Το ΝΑΤΟ προειδοποιεί: Ο υποθαλάσσιος «υβριδικός πόλεμος» απειλεί την ασφάλεια 1 δισ. ανθρώπων

Κρίσιμες υποδομές κάτω από τη θάλασσα είναι εξαιρετικά ευάλωτες σε ρωσικές επιθέσεις.
Open Image Modal
via Associated Press

Η ασφάλεια σχεδόν 1 δισεκατομμυρίου ανθρώπων σε όλη την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική απειλείται από τις ρωσικές προσπάθειες να στοχοποιήσουν τις ευάωτες σε επιθέσεις υποβρύχιες υποδομές, συμπεριλαμβανομένων των αιολικών πάρκων, των αγωγών και των καλωδίων ρεύματος, προειδοποιεί διοικητής του ΝΑΤΟ.

Ο αντιναύαρχος, Ντιντιέ Μαλετέρ, αναπληρωτής διοικητής της Συμμαχικής Ναυτικής Διοίκησης του ΝΑΤΟ (Marcom), λέει ότι το δίκτυο υποβρύχιων καλωδίων και αγωγών, από τα οποία εξαρτώνται η ισχύς και οι επικοινωνίες της Ευρώπης, δεν κατασκευάστηκαν για να αντέχουν στον «υβριδικό πόλεμο» που επιδιώκεται από τη Μόσχα και άλλους αντιπάλους του ΝΑΤΟ.

Open Image Modal
via Associated Press

«Γνωρίζουμε ότι οι Ρώσοι έχουν αναπτύξει σε μεγάλο βαθμό υβριδικό πόλεμο κάτω από τη θάλασσα για να διαταράξουν την ευρωπαϊκή οικονομία, μέσω καλωδίων, καλωδίων Διαδικτύου, αγωγών. Ολη η οικονομία μας κάτω από τη θάλασσα απειλείται», αναφέρει. Και συνεχίζει: «Για να είμαστε σαφείς, γνωρίζουμε οτι  οι Ρώσοι έχουν αναπτύξει μέχρι και πυρηνικά υποβρύχια. Επομένως, δεν είμαστε αφελείς, εμείς [οι χώρες του ΝΑΤΟ] συνεργαζόμαστε».

Open Image Modal
Newsday LLC via Getty Images

Τα σχόλια αυτά έρχονται μετά από δύο περιστατικά ύποπτης δολιοφθοράς σε αγωγούς φυσικού αερίου στη Βαλτική τους τελευταίους 18 μήνες –πρώτα στους Nord Stream 1 και 2 τον Σεπτέμβριο του 2022 και ακολούθως στον Balticconnector τον Οκτώβριο του περασμένου έτους. Παρά τις εκτεταμένες έρευνες από πολλά κράτη και τα δύο παραμένουν περιστατικά παραμένουν άλυτα, αν και η Φινλανδία είπε τον Δεκέμβριο ότι «όλα έδειχναν’» ότι ένα κινεζικό πλοίο είχε σκόπιμα καταστρέψει το Balticconnector με την άγκυρά του.

Ο Μαλετέρ, άλλοτε αξιωματικός σε υποβρύχιο που έχει περάσει περισσότερες από 1.000 ημέρες κάτω από τη θάλασσα, εξηγεί ότι το περιβάλλον έχει αλλάξει δραματικά από τότε που μεγάλο μέρος της τρέχουσας υποδομής αναπτύχθηκε για πρώτη φορά από τον ιδιωτικό τομέα, καθιστώντας την εξαιρετικά ευάλωτη.

Open Image Modal
VCG via Getty Images

 

«Αυτοί [οι εταιρείες που ήταν υπεύθυνες] δεν γνώριζαν ότι ένας τέτοιος υβριδικός πόλεμος θα εξελισσόταν τόσο γρήγορα. Πάνω από το 90% του Διαδικτύου βρίσκεται κάτω από τη θάλασσα. Ολοι οι δεσμοί μας μεταξύ των ΗΠΑ, του Καναδά και της Ευρώπης περνούν κάτω από τη θάλασσα, επομένως υπάρχουν πολλά τρωτά σημεία».

Παρά τον αυξανόμενο ρόλο της υπεράκτιας αιολικής ενέργειας για την επίτευξη των κλιματικών στόχων, η υποδομή εξακολουθεί να έχει «αδυναμίες», προσθέτει. Σύμφωνα με τον ίδιο, ανά πάσα στιγμή η Marcom διαθέτει «περισσότερα από 100 πλοία, πυρηνικά και συμβατικά υποβρύχια» που περιπολούν σε ύδατα, συμπεριλαμβανομένων της Αρκτικής, της Μαύρης Θάλασσας, του Ατλαντικού, της Βαλτικής και της Μεσογείου.

«Αυτό είναι μια πολύ σημαντική ανησυχία γιατί είναι ένα θέμα ασφάλειας για σχεδόν 1 δισεκατομμύριο πολίτες του ΝΑΤΟ. Πρέπει να προστατευόμαστε και να τροφοδοτούμαστε καλά από τις ζωτικής σημασίας υποθαλάσσιες υποδομές μας», προσθέτει.

Αλλά ακόμη και με μια τόσο σημαντική παρουσία, είναι αδύνατο για το ΝΑΤΟ να φυλάξει κάθε κομμάτι υποθαλάσσιας υποδομής, με την κύρια ευθύνη να βαραίνει τα κράτη για την προστασία των δικών τους υποδομών.

Open Image Modal
Xinhua News Agency via Getty Images

 

«Εχουμε στρέψει την προσοχή στους Ρώσους αυτή τη στιγμή, αλλά είναι πολύ δύσκολο να έχουμε μόνιμη επιτήρηση κάθε καλωδίου. Δεν είναι δυνατό. Πολλά έθνη - η Νορβηγία, η Σουηδία, η Δανία επίσης– έχουν αναπτύξει drones, αισθητήρες, UUV [μη επανδρωμένα υποβρύχια οχήματα] για να μπορούν να ανιχνεύουν πολύ γρήγορα οτιδήποτε ύποπτο ή αν κάτι δεν πάει καλά».

Είναι τόσο αυξημένος ο φόβος για την υποθαλάσσια ασφάλεια που το ΝΑΤΟ βρίσκεται στη διαδικασία δημιουργίας ενός ειδικού κέντρου στα γραφεία της Marcom στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Χρησιμοποιώντας λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης, η Marcom μπορεί να ανιχνεύσει και να παρακολουθήσει ύποπτη δραστηριότητα στη θάλασσα, όπως τα πλοία που απενεργοποιούν το αυτόματο σύστημα αναγνώρισης (AIS) για να αποτρέψουν τον εντοπισμό τους ή την περιπλάνηση σε μια συγκεκριμένη περιοχή.

Open Image Modal
via Associated Press

Χρησιμοποιούν επίσης δορυφόρους. «Χρησιμοποιούμε όλους τους αισθητήρες μας από τον βυθό της θάλασσας μέχρι το διάστημα, ιδιαίτερα τις δορυφορικές δυνατότητες του ΝΑΤΟ, για να είμαστε σε θέση να εντοπίσουμε ύποπτη δραστηριότητα», τονίζει ο Μαλετέρ.

Η προσθήκη της Φινλανδίας στον στόλο του ΝΑΤΟ πέρυσι, και πιο πρόσφατα της Σουηδίας, η οποία έγινε πλήρες μέλος της Συμμαχίας τον Μάρτιο, θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική για την προστασία της Βαλτικής και της Αρκτικής. Η εμπειρία της Σουηδίας και στις δύο περιοχές «θα αυξήσει αμέσως την ικανότητα του ΝΑΤΟ να ανιχνεύει και να αποτρέπει οποιαδήποτε περιφερειακή επιθετικότητα. «Και όταν μιλάμε για επιθετικότητα, σκεφτόμαστε προφανώς τη Ρωσία», καταλήγει ο Μαλετέρ.

Πηγή: Guardin