Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη ερμηνεύει Σάρα Κέιν ζωντανά από το ΚΠΙΣΝ

Και ακόμη, δύο ηχογραφημένες συναυλίες και η Ηρώ Μπέζου διαβάζει Φώτη Κόντογλου.
Καρυφυλλιά Καραμπέτη
Καρυφυλλιά Καραμπέτη
photo Μάνος Αγριμάκης

Την Κυριακή 17 Μαΐου στις 20.30, σε ζωντανή μετάδοση από τον Φάρο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), χωρίς την παρουσία κοινού, η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και ο Γιάννης Κλίνης ερμηνεύουν το 4.48 Ψύχωση της Σάρα Κέιν, ένα έργο-σταθμό της σύγχρονης δραματουργίας, σε σκηνοθετική επιμέλεια του Δημήτρη Καραντζά.

Οι Παραβάσεις, το Θεατρικό Αναλόγιο του ΚΠΙΣΝ συνεχίζουν, αυτή τη φορά διαδικτυακά, την αναδρομή τους στις πιο ριζοσπαστικές φωνές της λογοτεχνίας με επίκεντρο τη γυναίκα.

«Η Σάρα Κέιν πέθανε τραγικά. Ήταν τόσο μεγάλος και τόσο βαθύς ο τρόμος του κόσμου. Δεν τον άντεξε. Ήταν γυμνή. Απροστάτευτη. Γυμνά είναι και τα έργα της. Τρομαγμένα. Τρομερά.», έγραψε ο Χάρολντ Πίντερ για το σύνολο του έργου της εμβληματικότερης συγγραφέως της «in-yer-face» βρετανικής σκηνής.

Η Σάρα Κέιν γράφει το 4.48 Ψύχωση το 1998, λίγους μήνες πριν αυτοκτονήσει. Πρόκειται για ένα έργο που σημάδεψε την πορεία της σύγχρονης δραματουργίας με τη γλωσσική του ένταση, την ιλιγγιώδη δομή και το τρομακτικό του βάθος. Το 4.48 Ψύχωση πραγματεύεται το παραλήρημα ενός αυτόχειρα πριν την ύστατη πράξη του. Χωρίς η Κέιν να το τοποθετεί σε συγκεκριμένο χώρο και χρόνο -αν και ο τίτλος υπονοεί ότι βρισκόμαστε σε ένα ψυχιατρείο στις 04:48 το ξημέρωμα, την ώρα που στατιστικά καταγράφονται οι περισσότερες αυτοκτονίες- μοιράζει ευφυώς τον μονόλογο ανάμεσα σ′ εκείνες τις εσωτερικές φωνές που κατακλύζουν τον άνθρωπο σε μια τόσο ακραία στιγμή της ζωής του.

Στη σκηνοθετική εκδοχή του Δημήτρη Καραντζά, η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και ο Γιάννης Κλίνης εναλλάσσουν επί σκηνής τους ρόλους του γιατρού και του ασθενή.

Συντελεστές:

Μετάφραση: Ρούλα Πατεράκη, Αντώνης Γαλέος
Σκηνοθετική επιμέλεια: Δημήτρης Καραντζάς
Ερμηνεύουν: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Γιάννης Κλίνης
Ηχητικό περιβάλλον: Γιώργος Πούλιος

Η χρήση της μετάφρασης γίνεται με την ευγενή παραχώρηση των μεταφραστών.

Η παρουσίαση του έργου 4.48 Ψύχωση της Σάρα Κέιν πραγματοποιείται χωρίς την παρουσία κοινού και με τα μεγαλύτερα δυνατά μέτρα ασφαλείας, έχοντας πάντοτε ως προτεραιότητα την υγεία των συνεργατών και των εργαζομένων του ΚΠΙΣΝ.

Παρακολουθήστε τις Παραβάσεις ζωντανά στο snfcc.org/kane, καθώς και στη σελίδα του ΚΠΙΣΝ στο Facebook @SNFCC την Κυριακή 17 Μαΐου στις 20.30.

Το έργο δεν είναι κατάλληλο για παιδιά κάτω των 14 ετών χωρίς γονική συναίνεση.

Και ακόμη….

Το 7ο επεισόδιο ξεκινά την Τρίτη 12 Μαΐου στις 18.00. Τα προηγούμενα επεισόδια βρίσκονται ήδη αναρτημένα στην ιστοσελίδα του ΚΠΙΣΝ.

Την Τετάρτη 13 Μαΐου στις 19.00 οι Αναγνώσεις συνεχίζονται με δύο έργα του Φώτη Κόντογλου: Ωσαννά! και O θεός Κόνανος και το μοναστήρι του το λεγόμενο καταβύθιση. Διαβάζει η Ηρώ Μπέζου, μία από τις πιο ξεχωριστές ηθοποιούς της νεότερης γενιάς, που το 2019 τιμήθηκε για την ερμηνεία της στο θέατρο με το βραβείο «Μελίνα Μερκούρη».

Γεννημένος στο Αϊβαλί και ταξιδεμένος στην Ευρώπη, ο Φώτης Κόντογλου (1896–1965) υπήρξε ένας από τους πρώτους πρόσφυγες καλλιτέχνες που καταξιώθηκαν στον ελλαδικό χώρο μέσα από το ζωγραφικό, αγιογραφικό, αλλά και συγγραφικό του έργο. Εμβληματική μορφή της γενιάς του 1930, εμφανίστηκε στα ελληνικά γράμματα μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή και διαμόρφωσε ως λογοτέχνης ένα ιδιότυπο προσωπικό ύφος, με λόγο ευθύ, απλό, γοητευτικό, γεμάτο από τον δυναμισμό των λαϊκών αφηγημάτων, των παραμυθιών αλλά και των συναξαριών.

Το δεύτερο βιβλίο του, η Βασάντα (στα σανσκριτικά σημαίνει άνοιξη), εκδόθηκε το 1923 και είναι μια συλλογή από σύντομα κείμενα, στα οποία συγκαταλέγεται και η μικρή ιστορία με τίτλο «Ωσαννά!», μια εκ βαθέων εξομολόγηση του Κόντογλου για τη ζωή, τη σχέση του με τον Θεό και τη φύση, αλλά και με την καλλιτεχνική δημιουργία: «Το μυαλό μου», γράφει, «είναι πανταχού παρόν. […] Είναι ιδέες που περνούν απ’ το κεφάλι του ανθρώπου κάθε εκατό χρόνια –άλλες κάθε διακόσα κι άλλες κάθε χίλια χρόνια. Είναι κι άλλες που περνούν για πρώτη και τελευταία φορά.[…] Τότες καταλαβαίνει κανένας πως ανοίγουνε οι ραφές του κεφαλιού του και πως πηδά ένα πράσινο παγωμένο φως από μέσα… Ωσαννά!» .

Είκοσι χρόνια αργότερα, το 1943, μέσα στην Κατοχή, κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Σ. Νικολοπούλου το διήγημα O θεός Κόνανος και το μοναστήρι του το λεγόμενο καταβύθιση. Ο παραδοσιακός και συνάμα σύγχρονος Φώτης Κόντογλου, σε αυτό το σκληρό κείμενό του καταφεύγει στη γλώσσα της παραβολής για να στείλει, κατά πολλούς, το δικό του αντιφασιστικό μήνυμα στον αναγνώστη και να καταγγείλει με τόλμη τη βαναυσότητα εκείνης της εποχής, αλλά και την ανθρώπινη ματαιοδοξία.

Ακούστε σε αυτή τη σελίδα την ηχογραφημένη ανάγνωση των πεζογραφημάτων του Φώτη Κόντογλου την Τετάρτη 13 Μαΐου στις 19.00.

Η ηχογράφηση θα παραμείνει διαθέσιμη στο site του ΚΠΙΣΝ.

Ανάγνωση: Ηρώ Μπέζου

Μουσικό σήμα: Νίκος Γαλενιανός

Ηχοληψία - Μίξη - Mastering: Γιώργος Μαντάς

Με την ευγενική παραχώρηση των εγγονών του Φώτη Κόντογλου, Παναγιώτη και Φώτη Μαρτίνου.

Ηχογραφημένη συναυλία των May Roosevelt & Mechanimal την Τρίτη 12 Μαΐου στις 20.00.

Τον Σεπτέμβριο του 2019 τα ηλεκτρονικά ηχοτοπία της May Roosevelt συνάντησαν τα μηχανικά beats των Mechanimal στον Θόλο, στον Λαβύρινθο του Πάρκου Σταύρος Νιάρχος για τη σειρά συναυλιών Music Escapades.

Η συνθέτης, παραγωγός και θερεμινίστρια May Roosevelt παρουσίασε ζωντανά στο ΚΠΙΣΝ το τελευταίο της άλμπουμ Junea, παρασύροντάς μας σ’ ένα παράλληλο σύμπαν, ονειρικό και τρισδιάστατο, που αποτύπωνε τον πειραματισμό της δημιουργού με νέες μουσικές συντεταγμένες. Τα αιθέρια φωνητικά και οι κωδικοποιημένοι στίχοι ανέδειξαν την ηρωίδα του δίσκου, Junea, και τον ψηφιακό της κόσμο. Γέφυρες φτιαγμένες από κρυστάλλινους, ηλεκτρονικούς ήχους και pixels ένωσαν την πραγματικότητα με το φανταστικό και δημιούργησαν ένα πολυεπίπεδο ηχητικό περιβάλλον, όπου βασίλευαν το synthesizer και τα ρυθμικά beats.

Παράλληλα, το industrial σύνολο των Mechanimal επέστρεψε, μετά από μία δισκογραφική και συναυλιακή απουσία, με την αρχική δυαδική του σύνθεση, αποτελούμενο από τους Γιάννη Παπαϊωάννου και Freddie F. Μέσα από θεατρικά φωνητικά, παλλόμενα sequences και κιθαριστικές παραμορφώσεις επιχείρησαν να αποδομήσουν και επί σκηνής το motorik drone ‘n’ roll στις πολύτιμες πρώτες ύλες του, έτσι όπως το όρισαν οι ίδιοι μέσα στην τελευταία δεκαετία. Εκτός των δύο κομματιών από το νέο τους single, το set περιελάμβανε και κομμάτια από ολόκληρη τη δισκογραφία τους, χαρακτηριστικά της πρωτοποριακής μουσικής ταυτότητας των Mechanimal.

Ηχογραφημένη συναυλία του Πέτρου Κλαμπάνη την Πέμπτη 14 Μαΐου στις 20.00.

Με στήσιμο συναυλίας μουσικής δωματίου, που χαρακτηρίζεται από την εγγύτητα κοινού και μουσικών, ο Πέτρος Κλαμπάνης παρουσίασε τον Δεκέμβριο του 2018 στον Φάρο του ΚΠΙΣΝ δικές του συνθέσεις από όλο το εύρος της δισκογραφίας του, καθώς και covers αγαπημένων του κομματιών - από jazz standards και indie έως ελληνική παραδοσιακή μουσική - με τη συνοδεία ενός σεξτέτου εγχόρδων.

Ο Πέτρος Κλαμπάνης μεγάλωσε στην Ελλάδα και επηρεάστηκε τόσο από τη μεσογειακή όσο και από τη βαλκανική μουσική. Μετά τις σπουδές του στη μουσική σε Αθήνα και Άμστερνταμ, συνέχισε την πορεία του στη Νέα Υόρκη, όπου ζει και δραστηριοποιείται τα τελευταία χρόνια. Όλες οι παραπάνω επιρροές συνδυάζονται με αναπάντεχους τρόπους στη μουσική του.

Το 2017 κυκλοφόρησε το τρίτο προσωπικό του άλμπουμ, με τίτλο Chroma, και ντεμπούτο του στη νεοϋορκέζικη δισκογραφική εταιρία Motéma Music -στην Ελλάδα κυκλοφόρησε από την MINOS EMI. Το Chroma βραβεύτηκε σαν το καλύτερο album live performance στα 16α Ανεξάρτητα Μουσικά Βραβεία και έτυχε θερμής αποδοχής από τον εγχώριο και διεθνή τύπο (συμπεριλήφθηκε στα καλύτερα jazz album για το 2017 στο περιοδικό Downbeat και επιλέχθηκε σαν album της εβδομάδας στα γαλλικά ραδιόφωνα TSF και FIP). Την επόμενη χρονιά κυκλοφόρησε ο τέταρτος προσωπικός του δίσκος με τίτλο Irrationalities.

Εκτός από τους ιστορικούς χώρους του Carnegie Hall, του Lincoln Center, και του Kennedy Center στην Washington, έχει εμφανιστεί μεταξύ άλλων στο Jazzahead στη Βρέμη και στο XJazz στο Βερολίνο, καθώς και στα διεθνούς φήμης North Sea Jazz Festival (Ολλανδία) και Palatia Jazz Festival (Γερμανία). Το 2015 ψηφίστηκε στην Ελλάδα «Καλύτερος Jazz Καλλιτέχνης» από το jazzonline.gr και ο δίσκος του, Minor Dispute, επιλέχθηκε ανάμεσα στα καλύτερα jazz albums στο Εθνικό Δημόσιο Ραδιόφωνο των ΗΠΑ (NPR).

Διονύσης Βερβιτσιώτης, βιολί | Migen Selmani, βιολί
Χαράλαμπος Καρασαββίδης, βιολί | Arjona Mucaj, βιόλα
Μαρίνα Κολοβού, βιολοντσέλο | Κατερίνα Τζίτζου, βιόλα
Special guest / φωνητικά: Κατερίνα Ντούσκα

Η κα Βλεφαρίδου με ένα μαγικό τρόπο ταξιδεύει στο παρελθόν και βρίσκεται να πίνει τσάι στο Παρίσι, στο καλλιτεχνικό στέκι Ο Μαύρος Γάτος στις αρχές του 20ου αιώνα. Παρέα με τον καινούριο της φίλο, έναν ιδιότροπο σερβιτόρο, ανακαλύπτουμε τεχνικές και μυστικά των διάσημων ζωγράφων της εποχής.

Δημοφιλή