξη νέων ποδηλατοδρόμων μόλις αρθεί το πρώτο λόκνταουν.

Η ιδέα ήταν να επωφεληθούν από την ανανεωμένη όρεξη των κατοίκων της πόλης για ποδηλασία και να δημιουργήσουν περισσότερο χώρο για υπαίθριες μετακινήσεις. Αυτό που δεν υπολόγισαν οι αρχές ήταν το επίπεδο εχθρότητας που προκάλεσαν αυτά τα σχέδια μεταξύ των οδηγών αυτοκινήτων.

Παρόμοιες μάχες διεξάγονται σε ολόκληρη την Ευρώπη, καθώς οι τοπικές κυβερνήσεις προσπαθούν να περιορίσουν τις εκπομπές και να κάνουν τους δρόμους πιο φιλικούς προς το ποδήλατο.

Στο Βερολίνο, η βιαστική κατασκευή νέων λωρίδων ποδηλάτου δεν βρήκε σύμφωνους πολλούς πέρυσι στο δικαστήριο και τα λόμπι οδηγών σε ορισμένα μέρη απαιτούν ακόμη και τα ποδήλατα να έχουν πινακίδες.

Όμως, η διαμάχη είναι ιδιαίτερα έντονη στις Βρυξέλλες, με ισχυρισμούς για απειλές θανάτου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και καρφιά διάσπαρτα σε δημοφιλείς ποδηλατικές διαδρομές.

Αυτό οφείλεται εν μέρει σε μια βελγική νοοτροπία που υποστηρίζει ότι υπάρχουν δύο κατηγορίες: οι οδηγοί αυτοκινήτων και οι ποδηλάτες και μπορεί κανείς να ανήκει μόνο σε μια εξ αυτών, σύμφωνα με τον υπουργό Κινητικότητας των Βρυξελλών, Ελκε Βαν Ντε Μπραντ, ο οποίος προσπαθεί να κατευνάσει τα πνεύματα και από τις δύο πλευρές.

«Ο ποδηλάτης είναι ο πλησιέστερος σύμμαχος ενός οδηγού», υποστήριξε ο Ντε Μπραντ σε συνέντευξή του. «Επειδή όποιος κάνει ποδήλατο, δεν είναι κάποιος που βρίσκεται μπροστά σας ή πίσω σας σε κυκλοφοριακή συμφόρηση. Δεν θέλει να σας κλέψει την θέση στάθμευσης».

Αυτή η λογική δεν πείθει τον Λούσιεν Μπέκερς, τον 74χρονο ηγέτη του Mauto Défense, μια ένωση οδηγών που αποτελείται από μερικούς από τους πιο δυνατούς κριτικούς των μέτρων του Ντε Μπραντ.

«Η πανδημία ήταν μια εξαιρετική δικαιολογία για την επιβολή αυτών των κανόνων χωρίς να ζητά κανείς τη γνώμη σου και αυτό είναι ειλικρινά αφόρητο», λέει. «Κατάφεραν να στρέψουν άτομα που χρησιμοποιούν το αμάξι εναντίον των οδηγών και το αντίστροφο».

Όπως και σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, η πανδημία προκάλεσε μια μεγάλη έκρηξη ποδηλάτων στις Βρυξέλλες, η οποία σημείωσε άνοδο 64%. Η πρόκληση, σύμφωνα με τον Βαν Ντε Μπραντ, είναι να «κρατήσει όλους αυτούς τους νέους ποδηλάτες στα ποδήλατά τους και να αλλάξει, σιγά-σιγά, την ιδέα ότι οι Βρυξέλλες δεν είναι πόλη ποδηλασίας».

Ένα μεγάλο μέρος της αντίστασης προέρχεται από τα κοινωνικά μέσα. Στην ομάδα Facebook “L’automobiliste en a marre!” (”Ο οδηγός έχει βαρεθεί!”), Περίπου 40.700 αυτοκινητιστές εκφράζουν έντονα την απογοήτευσή τους απέναντι στην κατάσταση που επικρατεί.

Δημοφιλή