Εξοργιστικά είναι τα στοιχεία που έφερε στο φως της δημοσιότητας ο υπουργός Εθνικής Αμυνας, Νίκος Δένδιας, από το βήμα της Βουλής, απαντώντας στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης περί υποστελέχωσης στον στρατό.

158 κτηνίατροι για 549 σκυλιά, 6 άλογα και 10 γεράκια

«Πρόβλημα προσωπικού, υποστελέχωση: Όχι, δεν υπάρχει εδώ υποστελέχωση. Μάλιστα σε πολλές κατηγορίες υπάρχει μεγάλη υπερστελέχωση. Έχουμε σε όλο το σύστημα 80% στους γιατρούς, στα νοσοκομεία έχουμε 84%, στους νοσηλευτές έχουμε 94%, στις θέσεις οιασδήποτε ειδικότητας που είναι υπαξιωματικοί έχουμε 95%. Και εδώ τώρα ακούστε το ενδιαφέρον, ξέρετε πού έχουμε 183%; 183% στον δημόσιο τομέα; Στους κτηνιάτρους.

Ζήτησα στοιχεία, γιατί όταν το είδα εξεπλάγην, οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις διαθέτουν 549 σκυλιά, 6 άλογα και 10 γεράκια. Προς εξυπηρέτησή τους έχουμε 158 κτηνιάτρους, 183% πάνω από την προβλεπόμενη οργανική σύνθεση.

Έχουμε 174% ψυχολόγους. Έχουμε 122% πλήρωση θέσεων στους φαρμακοποιούς. Ρωτούσατε πριν πώς θα μπορέσουμε να υπηρετήσουμε τα φαρμακεία νυκτός. Προσέξτε, έχουμε πληρότητα θέσεων 122%, για να έχετε και αριθμό είναι 180 φαρμακοποιοί για 11 φαρμακεία. Και σοβαρά, δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε αυτά τα φαρμακεία και το βράδυ; Δεν μπορούμε; Και βεβαίως μπορούμε. Έχουμε 115% στους οδοντιάτρους. Τα καταθέτω στα πρακτικά. Στη διάθεσή σας. Και προσέξτε, αυτό το προσωπικό, κοιτάξτε τις πληρότητες ασθενών τις οποίες σας είπα και προηγουμένως. 55% στο 401. Στο 404 38% πληρότητα. Στο Ναυτικό Νοσοκομείο που είναι πρωταθλητής 62%.

Στους κτηνιάτρους, αν λάβετε υπόψη σας ότι έχουμε 6 άλογα πρέπει να είναι 20-30 κτηνίατροι ανά άλογο. Ελέχθη περίπου εδώ με ένα αρνητικό πρόσημο η προσπάθεια των στελεχών του υγειονομικού των Ενόπλων Δυνάμεων να συμπαρασταθούν στο ΕΣΥ στα υπόλοιπα προβλήματά του. Δηλαδή στην πραγματικότητα στην ελληνική κοινωνία. 

Αυτή είναι η προσφορά του υγειονομικού των Ενόπλων Δυνάμεων στην ελληνική κοινωνία αποτυπωμένη σε χάρτη. Θεωρείτε ότι μπορεί να αντέξει η ελληνική κοινωνία αν αύριο το πολύ όλα αυτά αποσυρθούν; 294 πληρώματα ΕΚΑΒ, 64 οπλίτες γιατροί, 31 στρατιωτικοί γιατροί. Με αυτή τη στελέχωση και πάλι υπάρχουν καθυστερήσεις όσον αφορά τα ραντεβού. Εβδομάδων καθυστερήσεις. Γιατί; Για έναν απλό και βασικό λόγο κυρίες και κύριοι και για αυτό το λόγο υπάρχει αυτό το νομοθέτημα μπροστά σας. Διότι πάσχει το σύστημα. Όχι ως προς την ποιότητα της ιατρικής υπηρεσίας καθεαυτής. Έχουμε εξαιρετικούς γιατρούς. Αλλά πώς λειτουργεί», είπε στη Βουλή ο ΥΕΘΑ.

«Το ξέρετε ότι 82 γιατροί υπηρετούν παραδείγματος χάριν σε επιτελεία; Μπορείτε να μου πείτε γιατί χρειαζόμαστε 82 γιατρούς για διοικητικές υπηρεσίες; Ο κος Παναγιωτόπουλος, το είπα και μπροστά του, το λέω και ενώ δεν παρίσταται, μου άφησε ένα φάκελο με τον οποίο μου διεκτραγωδούσε αυτό το οποίο έπρεπε να ασχοληθώ και ο οποίος το είπε ο ίδιος, δεν πρόλαβε να αντιμετωπίσει», τόνισε ο Νίκος Δένδιας.

Advertisement

Τα οικονομικά των στρατιωτικών νοσοκομείων

«Έχετε εκφράσει και αντίληψη ότι το πρόβλημα είναι ότι δεν πληρώνονται τα οφειλόμενα από τον ΕΟΠΥΥ και για αυτό υπάρχει το οικονομικό πρόβλημα. Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει το παραμικρό οικονομικό σύστημα. Προϋπολογισμός του 401 το 2024. Θα σας τα καταθέσω. Πρόβλεψη εξόδων για τον χρόνο 34 εκατομμύρια ευρώ. Τον προηγούμενο χρόνο είχαν έξοδα 51 εκατομμύρια και τον επόμενο χρόνο προβλέπουν ότι θα έχουν έξοδα 34 εκατομμύρια. Μετά τα έξοδα τους είναι 53 εκατομμύρια.

Και στα έσοδα από τον ΕΟΠΥΥ, κάνουν υπερεκτίμηση για να βγαίνει ο λογαριασμός. 57%, 40,4 εκατομμύρια με μέσο όρο των προηγουμένων ετών 23 εκατομμύρια. Και βέβαια παίρνουν 17,4 εκατομμύρια. Δεν υπάρχει κανένα λογιστικό σύστημα σοβαρό που να τους υποστηρίζει. Έχω ζητήσει δωρεά και έχει γίνει από το Ίδρυμα Νιάρχου, για να δημιουργηθεί ένα ενιαίο σύστημα, να ξέρουμε τι γίνεται.

Και τι γίνεται με τις δαπάνες του ΕΟΠΥΥ; Εδώ είναι το πιο «ωραίο. Ο ΕΟΠΥΥ έδωσε το διάστημα 2020-2023 80,1 εκατομμύρια. Από αυτά όμως στα στρατιωτικά νοσοκομεία έμειναν τα 51,7, τα 28,4 πήγαν για εισφορές σε ταμεία. Αυτά είναι που πλήρωσε ο ΕΟΠΥΥ, αυτά πήραν τα στρατιωτικά νοσοκομεία, αυτά πήγαν στα ασφαλιστικά ταμεία, από πού κι ως πού; Θα μου πείτε, έψαξα να βρω από πού κι ως πού; Και θα σας το πω αμέσως για τα πρακτικά αν θέλετε. Νόμος 913/2001, υπογραφή Άκης Τσοχατζόπουλος, κρυμμένο στην τελευταία σελίδα: «Προσόδους, λόγος παροχής υπηρεσιών και πάσης φύσεως διευκολύνσεων, εξυπηρετήσεων, της Πολεμικής Αεροπορίας σε τρίτους. Αυτό είναι η διατύπωση με την οποία άρχισαν να περνάνε χρήματα από τον ΕΟΠΥΥ τότε στο ταμείο της Αεροπορίας και μετά γενικεύθηκε, χωρίς να υπάρχει καν νομική εξουσιοδότηση και στα υπόλοιπα ταμεία».

Advertisement

 

7 παιδίατροι χωρίς παιδιατρική κλινική

Ο ΥΕΘΑ συνέχισε: «Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα στρατιωτικά νοσοκομεία δεν είναι αυτό το οποίο αναλύθηκε, δεν είναι η έλλειψη προσωπικού και η έλλειψη χρημάτων, είναι η πλήρης έλλειψη σοβαρού συστήματος διοίκησης, το οποίο να μπορεί να επιτρέψει οι ιατρικές υπηρεσίες να έχουν την ανάλογη στήριξη.

Advertisement

Αυτό είναι το πρόβλημα, επί λανθασμένης βάσεως έγιναν οι τοποθετήσεις και αυτό επιχειρούμε να θεραπεύσουμε με αυτό το νομοθέτημα, με λάθος υπόθεση εργασίας ξεκινήσατε. Λύνουμε μια σειρά από θέματα: Ανορθολογική κατανομή προσωπικού. Εχουμε το προσωπικό ήδη, όμως το ξέρετε ότι έχουμε 7 παιδιάτρους; 7 παιδιάτρους στο ΝΝΑ στο Ναυτικό Νοσοκομείο Αθηνών; Θα μου πείτε ‘τι κακό είναι να έχεις εφτά παιδιάτρους;’. Θα σας απαντήσω. Δεν έχουμε καν παιδιατρική κλινική. Και αυτούς τους παιδιάτρους δεν έχει δυνατότητα ο Υπουργός, ο όποιος Υπουργός, να τους μετακινήσει από το ΝΝΑ στο 401. Δεν μπορεί με την υπάρχουσα νομοθεσία.

Βγάζει καμιά λογική όλο αυτό το σύστημα; Πείτε μου να καταλάβω. Και όμως εδώ άκουσα προηγουμένως, δεν μπορείτε να πάρετε τους γιατρούς από το φυσικό τους χώρο, λες και αν μετακινήσεις έναν γιατρό από το 251 στο 401 δημιουργείται ζημιά στον γιατρό. Η απόσταση είναι 500 μέτρα».

Τι αλλάζει με το νομοσχέδιο στον τομέα της Υγείας των Ενόπλων Δυνάμεων 

Σύμφωνα με πηγές του ΥΠΕΘΑ, οι προτεραιότητες είναι έξι: 

Advertisement
  1. Αναβάθμιση και διεύρυνση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας προς το στρατιωτικό και πολιτικό προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων.
  2. Αλλαγή του μοντέλου λειτουργίας των στρατιωτικών νοσοκομείων. Δίνεται έμφαση στον εξορθολογισμό στην οικονομική διαχείριση και τη διοικητική λειτουργία τους, με στόχο την αύξηση της πληρότητας και των εσόδων τους, ώστε να επιτευχθεί εξοικονόμηση οικονομικών πόρων, που θα αξιοποιηθούν στη συνέχεια για την ικανοποίηση των αναγκών του προσωπικού των Ε.Δ..
  3. Έμπρακτη αναγνώριση της προσφοράς των Στρατιωτικών Ιατρών, του Νοσηλευτικού και του Παραϊατρικού Προσωπικού μέσα από ένα νέο πλαίσιο, που ενισχύει την επαγγελματική και την επιστημονική τους εξέλιξη, την εκπαίδευση και την οικονομική τους αποζημίωση.
  4. Ενίσχυση της διακλαδικότητας, για την αντιμετώπιση του προβλήματος της ανορθολογικής κατανομής του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού.
  5. Δημιουργία και λειτουργία νέων πρότυπων υγειονομικών και προνοιακών δομών, με έμφαση στις ευάλωτες ομάδες.
  6. Συνεχή στήριξη της λειτουργίας του Εθνικού Συστήματος Υγείας, μέσα από τη στελέχωση με στρατιωτικό ιατρικό προσωπικό δεκάδων δομών υγείας του ΕΣΥ, κυρίως σε ακριτικές και παραμεθόριες περιοχές, με τη συμμετοχή των στρατιωτικών νοσοκομείων στο σύστημα εφημεριών, αλλά και με τη διάθεση μέσων των Ε.Δ. για επείγουσες αεροδιακομιδές από όλη τη χώρα.

 Ποιες είναι οι βασικές αλλαγές που προωθεί το Νομοσχέδιο

Advertisement

Α. Για τη βελτίωση της λειτουργίας των Στρατιωτικών Νοσοκομείων

  • Τίθενται ξεκάθαροι και διαφανείς κανόνες στη λειτουργία των στρατιωτικών νοσοκομείων και διασφαλίζεται μακροπρόθεσμα οικονομική τους αυτοτέλεια, με πρόβλεψη συγκεκριμένων κατηγοριών εσόδων, κατάρτιση λογιστικού σχεδίου με υποχρέωση τήρησης διπλογραφικού συστήματος, καθιέρωση υποβολής χρηματοοικονομικών καταστάσεων (προϋπολογισμός, απολογισμός κ.ά.), θέσπιση ετήσιου ελέγχου από την Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και καθιέρωση διακλαδικών προμηθειών υγειονομικού υλικού.
  • Θεσπίζεται η δυνατότητα επέκτασης της λειτουργίας των Στρατιωτικών Νοσοκομείων πέραν του τακτικού ωραρίου, με αποζημίωση του προσωπικού.
  • Εισάγεται η εφαρμογή του συστήματος κοστολόγησης νοσοκομειακών υπηρεσιών, με εξορθολογισμό της οικονομικής διαχείρισης και επιτάχυνση των διαδικασιών αποπληρωμής.
  • Επιταχύνονται και απλουστεύονται οι διαδικασίες για την εξόφληση των δαπανών, τη συνταγογράφηση και την παροχή φαρμάκων.
  • Καθιερώνεται η διανυκτέρευση των Στρατιωτικών Φαρμακείων και η κατ’ οίκον διανομή φαρμάκων υψηλού κόστους για τα εν ενεργεία στελέχη και τις οικογένειές τους. 
  • Καθιερώνονται στο πλαίσιο διαρκούς αξιολόγησης των Στρατιωτικών Νοσοκομείων η υιοθέτηση δεικτών ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών τους, κατά τα διεθνή πρότυπα .

Με τον τρόπο αυτό εκσυγχρονίζεται και προσαρμόζεται η λειτουργία των Στρατιωτικών Νοσοκομείων στις τρέχουσες και στις μελλοντικές ανάγκες, διασφαλίζεται η βιωσιμότητά τους και επιτυγχάνονται μεγάλες οικονομίες κλίμακος.

Β. Για τη βελτίωση και διεύρυνση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας στο προσωπικό των Ε.Δ..

Advertisement
  • Εισάγεται η δυνατότητα ελεύθερης επιλογής ιατρού από τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων. 
  • Διευρύνεται το δικαίωμα των στρατιωτικών για διενέργεια παρακλινικών εξετάσεων και συνταγογράφηση φαρμάκων σε Δημόσια νοσοκομεία, Νοσηλευτικά ιδρύματα ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, Ιδιωτικές κλινικές και ιατρεία.
  • Δίνεται η δυνατότητα νοσηλείας και χειρουργικών επεμβάσεων στελεχών των ΕΔ σε στρατιωτικό νοσοκομείο άλλου Κλάδου από αυτόν στον οποίο ανήκουν.
  • Θεσπίζεται η παροχή πρόσβασης στη Μονάδα Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής του Ναυτικού Νοσοκομείου Αθηνών όχι μόνο στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά σε όλους τους Έλληνες πολίτες.
  • Απλουστεύεται η διαδικασία ελέγχου και έγκρισης υγειονομικών δαπανών των στελεχών και των μελών των οικογενειών τους, με αποτέλεσμα την άμεση αποζημίωσή τους.
  • Προβλέπεται η κατ’ οίκον διανομή φαρμάκων υψηλού κόστους σε στελέχη με αδυναμία αυτοεξυπηρέτησης.
  • Παρέχεται η δυνατότητα χορήγησης δελτίων ταυτότητας Έλληνα πολίτη στο προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων, εκτός των υπηρεσιακών τους δελτίων. Ικανοποιείται ένα πάγιο αίτημα δεκαετιών των ένστολων.
  • Προβλέπεται η χορήγηση απαλλαγής από την εργασία μετά από την εκτέλεση εικοσιτετράωρης υπηρεσίας διανυκτέρευσης, για την εξομάλυνση της οικογενειακής ζωής των στρατιωτικών και την ουσιαστική επάνοδο στην υπηρεσιακή αποστολή τους.
  • Δίνεται η δυνατότητα εξ αποστάσεως αξιολόγησης από τις στρατιωτικές υγειονομικές επιτροπές, χωρίς την υποχρεωτική αυτοπρόσωπη παρουσία, για την ταχύτερη εξυπηρέτηση των ληπτών υγείας.
  • Προβλέπεται η κάλυψη οδοιπορικών εξόδων των στελεχών που έχει προγραμματιστεί να υποβληθούν σε χειρουργικές επεμβάσεις σε στρατιωτικό νοσοκομείο άλλης φρουράς, από αυτή στην οποία υπηρετούν.
  • Προωθούνται αλλαγές στη στρατολογική παρακολούθηση των ΑμεΑ. Διευκολύνεται η χορήγηση των στρατολογικών ευεργετημάτων, δηλαδή της απαλλαγής και της μειωμένης θητείας, σε ΑμεΑ καθώς και στους συγγενείς τους.
  • Αντικαθίσταται ο αναχρονιστικός θεσμός «της αδυναμίας για κάθε εργασία» ως προϋπόθεση χορήγησης των στρατολογικών ευεργετημάτων με την αναπηρία σε ποσοστό τουλάχιστον 67%, όπως πιστοποιείται από τα ΚΕΠΑ.
  • Γίνονται πλέον αποδεκτές οι γνωματεύσεις των ΚΕΠΑ και δεν παραπέμπονται εκ νέου τα ΑμεΑ σε στρατιωτικές υγειονομικές επιτροπές. 

Γ. Για το Ιατρικό, Νοσηλευτικό και Παραϊατρικό Προσωπικό

  • Αναγνωρίζεται έμπρακτα η προσφορά των Στρατιωτικών Ιατρών, του Νοσηλευτικού και του Παραϊατρικού Προσωπικού, μέσα από ένα πλαίσιο που ενισχύει την επαγγελματική και την επιστημονική τους εξέλιξη, την εκπαίδευση και την οικονομική τους αποζημίωση.
  • Διασφαλίζεται η οικονομική αποζημίωση για την εργασία πέραν του τακτικού ωραρίου.
  • Παρέχεται η δυνατότητα συμμετοχής τους σε ερευνητικά προγράμματα και ενισχύεται η επιστημονική τους δραστηριότητα.
  •  Αντιμετωπίζονται ζητήματα που αφορούν την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών που έχουν προκύψει λόγω της έλλειψης μελών διδακτικού ερευνητικού προσωπικού των Ανωτάτων Στρατιωτικών Ιδρυμάτων και την αξιοποίηση των ακαδημαϊκών και πρακτικών γνώσεων των Αξιωματικών μέσω της καθιέρωσης του θεσμού των μελών στρατιωτικού ερευνητικού προσωπικού.
  • Καταπολεμούνται παθογένειες όπως η απόκτηση ειδικότητας Στρατιωτικού Ψυχολόγου σε ποσοστό 174% των θέσεων και η απόκτηση ειδικότητας Στρατιωτικού Κτηνιάτρου σε ποσοστό 183% των θέσεων.    
  • Προωθείται η ουσιαστική αύξηση της στελέχωσης των στρατιωτικών νοσοκομείων με ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, το οποίο μέχρι πρότινος ήταν απορροφημένο στη διοικητική απασχόληση και όχι με τη θεραπεία ασθενών.
  • Παρέχεται η δυνατότητα άσκησης ιδιωτικού επαγγέλματος, υπό προϋποθέσεις,  στους Υγειονομικούς Αξιωματικούς.
  • Καθιερώνεται ο θεσμός της άγονης ιατρικής ειδικότητας και μειώνεται ο χρόνος αναμονής για την έναρξη της ιατρικής ειδικότητας, με εξορθολογισμό των διαδικασιών, ώστε να πάψει σύντομα να υφίσταται έλλειψη σε κρίσιμες ειδικότητες και πλεονάζων ιατρικό προσωπικό σε άλλες.
  • Συστήνεται ειδικότητα Επαγγελματία Οπλίτη Διασώστη.
  • Θεσμοθετείται η λειτουργία Σχολείου Εκπαίδευσης Επαγγελματιών Οπλιτών Υγειονομικού.
  • Προωθείται ο εξορθολογισμός στη στελέχωση Βρεφονηπιακών Σταθμών από αξιωματικούς που κατά προτεραιότητα είναι κάτοχοι πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο γνωστικό αντικείμενο επιστημών αγωγής στην προσχολική ή πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Δ. Για τις Νέες δομές και υπηρεσίες που δημιουργούνται

  • Δημιουργούνται νέες πρότυπες υγειονομικές δομές, όπως το Διακλαδικό Κέντρο Εκπαίδευσης Πολεμικού Τραύματος, το οποίο θα είναι εναρμονισμένο με τα πρότυπα του ΝΑΤΟ για την παροχή πιστοποιημένων πρώτων βοηθειών στο πεδίο της μάχης.
  • Βελτιώνεται η ποιότητα των παρεχόμενων υγειονομικών υπηρεσιών στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων με έμφαση σε ευάλωτες ομάδες.
  • Προβλέπεται μεταξύ άλλων η λειτουργία οδοντιατρείου ΑμεΑ με την παρουσία αναισθησιολόγου.
  • Λειτουργία δομών Στέγης Υποστηριζόμενης Διαβίωσης για ενήλικα Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ). Πέρα από τα παιδιά ΑμεΑ των στελεχών των ΕΔ, δίνουμε πρόσβαση και στα παιδιά άλλων δικαιούχων, σε ποσοστό 30%
  • Λειτουργία Διακλαδικής Μονάδας Φροντίδας Ηλικιωμένων για τους απόστρατους στο ΝΙΜΙΤΣ, καθώς και Κέντρου Ειδικής Φροντίδας Παιδιών. 
  • Εισάγονται διευκολύνσεις για τις οικογένειες στελεχών που έχουν μέλη με δυσίατες ή ανίατες παθήσεις ή άτομα με αναπηρία. 
  • Ενισχύεται το πλαίσιο για την απαλλαγή ορισμένων κατηγοριών ατόμων με αναπηρία και συγγενών τους.

Ε. Για την Ενίσχυση της Διακλαδικότητας

  • Αντιμετωπίζεται το πρόβλημα ανορθολογικής κατανομής προσωπικού και της έλλειψης διακλαδικότητας με την πρόβλεψη για διακλαδική στελέχωση των στρατιωτικών νοσοκομείων (401 ΓΣΝΑ, 424 ΓΣΝΕ, 404 ΓΣΝ, ΝΝΑ, ΝΝΚ, 251 ΓΝΑ)
  • Δίνεται η δυνατότητα για αξιοποίηση πλεονάζοντος προσωπικού μιας ειδικότητας σε στρατιωτικό νοσοκομείο άλλου κλάδου, καθώς και μετάθεσης ιατρών της ΕΛΑΣ, του ΠΣ και του ΛΣ – ΕΛΛ. ΑΚΤ σε στρατιωτικά νοσοκομεία.
. ΥΠΕΘΑ