Astronio: τα μαθήματα Αστροφυσικής σαρώνουν στο ελληνικό YouTube

Ένα επιστημονικό κανάλι το οποίο ασχολείται με την Αστροφυσική κάνει εντύπωση στο ελληνικό YouTube. Ο Παύλος Καστανάς ή αλλιώς Astronio χαρίζει απλά μαθήματα Αστροφυσικής στους viewers του.

Eδώ και περίπου ένα χρόνο ένα κανάλι στο YouTube δημιουργήθηκε, μας κέντρισε το ενδιαφέρον και απ’ ότι φαίνεται ήρθε για να μείνει. Μετρά σχεδόν 50.000 συνδρομητές, αλλά τα νούμερα δεν συγκρίνονται με την ποιότητα της δουλειάς και το τεράστιο επιστημονικό υπόβαθρο που κρύβεται από πίσω. To Astronio aka Παύλος Καστανάς καταπιάνεται με θέματα αστροφυσικής, όμως στα βίντεο του δεν θα ακούσει κάποιος βαρύγδουπες λέξεις, αλλά μια μορφή εκλαϊκευμένης επιστήμης (popular science) με απλές λέξεις.

O Παύλος Καστανάς σε αυτό το video εξηγεί με επιστημινικά επιειρήματα γιατί δεν ισχύει η Αστρολογία/Astronio

Μαζί με τον Mad Scientist και το κανάλι «Καθημερινή Φυσική» αποτελούν τους στυλοβάτες του ορθολογισμού στο ελληνικό YouTube αδιαφορώντας πλήρως για πρακτικές όπως το clickbait και το τι πουλάει. Δεν διακωμωδούν τους αυτούς τους και επικεντρώνονται στην επιστήμη. Κύριο μέλημά τους είναι το debunking, δηλαδή να καταρρίψουν με λογικά επιχειρήματα και επιστημονικές αποδείξεις κάποιους λανθασμένους ισχυρισμούς οι οποίοι χαίρουν λαϊκής απήχησης, όπως η αστρολογία και το κίνημα των flat earthers, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η Γη είναι επίπεδη.

Το κανάλι Astronio ήρθε στη ζωή μου κάπως αναπάντεχα. Μου το πρότεινε ένας φίλος και πραγματικά «κόλλησα». Όντας άσχετη με την αστροφυσική, αλλά θέλοντας να εξερευνήσω αυτό το δύσκολο και συνάμα πολύ ενδιαφέρον κομμάτι της επιστήμης άρχισα να παρακολουθώ ένα ένα τα βιντεάκια. Ο Παύλος έχει απερίγραπτη μεταδοτικότητα και κάπως έτσι άρχισα να μαθαίνω για το σύμπαν, τους γαλαξίες, τα νεφελώματα και τις μαύρες τρύπες. Με πολύ απλά λόγια κατάλαβα ως ένα βαθμό όλα αυτά τα, κυριολεκτικά, εξωγήινα νοήματα.

Ο ιθύνων νους πίσω από το Astronio, Παύλος Καστανάς έχει σπουδάσει Φυσική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έχει master στην Αστροφυσική στο Queen Mary, University of London. Ασχολείται εδώ και αρκετά χρόνια με την εκπαίδευση, τόσο στην ιδιωτική τριτοβάθμια εκπαίδευση, ως συνεργάτης-λέκτορας του Πανεπιστημίου του Derby διδάσκοντας προπτυχιακά μαθήματα θετικών επιστημών (Φυσική, Μαθηματικά, Μηχανική Ρευστών, Θερμοδυναμική) αλλά και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ως καθηγητής Φυσικής-Χημείας.

Αποφάσισα, λοιπόν να τον προσεγγίσω και να του αποσπάσω μια μικρή συνέντευξη. Διευκρινίζω το μικρή, γιατί θα ήθελα να είχα τη δυνατότητα να συνομιλώ μαζί του για ώρες. Αρκέστηκα, σε πέντε ερωτήσεις και προτρέπω κάθε αναγνώστη να επισκεφθεί το κανάλι το κανάλι του στο YouTube και ίσως να γίνει και αυτός φανατικός της Αστροφυσικής.

Που πιστεύετε ότι οφείλεται αυτή η μεταστροφή του κοινού προς την επιστήμη στο YouTube; Περιμένατε μια τόσο μεγάλη επιτυχία;

Για να είμαι ειλικρινής δεν το περίμενα. Νόμιζα ότι το κανάλι μου θα το βλέπουν λίγοι μόνο φίλοι της αστρονομίας. Φαίνεται όμως ότι υπήρχε η ανάγκη του κόσμου να γνωρίσει την επιστήμη και να πλουτίσει τις γνώσεις του μέσα από ένα πιο εύκολο και ευέλικτο μέσο όπως είναι το YouTube. Εξάλλου στο εξωτερικό υπήρχαν αρκετά τέτοια κανάλια εδώ και χρόνια αλλά η ελληνική πλευρά του YouTube ήταν αρκετά φτωχή.

Σκεφτείτε και το εξής: Βρισκόμαστε σε μια συναρπαστική εποχή που δεν περνάει εβδομάδα χωρίς να ακούσεις κάποια εντυπωσιακή επιστημονική ανακάλυψη ή νέα τεχνολογία. Είναι πολύ λογικό ο κόσμος να θέλει να συμμετάσχει σε αυτόν τον όμορφο κόσμο που μας αποκαλύπτει η επιστήμη.

Πόσο χρόνο αφιερώνετε στην έρευνα για κάθε βίντεο κατά μέσο όρο;

Εάν στα πλαίσια της έρευνας βάλουμε και τη συγγραφή του τελικού κειμένου θα έλεγα ότι ο χρόνος κυμαίνεται μεταξύ πέντε και δέκα ωρών. Αυτό όμως είναι ένα μικρό κλάσμα μπροστά στον χρόνο που χρειάζεται για την βιντεοσκόπηση, τη σκηνοθεσία και την επεξεργασία ενός βίντεο.

Σε ποιους απευθύνεστε; Τι μηνύματα λαμβάνετε από τους viewers σας;

Απευθύνομαι σε κάθε άνθρωπο που αναρωτήθηκε έστω και για μια φορά για τον κόσμο στον οποίο ζούμε και σε κάθε άνθρωπο που θέλει να γνωρίσει τη θέση του ανθρώπου μες το σύμπαν. Και φυσικά, σε κάθε άνθρωπο που θα ήθελε να ταξιδέψει στο διάστημα.

Τα μηνύματα είναι υπερβολικά θετικά σε βαθμό που λυπάμαι που δεν έχω περισσότερο ελεύθερο χρόνο ώστε να βγάζω πιο συχνά υλικό.

Πιστεύετε ότι τα videos σας θα μπορούσαν να αποτελέσουν ή αποτελούν ήδη εκπαιδευτικό υλικό που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί σε μια σχολική τάξη ή σε μια πανεπιστημιακή αίθουσα;

Νομίζω ότι τα βίντεο αυτής της μορφής μπορούν να αποτελέσουν ένα πολύ καλό έναυσμα ώστε να αναζητήσει κάποιος πρόσθετες πληροφορίες ή να ανακαλύψει κάτι που τον εμπνέει και τον ενθουσιάζει. Με αυτήν την έννοια δε θα μπορούσαν από μόνα τους να αντικαταστήσουν ένα κανονικό μάθημα στην τάξη ή το αμφιθέατρο αλλά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν επικουρικά για δώσουν μια γενική εικόνα για ένα θέμα ή για να εξάψουν τη φαντασία των φοιτητών και των μαθητών.

Ποιες άλλες επιστήμες θα θέλατε να δείτε εσείς να εξηγούνται μέσα από videos στο YouTube; Τι θα κέντριζε το δικό σας ενδιαφέρον;

Πριν αποφασίσω να γίνω αστροφυσικός σε παιδική ηλικία ήθελα να γίνω ζωολόγος. Με συνάρπαζε οτιδήποτε είχε να κάνει με το ζωικό βασίλειο. Επομένως ένα ελληνικό κανάλι με θέματα βιολογίας και ζωολογίας θα με ενδιέφερε πάρα πολύ και αυτή τη στιγμή λείπει από το ελληνικό YouTube.

Είναι πολύ σημαντικό να στηρίζουμε κανάλια τα οποία έχουν πολλά να προσφέρουν στην καλλιέργεια του πνεύματος και ανθρώπους που με πολλή θέληση, μεράκι και πείσμα ασχολούνται με το πάθος τους. Θα ήθελα να τον ευχαριστήσω για την ευκαιρία που μου έδωσε να τον γνωρίσουμε λίγο καλύτερα και… το ταξίδι στα αστέρια δεν τελειώνει ποτέ!

To Astronio στα Social Media:

YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCYhH65nE2M8rGwMWvAlVu2A

Facebook: https://www.facebook.com/AstronioYoutube