ΤΟ BLOG
24/09/2015 09:04 EEST | Updated 24/09/2016 08:12 EEST

Λίγες σκέψεις για το τρέξιμο

Elias Lefas

Τα τελευταία χρόνια το τρέξιμο αναψυχής ("running for fun") έχει μεγάλη άνθηση τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς. Παρά τα γνωστά οικονομικά προβλήματα, με μεγάλη μου χαρά, βλέπω την μεγάλη ανάπτυξη του αθλοτουρισμού.

Την προηγούμενη εβδομάδα είχα την τιμή να είμαι προσκεκλημένος στο Navarino Challenge. Είχα ακούσει πολύ θετικά λόγια και δέχτηκα να πάω για να δω τη διοργάνωση από κοντά. Αυτό που είδα μου άρεσε. Και μου άρεσε πολύ. Ως άνθρωπος που έχω ζήσει μέσα στα στάδια, άρχισα να παρατηρώ αυτό το ψηφιδωτό νεαρών και μεγάλων σε ηλικία αθλητών που είχαν έρθει απλώς για να πάρουν μέρος σε ένα τριήμερο event χωρίς ανταγωνισμό και χωρίς χρονόμετρα. Αυτό είναι και το διαφορετικό μήνυμα του Navarino Challenge. Ελάτε να περάσουμε καλά και να γυμναστούμε μαζί.

iakovakis

photo credits: Vladimir Rys

Τι έγινε λοιπόν ξαφνικά και τόσος κόσμος τρέχει; Είναι μόδα; Ψυχοθεραπεία; Τρόπος ζωής; Τρέχει για λόγους υγείας; Είναι μια μορφή εκτόνωσης από ένα πιεστικό καθημερινό πρόγραμμα;

Βάζε μικρούς στόχους. Όταν τερματίζεις έναν αγώνα ή κάνεις ατομικό ρεκόρ σε μια απόσταση να το γιορτάζεις πάντα!

Πιστεύω πως είναι όλα αυτά μαζί και το καθένα μόνο του. Το δρομικό κίνημα δεν είναι «φρέσκο φρούτο». Σαν κουλτούρα υπάρχει πολλά χρόνια στις χώρες της Δύσης. Ήρθε λοιπόν και στην χώρα μας με κάποια καθυστέρηση. Στον Άγιο Κοσμά που γυμναζόμουν, έβλεπα καθημερινά αθλούμενους να τρέχουν και μου άρεσε να συζητάω μαζί τους, για να καταλάβω τι τους οδήγησε σε αυτή την αλλαγή στον τρόπο ζωής τους. Ακούω τις ανησυχίες ή τις απορίες των δρομέων και χαίρομαι όταν μπορώ να βοηθήσω έστω και στο παραμικρό. Συχνά με ρωτούν για συμβουλές και μυστικά tips. Τους λέω λοιπόν τα βασικά. Απλά πράγματα για αρχάριους και προχωρημένους. Συνοπτικά θα αναφέρω αυτά, που λίγο πολύ τα έχουν πει πολλοί και είναι τα εξής:

Το κύριο και βασικότερο: Δεν κάνεις πρωταθλητισμό. Γυμνάζεσαι για την πλάκα σου, για να περνάς καλά. Το να τρέχεις είναι το πιο εύκολο πράγμα, χιλιάδες άνθρωποι το κάνουν καθημερινά. Όχι λοιπόν στις υπερβολές!

Μην κάνεις του κεφαλιού σου. Ρώτα έναν γυμναστή-προπονητή που ξέρει να σου βγάλει ένα πρόγραμμα.

Βάζε μικρούς στόχους. Όταν τερματίζεις έναν αγώνα ή κάνεις ατομικό ρεκόρ σε μια απόσταση να το γιορτάζεις πάντα!

Ξέρω πως μερικές φορές βαριέσαι. Βρες παρέα, γνώρισε νέους ανθρώπους και τρέξε μαζί τους. Φλέρταρε, βάλε ακουστικά και άκου μουσική. Ακόμα και οι επαγγελματίες πρωταθλητές όπως ο Μπoλτ ή ο Φάρα κάποια στιγμή βαριούνται. Πόσω μάλλον άμα κάνεις μόνος σου ένα μεγάλο συνεχόμενο τρέξιμο. Βάλε ποικιλία στην προπόνηση σου.

Μην υπερβάλεις. Πρόσεχε την υγεία σου και αγάπα το σώμα σου. Να τρως σωστά και καλά πριν και μετά από την προπόνηση/αγώνα. Πρόσεχε τα υγρά που πίνεις ειδικά το καλοκαίρι. Αν έχεις πρόβλημα με το βάρος σου, μίλα με έναν διαιτολόγο που ειδικεύεται σε αθλητές γιατί η δίαιτα με το τρέξιμο θέλει προσοχή.

Αν πονάς, που κάποια στιγμή σίγουρα θα πονάς, μάλλον κάνεις πολύ προπόνηση. Μείωσε την επιβάρυνση, πρόσεχε τα παπούτσια σου, το έδαφος που τρέχεις και την αποκατάσταση σου. Μίλα με έναν φυσικοθεραπευτή ή με έναν ορθοπεδικό γιατρό.

Κλείνοντας ελπίζω το τρέξιμο αυτής της μορφής να περάσει από τους μεγαλύτερους στον τρόπο ζωής της νέας γενιάς, αφού τα οφέλη είναι πολλά και αυτονόητα. Θα ήθελα μέσα από αυτή τη διαδικασία να δω τα παιδιά να ασχολούνται πιο ενεργά με τον αθλητισμό.

Αν από μικρή ηλικία αγαπήσουν το τρέξιμο, τότε θα έχουν κάνει το πρώτο θετικό βήμα για την υγεία και το σώμα τους. Ευχή μου σαν άνθρωπος του στίβου, είναι να δω αυτή τη φουρνιά νεαρών αθλητών να κάνουν το επόμενο βήμα μέσα στο ταρτάν και να μη μείνουν μόνο στο τρέξιμο του δρόμου. Έτσι η ομοσπονδία και οι σύλλογοι θα μπορέσουν να βρουν τα νέα ταλέντα και με την σωστή αξιοποίηση να έχουμε αθλητές μεσαίων-μεγάλων αποστάσεων υψηλού επιπέδου και στην χώρα μας.