Ανακαλύφθηκε «θηριώδης» πλανήτης- πιθανή απόδειξη πλανητικών συγκρούσεων

Είναι στο μέγεθος του Ποσειδώνα και είναι πυκνότερος από ατσάλι.
.
Jingyao Dou

Έναν πλανήτη στο μέγεθος του Ποσειδώνα ο οποίος είναι πυκνότερος από ατσάλι ανακάλυψε διεθνής ομάδα αστρονόμων, που θεωρούν ότι η σύνθεσή του θα μπορούσε να είναι αποτέλεσμα κάποια τερατώδους πλανητικής σύγκρουσης.

Η μάζα του ΤΟΙ-1853b είναι σχεδόν διπλάσια από αυτήν οποιουδήποτε παρομοίου μεγέθους γνωστού πλανήτη και η πυκνότητά του είναι ασύλληπτα μεγάλη, κάτι που σημαίνει ότι αποτελείται από μεγαλύτερο ποσοστό βράχου από ό,τι θα περίμενε κανείς σε αυτή την κλίμακα.

Στο πλαίσιο της έρευνας, που δημοσιεύτηκε στο Nature, επιστήμονες υπό τον Λούκα Ναπονιέλο του Πανεπιστημίου της Ρώμης Tor Vergata, παρουσιάζουν την υπόθεση πως πρόκειται για το αποτέλεσμα πλανητικών συγκρούσεων. Οι συγκρούσεις αυτές θα είχαν εξαφανίσει μέρος της ελαφρότερης ατμόσφαιρας και του νερού, αφήνοντας πίσω τους πολύ βράχο.

Ο Dr. Φιλ Κάρτερ του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ, ένας εκ των συντελεστών της έρευνας, είπε πως «έχουμε ισχυρά στοιχεία για συγκρούσεις υψηλής ενέργειας μεταξύ πλανητικών σωμάτων στο Ηλιακό Σύστημα, όπως η ύπαρξη της Σελήνης, και καλά στοιχεία από έναν μικρό αριθμό εξωπλανητών. Ξέρουμε πως υπάρχει μεγάλη ποικιλία πλανητών σε εξωπλανητικά συστήματα, πολλοί δεν έχουν αντίστοιχο στο Ηλιακό Σύστημα μα συχνά έχουν μάζες και συνθέσεις μεταξύ αυτής των βραχωδών πλανητών και του Ποσειδώνα και του Ουρανού (παγωμένοι γίγαντες)».

«Η συμβολή μας στην έρευνα ήταν να δημιουργήσουμε μοντέλα ακραίων γιγαντιαίων προσκρούσεων που θα μπορούσαν να αφαιρέσουν την ελαφρύτερη ατμόσφαιρα και το νερό/ πάγο από τον αρχικό, μεγαλύτερο πλανήτη, για να παραχθεί η ακραία πυκνότητα που μετράται. Διαπιστώσαμε πως το αρχικό πλανητικό σώμα πιθανώς θα χρειαζόταν να είναι πλούσιο σε νερό και να είχε υποστεί μια ακραία γιγαντιαία πρόσκρουση σε ταχύτητα άνω των 75 χλμ/ δευτερόλεπτο για να προκύψει ο ΤΟΙ-1853b όπως τον βλέπουμε».

Ο πλανήτης δίνει νέα στοιχεία για τη συχνότητα και τη σημασία των γιγαντιαίων συγκρούσεων στον σχηματισμό πλανητών ανά τον γαλαξία. Η ανακάλυψη αυτή βοηθά στη σύνδεση θεωριών για τον σχηματισμό πλανητών που βασίζονται στο Ηλιακό Σύστημα με τον σχηματισμό εξωπλανητών. Η ανακάλυψη αυτού του πλανήτη δίνει νέα στοιχεία για τον σχηματισμό και την εξέλιξη πλανητικών συστημάτων.