ΔΙΕΘΝΕΣ
12/04/2017 15:12 EEST | Updated 12/04/2017 15:12 EEST

Η αλήθεια πίσω από τις υπεράριθμες πτήσεις. Θα συνέβαινε το περιστατικό με την United στην Ελλάδα;

The United Airlines terminal on display at O'hare International Airport on Tuesday, April 11, 2017, in Chicago, IL. United Airlines lost nearly a billion dollars in market value this morning  one day after a video showed a man was dragged off an overbooked flight. (Photo by Patrick Gorski/NurPhoto via Getty Images)
NurPhoto via Getty Images
The United Airlines terminal on display at O'hare International Airport on Tuesday, April 11, 2017, in Chicago, IL. United Airlines lost nearly a billion dollars in market value this morning one day after a video showed a man was dragged off an overbooked flight. (Photo by Patrick Gorski/NurPhoto via Getty Images)

Το περιστατικό με την βίαιη απομάκρυνση επιβάτη από αεροσκάφος της αμερικανικής αεροπορικής εταιρείας United Airlines έφερε στο προσκήνιο το ζήτημα των υπεράριθμων πτήσεων και τα δικαιώματα όσων αγοράζουν ένα αεροπορικό εισιτήριο.

Η United είχε υπολογίσει ότι θα εμφανίζονταν στο αεροδρόμιο λιγότεροι επιβάτες από αυτούς που είχαν αγοράσει εισιτήρια για μια εσωτερική πτήση με προορισμό το Λούισβιλ στο Κεντάκι και τέσσερα μέλη από το προσωπικό της που έπρεπε να μεταφερθούν σε άλλη πόλη δεν μπορούσαν να βρουν άδεια καθίσματα.

Τρεις εθελοντές δέχτηκαν να αποβιβαστούν και να πετάξουν την επόμενη ημέρα, όμως ένας γιατρός που είχε επιλεχθεί τυχαία, προσπαθούσε να εξηγήσει στους εκπρόσωπους της εταιρείας ότι έπρεπε να μεταβεί άμεσα στο Νοσοκομείο όπου δούλευε. Το αποτέλεσμα ήταν να επέμβει μια ομάδα αστυνομικών με πολιτικά που απομάκρυναν τον άνδρα δια της βίας, σέρνοντάς τον μάλιστα στον διάδρομο του αεροσκάφους.

Το περιστατικό είχε προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με αποτέλεσμα οι μετοχές της αεροπορικής να πέσουν κατά 3%. Ο διευθύνων σύμβουλος, Όσκαρ Μουνιόθ, είχε αρχικά δικαιολογήσει την χρήση βίας, χαρακτηρίζοντας τον άνδρα «απείθαρχο», όμως, βλέποντας ότι οι χρήστες του διαδικτύου καλούσαν τον κόσμο να μποϊκοτάρει την United, αναγκάστηκε να απολογηθεί.

Σύμφωνα με το Politico, ο κίνδυνος να αναγκαστεί κανείς να παραχωρήσει την θέση του στο αεροπλάνο είναι υπαρκτός και στην Ευρώπη. Η ΕΕ επιτρέπει στις αεροπορικές εταιρείες να επιτρέπουν το κλείσιμο περισσότερων εισιτηρίων από τις θέσεις που είναι διαθέσιμες στο αεροσκάφος, υποθέτοντας ότι δεν θα έρθουν όλοι οι πελάτες στο αεροδρόμιο. Παρόλο που οι πελάτες δεν έχουν δικαίωμα να ζητήσουν τα λεφτά τους πίσω εάν ακυρώσουν τα εισιτήριά τους «την τελευταία στιγμή», οι εταιρείες μπορούν να βγάζουν κέρδος, ρισκάροντας.

Οι περισσότερες εταιρείες χρησιμοποιούν ένα λογισμικό που υπολογίζει τις πιθανότητες να μην ζητήσουν να επιβιβαστούν όλοι οι επιβάτες στο αεροσκάφος. Αυτό είναι σχετικά ακριβές και πέφτει έξω σχεδόν μία φορά ανά 10.000 πτήσεις. Παρόλα αυτά, ο κίνδυνος να μην υπάρχουν θέσεις για όλους τους επιβάτες σε κάθε πτήση είναι υπαρκτός.

Η ευρωπαϊκή νομοθεσία ορίζει πως ο πελάτης θα πρέπει να αποζημιωθεί με 250 ευρώ για τις μικρές πτήσεις και 600 ευρώ για τις μεγαλύτερες, ενώ δεν επιτρέπεται η χρήση βίας, παρά μόνο εάν ένας επιβάτης φέρεται «απείθαρχα». Ωστόσο, το τι θεωρείται απείθαρχη συμπεριφορά δεν ορίζεται λεπτομερώς και μπορεί να ερμηνευτεί με υποκειμενικά κριτήρια. Ο κανονισμός ισχύει όχι μόνο για τις ευρωπαϊκές αεροπορικές, αλλά και για όλα τα αεροσκάφη που απογειώνονται από ευρωπαϊκά αεροδρόμια.

Μέχρι στιγμής, τέτοιου είδους βίαια περιστατικά δεν έχουν σημειωθεί στην ΕΕ. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι, όπως αναφέρει το Politico, αρκετές αεροπορικές εταιρείες δεν ρισκάρουν να θέσουν σε κίνδυνο τις θέσεις των νόμιμων επιβατών τους, επομένως δεν εκμεταλλεύονται την προστασία που τους παρέχει η ευρωπαϊκή νομοθεσία στο ζήτημα των υπεράριθμων πτήσεων. Περιστατικά σαν αυτού του είδους εγείρουν το ερώτημα του κατά πόσο θα πρέπει να υπάρξει μεγαλύτερη προστασία και κάλυψη για όσους ταξιδεύουν αεροπορικώς.

Sponsored Post