Οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων έχουν «απογειωθεί» και θα παραμείνουν στα ύψη

Πέντε λόγοι που θα είναι απλησίαστα φέτος το καλοκαίρι.
JIM VONDRUSKA via Reuters

Την περίοδο της πανδημίας οι αεροπορικές εταιρείες κατέρρευσαν υπό το βάρος του παγκόσμιου lockdown. Κι ενώ η ανάκαμψη του τουρισμού και της βιομηχανίας ολόκληρης ήταν τόσο γρήγορη και εντυπωσιακή όσο και η κατάρρευση της, τα αεροπορικά εισιτήρια εξακολουθούν να είναι απλησίαστα.

Αναλυτές του CNBC κωδικοποιούν τους πέντε βασικούς λόγους για τις ακριβές τιμές των ναύλων.

Έλλειψη αεροπλάνων

Στα τρία χρόνια της πανδημίας, οι αεροπορικές εταιρείες παρόπλισαν μεγάλο μέρος του στόλου τους λόγω των λίγων ή και καθόλου πτήσεων. Πολλά από τα αεροπλάνα παρέμειναν για μήνες σε τεράστια παρκινγκ αεροπλάνων σε απομακρυσμένα σημεία του πλανήτη και τώρα απαιτούνται πολλά εκατομμύρια δολάρια για να τα μεταφέρουν και να τα κάνουν λειτουργικά .

Επιπλέον, οι καταναλωτές μετά την πανδημία θέλουν τόσο πολύ να ταξιδέψουν και να κάνουν διακοπές που είναι διατεθειμένοι ακόμη και να χρυσοπληρώσουν τα εισιτήρια.

LINDSEY WASSON via Reuters

Έρευνα της Booking.com σε περισσότερους από 25.000 ενήλικες που σχεδιάζουν να ταξιδέψουν τους επόμενους 12-24 μήνες διαπίστωσε ότι πολλοί ήθελαν να είναι λιγότερο ακριβά για να μπορούν να ταξιδέψουν περισσότερο.

«Ακόμα κι αν ορισμένα ταξίδια μπορεί να είναι λίγο πιο ακριβά από ό,τι ήταν πριν από την πανδημία, πολλοί άνθρωποι εξακολουθούν να θεωρούν ότι οι δαπάνες για τα ταξίδια, αξίζουν », δήλωσε ο Marcos Guerrero, ανώτερος διευθυντής πτήσεων στην διαδικτυακή ταξιδιωτική εταιρεία.

Τα κακά νέα για τους καταναλωτές είναι ότι οι τιμές των εισιτηρίων είναι πιθανό να παραμείνουν υψηλές για αρκετά χρόνια, τουλάχιστον σύμφωνα με τον Michael O’Leary, διευθύνοντα σύμβουλο της Ryanair Holdings Plc, της μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρείας της Ευρώπης όσον αφορά τη μεταφορά επιβατών.

Έλλειψη προσωπικού

Οι αεροπορικές εταιρείες υπέστησαν απώλειες σχεδόν 200 δισεκατομμυρίων δολαρίων λόγω του COVID καταγράφοντας απώλειες δεκάδων εκατομμυρίων θέσεων εργασίας.

Τον τελευταίο χρόνο, παρότι προσπάθησαν να καλύψει τα τεράστια κενά σε εκπαιδευμένους εργαζόμενους πολλοί ήταν εκείνοι που αποφάσισαν να κάνουν στροφή στην καριέρα τους και να στραφούν σε πιο σταθερές δουλειές.

Οι ελλείψεις εκπαιδευμένου προσωπικού έχουν επιδεινώσει τις καθυστερήσεις στα αεροδρόμια, αναγκάζοντας τις αεροπορικές εταιρείες να δώσουν αυξήσεις μισθών και περισσότερα προνόμια για να προσελκύσουν και να διατηρήσουν το προσωπικό τους.

Αυτό, μετακυλήθηκε στους ναύλους των εισιτηρίων καθώς οι αερομεταφορείς δεν ήταν διατεθειμένοι να επωμισθούν το πρόσθετο κόστος.

izusek via Getty Images

Υψηλές τιμές πετρελαίου

Αν και οι τιμές των καυσίμων μειώθηκαν σημαντικά το περασμένο έτος, το πετρέλαιο εξακολουθεί να είναι πάνω από το 50% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2019, δημιουργώντας πρόβλημα για τις αεροπορικές εταιρείες καθώς τα καύσιμα είναι το μεγαλύτερο κόστος τους. Πολλές αεροπορικές εταιρείες, ιδιαίτερα οι λεγόμενες χαμηλού κόστους», είναι ευάλωτες απέναντι στις συνεχείς αυξομειώσεις των τιμών των καυσίμων.

Παρότι, οι αεροπορικές πτήσεις ευθύνονται για σχεδόν το 2% των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα, δεν έχουν αγγίξει τους στόχους και τις δεσμεύσεις τους για την μετάβαση σε βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα, ένα κόστος πέντε φορές πάνω από αυτό των παραδοσιακών καυσίμων τους.

Κι ενώ η βιομηχανία θα πρέπει να πληρώσει 2 τρισεκατομμύρια δολάρια για να απαλλαγεί από τις εκπομπές άνθρακα έως το 2050, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών, οι αεροπορικές εταιρείες θα προτιμήσουν να αυξήσουν τις τιμές των εισιτηρίων για να ανταπεξέλθουν στο επιπλέον κόστος, γεγονός που θα κάνει τις πτήσεις ακόμη πιο δαπανηρές.

Εν τω μεταξύ, ορισμένες από τις πιο πρόσφατες τεχνολογίες που συζητούνται - υδρογονοκίνητα και ηλεκτρικά αεροσκάφη - παραμένουν ως επί το πλείστον σε ερευνητικά στάδια και αναμένεται να είναι ακριβές εάν υλοποιηθούν.

Έλλειψη αεροσκαφών

Περίπου 16.000 αεροσκάφη, τα δύο τρίτα του παγκόσμιου εμπορικού στόλου - καθηλώθηκαν στο απόγειο της πανδημίας. Για να μπορέσουν να πετάξουν ξανά θα πρέπει να περάσουν από εξονυχιστικούς ελέγχους για να διασφαλιστεί ότι είναι ασφαλή. Πολλά διατηρήθηκαν σε ερήμους στις ΗΠΑ και την Αυστραλία, όπου είναι λιγότερο επιρρεπή στη φθορά, αλλά εξακολουθούν να έχουν μεγάλες φθορές στην καμπίνα και τους κινητήρες.

Επιπλέον, οι κατασκευαστές αεροσκαφών, αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στις παραγγελίες για νέα αεροσκάφη καθώς αντιμετωπίζουν κι αυτοί σοβαρές ελλείψεις προσωπικού.

Οι κυρώσεις που συνδέονται με τη Ρωσία έχουν επίσης δυσκολέψει την Airbus SE, την Boeing Co. και τους προμηθευτές τους να εξασφαλίσουν πρώτες ύλες όπως το τιτάνιο, αυξάνοντας τις τιμές των ανταλλακτικών.

Η απόκτηση νέων κινητήρων είναι άλλος ένας πονοκέφαλος. Οι εταιρείες όπως η Spirit Airlines Inc και η IndiGo της Ινδίας αναγκάστηκαν να θέσουν σε αδράνεια ακόμη και νέα αεροσκάφη τους καθώς τα ανταλλακτικά έχουν έλλειψη και οι κατασκευαστές αγωνίζονται να κατασκευάσουν νέους κινητήρες. Ορισμένες τεχνολογίες νέας γενιάς χρειάζονται επίσης πιο συχνή συντήρηση, καθώς εξαρτήματα όπως εξωτερικά κράματα μετάλλων, επιστρώσεις και σύνθετα υλικά φθείρονται πιο γρήγορα.

«Μεσοπρόθεσμα, η αδυναμία της Airbus και της Boeing να επιτύχουν οποιαδήποτε σημαντική αύξηση της παραγωγής σημαίνει ότι η ζήτηση αεροπορικών θέσεων θα είναι πολύ μεγαλύτερη από την προσφορά τα επόμενα δύο, τρία ακόμη και πέντε χρόνια» δήλωσε ο O’Leary της Ryanair στο Bloomberg.

Αυτό θα οδηγήσει σε διψήφια αύξηση των ναύλων αυτό το καλοκαίρι, μετά το άλμα του 15% πέρυσι.

Η αργή επιστροφή της Κίνας

Η Κίνα, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο και πηγή σχεδόν 280 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετήσιων τουριστικών δαπανών πριν από την πανδημία, εξακολουθεί να επιστρέφει σταδιακά.

tianyu wu via Getty Images

Έρευνα που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη έδειξε ότι περισσότερο από το 30% των Κινέζων ταξιδιωτών έχουν αποκλείσει το ενδεχόμενο να ταξιδέψουν στο εξωτερικό το 2023.

Η Association of Asia Pacific Airlines δήλωσε ότι θα χρειαστεί τουλάχιστον ένας χρόνος για να επιστρέψει η Κίνα στα προ της πανδημίας επίπεδα διεθνών αεροπορικών ταξιδιών. Η εγχώρια κυκλοφορία επιστρέφει στο αντίστοιχο του 2019, αλλά η επιστροφή των κινέζων στα διεθνή ταξίδια θα καθυστερήσει.

Το αργό άνοιγμα στην Κίνα κάνει τις αεροπορικές εταιρείες να ανησυχούν για την επαναφορά όλων των αεροσκαφών και της χωρητικότητας τους, με αποτέλεσμα λιγότερες θέσεις σε διεθνή δρομολόγια, συμπίεση της ζήτησης και αύξηση των αεροπορικών ναύλων.

«Οι αεροπορικές εταιρείες δεν έχουν ακόμη ανακάμψει πλήρως από την πανδημία», δήλωσε ο Κλιντ Χέντερσον, διευθύνων συντάκτης του ιστότοπου The Points Guy που ταξιδεύει συχνά. «Οι πτήσεις προς την Κίνα είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα. Είναι πολύ λίγα αυτή τη στιγμή και αυτά που υπάρχουν έχουν αστρονομικά υψηλές τιμές».

Το πρόβλημα με τα μίλια για δωρεάν πτήσεις

Οι καταναλωτές συγκέντρωσαν εκατομμύρια μίλια για δωρεάν ταξίδια και πόντους από τις πιστωτικές τους κάρτες στη διάρκεια της πανδημίας, που δεν μπορούν να εξαργυρώσουν λόγω έλλειψης διαθεσιμότητας θέσεων στις πτήσεις. Οι αεροπορικές εταιρείες συνήθως αφιερώνουν μόνο μερικές θέσεις για αυτές τις περιπτώσεις γεγονός που έχει γίνει πλέον αδύνατο να βρει κάποιος τέτοια εισιτήρια.

Πληροφορίες από CNBC, Bloomberg

Δημοφιλή