Threads & Twitter: Οι νέοι χώροι της πολιτικής

Ο Ζούκερμπεργκ και ο Μασκ γνωρίζουν ότι στην πολιτική αυτός που φιλοδοξεί να κερδίσει την εξουσία, θα αναγκαστεί να χρησιμοποιήσει τα κοινωνικά δίκτυα.
Open Image Modal
Kenneth Cheung via Getty Images

Της Σωτηρίας Πάνου

 

Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ αποφάσισε να μπει σε μια σοβαρή περιπέτεια, συνειδητοποιώντας ότι τα προϊόντα της εταιρείας του «Meta» ήταν αρκετά ξεπερασμένα και ότι ήρθε η ώρα για καινοτομία. Εδώ και καιρό με το ένα πόδι στον τάφο, βρίσκεται το «Facebook», ενώ το ηλικιωμένο «Instagram» προσπαθεί να ανταγωνίζεται το «Tik Τok», επομένως έπρεπε να εμφανιστεί ένα νέο μέλος στη μεγάλη οικογένεια του «Meta» και ο Ζούκερμπεργκ ήθελε να κάνει τη διαφορά χτυπώντας με το νέο μέλος τον Έλον Μασκ και το «Twitter». Θα δούμε αν η καινοτομία του Ζούκερμπεργκ «Threads» θα καταφέρει να συλλάβει το πρώην «μπλε πουλί» νυν «μαύρο Χ», αλλά ένα είναι σίγουρο: ολόκληρη η πολιτική ζωή και οι συζητήσεις μεταφέρονται στα κοινωνικά δίκτυα. 

Τηλεοράσεις, έντυπα μέσα, portals και τα συναφή, πάνε για κλείσιμο. Στην πραγματική ζωή, μετράς όλο και λιγότερο. Αν δεν είσαι στο «Twitter» ή στο «Threads», πρακτικά, δεν υπάρχεις στην πολιτική. Ας προσθέσουμε επίσης ότι υπάρχουν αρκετά άλλα κοινωνικά δίκτυα με μεγάλη επιρροή στις ΗΠΑ, τα οποία άνοιξαν κυρίως οι Ρεπουμπλικάνοι λόγω της απόλυτης λογοκρισίας που εισήγαγε το «Twitter», ενώ βρισκόταν υπό λίγο πολύ άμεσο έλεγχο των Δημοκρατικών, όπως τα GETTR, GAB και σίγουρα το «Truth social» του Τραμπ, με τη μεγαλύτερη επιρροή. Τα βασικά μηνύματα για κάθε εκλογές στις ΗΠΑ αποστέλλονται μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ενώ τα κύρια μέσα όπως το CNN, το Fox, το CBS απλώς χάνουν την πρωτοκαθεδρία τους. Μερικές φορές μια διεύθυνση βίντεο στο «Instagram», «TikTok» και «Twitter» είναι εκατό φορές πιο σημαντική και πιο προβλεπόμενη, από το να είσαι καλεσμένος σε μια τηλεοπτική εκπομπή, ενώ τα podcast στο «Spotify» και στο «YouTube» έχουν θάψει εντελώς τις τηλεοπτικές εκπομπές. 

Ο Ζούκερμπεργκ υπολόγισε καλά και συνειδητοποίησε ότι για την πρωτοκαθεδρία έπρεπε να έχει κάτι παρόμοιο με το «Twitter», πολύ περισσότερο επειδή ο Μασκ άρχισε να εισάγει κανόνες που δεν άρεσαν σε ορισμένους χρήστες, όπως το να δίνει ένα σημαντικό πλεονέκτημα σε επαληθευμένους λογαριασμούς. Γενικά, οι ακραίες πτέρυγες των φιλελεύθερων της πράσινης Αριστεράς δεν θέλουν να δεχτούν επαλήθευση λογαριασμού, γιατί πιστεύουν ότι σε έναν πολιτικό αγώνα η προσβολή του αντιπάλου, ακόμη και η σωματική επίθεση, είναι κάτι που δικαιολογείται. Πιστεύουν ότι στον αγώνα για επανάσταση όλα επιτρέπονται, ακόμα και η τρομοκρατία, γιατί όλες οι άλλες ιδέες, εκτός από τις δικές τους, είναι άδικες. Ως εκ τούτου, ο Ζούκερμπεργκ κατάλαβε ότι πρώτα θα έτρεχαν από τον Μασκ σε αυτόν, αν και σε πρώτη φάση αποφάσισε επίσης να δώσει προτεραιότητα σε επαληθευμένους λογαριασμούς από το «Instagram», το οποίο αρχικά μείωσε τις προσβολές, οι οποίες έχουν γίνει αναπόσπαστο μέρος του πολιτικού αγώνα στο κοινωνικά δίκτυα. 

Η επαλήθευση είναι στην πραγματικότητα το μέλλον όλων των δικτύων, γιατί εάν ο πολιτικός αγώνας ήδη μετακινείται από τα παραδοσιακά μέσα σε αυτά, τότε κατά κάποιο τρόπο απαιτείται να δούμε ποιος στέλνει πολιτικά μηνύματα. Ένας επαληθευμένος λογαριασμός έχει ένα πλεονέκτημα, γιατί είναι γνωστό ποιος βρίσκεται πίσω από αυτόν. Επομένως, εάν οι κατάρες, οι προσβολές και οι απειλές προέρχονται από αυτόν τον λογαριασμό, ο συντάκτης τους μπορεί εύκολα να βρεθεί, ακόμη και να ασκηθεί ποινική δίωξη ή να ασκηθεί μήνυση σε αστικά δικαστήρια. 

Ο αγώνας για τους χρήστες θα εξαρτηθεί σίγουρα από το περιεχόμενο και ο ανταγωνισμός μεταξύ Ζούκερμπεργκ και Μασκ θα είναι ως επί το πλείστον κάτι θετικό, γιατί για να κρατήσουν όσο το δυνατόν περισσότερους χρήστες, κάτι που κατά τα άλλα, εξαρτάται και από τη θέση τους στο χρηματιστήριο, θα πρέπει να παρέχουν το καλύτερο δυνατό προϊόν. Αυτός είναι πολύ σημαντικότερος λόγος για όλους όσοι βλέπουν σοβαρά τον εαυτό τους στη πολιτική, να δημιουργήσουν προφίλ στο «Twitter» και στο «Threads», το συντομότερο δυνατό και να τα επαληθεύσουν, γιατί οι εκλογές πλησιάζουν. Αντί να πληρώνουν τρελές τιμές για βίντεο, τηλεοπτικές εμφανίσεις και όλα όσα έχουμε συνηθίσει μέχρι τώρα, τα οποία φυσικά θα εξακολουθούν να είναι σημαντικά, αλλά όχι τόσο κρίσιμα, θα έχουν την απόλυτη ευκαιρία να πλασάρουν ό,τι θέλουν μέσω των «Threads» του Ζούκερμπεργκ και το «Twitter» του Μασκ. 

Όποιος δεν έχει ακόμη τη φιλοδοξία να φτάσει στην κορυφή και έχει οικονομική στενότητα και του οποίου η πολιτική ιδέα έχει ρεαλιστική πρόσβαση σε έναν ευρύτερο κύκλο ψηφοφόρων, σίγουρα θα λάβει ψήφους χρησιμοποιώντας αυτές τις πλατφόρμες. Αυτός που θέλει να κερδίσει όσο το δυνατόν περισσότερες ψήφους, στην πραγματικότητα αυτός που φιλοδοξεί να κερδίσει την εξουσία, θα αναγκαστεί να χρησιμοποιήσει τα κοινωνικά δίκτυα όσο το δυνατόν περισσότερο και να προσεγγίσει τον μεγαλύτερο δυνατό αριθμό ψηφοφόρων σε ποιοτικό συνδυασμό με τα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης. Σε κάθε περίπτωση, χωρίς «Threads» και «Twitter» η νίκη του είναι αδιανόητη. Ο Ζούκερμπεργκ και ο Μασκ το γνωρίζουν πολύ καλά.