Έκθεση Ιδεών

Είτε ότι τα εξεταζόμενα παιδιά δεν μιλάνε Ελληνικά, είτε οι αρμόδιοι που αλιεύουν τα θέματα από την… Τράπεζα Θεμάτων!, δεν κυκλοφορούν τη νύχτα...
An antique wooden school desk sits in an empty classroom in an abandoned school.
An antique wooden school desk sits in an empty classroom in an abandoned school.
Photograph by Devon OpdenDries. via Getty Images

«Υγεία και Νους εσθλά τω βίω δύο.*» Αυτό ήταν το θέμα της Έκθεσης Ιδεών στις Εισαγωγικές Εξετάσεις του Πανεπιστημίου –μετέπειτα Πανελλήνιες-, πριν από αρκετά χρόνια… Επτά λέξεις όλες κι όλες και στα Αρχαία Ελληνικά ! Χωρίς μετάφραση κι όποιος κατάλαβε κατάλαβε. Όποιος γνώριζε την ερμηνεία του εσθλά, κάτι μπορούσε να κάνει. Ήταν ωραίο το θέμα. Όποιος την αγνοούσε, βυθιζόταν στο πέλαγος της απελπισίας και έχανε το τρένο. Και μαζί του απομακρυνόταν και η ελπίδα για μία από τις 60 θέσεις στο ΑΠΘ, καθώς η Αθήνα αποκλειόταν εξ αρχής αφού οι βάσεις ήταν ψηλότερες και δεν υπήρχε η πολυτέλεια μιας δεύτερης σχολής.

Ο ένας από τους δυο μας διαγωνίσθηκε για μία από τις 60 θέσεις ανάμεσα σε δυόμιση χιλιάδες υποψηφίους. Τα μετέπειτα τοπικά ή διεθνή (sic) πανεπιστήμια που ξεφύτρωσαν σαν μανιτάρια κατά το “Κάθε πόλη και στάδιο, κάθε χωριό και γυμναστήριο”, (του γ.γ. Αθλητισμού της Χούντας Α. Ασλανίδη ), ήταν άγνωστα, αφού το θέμα δεν ήταν να ιδρύονται ΤΕΙ για να ενισχύονται οι τοπικές κοινωνίες αυγατίζοντας τους στρατούς των ανέργων, αλλά μέσα από σκληρό ανταγωνισμό που άγγιζε τα όρια της απανθρωπιάς να προάγεται η Αριστεία.

Φυσικά δεν μιλάμε για δέσμες, ούτε και κατευθύνσεις. Δυο ήταν οι κλάδοι που επιμέριζαν τη Γνώση. Ο Θετικός και ο Θεωρητικός. Επιλέξαμε ο μεν ένας τον Θετικό , ο δε μικρότερος τον Θεωρητικό και από κει και πέρα το χάος… Έτσι ο θετικός, βρέθηκε να διαγωνίζεται για δεύτερη φορά,- η πρώτη χάθηκε ελέω φυσικοχημείας ,- με ένα θέμα στην Έκθεση Ιδεών στα Αρχαία Ελληνικά!

Από τότε κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι. Πανεπιστήμια διαγράφησαν από τον χάρτη (Δυτικής και Κεντρικής Ελλάδος) άλλα ενσωματώθηκαν σε άλλα, (ΤΕΙ Θεσσαλίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας), νέες σχολές ιδρύθηκαν, νέοι τομείς γνώσης και έρευνας προέκυψαν από την εξέλιξη, αλλά πάντα, πάντα, η στρατηγική της Ανώτατης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα υποτασσόταν στις βουλές του εκάστοτε υπουργού Παιδείας.

Και κάθε φορά ζούσαμε το ίδιο επεισόδιο σαν τη Μέρα της Μαρμότας. Εξαγγελίες επί εξαγγελιών, κατάργηση της ρετσινιάς της αριστείας, κατάργηση των προτύπων σχολείων, ελλείψεις βιβλίων, καθυστερήσεις , άρνηση της αξιολόγησης των Εκπαιδευτικών, ανομία και χάος στις αίθουσες, άσυλο και ασυλία του κάθε παραβατικού, βαριοπούλες και κατεδαφίσεις και μια γενική απαξίωση στη Γνώση που οδηγούσε με μαθηματική ακρίβεια στα πανεπιστήμια του ’ 80 , την ώρα που νέες πανεπιστημιακές σχολές μοιράζονταν απλόχερα για λόγους ψηφοθηρικούς και μόνο.

Έτσι εξηγείται γιατί είμαστε πρώτοι στην Ευρώπη σε αριθμό φοιτητών και τελευταίοι στην Ευρώπη σε ποσοστά αποφοίτησης. (κάτω από 10 τοις εκατό).

Αφορμή, όμως, για το σημερινό κείμενο στάθηκε η είδηση που είδε το φως στην έναρξη των πανελληνίων εξετάσεων των ΓΕΛ στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, σύμφωνα με την οποία στάλθηκαν δυο διευκρινιστικές απαντήσεις αναφορικά με τη θέση ενός ερωτηματικού!...

Και εξηγούμαστε: το ερωτηματικό πρέπει να βρίσκεται μέσα ή έξω από τα εισαγωγικά; Τελείως ΕΞΩ απαντάει η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων του Υπουργείου Παιδείας την πρώτη φορά. ΝΑ ΦΥΓΕΙ. ΝΑ ΜΠΕΙ ΤΕΛΕΙΑ.

ΜΕΣΑ απαντάει σε λίγο η ίδια επιτροπή, αλλά να μπει ΕΞΩ από τα εισαγωγικά . Το ερωτηματικό να επανέλθει!

Και πριν αλέκτωρ λαλήσει τρις, νέες επεξηγήσεις δόθηκαν για τρεις λέξεις που οι υποψήφιοι φοιτητές αγνοούσαν μη τύχει και μπερδευτούν τα μανάρια μας και ξεφύγουν από τα SOS θέματα των φροντιστηρίων. Ποιες είναι οι λέξεις;

  1. Απολωλώς.

  2. Ταγάρι.

  3. Νυχτέρι.

Τι συμπέρασμα βγαίνει από τα παραπάνω; Είτε ότι τα εξεταζόμενα παιδιά δεν μιλάνε Ελληνικά, είτε ότι οι αρμόδιοι που αλιεύουν τα θέματα από την… Τράπεζα Θεμάτων!, δεν κυκλοφορούν τη νύχτα. Γιατί αρκούσε μια και μόνο τσάρκα στα φοιτητικά καφέ και τα μπαράκια που συχνάζει η αυριανή διανόηση για να αντιληφθούν το λάθος και να διορθώσουν τα κείμενα της Δημουλά, του Θανάση Βαλτινού και του Ραϋμόνδου Αλβανού, στο πιο μοντέρνο, το πιο τρέντυ.

Τι χρειάζεσαι το απολωλώς όταν υπάρχει ο φευγάτος

Τι να μας πει το ταγάρι όταν υπάρχει το backpack

Τι να σου κάνει το νυχτέρι όταν λες after και τελειώνεις.

Αντιλαμβάνεστε τώρα πως το γνωμικό του Μενάνδρου: Υγεία και νους εσθλά τω βίω δυο (η Υγεία και ο νους είναι δυο θαυμαστά αγαθά στη ζωή) σαν θέμα Έκθεσης στις Πανελλήνιες σήμερα, θα μπορούσε να οδηγήσει σε πρόωρες εκλογές!