ΤΟ BLOG
16/09/2015 09:06 EEST | Updated 16/09/2016 08:12 EEST

Επτά συμβουλές για να αντιμετωπίσετε το στρες των εκλογών

ASSOCIATED PRESS

Η περίοδος των εκλογών και ιδιαίτερα η ημέρα των εκλογών κατά την οποία οι πολίτες καλούνται να επιλέξουν και να ψηφίσουν τους πολιτικούς εκπροσώπους τους φαίνεται να είναι μια έντονα στρεσογόνος περίοδος, όπως δείχνουν έρευνες, αλλά και η προσωπική εμπειρία των περισσοτέρων πολιτών. Το εκλογικό αυτό στρες φαίνεται να αυξάνεται περισσότερο όταν οι εκλογές διεξάγονται σε δύσκολες κοινωνικές, πολιτικές και οικονομικές περιόδους.

Τι είναι το στρες;

Το στρες αναφέρεται σε ό,τι θέτει μια πρόκληση ή απειλή και προκαλεί σωματικά και ψυχικά συμπτώματα. Όταν το στρες διαρκεί ένα μικρό χρονικό διάστημα λειτουργεί θετικά, γιατί μας κινητοποιεί. Όταν όμως έχει μακρά διάρκεια και σημαντική ένταση τότε έχει αρνητικές συνέπειες στην ψυχική και σωματική μας υγεία. Όταν αντιμετωπίζουμε μια στρεσογόνο κατάσταση ενεργοποιείται ένας βιολογικός μηχανισμός μέσω του οποίου εκκρίνονται ορμόνες, όπως η αδρεναλίνη και η κορτιζόλη, η οποία θεωρείται και η κατεξοχήν ορμόνη του στρες. Οι ορμόνες αυτές με την σειρά τους προκαλούν σωματικές και ψυχικές αντιδράσεις οι οποίες μας προετοιμάζουν να αντιδράσουμε. Ο μηχανισμός αυτός είναι μια αυτόματη αντίδραση η οποία εξελικτικά εξυπηρετούσε την προστασία και την επιβίωση του ανθρώπου. Σήμερα το στρες δεν συνδέεται συνήθως με την ύπαρξη κάποιου φυσικού κινδύνου, αλλά με κίνδυνους ψυχολογικούς, κοινωνικούς, οικονομικούς.

Σε έρευνες οι οποίες μελετούσαν το στρες που μπορεί να προκαλούν οι εκλογές βρέθηκε ότι τα επίπεδα της κορτιζόλης, της «ορμόνης του στρες», ήταν αυξημένα στους πολίτες οι οποίοι πήγαιναν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα.

Σε συνθήκες στρες οι άνθρωποι μπορεί να παρουσιάσουν σωματικά συμπτώματα όπως πόνοι στο σώμα, ζαλάδα, ταχυκαρδία, αίσθημα κόπωσης, δύσπνοια και ψυχολογικά συμπτώματα, όπως νευρικότητα, θυμό, δυσκολία συγκέντρωσης, αποδιοργάνωση, υπερένταση, κρίσεις πανικού. Συχνά σε συνθήκες στρες πολλοί αντιδρούν με όχι βοηθητικούς τρόπους, όπως κατανάλωση αλκοόλ, λήψη αγχολυτικών χαπιών, αυξημένη συχνότητα καπνίσματος, συναισθηματικό φαγητό. Συχνά συμπεριφέρονται παρορμητικά και επιθετικά.

Οι εκλογές και το στρες

Οι εκλογές φαίνεται να προκαλούν αυξημένο στρες. Η λήψη αποφάσεων είναι μια στρεσογόνος διαδικασία και κατά την διάρκεια των εκλογών καλούμαστε να αποφασίσουμε και να επιλέξουμε τον υποψήφιο και το κόμμα που πιστεύουμε ότι μας αντιπροσωπεύει καλύτερα και θα συμβάλλει θετικά στην διαχείριση της χώρας. Η προεκλογική περίοδος και η αναμονή του εκλογικού αποτελέσματος προκαλούν έντονο συναισθηματικό στρες, ιδιαίτερα όταν οι πολιτικοοικονομικές συνθήκες είναι δυσμενείς. Σε μια εκλογική αναμέτρηση κάποιοι θα κερδίσουν και κάποιοι θα χάσουν και σίγουρα κανείς δεν θέλει να χάνει, πόσο μάλλον όταν έχει συνδέσει με το αποτέλεσμα αυτό το παρόν και το μέλλον του.

Σε έρευνες οι οποίες μελετούσαν το στρες που μπορεί να προκαλούν οι εκλογές βρέθηκε ότι τα επίπεδα της κορτιζόλης, της «ορμόνης του στρες», ήταν αυξημένα στους πολίτες οι οποίοι πήγαιναν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα. Στις έρευνες αυτές ζητήθηκε οι συμμετέχοντες να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο για το πώς αισθάνονταν και να δώσουν δείγμα σάλιου λίγο πριν ψηφίσουν. Βρέθηκε ότι τα επίπεδα της κορτιζόλης ήταν υψηλότερα σε άτομα στα οποία μετρήθηκε λίγο πριν ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα από ότι σε άτομα τα οποία δεν βρίσκονταν στις ίδιες συνθήκες. Σε μετρήσεις που πραγματοποιήθηκαν μήνες μετά τις εκλογές βρέθηκε ότι τα άτομα αυτά την ημέρα των εκλογών είχαν δύο φορές αυξημένα επίπεδα κορτιζόλης από τα φυσιολογικά τους επίπεδα.

Επίσης βρέθηκε ότι τα άτομα τα οποία σκόπευαν να ψηφίσουν μια παράταξη την οποία οι δημοσκοπήσεις έδειχναν να χάνει παρουσίασαν υψηλότερα επίπεδα κορτιζόλης σε σχέση με αυτούς που θα ψήφιζαν ένα κόμμα το οποίο οι προβλέψεις έδειχναν ότι θα κέρδιζε την αναμέτρηση. Τέλος βρέθηκε ότι τα άτομα βίωναν μια συναισθηματική διέγερση τόσο θετική όσο και αρνητική.

Πώς να διαχειριστείτε το στρες των εκλογών και τις συνέπειες αυτού

-Πάρτε τον έλεγχο στο στρες. Αν το αφήσετε, θα σας κατακλύσει.

-Μείνετε ενημερωμένοι, ώστε να παρακολουθείτε τα νέα και να διαμορφώσετε την άποψη σας, αλλά κάντε το με μέτρο. Δεν είναι απαραίτητο να παρακολουθείτε τα πάντα συνεχώς, αν αυτό αυξάνει το άγχος σας.

-Προσπαθήστε να μην προσωποποιείτε τις πεποιθήσεις και τις απόψεις των άλλων. Πολλές φορές όταν βρισκόμαστε σε καταστάσεις στρες τείνουμε να βλέπουμε τα πράγματα λίγο διαστρεβλωμένα, να «προσωποποιούμε», να παίρνουμε δηλαδή προσωπικά τα πράγματα και να τα βλέπουμε πιο μεγεθυμένα από ότι είναι. Οι πολιτικές απόψεις των άλλων δεν σημαίνει ότι απευθύνονται προς εμάς. Κάποιοι θα είναι χαρούμενοι με το αποτέλεσμα των εκλογών, αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι είναι εναντίον αυτών των οποίων η επιλογή δεν κέρδισε.

-Πολιτικές συζητήσεις μπορεί να ξεκινήσουν οπουδήποτε και οποτεδήποτε. Να είστε προετοιμασμένοι για αυτό, όπως και να κρατήσετε την ψυχραιμία σας ώστε να κάνετε εποικοδομητικές συζητήσεις με επιχειρήματα και όχι εντάσεις. Δεχθείτε ότι κάποιοι θα έχουν διαφορετική άποψη από εσάς και πιθανά δεν μπορείτε να τους την αλλάξετε. Ο κάθε ένας για τους δικούς του λόγους έχει διαμορφώσει μια πολιτική άποψη και για τους δικούς του λόγους επίσης την υποστηρίζει. Μην εκφραστείτε με τρόπους που αργότερα μπορεί να μετανιώσετε.

-Προσπαθήστε να μην «καταστροφοποιείτε». Μην προβλέπετε αρνητικά και περιμένετε πάντα την χειρότερη εξέλιξη. Έτσι ζείτε την καταστροφή πριν αυτή έρθει μένοντας χωρίς ψυχικά αποθέματα. Ωστόσο αν η «καταστροφή» αυτή δε συμβεί, εσείς θα την έχετε ήδη με κάποιο τρόπο ζήσει, νοητικά, συναισθηματικά και σωματικά. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα.

-Παρατηρήστε το σώμα και τα συναισθήματα σας. Αν παρατηρήσετε ότι έχετε αρχίσει να βιώνετε αρνητική ένταση στα σημεία του σώματος που συνήθως επηρεάζονται όταν στρεσάρεστε ή παρατηρήσετε ότι έχετε αρχίσει να βιώνετε δυσάρεστα συναισθήματα που πιθανόν να σας επηρεάσουν αρνητικά, προσπαθήστε να χαλαρώσετε. Απομακρυνθείτε από περιβάλλοντα που αυξάνουν το άγχος σας, σταματήστε συζητήσεις που προκαλούν ένταση, κλείστε τα μέσα ενημέρωσης και κοινωνικής δικτυώσεις και πάτε μια βόλτα, ετοιμάστε ένα γεύμα για εσάς και τους αγαπημένους σας, δείτε μια ταινία, κάντε ότι σας χαλαρώνει και σας ευχαριστεί. Βάλτε το χιούμορ στη ζωή σας. Το γέλιο υποστηρίζεται ότι μειώνει τα επίπεδα της κορτιζόλης. Ακόμη και αν δεν συμβαίνει αυτό, το γέλιο πάντα έχει θετικές σωματικές και ψυχικές επιδράσεις. Μετατρέψτε την αρνητική διάθεση σε θετική ενέργεια. Προσφέρετε σε κάποιον που βρίσκεται σε ανάγκη.

-Αν υπάρχουν παιδιά, δώστε λίγο προσοχή σε αυτά που λέτε και στον τρόπο που συμπεριφέρεστε και αντιδράτε («θα καταστραφούμε», «δεν θα ξανασηκωθούμε ως χώρα», «το μέλλον των παιδιών εγώ φοβάμαι»). Τα παιδιά δεν μπορούν να αντιληφθούν και να διαχειριστούν τα πράγματα όπως οι ενήλικες και αυτές οι εκφράσεις μπορεί να τα αγχώσουν και να τα τρομάξουν. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το μέλλον. Τώρα βρισκόμαστε στο παρόν, το μέλλον θα έρθει αργότερα και μπορεί να αλλάξει.

-Δεν μπορούμε να έχουμε έλεγχο σε όλα. Εστιάστε σε αυτά που έχετε τον έλεγχο. Οι εκλογές είναι πολύ σημαντικές και επηρεάζουν την οικονομική κατάσταση της χώρας και αυτό μπορεί να προκαλεί φόβο και ανασφάλεια. Σε αυτό μπορεί να μην έχετε απόλυτο έλεγχο πέρα από την επιλογή των προσώπων τα οποία επιλέγετε και εμπιστεύεστε να τα διαχειριστούν με τον καλύτερο τρόπο. Έχετε όμως απόλυτο έλεγχο στην διαχείριση των δικών σας οικονομικών. Δείτε τις υποχρεώσεις σας, οργανώστε τα οικονομικά σας, θέστε προτεραιότητες και αναλάβετε πρωτοβουλίες προς όφελός σας.

-Αν το εκλογικό αποτέλεσμα δεν είναι το επιθυμητό, είναι φυσιολογικό να νιώθετε απογοήτευση, πιθανά θυμό, άγχος. Δώστε λίγο προσοχή στις αντιδράσεις σας ώστε να μην προσβάλετε ανθρώπους γύρω σας, να χαλάσετε σχέσεις, να δημιουργήσετε εντάσεις, οι οποίες πρώτα από όλα θα έχουν αρνητικές συνέπειες στην δική σας σωματική και ψυχική υγεία.

Φροντίστε τον εαυτό σας και ψηφίστε με ηρεμία.