Ένα ταξίδι στον οίνο και στον χρόνο

Στο 3ο Συνέδριο Οινοτουρισμού, που πραγματοποιήθηκε στην ευρύτερη περιοχή της δυτικής Πελοποννήσου, ανακοινώθηκε η ψηφιακή πύλη των επισκέψιμων οινοποιείων.
.
.
.

Ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον τριήμερο οίνου, το τρίτο κατά σειρά, πραγματοποιήθηκε στην Πελοπόννησο. Και ήταν ενδιαφέρον, διότι το «Σήμα Επισκέψιμου Οινοποιείου» (ΣΕΟ) το αποκτούν ολοένα και περισσότερα οινοποιεία, ήδη 88, σε σύνολο πάνω από 1.300 σε όλη την επικράτεια. Μάλιστα, 21 οινοποιεία έχουν το ειδικό αυτό σήμα σε όλη την Πελοπόννησο, καταγράφοντας σημαντικά στοιχεία επισκεψιμότητας, με τους Ελληνες να βρίσκονται στην πρώτη θέση, ακολουθούμενοι από Γερμανούς και Βρετανούς, ενώ 24 οινοποιεία, από διάφορα μέρη, το έλαβαν εντός του 2022.

Καθίσταται, πλέον, γεγονός, ότι οι Ελληνες μυούνται όλο και πιο πολύ στο κρασί, επισκέπτονται τα οινοποιεία για την εμπειρία να δοκιμάσουν τις τοπικές ποικιλίες, να μάθουν για το κρασί και τα μυστικά του, να δουν τα αμπέλια και τις νέες πρακτικές που χρησιμοποιούνται, με περιβαλλοντικό πρόσημο.

Το 3ο Συνέδριο, με θέμα «Ένα ταξίδι στον οίνο και στο χρόνο», συνδιοργανώθηκε από το Υπουργείο Τουρισμού, τον ΕΟΤ και την Περιφέρεια Πελοποννήσου, με αντικείμενο την ανάδειξη της δυναμικής και των ευκαιριών ανάπτυξης που δημιουργεί ο οινοτουρισμός, σε συνδυασμό με άλλες μορφές τουριστικής δραστηριότητας (γαστρονομικός, ποδηλατικός, πεζοπορικός, θρησκευτικός, πολιτιστικός, αγροτουρισμός, άυλη πολιτιστική κληρονομιά), για την ελληνική περιφέρεια και ειδικά για μία περιοχή, πλούσια σε ιστορία αλλά και φημισμένες ετικέτες κρασιού, όπως η Νεμέα.

.
.
.

Επίσης, στο 3ο Συνέδριο, το πρώτο του 2022, καθώς το 1ο Συνέδριο πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2021 στη Σαντορίνη και το 2ο το περασμένο φθινόπωρο στη Δυτική Μακεδονία, ανακοινώθηκε η ψηφιακή πύλη, το portal οινοτουρισμού, που θα λειτουργήσει σε λίγες ημέρες, μέσω του οποίου θα απονέμονται ένα βραβείο για το καλύτερο οινοποιείο με επισκέψιμο σήμα και ένα ακόμα βραβείο για εκείνο το οινοποιείο με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα.

Πάντως, μπορεί το σλόγκαν του 3ου Συνεδρίου Οινοτουρισμού να ήταν «Πελοπόννησος: ένα ταξίδι στον οίνο και στον χρόνο», ωστόσο η παθογένεια του συστήματος που θέλει διαιρεμένη την Πελοπόννησο, σε Περιφέρεια Πελοποννήσου και Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος (νομοί Αχαϊας και Ηλείας), δεν επέτρεψε στο Συνέδριο να υπάρχει αντιπροσωπευτικό δείγμα από όλες τις περιοχές της γεωγραφικής ενότητας Πελοποννήσου.

Η Περιφέρεια Πελοποννήσου, που ανέλαβε την συνδιοργάνωση του Συνεδρίου του Υπουργείου Τουρισμού, το οποίο καταβάλλει τεράστια προσπάθεια για την ανάδειξη του Οινοτουρισμού, προέβαλε την δική της διοικητική ενότητα, όπως ήταν λογικό, στα στενά πλαίσια του όρου, ωστόσο όταν μιλάμε για Πελοπόννησο, κάποια στιγμή θα πρέπει να την ορίζουμε συνολικά. Το Υπουργείο Τουρισμού και ο ΕΟΤ θα έπρεπε να προσέξει αυτή την ιδιαιτερότητα, και θα ήταν πολύ καλύτερα τα αποτελέσματα του Συνεδρίου, αν υπήρχε συνεργασία μεταξύ των δύο Περιφερειών, ώστε να αναδειχθούν όλα τα χαρακτηριστικά των ποικιλιών οίνου ολόκληρης της Πελοποννήσου και η θαυμαστή δράση των οινοπαραγωγών και οινοποιών, για την προβολή του τοπικού οίνου, διεθνώς.

Η οικοδέσποινα και του 3ου Συνεδρίου Οινοτουρισμού, Σοφία Ζαχαράκη, υφυπουργός Τουρισμού, αρμόδια για τις θεματικές μορφές τουρισμού και την τουριστική εκπαίδευση, της οποίας η συμβολή στην ανάδειξη (και) του οινοτουρισμού είναι πολύ μεγάλη, επισήμανε ότι χρειάζεται «να χτίσουμε την προσδοκία για να πάμε στον προορισμό», τονίζοντας ότι «θέλουμε όλα τα τοπόσημα για να βιώσουμε την εμπειρία, από τον πολιτισμό και τα αρχαία έως το κρασί.»

.
.
.

Η υφυπουργός Τουρισμού, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «στο Υπουργείο έχουμε τα μέσα να ενισχύσουμε την προβολή του οίνου στο εξωτερικό. Ξεκινήσαμε δημιουργώντας με αγάπη και μεράκι μια διαρκή δράση για την ανάδειξη του οινοτουρισμού. Θέλουμε να συνεχίσουμε το ταξίδι στον οίνο και στον χρόνο, εδώ στην αμπελόεσσα, όπως είπε και ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας.»

Παράλληλα, η Σοφία Ζαχαράκη ανέφερε τους τέσσερις στόχους: ποιοτική αναβάθμιση του ταξιδιού με αύξηση της μέσης κατά κεφαλήν δαπάνης (+25% σε σχέση με το 2019), επέκταση της τουριστικής περιόδου, διάχυση σε όλη την κοινωνία και βιώσιμη ανάπτυξη σε αρμονία με το περιβάλλον.

«Με συνέργειες, η οποία είναι λέξη κλειδί, δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και με επίκεντρο τον άνθρωπο και την εκπαίδευση, δημιουργούμε καλύτερο περιβάλλον για τον τουρισμό, θέτοντας σε εφαρμογή πρόγραμμα 46 εκατ. ευρώ, για εξ αποστάσεως απόκτηση δεξιοτήτων, εντός τριών μηνών.»

Επίσης, η Σοφία Ζαχαράκη ανέφερε ότι 390 χιλιάδες άτομα ασχολούνται με τον οίνο στην Ελλάδα, έκανε ιδιαίτερη μνεία στους νέους καθώς θα τους δοθούν περισσότερες ευκαιρίες, τονίζοντας ότι μετά την Πελοπόννησο, θα γίνει Συνέδριο Οινοτουρισμού στην Αττική και έπειτα στην Κρήτη, επισημαίνοντας ότι κάθε προορισμός μπορεί να δημιουργήσει ένα συνολικό προϊόν και μέσω των Οργανισμών Διαχείρισης Προορισμού, που έπειτα από νόμο μπορούν να δημιουργηθούν.

.
.
.

Καταλήγοντας, η υπουργός Τουρισμού, ανέφερε ότι σειρά να αποκτήσουν ειδικά σήματα, έχουν τα Ζυθοποιεία, τα Ελαιοτριβεία, και τα Τυροκομεία.

Ο Γιώργος Στύλιος, υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, στην αναφορά του τόνισε ότι ο οινοτουρισμός, παγκοσμίως, αποφέρει 1,2 τρισ. δολάρια και για να βρεθεί ο αγροτουρισμός στον βαθμό που πρέπει, χρειάζεται να δημιουργηθεί ένα επενδυτικό οικοσύστημα με συνέργειες για την παραγωγή ολοκληρωμένων προϊόντων.

«Ως Υπουργείο θα συνεργαστούμε με συναρμόδια υπουργεία για: ψηφιοποίηση, εκπαίδευση, καινοτομία, και θα στηριχθούμε στη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική 2023-2027. Θα υπάρξουν πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης, με απορρόφηση έως το 2025 που θα πάνε σε δράσεις ενίσχυσης αγροτουρισμού. Υπάρχει ανοικτή προδημοσίευση 100 εκατ. ευρώ για τον αγροτουρισμό, ενώ μέσω ΚΑΠ, με το πρόγραμμα Leader από 1991 έχουν χρηματοδοτηθεί με 50 εκατ. ευρώ, 200 οινοποιεία. Στην τρέχουσα περίοδο θα γίνουν επιπλέον δράσεις σε 89 οινοποιεία, ύψους 22 εκατ. ευρώ, για προβολή, τους δρόμους κρασιού Πελοποννήσου, τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος κ.α.», ανέφερε ο Γιώργος Στύλιος.

Η Παναγιώτα Διονυσοπούλου, γενική διευθύντρια του Υπουργείου Τουρισμού, ανέφερε ότι όλη η Πελοπόννησος κατέχει το 32% του ελληνικού αμπελώνα με 190.434 στρέμματα, υπάρχουν 91% ελληνικές ποικιλίες, 180 οινοποιεία (43 με ΣΕΟ) και 32 διαδρομές. Από τα κρασιά, 11 είναι ΠΟΠ, 24 ΠΓΕ, 60% λευκά και 40% ερυθρά.

Η Αννα Καλογεροπούλου, αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού της Περιφέρειας Πελοποννήσου, παρουσίασε ένα μικρό teaser της καμπάνιας προβολής της Περιφέρειας για το 2022, Peloponnese beyond the time, επισημαίνοντας ότι σχεδιάζονται δράσεις που θα υλοποιηθούν εντός 18 μηνών για τα γαστρονομικά προϊόντα: νέα εικαστική ταυτότητα, γαστρονομικό φεστιβάλ, πιλοτική θεσμοθέτηση γαστρονομικών διαδρομών, και χαρακτηρισμός ως European Region of Gastronomy.

.
.
.

Στο 3ο Συνέδριο χαιρετισμό απηύθυνε ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας (μέσω βίντεο), η γενική γραμματέας Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Χριστιάνα Καλογήρου, ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ Δημήτρης Φραγκάκης, η διευθύντρια της Περιφερειακής Διεύθυνσης για την Ευρώπη του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού Alessandra Priante (μέσω βίντεο) και ο Παναγιώτης Νίκας, περιφερειάρχης Πελοποννήσου.

Παράλληλα, πραγματοποιήθηκε ξεχωριστή συζήτηση στρογγυλής τραπέζης, με την συμμετοχή επιχειρηματιών του πρωτογενούς τομέα αλλά και του τουριστικού κλάδου, που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, οι οποίοι σκιαγράφησαν την παραγωγική και τουριστική ταυτότητα της περιοχής. Στο επίκεντρό της βρέθηκε η νέα γενιά οινοποιών, το μέλλον της ελληνικής αμπελουργίας και οι προκλήσεις του.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν οι παρουσιάσεις τοπικών οίνων: του οινοποιού Γιώργου Σκούρα, στο οινοποιείο του, του Αρη Τσέλεπου, της νέας γενιάς οινοποιών, γιού του Γιάννη Τσέλεπου που έδωσε το δικό του στίγμα για τον οινοτουρισμό, καθώς και του Γιάννη Καρακάση, master of wine, που παρουσίασε με γλαφυρό τρόπο το terroir της περιοχής της Νεμέας, πατρίδας της φημισμένης ποικιλίας Αγιωργίτικου, γνωστού και ως «αίμα του Ηρακλή».

Επίσης, επίσκεψη πραγματοποιήθηκε και στο οινοποιείο Σεμέλη, ενώ οι προσκεκλημένοι παρακολούθησαν φύτεμα αμπελώνα.