ΤΟ BLOG
14/01/2018 14:41 EET | Updated 14/01/2018 14:59 EET

Πώς το Άγιο Όρος καταφέρνει να ενεργοποιεί τις 7 ανθρώπινες αισθήσεις

Το Άγιο Όρος είναι - ίσως το μοναδικό - που καταφέρνει να ενεργοποιεί 7 ανθρώπινες αισθήσεις.

Τι συμβαίνει με τις αισθήσεις μας στο Άγιο Όρος;

1. Αφή

Από την πρώτη στιγμή που μπαίνει κανείς στο Άγιο Όρος, μπορεί να ανακαλύψει δια της αφής τα μοναδικής αισθητικής μοναστηριακά δημιουργήματα, τους μοναστηριακούς θησαυρούς, τη χλωρίδα και όλη την ξεχωριστή τέχνη των ανθρώπων και της φύσης που με τόση ομορφιά αποκαλύπτεται στους επισκέπτες της.

2. Όραση

Τα μάτια προσπαθούν να χωρέσουν στον ορίζοντά τους το απέραντο γαλάζιο, την παρθένα φύση και τη μοναδική αρχιτεκτονική, εικόνες που, πλαισιωμένες από τις ταπεινές φιγούρες των μοναχών, συνθέτουν ένα μοναδικό ψηφιδωτό χρωμάτων και εκφράσεων. Όλα όσα αναπτύσσονται μπροστά στο βλέμμα των επισκεπτών του Αγίου Όρους συνιστούν για τα αισθητήρια της όρασης πραγματική γιορτή.

3. Ακοή

Περιηγούμενος κανείς τις διαδρομές του Αγίου Όρους μέσα από τις σκήτες και τις μονές, απολαμβάνει τις ψαλμωδίες των μοναχών, που σε συνδυασμό με τους ήχους της φύσης, ευφραίνουν την ακοή του. Η απόλυτη ησυχία συνυπάρχει αρμονικά με τους περιρρέοντες ήχους και αυτή η σύνθεση ενεργοποιεί ευχάριστα την ακοή, διευκολύνει την ακουστική κατανόηση του χώρου και γαληνεύει την ψυχή και τον νου.

4. Όσφρηση

Μέσα στην πανδαισία των καρπών και των ανθών της αθωνικής γης, οι μυρωδιές από τα θυμιάματα και τα κεριά ερεθίζουν την όσφρηση προκαλώντας μια σύγκορμη ευφορία και ανάταση.

5. Γεύση

Η αγιορείτικη κουζίνα είναι μία αναπάντεχη αποκάλυψη για τον ουρανίσκο. Μέσα στην απλότητα και αγνότητα των συστατικών της απογειώνει τη γεύση, ενώ συγχρόνως τροφοδοτεί τους μοναχούς και τους επισκέπτες που τη γεύονται με όλα τα απαραίτητα θρεπτικά στοιχεία θωρακίζοντάς τους από δυσπεψίες και άλλες πιθανές ενοχλήσεις που μπορούν να προκαλούν οι διάφορες διατροφικές καταχρήσεις και υπερβολές. Βασισμένη πλήρως στα αγαθά της αθωνικής γης, η κουζίνα του Αγίου Όρους έχει μια μοναδική ποικιλία σε φαγητά και γλυκά, ενώ ο υγιεινός τρόπος παρασκευής τους την καθιστά μια από τις πρότυπες διατροφικές κουζίνες όλου του κόσμου.

6. Eνόραση (ή διαίσθηση)

Μέσα στους μοναστικούς κύκλους του Αγίου Όρους, η αυστηρή ασκητική ζωή, η ενάρετη διαβίωση, η απομόνωση, η συνεχής πνευματική επαγρύπνηση και προσευχή οδηγεί πολλούς από τους μοναχούς σε υψηλά επίπεδα πνευματικότητας. Η ενόραση, ως ξεχωριστή ικανότητα να αντιλαμβάνεσαι και να διαβλέπεις πράγματα και καταστάσεις πέρα από το κοσμικό παρόν, αποτελεί ανώτατη πνευματική κατάκτηση. Αυτό που τη διακρίνει από τις πέντε κοινές αισθητήριες ικανότητες του ανθρώπου είναι οι προϋποθέσεις κατάκτησης και αφύπνισής της. Από την άποψη αυτή, το Άγιο Όρος λειτουργεί από μόνο του ως το ιδανικότερο περιβάλλον για την ανάπτυξη και εξέλιξή της.

7.Κοινή Λογική

Θεωρείται για πολλούς η έβδομη αίσθηση. Της έχουν αποδοθεί πολλές ερμηνείες με αρχαιότερη αυτή του Αριστοτέλη που μιλούσε για μια “εσωτερική αίσθηση”, αποτέλεσμα της σύνθεσης των πέντε αισθήσεων. Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, η κοινή λογική είναι η βασική ικανότητα του ανθρώπου να αντιλαμβάνεται, να ερμηνεύει και να κρίνει τα πράγματα γύρω του, στηριζόμενος στη μέση εμπειρία και γνώση του καθημερινού ανθρώπου. Ο επισκέπτης του Αγίου Όρους με τη μέθεξή του στην άγνωστη ομορφιά και ζωή που κρύβεται μέσα στους κόλπους του, αντιλαμβάνεται με την κοινή λογική τη διαφορετικότητα αυτής της εμπειρίας, ενώ στην προσπάθειά του να ερμηνεύσει τη μοναδικότητα των στοιχείων που την συνθέτουν, εξαντλεί τα όρια της ανθρώπινης λογικής του και ξεκινά τη δική του πνευματική αναζήτηση.ένα από τα ισχυρότερα brand names στον κόσμο

Πώς οι 7 παραπάνω αισθήσεις συνιστούν ένα ξεχωριστό branding, το branding του Αγίου Όρους;

Ο όρος branding, γνωστός στην επιχειρηματική γλώσσα, είναι απόλυτα συνυφασμένος με την επιστήμη του marketing και την επιχειρηματική στρατηγική.

Brand (μάρκα) μπορεί να θεωρηθεί οποιαδήποτε χαρακτηριστική ονομασία, όρος, σύμβολο, σχέδιο ή ακόμη και ο συνδυασμός όλων αυτών, που χρησιμοποιείται για την αναγνώριση και ταυτοποίηση των προϊόντων ή των υπηρεσιών ενός οργανισμού ή ενός φυσικού προσώπου, οι οποίες το διαφοροποιούν από τα υπόλοιπα της αγοράς.

Με τη λογική αυτή, brand μπορεί να είναι ένα εκπαιδευτήριο, ένα ξενοδοχείο, ένα μουσείο, ένα γυμναστήριο, ακόμη όμως και ο καθένας από μας στον τομέα της δραστηριότητάς του.

Πρόκειται λοιπόν για ένα σύνολο ξεχωριστών γνωρισμάτων, αξιών και ιδιοτήτων, που ανάλογα με τη δυναμική τους εντυπώνονται στη μνήμη του κοινού του εκάστοτε brand και ανακαλούνται συνειρμικά όταν το κοινό σκέφτεται, θυμάται ή μιλάει γι’ αυτό.

Κάθε brand είναι συσχετισμένο με μια ιστορία και επιτυχημένα θεωρούνται τα brands εκείνα που καταφέρνουν να επικοινωνούν την ιστορία τους με τέτοιον τρόπο που ισχυροποιεί και επικυρώνει τους δεσμούς εμπιστοσύνης με το κοινό τους.

Αυτό που έχει πετύχει το Άγιο Όρος, ως ένα από τα ισχυρότερα brand names στον κόσμο, είναι η πλήρης συναισθηματική διασύνδεση με το κοινό – επισκέπτες του.

To branding των αισθήσεων, που αποτελεί το ζητούμενο στις σύγχρονες επιχειρήσεις για τη διασφάλιση της πιστότητας του κοινού τους, για το Άγιο Όρος είναι μια αποκλειστική κατάκτηση παγκοσμίως.

Αυτό το έχει πετύχει ανεπιτήδευτα με τη φυσική αλληλεπίδραση που υφίστανται οι ανθρώπινες αισθήσεις μεταξύ τους, όταν κληθούν να αντιδράσουν μέσα σε ένα μοναδικό περιβάλλον, όπως αυτό του Αγίου Όρους.

Τα τρία στοιχεία που απογειώνουν την εμπειρία του επισκέπτη του Αγίου Όρους (ή του πελάτη για τις επιχειρήσεις) και του γεννούν τη θετική ανάμνηση και την προσδοκία της επιστροφής είναι:

α) το μυστήριο, β) ο αισθησιασμός γ) η οικειότητα.

Το μυστήριο είναι αυτό που κρατάει τον επισκέπτη του Όρους (πελάτη για μία επιχείρηση) σε μία διαρκή αγωνία αναζήτησης και βαθύτερης γνωριμίας του με το brand. Έτσι συντηρείται μακροχρόνια μια σχέση σεβασμού και εγγύτητας. Εξάλλου, αν από την πρώτη στιγμή γνωρίζαμε τα πάντα γύρω από το brand, την ιστορία του ή την αφορμή δημιουργίας του, το ενδιαφέρον μας θα εξασθενούσε σταδιακά.

Ο αισθησιασμός είναι ο συγχρονισμένος διάλογος όλων των αισθήσεων που αναπτύξαμε παραπάνω. Όσο πιο έντονα αυτές ενεργοποιούνται, τόσο πιο έντονες είναι και οι αναμνήσεις που δημιουργούν. Οτιδήποτε παραμένει στη μνήμη μας ως εμπειρία θετικά σημασιοδοτημένη, διαρκώς αφυπνίζει την επιθυμία και την προσδοκία να το ξαναζήσουμε.

Η οικειότητα, τέλος, είναι αυτή που κρατά τον επισκέπτη του Όρους (πελάτη για μια επιχείρηση) ηθικά δεσμευμένο με το brand. To αίσθημα της οικειότητας κερδίζεται προοδευτικά, αλλά είναι αυτό που τελικά καθορίζει τη μακροπρόθεσμη πιστότητα του επισκέπτη (ή πελάτη). Επιδρά απευθείας στο συγκινησιακό ανθρώπινο πεδίο και μεγιστοποιεί την ένταση της εμπειρίας.

Απόσπασμα απο το βιβλίο “Ο Μοναχός που έγινε CEO” - 1000 χρόνια Αθωνικό Management

Διαβάστε επίσης:

Γιατί το Αθωνικό management

Ο μοναχός που έγινε CEO -  Η αφορμή για την ιδέα

O Μοναχός που έγινε CEO - Τι ήταν αυτό που ερέθισε το  μάτι ενός τεχνοκράτη, επισκεπτόμενου το Άγιο Όρος

Άγιο Όρος και «ευ-επιχειρείν»