To "Σκάνδαλο του Παναμά" του 1892 που ταρακούνησε συθέμελα το πολιτικό σύστημα της Γαλλίας

To "Σκάνδαλο του Παναμά" του 1892 που ταρακούνησε συθέμελα το πολιτικό σύστημα της Γαλλίας
Engraving depicting the construction of the Panama Canal, and a portrait of the original French developer Ferdinand de Lesseps, circa 1881-1894. (Photo by Kean Collection/Archive Photos/Getty Images)
Engraving depicting the construction of the Panama Canal, and a portrait of the original French developer Ferdinand de Lesseps, circa 1881-1894. (Photo by Kean Collection/Archive Photos/Getty Images)
Kean Collection via Getty Images

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Παναμάς εμπλέκεται σε κάποιο σκάνδαλο. Ήταν το 1892 όταν Γάλλοι πολιτικοί και βιομήχανοι ενεπλάκησαν σε σκάνδαλο στη μακρινή αυτή χώρα της Κεντρικής Αμερικής.

Σε σχέση με το "Panama Papers" υπάρχουν περισσότερες διαφορές απ΄ ότι ομοιότητες. Φυσικά, όπως σε όλα τα χρηματοπιστωτικά σκάνδαλα, υπήρχε και τότε μια άκρως πολιτική διάσταση. Η μεγάλη διαφορά όμως είναι ότι τότε δεν υπήρχαν "φορολογικοί παράδεισοι", οι οποίοι εμφανίστηκαν στις αρχές του εικοστού αιώνα. Εάν το τρέχον σκάνδαλο είναι πρωτίστως μια περίπτωση φοροδιαφυγής η περίπτωση του 1892 ήταν κατά κύριο λόγο σκάνδαλο διαφθοράς (κοινοβουλευτικών και μέσων ενημέρωσης).

Η υπόθεση ξεκίνησε το 1889 ωστόσο έγινε γνωστή μετά από τη δημοσίευση άρθρου του Εντουάρντ Ντριμόντ στην Libre parole τρία χρόνια αργότερα.

Νωρίτερα, ο υπουργός Εσωτερικών και ο Γενικός Εισαγγελέας του Εφετείου του Παρισιού έκαναν τα πάντα για να το καλύψουν. Αυτοί που συμμετείχαν σε εκείνο το σκάνδαλο ήταν κυρίως Γάλλοι ενώ στο σημερινό εμπλέκονται άνθρωποι απ' όλον το πλανήτη, αναφέρει η Le Figaro.

Το σκάνδαλο του 1892 αφορούσε την διένεξη της διώρυγας του Παναμά. Ας δούμε όμως την ιστορία. Γυρνώντας στο 1854 ο αντιβασιλιάς του Οθωμανού σουλτάνου παραχώρησε στον νεαρό Γάλλο διπλωμάτη κόμη Φερντινάντ ντε Λεσέπς, το δικαίωμα να κατασκευάσει μια διώρυγα που να διασχίζει σε μήκος 1.610 χιλιομέτρων τον ισθμό, από τη Μεσόγειο μέχρι την Ερυθρά Θάλασσα. Το έργο ξεκίνησε το 1859 και διάρκεσε δέκα ολόκληρα χρόνια. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ο ντε Λεσέπς να γίνει διάσημος σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της Γης και τον τιμούσαν όπου κι αν πήγαινε.

Το 1879 η Γεωγραφική Εταιρία των Παρισίων υπερψήφισε το σχέδιο για τη διάνοιξη της Διώρυγας του Παναμά, δεν θα μπορούσε να διορίσει επικεφαλής του έργου κανέναν άλλο από τον Φερντινάντ ντε Λεσέπς των τεράστιων κατασκευαστικών άθλων.

Τα προβλήματα ήταν τεράστια λόγω των οικονομικών προβλημάτων, της κακοδιαχείρισης, των επιδημιών και των πελώριων κατασκευαστικών προβλημάτων.

Τον Δεκέμβριο του 1888 η Εταιρία για τη Διάνοιξη της Διώρυγας του Παναμά - Compagnie universelle du canal interocéanique de Panama- πτώχευσε , οι αντίπαλοι της Τρίτης Γαλλικής Δημοκρατίας που έψαχναν ένα σκάνδαλο για να υπονομεύσουν την κυβέρνηση έφεραν ενώπιον της δικαιοσύνης τον Λεσέπς. Το 1892 η γαλλική κυβέρνηση παρήγγειλε κατεπείγουσα έρευνα για την εταιρία του και τον Φεβρουάριο της επόμενης χρονιάς ο ίδιος και ο γιος του σύρθηκαν στα δικαστήρια για κακοδιαχείριση των κονδυλίων. Στο "Σκάνδαλο του Παναμά", όπως ονομάστηκε ενεπλάκησαν πολλά κυβερνητικά στελέχη, κρατικοί αξιωματούχοι και επιχειρηματίες.

Δημοφιλή