Η Λόρι Άντερσον σε μία συζήτηση στη Στέγη, δύο ημέρες πριν την εμφάνιση της στο Ηρώδειο

Με τον Πολ Χολντενγκρέιμπερ, ο οποίος δηλώνει «επιμελητής της δημόσιας περιέργειας»
Λόρι Άντερσον
Λόρι Άντερσον
©Ebru Yildiz

Συνθέτις και μοναδική περφόρμερ της ηλεκτρονικής μουσικής, τραγουδίστρια, ποιήτρια, εικαστικός, αλλά πάνω απ′ όλα πρωτοπόρος. Βιτριολική στη σάτιρά της και ευαίσθητη στην προσέγγισή της. Έπαιζε βιολί φορώντας παγοπέδιλα πάνω σε μια κολόνα πάγου που έλιωνε σε μια νεοϋορκέζικη γκαλερί, και υπήρξε η πρώτη συνεργαζόμενη καλλιτέχνις στην ιστορία της NASA. Φίλη του Γουίλιαμ Σ. Μπάροουζ και σύζυγος του Λου Ριντ. Η μοναδική Λόρι Άντερσον από καλά κρυμμένο μυστικό των διανοουμένων έγινε παγκόσμια σταρ εν μία νυκτί με το περίφημο «O Superman», εμπνευσμένο από μια άρια του Μασνέ -αρχικά πακετάριζε και ταχυδρομούσε μόνη της τις κόπιες, και τελικώς έφτασε στο νούμερο 2 των τσαρτ της Βρετανίας.

Πάνω από σαράντα χρόνια μετά την καθιέρωσή της, με δεκάδες δισκογραφικές δουλειές και παραστάσεις στη φαρέτρα της, παραμένει μια από τις πλέον χαρακτηριστικές, διεισδυτικές και ρηξικέλευθες φωνές της αμερικανικής τέχνης και διανόησης. Η σκέψη της, πάντοτε out of the box, αιφνιδιάζει, γοητεύει και κινητοποιεί τον εκάστοτε συνομιλητή της.

Την Παρασκευή 8 Ιουλίου, η Άντερσον έρχεται να πλημμυρίσει την Κεντρική Σκηνή της Στέγης με την πληθωρική ενέργειά της, σε μία συζήτηση με τον Πολ Χολντενγκρέιμπερ, μετρ των συνεντεύξεων, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ιδρύματος Ωνάση και εκτελεστικό διευθυντή του Onassis Los Angeles (OLA House).

Δύο μόλις ημέρες πριν την πολυαναμενόμενη εμφάνισή της στο Ηρώδειο, το αθηναϊκό κοινό θα έχει τη μοναδική ευκαιρία να γνωρίσει από κοντά την ιέρεια της ηλεκτρονικής μουσικής πρωτοπορίας και να εμβαθύνει σε σκόρπιες σκέψεις της που βγάζουν νόημα, όλες μαζί, και η καθεμία ξεχωριστά: οι φόβοι που μας ενθαρρύνουν, το τέλος της ζωής στη Γη, οι σύγχρονες δεισιδαιμονίες, οι μύθοι και οι θρύλοι, τα πάθη, τα δάκρυα, τα πουλιά, η δημοκρατία, ο αυτοσχεδιασμός, η Θιβετιανή Βίβλος των Νεκρών, η Γιόκο Όνο και ο Αριστοφάνης, η ύπνωση, το να βρίσκεσαι στο σκοτάδι, ή να προσποιείσαι ότι κοιμάσαι, η σκλαβιά, τα διαφορετικά είδη σιωπής, η απώλεια.

Νέα Υόρκη των 70s. Οι αντισυμβατικές, γεμάτες πρωτοπορία και φαντασία περφόρμανς της Λόρι Άντερσον αναστατώνουν την καλλιτεχνική σκηνή της εποχής. Με έργα που παραπέμπουν περισσότερο σε πολιτικό μανιφέστο και με κύρια συστατικά την πλήρη απουσία δομής, την ανατροπή των κανόνων και την απροσδόκητη μείξη λόγου, τεχνολογίας και πολυμέσων, η Άντερσον φέρνει στο προσκήνιο της τέχνης την ιδιόρρυθμη προσωπική της αφήγηση, όπου διαφορετικές ανθρώπινες ιστορίες πρωταγωνιστούν και κοινωνικά ερωτήματα ψάχνουν απάντηση.

Ο Πολ Χολντενγκρέιμπερ δηλώνει «επιμελητής της δημόσιας περιέργειας». Έχει συνομιλήσει με μερικούς από τους διασημότερους ανθρώπους του πλανήτη – από την Πάτι Σμιθ έως τον Jay-Z, από τον Γουές Άντερσον έως την Έλεν Μίρεν και από τον Βέρνερ Χέρτζογκ έως τον Μάικ Τάισον, για λογαριασμό της εξίσου διάσημης σειράς συζητήσεων «LIVE from the NYPL» της Δημόσιας Βιβλιοθήκης της Νέας Υόρκης.

(Photo by Joel Ryan/Invision/AP)
(Photo by Joel Ryan/Invision/AP)
via Associated Press

Διαβάστε περισσότερα για τη Λόρι Άντερσον

- Γεννήθηκε το 1947 και μεγάλωσε σε μια μικρή πόλη στο Ιλινόις, το Γκλεν Ελιν, με τρεις αδερφές και τέσσερα αδέρφια. Μετά το κολέγιο στην Καλιφόρνια, πήγε στη Νέα Υόρκη όπου σπούδασε γλυπτική στο Κολούμπια.

- Το «O Superman» έγινε δημοφιλές στην Ιταλία το 1988, όταν επιλέχθηκε ως soundtrack για την πρώτη κυβερνητική εκστρατεία για την πρόληψη του AIDS. Το 2019 απόκτησε ακόμα μεγαλύτερη φήμη στην πρώτη διαδραστική ταινία του Netflix και στο επεισόδιο της δυστοπικής σειράς Black Mirror με τίτλο «Bandersnatch».

- Τον Φεβρουάριο του 2010, κάνει πρεμιέρα το θεατρικό έργο της με τίτλο «Delusion» στους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του Βανκούβερ.

- Έγραψε τη μουσική για το «The Far Side of the Moon», την παράσταση-σταθμό στο παγκόσμιο θέατρο του Robert Lepage που παρουσιάστηκε στη Στέγη τον Οκτώβριο του 2011.

- Υπογράφει τα soundtrack ταινιών των Wim Wenders και Jonathan Demme, καθώς και τη μουσική σε χορευτικές παραστάσεις των Trisha Brown, Bill T. Jones και Molissa Fenley.

- Έως τις 31 Ιουλίου 2022 διαρκεί η έκθεση «Laurie Anderson: The Weather» στο Hirshhorn Museum της Ουάσινγκτον με εμβληματικά γλυπτά και εγκαταστάσεις της. Είναι η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ στις ΗΠΑ για τη διάσημη καλλιτέχνιδα.

- Στις 9 Απριλίου του 2022, το ντεμπούτο άλμπουμ της, «Big Science» (1982) επανακυκλοφόρησε σε βινύλιο, για πρώτη φορά μετά από 30 χρόνια, και σε μια νέα κατακόκκινη έκδοση από τη Nonesuch Records.

- Έχει γράψει το λήμμα για τη Νέα Υόρκη στην Εγκυκλοπαίδεια Britannica.

- Σε συνέντευξή της στον Guardian το 2017, θα πει για τον σύντροφό της ζωής της, Λου Ριντ: «Ο Λου είναι ο πιο υπέροχος άνθρωπος που έχω γνωρίσει ποτέ, τον σκέφτομαι όλη την ώρα και με εμπνέει απόλυτα. Μου λείπει πάρα πολύ, αλλά δεν έχει νόημα να στενoχωριέμαι. Τον βλέπω όλη την ώρα, είναι πάντα εδώ, μια συνεχής, πραγματικά δυνατή παρουσία.»

- Για το VR έργο της με τίτλο «Chalkroom» (aka «La Camera Insabbiata») το οποίο δημιούργησε σε συνεργασία με τον new media artist Hsin-Chien Huang, οι New York Times έγραψαν πως «καθιερώνει την Άντερσον ως μία από τις καλλιτέχνιδες για την οποία επινοήθηκε το VR». Το “Chalkroom” έκανε πρεμιέρα το 2017 στο 74ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, όπου κέρδισε το Βραβείο Καλύτερης VR Εμπειρίας.

Info

Παρασκευή 8 Ιουλίου, Κεντρική Σκηνή της Στέγης, στις 20:30
Είσοδος ελεύθερη με προκράτηση θέσης

Η συζήτηση θα πραγματοποιηθεί στα αγγλικά με ταυτόχρονη διερμηνεία στα ελληνικά και την ελληνική νοηματική γλώσσα.